La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Paternitat/maternitat responsable

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Paternitat/maternitat responsable"— Transcripción de la presentación:

1 Paternitat/maternitat responsable

2 DOP Escolàpies Llúria

3 DOP Escolàpies Llúria VINCLE El vincle és la relació afectiva intensa que es genera entre els infants i les persones que en tenen cura. És un dels sistemes d’acció innats, evolutivament desenvolupat. És essencial per a la supervivència.

4 DOP Escolàpies Llúria VINCLE Constitueix un estat psicofisiològic i emocional intern, tant pel nen com per a l’adult. Es caracteritza per una connexió profunda emocional, psicològica i personal que proporciona a l’infant una sensació de seguretat.

5 Tipus de vincle Vincle segur Vincle insegur - evitatiu
DOP Escolàpies Llúria Tipus de vincle Vincle segur Vincle insegur - evitatiu Vincle insegur – ambivalent

6 Vincle segur Equilibri entre exploració i vincle.
DOP Escolàpies Llúria Vincle segur Equilibri entre exploració i vincle. Mare com a base segura. Ploren menys. No es desregulen si la mare abandona l’habitació i s’alegren de la seva tornada. Comunicació més completa i subtil amb la mare. Més cooperatiu. Mostra menys reaccions de ràbia. Manté més contacte ocular i corporal.

7 Vincle insegur - evitatiu
DOP Escolàpies Llúria Vincle insegur - evitatiu Poc lligam. La mare no és base segura. Conductes d’apropament/evitació. Menys contacte ocular i menys comunicació. Dificultat amb el contacte físic. Toquen preferentment les parts perifèriques . No es relaxen en braços de la mare. Mostren més conductes d’indiferència, de rebuig i de ràbia.

8 vincle insegur - ambivalent
DOP Escolàpies Llúria vincle insegur - ambivalent Nens molt preocupats per la ubicació de mares i pares. Ho passen malament quan l’adult surt de l’habitació i quan torna es mostren ambivalents (entre la ràbia i l’apropament). Les mares poden variar i ser fredes en ocasions i càlides en altres. Eviten la interacció i tendeixen a l’aïllament o bé es mostren exageradament amistosos.

9 Característiques de cuidadors/es vincle segur
DOP Escolàpies Llúria Proximitat i accessibilitat. Atenció cap a l’infant. Afecte positiu. Regulació. Posa límits.

10 Característiques de cuidadors de vincle segur
DOP Escolàpies Llúria Compromesos. Estat d’ànim positiu. Joc interactiu. Actius, però també accepten les necessitats del nen. Tranquils i regulats. Capaços de deixar les seves pròpies emocions al marge. Capaços de posar límits: Cicle: frustració- ruptura-reparació. Entén que els nens no poden posar-se límits a ells mateixos.

11 Característiques d’adults amb vincle insegur evitatiu
DOP Escolàpies Llúria Característiques d’adults amb vincle insegur evitatiu Atenció selectiva o sesgada en front d’estímuls incorrectes . Més centrat en ell mateix i les seves emocions que en l’infant. El nen utilitza tots els seus recursos per optimitzar el vincle i reduir l’ansietat. No hi ha límits: el nen posa els límits.

12 Característiques d’adults amb vincle insegur ambivalent
DOP Escolàpies Llúria Característiques d’adults amb vincle insegur ambivalent Freds emocionalment o exageradament intrusius. Impredictibles. El nen té la necessitat d’estar a prop d’algú que no tolera bé la proximitat en alguns moments, en altres sí.

13 Vincles Múltiples 7 m: 29% amb vincle a 2 persones
DOP Escolàpies Llúria Vincles Múltiples 7 m: 29% amb vincle a 2 persones 10 m: 60% més d’una figura de vincle 18 m: 87% més d’una figura Fins els mesos, el nen tindrà diferents patrons de vincle en funció de la relació del moment. A partir dels 2 anys anirà estabilitzant el seu estil de vincle.

14 ¿Por què es tan important el vincle ?
DOP Escolàpies Llúria ¿Por què es tan important el vincle ? És factor de protecció contra les experiències adverses a la infantesa, tant per prevenció com per reparació. Influeix en la imatge de si mateix i l’autoestima. Està relacionat amb la salut i la salut mental Els «vincles febles» es relacionen amb patologies adultes, com la dependència, ansietat, depressió… Els “vincles desorganitzats» estan relacionats amb psicopatologies greus en adults.

15 Estimar i educar: L’afecte
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: L’afecte - Estimar a canvi de res - Cal que sigui explícit - Paraules, contacte físic, rialles… - Acceptant-los tal com són - Valorant-los - No confondre estimar amb mimar

16 Estimar i educar: El respecte
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: El respecte Escoltar-los Fer-los partíceps del que els fem Tenir en compte els seus gustos i opinions No etiquetar-los No enganyar-los

17 Estimar i educar: La confiança
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: La confiança - Ells confien que nosaltres atendrem les seves necessitats - Nosaltres confiem en les seves capacitats - Donar al nen l’oportunitat d’actuar amb autonomia - Donar temps per fer i per aprendre a fer - Exigir allò que poden fer - La confiança dels altres ens fa sentir tan bé, que ningú vol defraudar-la

18 Estimar i educar: L’autonomia
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: L’autonomia - Implica iniciativa, esforç, constància… - Prioritat en l’etapa 0 – 3 anys - Autonomia de moviment i autonomia personal - Paciència, donar temps - Donar-los oportunitats (no fer, no pensar… per ells). - Confiar en les seves capacitats d’aprenentatge - Posar-los en situació d’escollir - Permetre que s’equivoquin

19 Estimar i educar: L’autoritat
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: L’autoritat - Basada en l’afecte, la confiança i la llibertat. - La necessita per sentir-se segur - Poques pautes, però clares. - Coherència, constància, energia i fermesa. - Flexibilitat, es pot rectificar. - Complir el que es diu. - Serveix per aprendre a contenir els impulsos, per diferenciar entre bo i dolent, aprendre normes socials, relació de respecte, adquirir la noció de risc, etc.

20 Estimar i educar: L’autoritat
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: L’autoritat - Ser un model educatiu coherent - Transmetre pautes clares i raonades - No controlar tot el dia les criatures - Assumir l’autoritat, no delegar - Deixar que rebin les conseqüències de les seves accions - No etiquetar-los quan se’ls ha de renyar - Contenir-los des de la comprensió

21 Estimar i educar:Superació de conflictes
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar:Superació de conflictes Pors i ansietat - Angoixa de separació - Quan més fort és el vincle, menys ansietat - Ho va superant si ho viu com a separació i no com a desaparició - Ambivalència: vol fer les coses sol, però se sent indefens. - Això provoca pors i malsons. - Què fer: primer tranquil·litzar-lo

22 Estimar i educar: Afirmació de la identitat
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: Afirmació de la identitat Conductes d’oposició - Oposar-se als pares també comporta conflicte emocional… deixaran d’estimar-me? - Es barreja amb la frustració: desproporció entre el desig d’actuar amb independència i les seves possibilitats reals

23 Estimar i educar: Afirmació de la identitat
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: Afirmació de la identitat Conductes d’oposició - Tenir un tracte respectuós amb el nen - Canalitzar la necessitat d’autoafirmació i d’independència afavorint i potenciant l’autonomia - Posar límits i aturar les conductes descontrolades - Mantenir l’autoritat en els moments crítics

24 Estimar i educar: Procés de socialització
DOP Escolàpies Llúria Estimar i educar: Procés de socialització La relació amb els iguals - A relacionar-se i a conviure se n’ha d’aprendre - Per aprendre necessita educadors, no jutges - Ajudar a relacionar la conducta agressiva amb mal - Anar elaborant recursos per obtenir allò que desitgen, defensar-se o dirimir els conflictes de convivència - Desenvolupar la capacitat d’empatia

25 Gràcies per la vostra atenció!!!
DOP Escolàpies Llúria Gràcies per la vostra atenció!!!


Descargar ppt "Paternitat/maternitat responsable"

Presentaciones similares


Anuncios Google