NOUS DECRETS D’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA I SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular Badalona, 7 de novembre de 2007 09/11/2018
Decrets EP i ESO. Idees força Donar estabilitat al sistema (continuïtat) Remarcar la llengua catalana com a eix vertebrador de l’educació Reforçar l’educació plurilingüe Establir les competències bàsiques com a marc de referència curricular Crear àmbits de coneixement Fomentar l’autonomia dels centres Remarcar la inclusió .....ESO Diferenciar entre els tres primers cursos i el quart curs Normalitzar els programes de diversificació curricular Crear els programes de qualificació professional inicial Introduir a quart el projecte de recerca “col·lectiu”
Competències bàsiques Competència és la capacitat d’utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.
Competències bàsiques
Competències bàsiques
Competències bàsiques
Competències bàsiques
Competències bàsiques
Les competències bàsiques i les àrees Competències pròpies de l’àrea Aportacions de l’àrea a les competències bàsiques Objectius Continguts i criteris d’avaluació per cicle/curs Connexions amb altres àrees
Estructura del currículum LOE Objectius generals de l’etapa. Competències bàsiques de l’educació obligatòria. Objectius generals de l’àrea i etapa. Competències bàsiques de l'àrea. Continguts per cursos. Criteris d’avaluació per cursos. Connexions amb altres matèries LOGSE Objectius generals de l’etapa. Objectius generals de l’àrea i etapa. Continguts. Procediments … Fets … Valors … Objectius terminals. Orientacions didàctiques. Ensenyament i aprenentatge Avaluació Projecte curricular: tres nivells de concreció
Àrees Primària Àmbit de llengües Coneixement del medi natural i social (llengua i lit. catalana, llengua i lit. castellana, llengua estrangera) Coneixement del medi natural i social Educació artística Educació física Matemàtiques Educació per a la ciutadania i els drets humans (cicle superior) ESO (1r-3r) Àmbit de llengües (llengua i lit. catalana, llengua i lit. castellana, llengues estrangeres) Ciències socials, geografia i hª Ciències de la naturalesa Tecnologies Educació visual i plàstica Música Educació física Matemàtiques Educació per a la ciutadania i els drets humans
Àmbit de llengües. Competències pròpies Competència comunicativa: Oral Escrita Audiovisual Competència literària Competència plurilingüe i intercultural
Àmbit de llengües. Continguts Primària Dimensió comunicativa Parlar i conversar Escoltar i comprendre Llegir i comprendre Escriure Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge Continguts comuns amb altres àrees Dimensió literària Dimensió plurilingüe i pluricultural (llengua i lit. catalana, llengua i lit. castellana, llengües estrangeres) ESO Dimensió comunicativa Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge Continguts comuns amb altres àrees Dimensió literària Dimensió plurilingüe i pluricultural (llengua i lit. catalana, llengua i lit. castellana, llengües estrangeres)
Ensenyar i aprendre llengua Àmbit de llengües Ensenyar i aprendre llengua Àmbit de preocupació de tots i totes, no solament d’una àrea o matèria curricular. Coordinació afectiva i planificada entre tot el professorat La coordinació millora més el domini de la llengua, que no pas l’augment d’hores de docència. Aprenentatges lingüístics comuns a totes les àrees o matèries en un marc plurilingüe - La comprensivitat i la inclusió. - L’aprenentatge mitjançant l’ús de la llengua. - L’enfocament comunicatiu. - L’educació dels valors i les actituds respecte de la llengua.
Autonomia de centre Pedagògica i organitzativa - treball en equip, reflexió i recerca a partir de la pràctica docent Projecte educatiu Projectes didàctics propis - horaris diferents compromís 4 cursos, seguiment i avaluació
Decret de primària Annex 3: Horaris globals L’assignació horària global de les àrees de l’educació primària és la següent: Educació artística: 525 hores Annex 4: Horaris mínims per cicles Cicle inicial Educació artística: 70 hores Cicle mitjà Educació artística: 105 hores Cicle superior Per assignar: 240 hores
Decret d’ESO Annex 4: Assignacions horàries M. Optatives específiques Tres d’entre les següents: Biologia i geologia Física i química Educació visual i plàstica Informàtica Llatí Música Tecnologia Segona llengua estrangera
Decret d’ESO Annex 5: Organitzacions pròpies de centres Assignació horària mínima de les matèries de quart curs ... Tecnologia: 70 hores
Decret Articulat Capítol I. Disposicions de caràcter general Capítol II. Currículum Capítol III. Organització dels ensenyaments Capítol IV. Atenció a la diversitat Capítol V. Acció tutorial i orientació Capítol VI. Avaluació i promoció Capítol VII. Desenvolupament del currículum i autonomia de centres Capítol VIII. Programes de qualificació professional inicial Disposicions addicionals, derogatòria i finals
Programes de diversificació curricular des de 3r d’ESO organització curricular i horari diferent possibilitat activitats externes al centre àmbits lingüístic i social, científic i tecnològic, pràctic 3 matèries en grup ordinari criteris d’avaluació específics 1 o 2 cursos
Programes de qualificació professional inicial majors de 16 anys sense graduat ESO mòduls específics (competències professionals) mòduls formatius (inserció laboral) mòduls per a l’obtenció del graduat ESO (àmbit comunicació, social, científic i tecnològic)
Documentació www.xtec.cat/estudis