TEMA 3. MARC PER A L’ESTUDI DE L’0RGANITZACIÓ DEL CENTRE EDUCATIU Profesorado: Antonio Giner Gomis (coordinador) Vicente Carrasco Embuena José Antonio Corral Fuentes Aurora Fourcade López Marcos Jesús Iglesias Martínez Cristina Lapeña Pérez Inés Lozano Cabezas María Ángeles Martínez Ruiz Francisco Pastor Verdú Joaquín Ripoll Ferrándiz Pilar Tormo Jordá TEMA 3. MARC PER A L’ESTUDI DE L’0RGANITZACIÓ DEL CENTRE EDUCATIU Organització i gestió en centres educatius d'Educació Infantil i Educació Primària
ORGANITZACIÓ CENTRE ESCOLAR CONTINGUTS ORGANITZACIÓ CENTRE ESCOLAR Aspectes contextuals Dinàmica organitzativa Aspectes organitzatius
Aspectes contextuals CONTEXT GENERAL CONTEXT ESPECÍFIC Política educativa (LODE, LOGSE, LOPEGCE, LOE...) Relacions de l’entorn social (família, barri, comunitat...) Legislació, normativa (Menjador, transport…) Relacions de l’entorn polític (ajuntament, associacions..) Aspectes administratius (matrícula, expedients...)
Aspectes organitzatius Plantejaments institucionals Estructuració dels recursos humans Estructuració dels recursos materials VERTICAL (Òrgans de govern) HORITZONTAL (Òrgans de participació i control) ARQUITECTURA (Espais, il·luminació...) MOBILIARI I EQUIPAMENT (Tipologia, ordenació...) PEC, PCE, PGA, PRESUPOST… (Elaboració, aprovació, desplegament i avaluació)
Aspectes organizatius Estructuració dels recursos funcionals Sistema relacional TEMPS (Calendari escolar, horaris...) PRESSUPOST ECONÒMIC (Ingressos, despeses...) PARTICIPACIÓ (Òrgans, processos...) COMUNICACIÓ PRESA DE DECISIONS CULTURA ESCOLAR CLIMA EDUCATIU
Dinàmica organitzativa Planificació Distribució de tasques Actuació DELIMITACIÓ DE POLÍTIQUES (Variables d’anàlisi, models) DETECCIÓ DE NECESSITATS (Instruments, models) ELABORACIÓ DEL PLA (Elements, processos) ANÀLISI DE LLOCS (Utilitat, formes d’anàlisi) DELEGACIÓ (Conceptes, tipus, conseqüències...) TASQUES IMPLICADES (Guia, supervisió, motivació...) PERSONES IMPLICADES (Coordinadores, responsables...)
Dinàmica organitzativa Coordinació Control, avaluació, innovació TIPUS (Vertical, horitzontal) ESTRATÈGIES (Submissió, consens...) INSTRUMENTS (Oberts, tancats, externs...) CRITERIS (Eficàcia, eficiència...) INEPRETACIONS (Control, innovació...)
BIBLIOGRAFÍA BOLÍVAR, A. (2000) Los centros escolares como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla. CANTÓN MAYO, I. (1996) La organización Escolar. Práctica y fundamentos. Barcelona: Oikos-Tau. GARCÍA REQUENA, F. (1997) Organización escolar y gestión de centros educativos. Málaga: Aljibe. RAMO TRAVER, Z. y RODRIGUEZ CARREÑO, M. (1997) Guía de la organización de los colegios de Primaria y de las Escuelas Infantiles. Madrid: Escuela Española.