Història del Disseny a partir del llibre: Què és el disseny

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
NOMS: Bahaa Eldin Tobi Mohamed El Hajji Prof.: Albert Mestre Grup: 4.
Advertisements

La Biblioteca de Ciències Socials presenta:
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
La Guerra del Francès: resistint en nom de qui?
L’EDAT MITJANA: UN TRESOR DE MIL ANYS.
Ciència, tècnica i societat
L’ERA DEL MAQUINISME Àlex Mogena.
Escola Montserrat Sant Just Desvern
L'EDAT MODERNA.
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
BAUHAUS, una escola d’art
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Toca fusta FENT DECORATS
1. La Segona Revolució Industrial
I transforma un llibre en un nou lector
5.- DE LENIN A STALIN ( ) La Revolució Russa té influència en tota Europa: espartaquistes (Al.), Hongria, França, Espanya,... Mort de Lenin (1924)
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
2 La Revolució Industrial ESQUEMA RECURSOS INTERNET.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
LA MÀQUINA DE VAPOR.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
CASA TASSEL Víctor Horta
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
La bauhaus Mies van der roher
EDAT CONTEMPORANIA ULL DE VENT 4tA Paula,Sara,Rodrigo i,Eric.
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.

Jornada Cloenda Esports
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
Immobiliària 2.0, adequació als estàndards actuals
L´assaig de postguerra
BATXILLERAT ARTS ESCÈNIQUES
LA TUTORIA DE PROFESSORAT NOVELL QUÈ ÉS. PER A QUÈ SERVEIX
LA REVOLUCIÓ RUSSA Antecedents
CIUTAT: EXPRESSIÓ DE CANVIS
PARC DEL LABERINT D’HORTA
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
La història de la conservació dels aliments comença amb l'aparició dels primers éssers humans.
ANTONI GAUDÍ Antoni Gaudí va néixer a Reus (Baix Camp) l’ any 1852 i va morir a Barcelona l’any Era arquitecte. Ell anà a Barcelona al per.
El màrqueting i els seus elements
Presentació BATXILLERAT
Treball de Recerca de Batxillerat
Aprenentatge de matemàtiques a partir de la creació de videojocs.
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
La indústria tèxtil a Catalunya al segle XIX i avui en dia
El Modernisme Industrial a Terrassa
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
ROMANTICISME Finals del s.XVIII Canvis socials i econòmics
Unitat 4: L’època de l' imperialisme
Les Avantguardes (principis segle XX)
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
expansió internacional
Coneixement del medi natural
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ART MODERN.
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
CICLES FORMATIUS.
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Transcripción de la presentación:

Història del Disseny a partir del llibre: Què és el disseny Història del Disseny a partir del llibre: Què és el disseny. Isabel Campi Valls Raquel García Núria Giménez 1

Introducció: Tot el que utilitzem, tot el nostre món artificial, per tant que no ha sigut producte de la naturalesa, ha estat prèviament dissenyat. Dissenyar: Denomina una activitat de projecte, que és prèvia a la producció de les coses i que modernament ha esdevingut una disciplina i una professió que s’aprèn i s’exerceix. Organització de les especialitats del disseny: ·Disseny de l’espai. ·Disseny industrial. ·Disseny gràfic i la comunicació visual. ·Disseny tèxtil i indumentària. 2

Societat preindustrial: ·Neix la Impremta, i l’Humanisme que altera la concepció de la cultura i l’univers, el poder recau sobre la monarquia i l’església. ·Amb l’aparició de la Il·lustració el poder canvia cap a la burgesia, la qual tenia una visió racionalista de la producció: la van orientar cap a la substitució del treball manual pel treball mecanitzat, amb l’objectiu de millorar quantitativa i qualitativament el producte. Peces de màquines d’impremta. Substitució del treball manual per màquines. Ideal d’Humanisme. 3

La revolució industrial. La cadira Thonet ·La Revolució Industrial va començar a l’Occident: mentalitat més aventurera i comercial, a més es va produir un gran creixement del mercat intern i extern. ·A Gran Bretanya S.XVIII, amb la invenció de la màquina de vapor de Watt i Boulton s’inicia la Revolució Industrial. ·Un dels dissenys que van marcar aquesta revolució va ser la cadira Thonet, 1859. · Al segle XIX les noves tecnologies servien per imitar i no per crear 4

La reforma de les Arts Decoratives. W. Morris. A la 2n meitat del S.XIX es posa en marxa una croada contra el mal gust de la societat, liderada per William Morris, recolzada pels medis artístics i intel·lectuals, de caràcter ideològic amb molta força moral i cultural. Empresa creada per W.Morris: Morris & Co. On feien catifes, ceràmica, mobles, tapissos... Catifa dissenyada per W.Morris. Modernisme: Apareix al final S.XIX i principis del S.XX, amb una concepció del treball molt innovadora, caracteritzat per l'ús de la línia, influenciat pel medievalisme i el japonès, i amb la voluntat d'adequar la pràctica artística a les necessitats. Disseny modernista, de motius florals, de ferro i predomina la línia. 5

El nou segle: Deutsche Werkbund i Peter Behrens. Dilema del nou segle: ¿Un producte havia de ser únic artísticament o havia d'estar per davant la funcionalitat? Al 1907es va crear la Deutsche Werkbund, reunia artistes, artesans i empresaris, per debatre la relació entre indústria i cultura. Peter Behrens, un exemple de la unió de cultura i indústria, va dissenyar la imatge corporativa dels edificis i els productes de l'empresa d'electricitat AEG. Deutsche Werkbund l’any 1907. Edifici de AEG disseny de Peter Behrens. 6

Quadre de Piet Mondrian Període entre guerres: El Moviment Modern i Le Corbusier. Els Constructivistes russos. Aquest moviments sobretot influencien al disseny gràfic: ·Moviment Modern: Cubisme, trencament de la perspectiva única, asimetria, esquematització. Futurisme, formes en moviment, dinamisme. Peces de café dissenyades per Mary Wibis ·Constructivisme rus: Deixen el taller a part, i es dediquen a l'art aplicat. ·Neoplasticisme a Holanda: L'abstracció per donar més d'un significat. Quadre de Piet Mondrian Obra de Naum Gabo 7

La Bauhaus: Mies van der Rohe i Walter Gropius En el període d'entreguerres es van reformar moltes escoles d’art. L’objectiu era preparar professionals per complir les necessitats industrials. Bauhaus: va formular la seva reforma pedagògica en termes radicals i doctrinaris. L’arquitecte Walter Gropius va rebre l’encàrrec de fondre i reformar dos centres d’ensenyament artístic, un d’ells la Bauhaus Estatal. Un dels directors més important de la Bauhaus va ser Mies van de Rohe. Al 1933 va ser tancada per les grans diferències ideològiques entre el govern i l’escola. Pavelló Alemany disseny de Mies van de Rohe. Bauhaus Estatal disseny Walter Gropius. 8

Trets característics de la Bauhaus: ·Superació de l’ensenyament acadèmic. ·Integració dels coneixements i el treball interdisciplinari. ·El compromís amb la producció.

Els EEUU, Streamline Raymond Loewy Als EUA es van dissenyar les primeres campanyes pel llançament de productes de gran consum i van desenvolupar tècniques de màrqueting. Un exemple molt destacat és Raymond Loewy, qui va començar a dedicar-se al disseny industrial. Lema: el lleig no es ven Una característica molt utilitzada en el disseny industrial era el estil aerodinàmic, anomenat Streamline. Logo Lucky Strike per Raymond Loewy. 10

Cartell de “the Push Pin Graphic” El disseny avui Resum de les diferents àrees geogràfiques que comparteixen els elements socioculturals: Angloamericà: Milton Glaser ·Caràcter pragmàtic: S’intenta solucionar el problema del client de la manera més competent possible. ·Relació publicitat i màrqueting, la importància sobre la problemàtica empresarial fan que el disseny s’orienti sobre un negoci segur. A part de les grans mostres de publicitat, hi ha petits estudis ‘’Boutiques creatives’’, un clar exemple ‘’Push Pin Studios’’ de Milton Glaser, definidor de la gràfica Pop i responsable del redisseny del diari ‘’La Vanguardia’’. Cartell de “the Push Pin Graphic” 11

Centreuropeu-nòrdic: L’escola d’Ulm i Aalto ·Plantegen qüestions de tipus ètic o benestar social, dissenyen en el camp del habitatge, les instal·lacions sanitàries i educatives, correus, mobiliari urbà etc... Això indica la voluntat de oferir qualitat de vida als ciutadans. · La producció danesa, sueca, noruega i Finlandesa (Alvar Aalto) és caracteritzen pel tractament, la funcionalitat i l’elegància d’utilitzar matèries com el vidre, la fusta, l’acer o la ceràmica. ·La creació de la Escola Superior de Disseny d’Ulm té l’objectiu de preparar dissenyadors per la nova industria Alemanya i investigar un nou llenguatge visual: Gute Form. L’Escola d’Ulm vas ser capaç de fer una teoria del disseny que servia de model per la majoria d’escoles dels anys 60. L’any 1968 el centre va tancar per una crisis dels òrgans del Govern i una crisis econòmica. 12

Mobiliari del grup Memphis, Ettore Sottsass Llatí. El post-modern ( Castiglioni + Ettore Sottsass). Els modistes francesos. El disseny post-modern és produeix a Itàlia, França i Espanya. L’objectiu és complaure la vista i no pas tant la funcionalitat. És qualificat com a un disseny “càlid”, ja que es tracta d’un disseny refinat i exclusiu. ·Un grup de dissenyadors, entre ells Ettore Sottsass, cansats del “bon gust”, van iniciar una sèrie d’experiències de caràcter radical. Van crear “Alquímia” i “Memphis”, oferint producció mobiliària i objectes domèstics. L’objectiu era provocar a l’espectador, recuperar els colors i la producció artesanal. Aquest dissenyadors van voler experimentar transformant els mètodes tradicionals i provant de diferents, com a barrejar estils i materials, utilitzar la tecnologia informàtica o fer objectes que no tenien funcionalitat. Tot i la seva exclusivitat el moviment postmodern va donar un impuls creatiu a les arts decoratives. Mobiliari del grup Memphis, Ettore Sottsass 13

DISSENY CATALÀ Tusquets, Ricard, Mariscal. La Guerra Civil i la post guerra no van afavorir en el desenvolupament del disseny, ja que era ignorat pel règim franquista. Però durant els anys 60 es van crea escoles de disseny. Durant la segona meitat dels anys 70 en endavant el disseny català es va popularitzar gràcies al restabliment de les institucions democràtiques i d’autogovern, l’entrada al Mercat Únic Europeu i la celebració del Jocs Olímpics. El disseny català no va començar a tenir èxit fins als anys 80 (A PART DEL Modernisme de principi de segle) 14

Asiàtic: Gràcies a les ajudes econòmiques dels EUA -sobretot Japó- van poder reconstruir la indústria. Els japonesos eren capaços de reproduir qualsevol producte occidental, amb més prestacions, reduint les mides i a millor preu. Els dissenyadors japonesos no destaquen per l'individualisme, però hi ha alguns casos importants com: Toshiyuki Kita, Arata Isozaki, etc. Mobiliari dissenyat per Toshiyuki Kita Museu Gunma dissenyat per Arata Isozaki 15

AQUÍ ACABA EL TREBALL SOBRE LA HISTÒRIA DEL DISSENY DE LA NÚRIA GIMENEZ I LA RAQUEL GARCÍA.