ESTRATÈGIES D’ABORDATGE DE L’ANSIETAT I L’ESTRÈS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
SESSIÓ VI. PREVENCIÓ DE RECAIGUDES I SEGUIMENT.
Advertisements

APORTACIÓ CALÒRICA D’ALGUNS ALIMENTS
SESSIÓ VI. PREVENCIÓ DE RECAIGUDES I SEGUIMENT.
SESSIÓ II ATREVEIX-TE!! SESSIÓ II. Atreveix-te!!.
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Estrès laboral ii No estam indefensos davant l’estrès laboral, hi ha formes eficaces de combatre’l. Tant el treballador a escala individual com l’organització.
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
Pèrdues de memòria: de l’envelliment a la malaltia
TANQUEM PORTES AL TABAC
Salut mental i prevenció
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
No tractar el càncer de pròstata, ¿és correcte?
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Projecte d’intervenció psicològica
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Les bones pràctiques per a la educació en família
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
IMPORTÀNCIA DE LA RELACIÓ AMB LES FAMÍLIES Dra. Carme Timoneda Gallart Girona, febrer 2007.
Disponibilitat Espirometria + PBD *** ***
L’Expressió escrita.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
SEXE, DIVERSITAT I GENT GRAN
ESTRÈS i ANSIETAT.
Recordem què vol dir ser adolescent
GESTIÓ PER PROCESSOS.
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
EDUCACIÓ FARMACÈUTICA EN LA CRONOTERÀPIA
ENTRE L'ESPERANÇA i LA CONTROVÈRSIA
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
15 de novembre Dia sense alcohol
Estudi sobre la salut, estils de vida i condicionants acadèmics dels estudiants de medicina de Catalunya La salut de l´estudiant de medicina Carlos Garcia.
UNS QUANTS CONSELLS QUE ET FARAN LA VIDA MÉS BELLA!
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Obesitat en edat pediàtrica
3. TOTS SOM DIFERENTS..
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
I tu, com estudies?.
ENTRAR AL COTXE I CONDUIR
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Objectiu Educatiu Trienni
2. El materialisme històric de Marx
Com preparar una unitat per a l’avaluació
El repte d’incloure Recursos i estratègies
1 ACLARIMENTS D'AQUESTA ACTIVITAT
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
SALUT MENTAL.
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Introducció Al posicionament Web.
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
TEST DE L´EMPRENEDOR/A
Continuació: el temps II
HABILITATS COMUNICATIVES
LES ITS: Mecanismes de transmissió i prevenció
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Dr Jose Luis Tandaipan Eva Fontiverio
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Convivència i Mediació Escolar
CLAUDIA CARDONA PEREZ 4D
Què fas a la universitat?
Transcripción de la presentación:

ESTRATÈGIES D’ABORDATGE DE L’ANSIETAT I L’ESTRÈS Pedro Juan Clavero i Marín Psicòleg-Psicooncòleg Setmanes de la Prevenció Mútua General de Catalunya www.mgc.es

Ansietat: Resposta adaptativa de l’organisme, que implica un conjunt de respostes fisiològiques, vivencials, en els comportaments i cognitives que es caracteritzen per un estat d’activació i alerta davant una amenaça per la nostra integritat física i/o psicològica. ANSIETAT NORMAL: Funció adaptativa, millora el rendiment, intensitat lleu, menys corporal, emoció reactiva i no afecta a la llibertat. ANSIETAT PATOLÒGICA: Dificulta l’adaptació, deteriora el rendiment, més corporal, sentiment vital i redueix la llibertat.

Stress: Veu anglesa que significa esforç, tensió, accentuació. En fisiologia i psicologia té el sentit general de sobrecàrrega imposada al individu, creant un estat de tensió exagerada. És stress tot lo que és viscut com a sobrecàrrega. Cada cop més s’utilitza per a caracteritzar l’extrema sobrecàrrega a la que l’home i la dona actual estan sotmesos: Vulnerabilitat nerviosa. Esgotament. Propensió a la neurosis per pressió psíquica. Por. Etc...

Ansietat i Estrés És una emoció. Té a veure amb una situació a la que estem obligats a adaptar-nos i no és només una emoció. És una emoció.

AVALUACIÓ ENTREVISTA CLÍNICA. INSTRUMENTS PSICOMÈTRICS. Inventari de Situacions i Respostes d’Ansietat ISRA (Miguel Tobal J.J., Cano Vindel A,1995). Inventari per la Depressió de Beck –BDI- versió adaptada i validada en població espanyola (Sanz i Vázquez, 1997; Vázquez i Sanz, 1997a,b). Inventari de Solució i Afrontament de problemes –ISAP- (Miguel Tobal J.J., i Casado Morales M.I. 1992) Inventari de pors de Wolpe. (FSSIII) (Wolpe, 1969). Versió espanyola (Avia i altres, 1977). Etc.

ORIENTACIÓ TERAPÈUTICA CONSIDERACIONS PRÈVIES: Descartar causes somàtiques, tòxiques o psiquiàtriques Presència o absència d’agent estresant aparentment relacionat amb el inici del trastorn Personalitat (ansietat tret vs estat) Tipus de molèsties subjectives i repercussions a nivell familiar, laboral i social Presència de “guanys” secundaris de la simptomatologia (eludir responsabilitats, aconseguir atenció o companyia) Presència de patologia mèdica associada (valorar repercussió de l’ansietat sobre aquesta i en cas d tractament psicofarmacològic possibles contraindicacions amb altres fàrmacs) Presència d’estratègies inadequades per alleugerir l’ansietat (alcohol, automedicació) Actitud de la família i/o amics enfront el problema Molt important valorar la presència de sintomatologia depressiva associada

ORIENTACIÓ TERAPÈUTICA CONSIDERACIONS PRÈVIES: ÉS UNA DEPRESSIÓ? ÉS UNA ANSIETAT NORMAL? ÉS UNA ANSIETAT LLEU O UNA FÒBIA ESPECÍFICA? ÉS UNA ANSIETAT MODERADA O GREU QUE TÉ IMPORTANTS REPERCUSIONS A LA VIDA DEL SUBJECTE?

TRACTAMENT PSICOLÒGIC PSICOTERÀPIA DE SUPORT: Clarificar els símptomes i parlar sobre les situacions problemàtiques. Indagar sobre la presència d’ansietat anticipatòria, agorafòbia i/o conductes d’evitació. Assolir una explicació sobre el que està passant i com s’ha desenvolupat el trastorn ( Obj.:Entendre). Identificar els problemes concrets i animar-se a parlar d’aquests amb els familiars i/o amics, sobretot si estan implicats directament. Prendre consciència de que tenim un límit (control: ex. Golf) i que n’hi han situacions i fets que no podem modificar-se (Obj.: Acceptar).

TRACTAMENT PSICOLÒGIC PSICOTERÀPIA DE SUPORT: Consells pràctics higiènic-dietètics sobre els beneficis d’un exercici físic regular i una dieta equilibrada. Afavorir les relacions socials i la pràctica d’activitats gratificants al lleure Prendre consciència dels recursos propis (+) i potenciar-los Normes per tenir una bona higiene de la son quan es detecta presència d’insomni

TRACTAMENT PSICOLÒGIC TERÀPIA CONDUCTISTA: Objectiu: modificar patrons de conducta desadaptatius. Teràpia d’elecció en les fòbies: Desensibilització sistemàtica. Inundació o implosió Teràpia complementària amb fàrmacs pel tractament del trastorn obsessiu-compulsiu.

TRACTAMENT PSICOLÒGIC TERÀPIA COGNITIVA: Objectiu: Analitzar i modificar l’estructura i el funcionament del pensament, que contribueixen a mantenir un estat d’ànim disfòric, prestant atenció als pensaments irracionals i distorsions (pens. Dicotòmic tot/res, maximitzar (-), minimitzar (+), sobregeneralització, idees de culpa i/o menyspreu vers un mateix o l’entorn, indefensió,...

TRACTAMENT PSICOLÒGIC TÈCNIQUES: Breu descripció del problema (es) Descripció detallada d’una ocasió recent en que la dificultat hagi estat evident. Situació Comportament Cognicions (pensaments,imatges, creences....) Reaccions físiques

TRACTAMENT PSICOLÒGIC TÈCNIQUES: Breu descripció del problema (s) Llista de situacions que faciliten aquest quadre, per ordre de intensitat. Creences sobre les causes del problema. Començament i evolució. Que està fent ell/ella per ajudar-se.

TRACTAMENT PSICOLÒGIC TÈCNIQUES: Diaris personals. Identificació de les idees negatives. Discussió de la situació. Es busquen alternatives a les distorsions cognitives. Tècniques comportamentals (complementàries de l’anterior)

TRACTAMENT PSICOLÒGIC Normes per establir una correcta higiene de la son: Anar a dormir i llevar-se a la mateixa hora (regularitat). Al llit i dormitori no veure la T.V., escoltar ràdio, llegir,.... Si desprès de 30 min. no s’ha conciliat la son sortir del dormitori. Habitació a les fosques, silenciosa, ventilada i amb temperatura adequada. Activitat física regular durant el dia, però no en les hores pròximes a la son. No consumir alcohol ni begudes amb cafeïna durant la tarda. No fumar abans d’anar a dormir. La gana i els àpats copiosos poden alterar la son. Evitar la migdiada. Ocupar les hores abans d’anar a dormir amb activitats lleugeres i relaxants. Establir alguna rutina regular a l’hora de ficar-se al llit. Aquestes normes es faran regularment, els 7 dies de la setmana.

TRACTAMENT PSICOLÒGIC RESOLUCIÓ DE PROBLEMES: Descriure en que consisteix exactament el(s) problema(s). Clarificar l’objectiu respecte al problema. Escriure una llista de solucions possibles, totes les possibles inclús no siguin les més desitjables. Valorar esforç/benefici de cada possible solució i escollir la més apropiada. Planificar els passos necessaris per aconseguir la solució. Encoratjar-se per portar a terme el pla. Reconeixement(+) segons es vagi obtenint resultats(+) i en qualsevol cas reconèixer l’esforç. Si l'estratègia no ha estat útil per resoldre el problema, començar de nou i escollir un altre pla.

TRACTAMENT PSICOLÒGIC TÈCNIQUES DE RELAXACIÓ I RESPIRACIÓ: Relaxació progressiva, Jacobson (1938). Grups musculars - Tensió/Relaxació. Entrenament Autogen, Schultz. Autosuggestió e.i.: calor, pes,... Tècniques de respiració (respiració profunda). Música (lenta, pocs canvis de ritme). Yoga. Etc.

PREVENCIÓ RECONÈIXER ELS SÍMPTOMES SUBJECTIUS: emocionals o cognitius Intranquil·litat. Pors indefinides. Aprensió. Irritabilitat. Baixa autoestima (autocalificacions negatives). Insatisfacció personal. Impaciència. Dificultat per atendre i concentrar-se. Afectació del rendiment intel·lectual principalment de la memòria. Despersonalització i/o desrealització . “SENSACIÓ D’ESTAR SENT SUPERAT PER LA SITUACIÓ”

PREVENCIÓ RECONÈIXER ELS SÍMPTOMES SOMÀTICS: fisiològics Sist. Cardiovascular (taquicàrdies, palpitacions,...). Sist. Respiratori (sensació d'opressió al pit i/o dificultat per a respirar). Sist. Digestiu (sensació de nus a la gola o l'estómac, nàusees, vòmits, diarrea, estrenyiment,...). Sist. Genitourinari (miccions freqüents, alteració de la satisfacció i la funció sexuals). Sist. Neuromuscular (tensió muscular, tremolors, cefalees, formigueig). Símptomes Neurovegetatius (sequedat de boca, augment de la suor, sensació de mareig o inestabilitat). Hipervigilància que provoca insomni, habitualment de conciliació

PREVENCIÓ RECONÈIXER ELS SÍMPTOMES CONDUCTUALS: Inquietud. Desassossec. Moviments repetitius. Aïllament social vs. Dependència dels altres. Augment del consum d’alcohol, tabac o drogues. Augment de situacions conflictives amb la família. Cinisme. Absentisme laboral.

PREGUNTA’T ON ÉS LA FONT DEL MEU MALESTAR? QUÈ PUC FER? vs. He de... o Tinc que... QUÈ ESTIC GUANYANT? QUIN ÉS EL PREU? COM EM SENTO? COM EM VEIG EN .......? ON ÉS LA TENSIÓ AL MEU COS?

PREGUNTA’T QUÈ ÉS LO MÉS DIFÍCIL? GESTIONAR LES EMOCIONS. E.i.: ANSIETAT, IRRITABILITAT,.... DIR NO. EXPRESSAR I ATENDRE LES MEVES NECESSITATS. ORGANITZAR-ME. DEMANAR AJUDA.

PENSA QUE.... T’AJUDARÀ RECONÈIXER ELS TEUS LÍMITS. T’AJUDARÀ ACCEPTAR QUE NO PODEM CONTROLAR-HO TOT. A VEGADES EL QUE PODEM FER NO ÉS TOT EL QUE DESITJARIEM, PERÒ ÉS LO MILLOR QUE PODEM FER. A VEGADES NO PODEM CANVIAR EL QUE ENS ENVOLTA, PERÒ SÍ COM L’AFRONTEM. LA POR QUE ET FÀ PATIR ÉS SOVINT IRRACIONAL I QUAN LA COMPARTÈIXES COMENÇA A ESVAIR-SE .

RESPONSABILITZA’T DE LA TEVA SALUT ALIMENTACIÓ. LA SON. ESPORT. RELAXACIÓ. ACTIVITATS GRATIFICANTS. DIGUES “NO”. RESPECTA ELS TEUS LÍMITS I ACCEPTA’LS, PERQUE TENIR LÍMITS ÉS HUMÀ. COMPARTEIX ALLÒ QUE T’ANGOIXA. DEMANA AJUDA.