RECURSOS DE COMUNICACIÓ INDIRECTA Dra. Carme Timoneda Gallart
CONDUCTES EMMASCARADORES EXAGERADES INCONGRUENTS PROVOCATIVES CRIDEN L’ATENCIÓ
= SER FER NO ES POT MODIFICAR SÍ ES POT MODIFICAR Nota: 0 Examen de Matemàtiques Nota: 0 NO ES POT MODIFICAR SÍ ES POT MODIFICAR
recursos, tècniques de comunicació indirecta Pregunta oberta Formulació hipotètica Metàfora Hipnosi Ericksoniana Confusió recursos, tècniques de comunicació indirecta Falsa opció d’alternativa Prescripció del símptoma Rememorització per anclatge Interrupció de patró Acompassament
Comunicació Interpersonal ENTENDRE, NO JUTJAR ACOMPASSAR Separar el COMPORTAMENT de la PERSONA
ACOMPASSAMENT
CONDUCTA EMMASCARADORA
Prescriure el símptoma Aquests recurs consisteix en anticipar una conducta o símptoma (psicosomatisme) de manera que el que fins el moment es desencadena de manera inconscient i automàtica, es faci conscient. Incongruent o exagerada Origen inconscient Compensatòria (crida d’atenció) Doble efecte: Allibera a la persona del sentiment de culpa Desactiva la raó de ser de la conducta emmascaradora
Què podem fer en aquest moment? Molt poc Aprofitar el problema Anticipar una solució Pacte o negociació
Pactar la CONSEQÜÈNCIA/ES (Què farà l’un i l’altre) Pacte o negociació Clarificar o explicar quin és el problema (establir la norma) Normes de convivència 1 Procés de mutu acord Pactar la CONSEQÜÈNCIA/ES (Què farà l’un i l’altre) 2 Aplicar la conseqüència 3
“Pot ajudar a planificar” Anticipació de les conseqüències Conducta impulsiva, de defensa Aplicar conseqüència (pacte) “Càstig” = Control de la situació Educador Compartida +Alumne/a “Qui avisa no és traïdor” Injustícia (sentiment de culpa) vivència “Pot ajudar a planificar” Anticipació de les conseqüències Accelera una posició d’ADAPTACIÓ
Falsa opció d’alternatives “Què prefereixes, parlar-ne ara o després del pati?” És un recurs que transmet a l’interlocutor la sensació de llibertat i de no-imposició. El recurs, consisteix en oferir opcions o alternatives que, qualsevulla d’elles, pressuposin un mateix resultat o semblant.
LOCUCIÓ INTRODUCTÒRIA
“el seu fill troba a faltar el pare” Formulació hipotètica Es tracta de formular qualsevol pregunta o instrucció de manera que l’interlocutor experimenti una sensació de llibertat de decisió, sense imposició. “el seu fill troba a faltar el pare” = “Creiem que, i potser ens equivoquem, que potser el seu fill troba a faltar el pare”
Pregunta o instrucció amb efecte de polaritat Exemple “Mª Àngels, ara et faré una pregunta, però si tu no la vols contestar , no la contestis” “Em preguntava si te’n cuides prou de la Mª Àngels?”
INTERRUPCIÓ DE PATRÓ. L’objectiu de l’interrupció de patró és no reforçar el comportament emmascarador i desarmar-lo. Aquest efecte s’aconsegueix trencant el cercle del que el nen o nena espera que fem nosaltres. Trenca la seva lògica.
L’acte exemplificador Aprendre el missatge que interessa mitjançant una vivència personal. Exemple: Què et sembla? Tu em pots fer enfadar? Prova-ho!
METÀFORA Recurs que té la funció de fer arribar un coneixement per comparació (conte, historieta, anècdota, una dita, un refrany, etc.) Comunicació a dos nivells: - conscient: missatge cognitiu - inconscient: missatge emocional + identificació de l’oient amb el personatge + facilitat de produir-se canvi de creença Desculpabilitza
Necessiten de la implicació personal del professional. TIPUS DE METÀFORES: Metàfora tipus I No s’implica directament ni emissor ni receptor, ni professional ni pacient. Metàfora tipus II Necessiten de la implicació personal del professional. Metàfora tipus III L’oient s’identifica amb el professional i prova de donar-li una solució (canvi de rols). EMPATIA
QUÈ POT FER NOMÉS AMB UN MARTELL! QUINA CREENÇA HI HA A SOTA DE CADA COMPORTAMENT QUE LA PERSONA S’IDENTIFIQUI AMB EL MISSATGE QUE LI DONEM