Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament Barcelona, 1 de febrer de 2010.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
© Universitat de Girona LA GESTIÓ DE LA QUALITAT A LES EMPRESES DE CATALUNYA Resultats d’un estudi empíric Juny 2002 Univers d’aproximadament 4500 certificats.
Advertisements

Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Premi Innovació Lear Propostes Projectes Final Carrera Març 2010
Eines per combatre la pobresa energètica des de l’administració local: el cas de l’Ajuntament de Cornellà Montse Sanllehy i Virgínia Vallvé 22 de setembre.
Per realitzar la inscripció de forma gratuïta
Els models ESE i rènting: fent camí cap a una millor gestió local de l’energia
Sistema de gestió APPCC
MOBILITAT D’ESTUDIANTS ERASMUS
Què és la tecnologia?.
Ajuts públics a la digitalització de les arts escèniques
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
SISTEMES DE GESTIÓ ENERGÈTICA I AMBIENTAL: Àrea Medi Ambient i Eficiència Energètica
i compra pública ambientalment correcta
Xarxa Productes de la terra
i el que no es pot avaluar
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
IMPLANTACIÓ DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A LA CIUTAT DE LLEIDA Anàlisi estadística - desembre 2000 IMPLANTACIÓ DE LES TIC A LA CIUTAT.
Gestió Tècnica i Energètica d’Instal·lacions i Edificis.
Estudi per a la identificació de
EL ROL DE LES EMPRESES INSTAL·LADORES EN L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
EL NOSTRE AJUNTAMENT I L’ESTALVI D’AIGUA
DISSENY D’UN SENSOR DE DADES MITJANÇANT BLUETOOTH
Consultoria Cultura 2017 Març 2017 Wifi:.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi: 1.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Gestió eficient dels recursos en els equipaments escènics i musicals
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
Projectes de demostració en ecologia industrial: GIS i DIRECTRIUS
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Ports Nets: Un model de gestió integrada
Jornada de portes obertes
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
ANÀLISI DE LES ARTS MENORS COM A MODEL DE FUTUR A LA PESCA
Projecte d’Itineraris Formatius
Auditories energètiques
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
COGENERACIÓ AMB PILES DE COMBUSTIBLE: APLICACIÓ A EDIFICIS DE LA UPC
Generalitat de Catalunya
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
FORMACIÓ UAB PREUS NO REGULATS / FORMACIÓ NO SUBVENCIONADA
Pressupost municipal 2017 Liquidació Figueres, març de 2018.
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
SISTEMES DE GESTIÓ ENERGÈTICA I AMBIENTAL: Àrea Medi Ambient i Eficiència Energètica
Dibuix Tècnic Sistemes de representació.
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Personalització del Procés d’Aprenentatge en Entorns Virtuals
Participació en un projecte de cooperació per al desenvolupament:
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
Millores en la normativa relativa al programa d’ajuts i a la promoció de la implantació d’energies renovables Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i.
Projecte d’Itineraris Formatius
La millora de l’eficiència energètica als edificis de la UPC.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
ACTUACIONS SOBRE LA GESTIÓ I ÙS EFICIENT DE L’EDIFICI DE L’ESCOLA TÉCNICA SUPERIOR D’ARQUITECTURA DEL VALLES.
Serveis de Consultoria
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Promoció de la salut i programació sanitària
Àrea d’Atenció a les Persones
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Transcripción de la presentación:

Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament Barcelona, 1 de febrer de 2010

Antecedents Objectius plantejats des de la DGPAM Per pal·liar els efectes de la pujada dels combustibles, i millorar l’eficiència dels vaixells, la Direcció General de pesca i Acció Marítima va establir els següents objectius: Determinar l’ecoeficiència de la flota pesquera d’arrossegament Establir les causes principals de la ineficiència energètica de la flota Sensibilitzar i formar els armadors i patrons de vaixells de pesca sobre la millora de l’eficiència i l’estalvi energètic Determinar les mesures tècniques a implantar als vaixells per millorar l’ecoeficiència

Actuacions L’any 2008 varem iniciar tres línies d’actuació: Anàlisi de l’ecoeficiència de la flota pesquera d’arrossegament catalana, a partir de dades tècniques, de captures i de consums Impartició de tallers d’estalvi i eficiència energètica amb la finalitat de sensibilitzar sobre les innovacions i canvis a introduir en l’activitat per tal d’assolir un estalvi energètic i un balanç econòmic més favorable. 14 tallers, en 12 confraries, amb l’assistència de patrons i armadors de 132 embarcacions. Realització de 90 diagnosis energètiques en una mostra de la flota. Detecció dels punts a millorar. Estudi de la viabilitat tècnica i econòmica d’aquestes propostes de millora de l’eficiència per a cada vaixell.

Proposta de mesures a implantar per a la millora de l’ecoeficiència Reduir la tensió de les arts: dimensions, materials, portes hidrodinàmiques i malla quadrada Millorar el rendiment de la propulsió: adequació reductores i hèlixs Reduir el consum a través de la millora del rendiment de la combustió Redissenyar la cambra de màquines Instal·lar sistemes de control de consum de combustible Impartir formació a patrons i maquinistes en matèria d’estalvi i eficiència energètica Establir criteris d’operació i gestió eficients

Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament. Realització del projecte TRAGSATEC Organismes col·laboradors: Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d’Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) (Centre Tecnològic de Vilanova i la Geltrú. Universitat Politècnica de Catalunya) Col·legi Oficial d’Enginyers Navals i Oceànics de Catalunya (COIN)

Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament El projecte ha permès l’establiment, mitjançant assajos i certificacions en situació real, sobre una mostra de 5 vaixells representatius, d’aquelles millores tecnològiques, innovacions i actuacions a implantar als vaixells de la flota d’arrossegament catalana que efectivament representen un estalvi, així com l’extrapolació d’aquestes mesures a la resta del sector.

Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament Criteris per a la selecció dels vaixells Embarcacions de diferents ports, per tal d’integrar el projecte en el territori Material de construcció: selecció de 3 vaixells de fibra i 2 de fusta, que reflecteixen la situació de la flota actual, amb 2/3 de a flota de fibra i la resta de fusta Característiques de la pesquera: Espècies Distància a la costa dels caladors habituals Característiques tècniques: eslora, GT i potència Característiques motorització i propulsió: Tipus hèlix. Normal o de pala controlable Reductora standard o de 2 velocitats

Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament. Objectius Determinar, a través d’assajos i en situació real, l’ecoeficiència de cinc vaixells de pesca representatius de la flota d’arrossegament catalana Determinar, a través d’assajos i en situació real, la millora de l’ecoeficiència obtinguda mitjançant l’aplicació de les propostes de millora establertes Determinar, en funció dels resultats obtinguts, les mesures que s’han d’aplicar per a la millora de l’eficiència de la flota d’arrossegament, tenint en compte les característiques del vaixell i les espècies objecte de les captures Demostrar la repercussió positiva de l’aplicació de les mesures mitjançant sortides a la mar en vaixells pilot Sensibilitzar i conscienciar els professionals del sector pesquer de la urgent necessitat de gestionar i utilitzar l’energia d’una manera eficient.

41% 29% 16% RESULTAT ESTALVI TOTAL DIARI ESTALVI OPERACIÓ EFICIENT DEL VAIXELL 41% ESTALVI EN FASE D’ARROSSEGAMENT

Període amortització inversió 18 mesos RESULTATS ESTALVI 29% Període amortització inversió 18 mesos

RESULTATS PER VAIXELL

Adquisició i tractament de dades Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament Adquisició i tractament de dades

Disseny de l’equip de pesca Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament Disseny de l’equip de pesca

DISSENY ART DE PESCA Normativa Mínima Obertura vertical tensió i horitzontal Art de pesca Materials Càlcul i simulació Experiència Transferència tecnologia

DISSENY ART DE PESCA SIMULACIÓ PARAMETRE ORIGINAL PROJECTE Abertura vertical 2,25 m 2,15 m Porcentaje corcho 43% 50% Angulo de ataque de los vientos 15º 20º Abertura de calones 31,10 m 34,70 m Area arrastrada por la boca 112,0 m m2 199,60 m2 Volumen de agua filtrada 132,0 m m3/s 141,50 m3/s Area arrastrada por la puerta 3.810,70 m2 4.189,70 m2 Flotación 144 kgF 138 kgF Angulo de ataque de las puertas 35º Coeficiente de expansión de las puertas 1,56 Coeficiente de resistencia de las puertas 0,78 Expansión de las puertas 604 kgF Resistencia de las puertas 302 kgF Resistencia de la red 6.354 kgF (84%) 5.030 kgF (81%) Resistencia del cable 884 kgF (12%) 884 kgF (14%) Resistencia total aparejo 7.540 kgF (79%) 6.217 kgF (65%) Tiro 9.504 kgF

Projecte de millora de l’eficiència, la sostenibilitat i el benefici de la flota pesquera d’arrossegament Mesures Tècniques

MESURES TÈCNIQUES I ESTALVIS OBJECTIUS: Reduir la resistència del buc i l’equip de pesca Millorar l’eficiència d’alguns equips Operar i gestionar el vaixell amb criteris d’eficiència MESURES I ESTALVIS: Reducció resistència de l’equip de pesca: 10-40% (en fase d’arrossegament) Millora eficiència dels sistemes de propulsió: 5-16% Millora eficiència del motor i adequació de la cambra de màquines: 2-7% Disminució de la resistència del buc: 1-10% Operació i gestió eficient: disminució del consum fins a un 25%

INVERSIONS En els assajos s’ha constatat que, amb inversions d’aproximadament 40.000€ (que amb les actuals subvencions del FEP d’un 40% representarien una inversió per l’armador d’uns 24.000€), seria factible una disminució del consum i per tant una reducció en les emissions de CO2 d’entre el 15 i el 29%, amb uns períodes de retorn de la inversió que es situarien en uns 2 anys, de mitjana