LA NARRATIVA MEDIEVAL DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ –Tema III C/ San Rafael, 25 46701-Gandia Tfno. 962 965 096 info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es COLEGIO ESCOLAPIAS GANDIA LA NARRATIVA MEDIEVAL
DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 2 2
DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 3 3
El llibre de cavalleries DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es CONTEXT Societat feudal Novel·la de tema artúric Ordre de cavalleria CONTINGUT: CAVALLERIA PERSONATGES amb força sobrenatural, màgia, fades, dracs, Amors idealitzats. Llocs exòtics Temps inconcrets Topics: batalla a ultrança, ENUNCIADOR: Narrador biògraf To seriós Escrit Narrat FUNCIÓ Fer públics els actes delcavaller Entreteniment noblesa Nostàlgia per la cavalleria FORMA: Estructura típica: (d’armar-se cavaller per a l’ascensió social) Inversemblança Successió d’aventures (narrativa) Lèxic bèl·lic, lletres de batalla, ... DESTINATARI: Lector
La novel·la cavalleresca DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es CONTINGUT: CAVALLERIA /GUERRA VIDA DE LA CORT Llocs reals Temps present Personatges de dimensions humanes, amb febleses i amb virtuts. Món femení Intel·ligència, estràtègia, eloqüència: CAPITÀ Presència vida quotidiana CONTEXT Societat s. XV. Caiguda de Constantinoble. Avanç dels turcs. Domini dels regnes, de l’aristocràcia i dels exèrcits. Valors burgesos: sentit pràctic. ENUNCIADOR: Narrador en 3ª, tot i que dóna la paraula a molts personatges (diàlegs) To seriós/irònic (segons tema) Descrit- Narrat FUNCIÓ Mostrar la societat dels cavallers errants del XV. Enyorança per un món que desapareix i proposta d’un nou món FORMA: Estructura d’ascensió social Versemblança: raó Alternança capítols cavalleria, capítols a la cort. Lèxic de la guerra To solemne, oratori a la cort To col·loquial, dinàmic a les cambres. Ironia, sensualitat DESTINATARI: Lector català que coneix la veritable història. Hi ha molts narrataris en diversos fragments. 5 5
NOVEL·LA CAVALLERESCA LLIBRES DE CAVALLERIA NOVEL·LA CAVALLERESCA DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Origen en les llegendes celtes i bretones. Aventures inversemblants de personatges heroics i invencibles Ambient fantàstic i meravellós (nans, dracs, bruixes, rei Artús, fada Morgana) Espai: terres llunyanes i exòtiques Temps: passat remot o imprecís Exageració i truculència Incorporen trets de la tradició clàssica i l’Humanisme (antropocentrisme, realisme, psicologia complexa, humorisme i sensualitat). Herois forts i valents però dins la mesura humana Ambientació realista i versemblant: Absència de personatges i elements meravellosos Espai conegut i localitzable Temps proper: el contemporani Moderació i versemblança 6 6
Autoria de la novel.la J.Fuster Martí de Riquer (autoria compartida) DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Autoria de la novel.la J.Fuster (autoria compartida) De 1468 a1490 el manuscrit inacabat circulà per València entre lletraferits, el podien retocar i acabar. Martí Joan de Galba apareix com qui l’acabà definitivament. Martí de Riquer (autoria única) Defensa l’única i exclussiva autoria de Joanot Martorell. Martí Joan de Galba té el mèrit de preparar-lo per a la impressió. No nega però que s’hi poden trobar retocs 7 7
DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es CARACTERÍSTIQUES Ofereix múltiples nivells de lectura a causa dels nombrosos aspectes tractats: cavalleria, història, erotisme, psicologia, fantasia, societat, vida militar. Mario Vargas Llosa l’ha definit com a “novel·la total”, donat el gran nombre de temes que hi tracta. Són moltes novel·les dins una gran novel·la, com les nines russes. Mostra personatges amb una psicologia que els dota de vida pròpia i de conducta imprevisible, com Tirant mateix. Utilitza l’humor i la ironia, sobretot en els episodis amorosos, plens d’escenes enginyoses. Recorre a la llengua culta i popular que combina el reflex de la parla viva valenciana, amb refranys, frases fetes, jocs de paraules (p.e. en Plaerdemavida i les minyones) amb l’estil retòric i recargolat de l’anomenada escola de la “valenciana prosa” (parlaments amorosos del Tirant i Carmesina, amb un to elevat) 8 8
ELS PERSONATGES DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 9 9
ELS PERSONATGES DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Tirant és un cavaller modèlic, cristià, bon estrateg, segur de si mateix en la guerra, però es mostra passiu i insegur en el terreny de l’amor quan s’enamora de Carmesina. Aquesta dualitat el fa més humà, més versemblant. El seu somni és alliberar l’imperi Grec del setge dels turcs (com Roger de Flor). Carmesina: princesa enamorada de Tirant és un personatge que no evoluciona al llarg de la novel·la. La seva pretensió és conservar la seva virginitat fins al matrimoni, a pesar dels paranys i juguesques que li prepara Plaerdemavida per evitar-ho. Plaerdemavida: minyona divertida, intel·ligent, atrevida, maliciosa, alcavota, que “tutoritza” Tirant per aconseguir seduir Carmesina. L’idealisme cortesà de Tirant xoca amb el realisme sexual de Plaerdemavida. Està enamorada d’Hipòlit però no és corresposta. Es consola espiant els amants. 10 10
ELS PERSONATGES DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Emperadriu: De portes enfora manté una imatge de dignitat, honestedat i noblesa, és devota i religiosa. De portes endins però, manté relacions amb Hipòlit, que podria ser el seu fill perquè li recorda a aquest que ja és mort (relació amb connotacions incestuoses) i, a més, comet adulteri. Hipòlit: personatge ambivalent perquè tan aviat el trobem fent d’heroi generós i magnànim com amagant-se sota els llençols i somicant quan creu que l’emperador l’ha enxampat amb l’emperadriu. La Vídua reposada: dida de Carmesina, de moral inflexible, s’enamora del Tirant i aquesta passió amorosa no corresposta esdevé destructiva. Estefania i Diafebus: es lliuren al sexe abans del matrimoni. Ricomana i Príncep Feliu: en un principi Ricomana el considera un beneit i el posa a prova per assegurar-se que no és un enze abans de comprometre’s amb ell. 11 11
Tirant a la Mediterrània DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es ESTRUCTURA Dedicatòria i Lletra Pròleg Tirant a Anglaterra Tirant a la Mediterrània IMPERI GREC NORD D’ÀFRICA SICILIA 12 12
NARRADOR Omniscient: presenta els fets i opina sobre el que narra. DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Omniscient: presenta els fets i opina sobre el que narra. 1ª persona: El narrador cedeix la paraula a un personatge: Diafebus a Tirant a Anglaterra Presència de la veu del narrador en 1ª persona que s’adreça als lectors/oients 13 13
TÈCNIQUES NARRATIVES Narració Discurs àgil i directe DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Narració Discurs àgil i directe retòric (valenciana prosa) Descripció: . detallada respon als gustos del públic Diàleg: . directe i indirecte (hàbil combinació) . Arengues retòriques . Viu, rastre de l’oralitat Contrast . Rituals cavallerescs . Parlaments militars . Vida cortesana . Escenes amoroses . Estratègies i batalles 14 14
LLENGUATGE Retòric Popular i Col·loquial DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Retòric Popular i Col·loquial Prosa més elaborada: frases llargues, (valenciana prosa) Referents cultes Llatinismes Llargues reflexions. P.e. sobre temes amorosos: la naturalesa de l’amor Llargues oracions: oració de Tirant a la tropa. Ús de frases fetes i refranys Tècnica de l’exemple Diàlegs ràpids i vius Descripcions al gust del públic Exageracions Ús de fórmules èpiques: adreçar-se al públic amb voluntat de ser accessible i compartir informació amb els lectors 15 15
D’Ambients i de Costums DEFINICIÓ DE LA NOVEL.LA DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 1.- NOVEL·LA TOTAL (Mario Vargas Llosa) És una novel.la: Política i Militar D’Ambients i de Costums Sentimental i eròtica Cavalleresca Abarca,doncs, diferents aspectes de la realitat, per això és una novel.la total, integral 16 16
DEFINICIÓ DE LA NOVEL.LA DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 2.- NOVEL·LA MODERNA (Albert Hauf) Per la seva ironia i versemblança. S’adapta a la situació històrica: Soluciona els problemes de la cristiandat, redimeix la classe cavalleresca desencisada i en declivi, però al mateix temps l’autor sap distanciar-se, amb ironia, de tot el món que representa. 17 17
DEFINICIÓ DE LA NOVEL.LA DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 3.- NOVEL·LA PRAGMÀTICA (Albert Hauf) Té elements de tractat i de manual: Dels usos i costums dels cavallers: Com presentar-se a la cort Com tractar les dames Com escriure una carta amorosa Com luitar i comportar-se en un torneig festiu Dels combats, les armes i les estratègies Rituals de les batalles (a ultrança,en grup, individuals, qui hi intervé…) Les estratègies Com fer un discurs en públic Com escriure una lletra de batalla 18 18
Hi ha qui diu que avança el Quixot… DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es — ¡Válame Dios! —dijo el cura, dando una gran voz—.¡Qué aquí esté Tirante el Blanco! Dádmele acá, compadre; que hago cuenta que he hallado en él un tesoro de contento y una mina de pasatiempos. Aquí está don Quirieleisón de Montalbán, valeroso caballero, y su hermano Tomás de Montalbán, y el caballero Fonseca, con la batalla que el valiente de Tirante hizo con el alano, y las agudezas de la doncella Placerdemivida, con los amores y embustes de la viuda Reposada, y la señora Emperatriz, enamorada de Hipólito, su escudero. Dígoos verdad, señor compadre, que, por su estilo, es éste el mejor libro del mundo: aquí comen los caballeros, y duermen y mueren en sus camas, y hacen testamento antes de su muerte, con estas cosas de que todos los demás libros deste género carecen. Con todo eso, os digo que merecía el que le compuso, pues no hizo tantas necedades de industria, que le echaran a galeras por todos los días de su vida. Llevadle a casa y leedle, y veréis que es verdad cuanto de él os he dicho. (Don Quijote de la Mancha, capítulo 6) “ 19 19
ESPERE QUE GAUDIU DE LA LECTURA ! DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es En resum, el Tirant lo Blanc és una novel·la “total” que ens ofereix una lectura apassionant pel que fa a l’estament de la cavalleria, vida cortesana, vida militar, erotisme, psicologia dels personatges. La seva versemblança, conseqüència de l’Humanisme del Renaixement, l’allunya dels llibres de cavalleria de l’Edat Mitjana, i la seva trama, variada i rica en registres, la fan una lectura plaent i divertida. Per tot això és considerada una de les millors novel·les de tots els temps (com el Quixot). ESPERE QUE GAUDIU DE LA LECTURA ! 20 20