Palau i jardins de Versailles

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Catedral gòtica de Barcelona. La Planta
Advertisements

Llistat d’elements d’origen islàmic
San Pietro in Montorio Bramante.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
La Guerra del Francès: resistint en nom de qui?
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
 El fetge és l'òrgan que forma la sang.
L'EDAT MODERNA.
No te la juguis: posa’t el cinturó !
ART ROMÀNIC.
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
Església de San Lorenzo, Florència
Columnata de la plaça Sant Pere del Vaticà
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
Literatura francesa segle XVII
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Michael Maltzan Architecture Rainbow Apartments |Skid Row Housing | 2006 Los Angeles, California Elisabet Méndez Melillas.
Llotja de València o de la Seda
EVOLUCIÓ DE LA PLANTA DE L’ESGLÉSIA DE SANTA CREU (O SANTA HELENA) DE RODA.
Santa maria del mar Arquitectes: Berenguer de Montagut i Ramon Despuig
Esglèsia de Santa Maria del Mar
NORDLYSET COPENHAGEN | 2006
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
L’art a la Grècia clàssica
CLAUDE MONET.
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
1r ESO TEMA 4 ESTRUCTURES.
L’ART A L’EDAT MODERNA.
EXCURSIÓ A L’HORTA D’ALBORAIA I MELIANA
ERMITA DE SAN ISIDORO La “ermita de San Isidoro” és una ermita en runes d’estil romànic que va ser construïda a Ávila però més tard va ser traslladada.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
TEMA 3 GRÈCIA.
Tableau II Piet Mondrian
PROPIETATS PERIÒDIQUES DELS ELEMENTS
GESTIÓ PER PROCESSOS.
Sant Vicenç de Cardona Autor: Desconegut Cronologia:
PERIODITZACIÓ DE L’ART BIZANTÍ 324
FALLING WATER HOUSE                                                                                                                                                             
CATEDRAL DE NOTRE DAME DE CHARTRES
L’OBSERVATORI DE GREEN BANK, EUA..
Castell de Castelldefels
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
LA MAISON CARRÉE NIMES MERCÈ BIGORRA IES. MOIANÈS.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
FUNCIONALISME RACIONALISME NEOPLASTICISME ORGANICISME
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
LLOTJA DE VALÈNCIA Molt bella e magnífica e sumptuosa.
Què hi ha a l'Univers?.
MONESTIR DE SANT PERE DE RODES
Dûna Petit i Júlia Cacho
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
PARC DEL LABERINT D’HORTA
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Nom: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet Arquitecte: desconegut
ANTONI GAUDÍ Antoni Gaudí va néixer a Reus (Baix Camp) l’ any 1852 i va morir a Barcelona l’any Era arquitecte. Ell anà a Barcelona al per.
Gèneres Musicals.
(posició d’equilibri)
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Tema 2. Representació de la Terra
Música: Pasqua, del Petit llibre d’orgue de Bach
Continuació: el temps II
Catedral de Barcelona Aquesta construcció és religiosa .
LA TERRA.
ART MODERN.
Transcripción de la presentación:

Palau i jardins de Versailles Jules Hardouin - Mansart i André le Nôtre

DADES Arquitecte: Hardouin-Mansart, Jules Cronologia: 1677 – 1710 Localització: Versailles (França) Estil: Barroc Materials utilitzats: pedra, marbre i miralls Sistema constructiu: arquitravat i voltat Dimensions: 600 m aproximadament (façana i ales laterals que donen al pati) El palau de Versailles es constitueix en la manifestació màxima de l’arquitectura palatina europea del segle XVII. Representant genuí del Grand Siècle francès amb un interior ric i sumptuós, i un exterior harmònic i equilibrat –sota els designis del classicisme-, no solament destaca per les grans dimensions o per la magnificència sinó per ser l’escenificació culminant del poder absolutista.

ELEMENTS DE SUPORT I SUPORTATS ANÀLISI FORMAL ELEMENTS DE SUPORT I SUPORTATS El palau de Versailles utilitza els elements de suport propis de l’època, amb profusió de columnes i pilastres pera alliberar alguns murs de la seva funció de càrrega, i preferint cobertes planes o voltades a conveniència de l’estètica i el recinte. En destaca el sostre de Creueria de la Capella Reial, que culmina en una capçalera semicircular.

ELEMENTS DE SUPORT I SUPORTATS El palau de Versalles té dues façanes; la principal a la banda que dóna al centre urbà, i l’altra, molt espectacular, que s’obre al jardí –orientat a l’oest-; aquesta última, sumada a les dues ales que s’estenen a ambdues bandes de l’edifici, forma un cos de més de 600 m de longitud. El conjunt de les façanes és clàssic, sobri, serè i majestuós, amb volums molt definits i amb una marcada harmonia en els elements arquitectònics que el conformen. Malgrat això, el producte de dues ampliacions, manté l'estructura inicial dividida en tres cossos; el basament1 o part inferior, el cos principal2, caracteritzar per la repetició de pilastres i columnes jòniques gegantines que emmarquen les immenses portes finestra, i el cim3, un àtic coronat per trofeus. 3 2 1

Malgrat que a primera vista predomina l’horitzontalitat, la monotonia que podia derivar-se’n es veu trencada per un enginyós sistema d’entrants i sortints de la mateixa façana que compensen la línia horitzontal i donen ritme i moviment a al construcció. L’edifici del palau actua com a separació entre el món urbà i la natura, “ordenada” a la mesura del gust humà en els jardins posteriors. Aquests jardins projectats pel paisatgista Le Nôtre, constitueixen un atractiu tant o més gran que el palau; tenen un traçat pràcticament geomètric i són a banda i banda d’un eix longitudinal central imaginari que s’allarga més enllà de la vista i que vol donar la sensació d’infinitud. El palau està tan implicat en la integració en el paisatge que fins i tot se subordina a aquest eix i es converteix en el fons del parc quan s’arriba des del jardins.

A l’interior del palau destaca la Capella Reial, erigida per Mansart, una de les mostres més impressionants del Barroc tardà francès. Típica església de cort que té més present el caràcter reial que religiós del recinte, mostra una capçalera semicircular1 i tres grans naus i es divideix en dos pisos: l’inferior2, d’arcades sobre pilars –reservats als cortesans i a la noblesa – i el superior3 –que comunica directament amb les dependències reials -, més esvelt i amb una elegant columnata. La decoració preciosista i l’estudi de la direcció de la llum, a més del conscient contrast entre la pedra blanca i el blau dels frescs de caire il·lusionista del sostre, anticipen l’estètica de properes dècades. 1 3 2

La Galeria dels Miralls, l’altra joia del palau, és una fortunat afegitó al cos central de l’edifici. Decorada per Le Brun assumeix el màxim refinament artístic; es tracta d’un recinte de 75 m de llarg en què, a la banda que dóna als jardins, els murs han desaparegut en favor d’uns grans finestrals que es corresponen a l’altra banda amb enormes miralls que reflecteixen la claror, tant del sol com de les espelmes, i creen un intens joc de llums. Aquest esplèndid efecte il·lusionista afavoreix a la vegada la interacció del paisatge interior amb l’exterior.

CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ ESTIL La influència de Versalles fou decisiva en els plaus del segle XVIII a Europa. A Espanya es va fer sentir amb molta força en construccions com el Palau Reial de Madrid, el Palacio de Aranjuez... INTERPRETACIÓ CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ El palau de Versalles establí una nova concepció d’urbanisme “a la francesa”- Alguns l’han denominat “urbanisme obert” perquè està en contacte amb la natura i no concep els espais –jardins i arquitectura- separadament sinó com un tot unitari on cadascuna de les parts en complementa amb les restants. D’aquest plantejament es desprèn tota la distribució del conjunt arquitectònic que, en realitat, és l’ampliació d’un antic palauet de Lluís XIII.

Ningú no ha personificat el poder com Lluís XIV Ningú no ha personificat el poder com Lluís XIV. A la seva cort governava realment com el rei Sol, conferint a la seva figura un caràcter diví. La seva identificació amb l’astre solar era total, fins al punt de, per exemple, concebre el transcurs de la seva jornada de manera paral·lela a la trajectòria del sol. El palau també va ser construït d’acord amb aquesta concepció: l’habitació del rei era al cor mateix del palau, exactament al costat del pati de Marbre, al centre de l’eix est-oest. A partir d'aquí, els recintes s’estructuraven d’acord amb el seu recorregut diari, i eren accessibles as cortesans o no amb relació directa al seu lloc en la jerarquia cortesana. Els magnífics jardins, curulls d’instal·lacions líriques, edificis de lleure, forts, glorietes i grups escultòrics, conformaren l’escenari ideal per a les grans festes versallesques que tenien fama arreu.

FUNCIÓ L’arquitectura del segle XVII francès, del Grand Siècle, era més palatina i cortesana que religiosa. França, potència hegemònica, marcà la pauta a tot Europa durant el regnat de Lluis XIV. El rei explotà a consciència el valor propagandístic dels palaus. Versalles tenia la funció de fer evident l’immens poder del règim absolutista. I ho va fer a través d’un art sumptuós als interiors –que revelava la riquesa i el poder- embolcallat per un exterior que mantenia el sentit de l’equilibri i la mesura a través d’una estètica gairebé clàssica. Extret de: LLACAY, Toni, Visualart, Ed. Vicens Vives, 2009