EL NOU MODEL D'ATENCIÓ DIURNA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
TFG – Àrea Enginyeria del programari
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
EL SISTEMA CATALÀ DE SERVEIS SOCIALS (SCSS)
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Safe: Grup de recerca en salut, Activitat física i esport
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Xarxa Productes de la terra
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
Atenció a la dependència al Medi Rural
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
IMPLANTACIÓ DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A LA CIUTAT DE LLEIDA Anàlisi estadística - desembre 2000 IMPLANTACIÓ DE LES TIC A LA CIUTAT.
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
La Planificació estratègica Territorial. De l’estratègia a l’Acció
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Àrea de Serveis personals, Benestar i Famílies
Autor: Samuel Lozano Alcodori
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Jornada de portes obertes
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
Validació de l’experiència professional
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
Avançant cap a un model social digne i centrat en la persona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
CSMIJ Sarrià-Sant Gervasi
JORNADA DE TREBALL L’ATENCIÓ INTEGRADA SOCIAL I SANITARIA
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
DISSENY GRÀFIC D’UN PORTAL DE TRANSPARÈNCIA PER AJUNTAMENTS
Tallers d’Acció Socioeducativa itinerant del Tarragonès
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
PLATAFORMA PIMEC COMERÇ VALLÈS
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Intervenció multicentre davant un cas repte
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Coneixements i idees previs
Model de Gestió Assistencial. Innovació i Integració.
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
MODEL ADMINISTRATIU I DE GESTIÓ
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Transcripción de la presentación:

EL NOU MODEL D'ATENCIÓ DIURNA Lluís Grande, Subdirector General d’Anàlisi i Programació

Nou model de centre de dia Contextualització Els recursos socials intermitjos, de suport o respir familiar: són una baula imprescindible en la continuïtat entre els serveis comunitaris i els residencials de suport i atenció. són un repte de gran importància actual per als proveïdors (Administracions, entitats, professionals...) i una necessitat creixent pels possibles usuaris.

Nou model de centre de dia Contextualització Són una alternativa adequada per promoure l’augment de la qualitat de vida del nucli familiar on conviu la persona dependent : tant per oferir una atenció integral terapèutica. com per donar suport i recolzament a la família.

Nou model de centre de dia Contextualització: dades Mapa Serveis Socials Catalunya 2014: 890 Serveis de Centre de dia 17.804 places 9.422 places públiques ( Administració local i autonòmica) d’aquestes 6.935 tenen finançament públic. 8.382 places no acreditades.

Nou model de centre de dia Contextualització: dades Mapa Serveis Socials Catalunya 2014: Població Catalunya majors de 65 anys: 1.337.283 persones Persones majors de 65 anys amb reconeixement de la dependència: 110.891 Persones que varen fer ús del servei de centre de dia: 6.577 5,93% de població gran dependent va utilitzar el servei de centre de dia. 5 5

Nou model de centre de dia Contextualització: dades sobre atenció a les persones amb demència L’estudi elaborat des del Servei de Programes Sectorials l’any 2013 amb dades del SIDEP constata que un 45,13% de les persones dependents ateses en centre de dia tenen algun tipus de demència diagnosticada. Els usuaris atesos en centre de dia, que tenen deterior cognitiu lleu o demència diagnosticats poden arribar a un 70-80% del total d’usuaris atesos en centre de dia. 6 6

Nou model centre de dia Etapes de desenvolupament del model Pre-producció Co-producció amb el sector Producció (etapa actual) Post-producció 7 7

Nou model de centre de dia Pre-producció Estudis i actuacions realitzades pel Servei de Programes Sectorials per contextualitzar la realitat del centre de dia. Estudi sobre la presència d’usuaris amb valoració de la dependència de Grau III nivell 2. (2012) Estudi sobre els centres de dia especialitzats en l’atenció a les demències.(2012) Participació en el grup de treball d’estudi de les necessitats de millora dels hospitals de dia en el marc del PPAC.(2012) 8 8

Nou model de centre de dia Pre-producció Estudi i avaluació de la prova pilot dels SAIARS.(2012-2013) Obtenció a través del SIDEP de les dades quantitatives sobre persones ingressades a centre de dia amb diagnòstic de demència.(2013) Reunió amb la FATEC per contrastar el coneixement del recurs del centre de dia i les demandes des del les entitats associatives de la gent gran.(2013) 9 9

Nou model de centre de dia Pre-producció Anàlisi territorial de tots els serveis de centre de dia de tot Catalunya i de la seva situació (2013-2014) Reunions amb les diferents Delegacions Territorials per contrastar l’estudi territorial ( 2014). Reunions amb els referents de Dependència per conèixer la casuística del centre de dia des de la visió dels serveis socials bàsics ( 2014). 10 10

Nou model de centre de dia Pre-producció Estudi sobre la disponibilitat dels centres de dia per donar atenció als caps de setmana.(2015) Estudi sobre les entitats de suport a l’atenció social especialitzada que fan atenció terapèutica a les demències.(2015) 11 11

Nou model de centre de dia Co-producció amb el sector Inici i desenvolupament del grup de treball amb les patronals. S’han fet 19 reunions amb el grup de treball del model de centre de dia genèric. Desenvolupament Grup de treball per a model d’atenció a les demències.(12 reunions). S’han realitzat 4 reunions conjuntes entre ambdós grups de treball per treballar la sinèrgia entre els dos models d’atenció 12 12

Nou model de centre de dia Producció Etapa actual. Redacció model des de desembre 2015. Treball de redacció conjunta amb serveis interns Direcció General Protecció Social i Departament : Recursos propis, Inspecció, Delegacions Territorials... Retorn treball al grup de treball i consens amb sector. Inici redacció nou decret de regulació de l’acolliment diürn 13 13

Nou model de centre de dia Post-producció Publicació model. Tramitació i publicació nou decret. 14 14

Nou model de centre de dia Disseny del model Actualment tenim centres de dia en situació diversa que suposen una heterogeneïtat de serveis. Són moltes les variables que determinen aquesta heterogeneïtat i que configuren l’escenari de la situació actual. El disseny del model ha hagut de tenir en compte aquest conjunt de variables: 15 15

Nou model de centre de dia Disseny del model Variables: L’heterogeneïtat d’equipaments La distribució territorial L’atenció als diferents perfils d’usuari L’atenció a les persones amb demència Les diferents formes de treball Els espais físics dels centres La titularitat i les fórmules de gestió dels equipaments La interacció amb els altres serveis. 16 16

Nou model de centre de dia El model És primordial dissenyar un model de servei d’acolliment diürn flexible i que contempli cobrir totes aquelles necessitats socials que puguin anar emergint progressivament, d’una manera visionària i oberta. L’aposta pel treball comunitari i per la potenciació de serveis que ajuden a la ciutadania a poder mantenir la convivència en el seu entorn habitual, suposarà una inversió de futur a mig i llarg termini, que repercutirà directament en l’estalvi econòmic i humà i que pot prevenir la precoç institucionalització. 17 17

Nou model de centre de dia El model Davant el perquè és necessària una modernització de l’atenció diürna i la necessitat d’un nou model d’acolliment diürn, cal respondre que és important dissenyar polítiques socials flexibles que contemplin la diversitat, sota una planificació integral que promogui l’estructuració de serveis que integrin totes les activitats des de l’envelliment actiu i/o preventiu fins a l’atenció a la dependència. 18 18

Nou model de centre de dia El model S’ha de contemplar un model d’atenció que: Tingui en compte les necessitats dels diferents perfils d’usuaris tot vetllant per una adequada convivència diària tant en el context d’un centre de dia o d’una plataforma de serveis. Que tingui en compte la diversa i heterogènia tipologia d’equipaments actuals, però convertint el nou model d’acolliment diürn en un espai que afavoreixi la inclusió social de la gent gran. 19 19

Nou model de centre de dia Els objectius del nou model Modernització/ transformació Promoure un model d’atenció que treballi tant des de la vessant preventiva mitjançant els serveis de suport i des de l’assistencial atenent persones en situacions de dependència sempre en el context del continu assistencial. Modernitzar el servei potenciant una estructura integrada versàtil, flexible i adaptable amb l’objectiu de donar una oferta extensa de serveis a un ventall divers de perfils d’atenció. Definir un model d’atenció d’acord amb les necessitats actuals i futures de la gent gran que treballi en l’acompanyament vital i amb l’atenció centrada en la persona. 20 20

Nou model de centre de dia Els objectius del nou model Estandardització Garantir l’equitat en l’atenció, donar homogeneïtat i estandarditzar una metodologia de treball en l’atenció prestada en els diferents serveis. Racionalització/optimització/sostenibilitat Treballar per racionalitzar els serveis i equipaments actuals, i optimitzar els centres promovent un servei amb un concepte integrador de serveis en una única estructura organitzativa. 21 21

Nou model de centre de dia Els objectius del nou model Reorganització Contemplar el treball d’atenció en funció dels perfils d’usuaris, prestant especial atenció a les persones amb deterior cognitiu i demències. Millorar les modalitats d’estada per afavorir la viabilitat del sistema de gestió del servei. Col·laboració Potenciar un treball de continu assistencial i atenció integral en totes les etapes del procés d’envelliment adaptat a les necessitats dels usuaris. Potenciar el treball en xarxa i promoure la col·laboració entre organitzacions i institucions. 22 22

Nou model de centre de dia Els objectius del nou model Adaptació Seguir mantenint el servei de centre de dia com un servei de proximitat i complementari a la llar en totes les seves variants. Potenciar la imatge del servei a nivell comunitari i promoure una coordinació estreta amb els Serveis Socials Bàsics. Versatilitat Aquesta versatilitat que proposa el nou model, pretén posicionar el servei d’acolliment diürn com un servei innovador, de futur i que encaixi amb les necessitats actuals de les persones grans en el seu procés d’envelliment. 23 23

Nou model de centre de dia Els objectius del nou model El model té en compte tres àmbits bàsics d’actuació: la persona gran dependent la família el centre i els professionals 24 24

Nou model de centre de dia Línies de treball del nou model Atenció centrada en la persona i acompanyament en el seu procés d’atenció i vida. Prevenció, promoció de l’autonomia i atenció en la dependència. Atenció especialitzada a la persona amb deterior cognitiu i demència. Cura del Benestar bio-psico-afectiu/emocional-social-espiritual. El desenvolupament personal i social de la persona. Promoció i manteniment de la salut. El continu assistencial. El treball integral i en xarxa. 25 25

MOLTES GRÀCIES http://benestar.gencat.cat