Els trastorns psicosomàtics com a expressió de la interacció mare-fill durant les primeres etapes de la vida DR. JORDI SASOT LLEVADOT UNITAT DE PSIQUIATRIA.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS LLENGUATGES VISUALS
Advertisements

Aquest bonic poema sapiencial és una invitació a la confiança en la Providència divina. El salmista vol inculcar que només Déu pot assegurar la prosperitat.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Salut mental i prevenció
EL TRIVIAL DE LES MTS 10 MINUTS….
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Cercar el sentit de la vida, de les coses i de la mort és com una necessitat primària. Fins quan, Senyor, seguireu oblidant-me? Fins quan m’amagareu la.
Desenvolupament afectiu
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Ester Busquets i Alibés
La Salamandra.
IMPORTÀNCIA DE LA RELACIÓ AMB LES FAMÍLIES Dra. Carme Timoneda Gallart Girona, febrer 2007.
● Un home perseguit implacablement (v ● Un home perseguit implacablement (v. 9) apel·la al poder de Déu perquè el deslliuri dels seus adversaris.
Resta prohibit.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
La reproducció dels animals
LLENGUATGE I SIMBOLISME
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
Estratègies educatives en la família
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
SESSIÓ II ATREVEIX-TE!! SESSIÓ II. Atreveix-te!!.
L’Art de no Emmalaltir-se
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
Varicel·la Naomi Muñoz Luque.
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
15 de novembre Dia sense alcohol
Son mamífers, vertebrats i herbívors.
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Obesitat en edat pediàtrica
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
El pensament de John Stuart Mill.
ELS LÍMITS EN ELS INFANTS, NECESSARIS?
Malaltia i mort: Canvis familiars
Carta d’un infant als seus pares.
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
Gèneres Musicals.
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
LA VIDA DE LES PERSONES.
Estils de comunicació i relacions interpersonals: l’Assertivitat
15 de novembre Dia sense alcohol
XIII a Setmana de la solidaritat
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
HABILITATS COMUNICATIVES
Carta de Lincoln al mestre del seu fill (i II)
LA DIMENSIÓ RELACIONAL A L’ACP
EMBARASSOS EN ADOLESCENTS
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Aixequem-nos alt que l’energia ve de més amunt !!!
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
VIDA SALUDABLE I CONSUM
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
ELS 5 SENTITS Com ho sap el nostre cos?.
La vulneració dels drets socials
Promoció de la salut i programació sanitària
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Adopció 3% dels nens d’E.E.U.U són adoptats.
Què puc conèixer (2na part)
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
Els sagraments.
ESQUEMA DE LA UNITAT DIDÀCTICA 1
¡FELICITATS! SI, ¡FELICITATS! I NO POSIS AQUESTA CARA.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
Transcripción de la presentación:

Els trastorns psicosomàtics com a expressió de la interacció mare-fill durant les primeres etapes de la vida DR. JORDI SASOT LLEVADOT UNITAT DE PSIQUIATRIA I PSICOLOGIA INFANTOJUVENIL CENTRE MÈDIC TEKNON - BARCELONA

Sobrevius a lo que et faig Fins que t’arribo a reconèixer Et trobo Sobrevius a lo que et faig Fins que t’arribo a reconèixer Com no-jo T’utilitzo T’oblido Més tu em recordes Et segueixo oblidant Et perdo Estic trist Donald W. Winnicott (1968) PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

En l’actualitat la teoria psicosomàtica posa el seu accent en les respostes psicofisiològiques amb els estímuls ambientals. Es creu que el pacient psicosomàtic processa l'estrès tant inconscientment com conscientment i li dóna un significat subjectiu. És aquest significat subjectiu en forma de sensació el que activa les emocions que alhora poden provocar canvis fisiològics i del comportament, i en conseqüència els trastorns psicosomàtics. PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

En les primeres èpoques de la vida, dins els moments de major vulnerabilitat neurològica, les formes d’interacció mare-fill, quan encara constitueixen una unitat psíquica, són determinants per la comprensió dels trastorns psicosomàtics o malalties psicofiològiques. PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

ETAPA PRENATAL ETAPA NATAL I POSTNATAL INTERACCIÓ MARE-FILL ETAPA PRENATAL ETAPA NATAL I POSTNATAL PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

PRIMERS FACTORS DE RISC La salut afectiva dels progenitors ETAPA PRENATAL “Els problemes de conducta tenen el seu origen abans del naixement i sovint abans de la concepció”. Ronald S. Illingworth (1968) PRIMERS FACTORS DE RISC La salut afectiva dels progenitors El desig mutu de concepció La representació mental del fill PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

OÏDA: 24ª setmana de gestació VISTA: 16ª setmana de gestació ETAPA PRENATAL El nen intrauterí comença a utilitzar els sentits i a interpretar els pensaments i sentiments de la mare. SENTITS OÏDA: 24ª setmana de gestació VISTA: 16ª setmana de gestació TACTE: 20ª setmana de gestació GUST: 20ª setmana de gestació PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

INTERPRETACIÓ DEL SENTIMENT DE LA MARE ETAPA PRENATAL El nen intrauterí comença a utilitzar els sentits i a interpretar els pensaments i sentiments de la mare. INTERPRETACIÓ DEL SENTIMENT DE LA MARE (24ª SETMANA DE GESTACIÓ) Els circuits neurològics del cervell es troben prou desenvolupats com per permetre traduir una sensació en emoció. SENTITS SENSACIÓ CERVELL EMOCIÓ CANVIS NEUROHORMONALS MATERNS PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

} { + - ETAPA PRENATAL ESTUDIS DE SEGUIMENT DE MARES EMBARASSADES Lukesch, M. (Universitat Constantine . Frankfurt) N: 2000 / Mateix nivell sociocultural i grau d’atenció prenatal PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL + } { Grup mares acceptades Grup mares no acceptades Salut física i emocional dels fills -

N: 141 / Mateix nivell sociocultural i grau d’atenció prenatal ETAPA PRENATAL ESTUDIS DE SEGUIMENT DE MARES EMBARAÇADES Rottmann, G. (Universitat de Salzburg) N: 141 / Mateix nivell sociocultural i grau d’atenció prenatal PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL Grup mares ideals (desig conscient i inconscient) Embarassos fàcils. Parts menys problemàtics. Nounats física i emocionalment més sans. Grup de mares ambivalents (desig conscient i ambivalència inconscient) Problemes de conducta i gastrointestinals postpart. Grup de mares indiferents (rebuig conscient i desig inconscient) Actituds apàtiques en la seva interacció afectiva. Mares catastròfiques (rebuig conscient i inconscient) Embarassos difícils. Major naixement de prematurs amb baix pes. Alteracions emocionals postpart.

ETAPA PRENATAL El nen intrauterí és un ser humà que pot sentir i portar una vida emocional activa a partir de la 24ª setmana de gestació. La principal font d’estímuls formadors és la mare. També l’entorn. (Pare). No totes les preocupacions, dubtes o ansietats repercuteixen desfavorablement en el fetus. Només els patrons de sentiment profund i constant (ansietat crònica / intens rebuig o ambivalència respecte a la maternitat). PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

Com ha de ser aquest relació afectiva especial? ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE El vincle és la relació afectiva especial que s’estableix entre el fetus, nounat o lactant i la seva mare o la persona que el cuida. Com ha de ser aquest relació afectiva especial? “El vincle es produeix quan existeix una relació càlida, íntima i continua amb la mare, en la que ambdós troben satisfacció i plaer”. J. Bolwlby PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE PRIMATS SUBHUMANS: Impronta – Nounat SERS HUMANS: Vincle – Intrauterí >24 setmanes de gestació – Extrauterí Nounat <3 er mes de vida (1 er any de vida) PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL

ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE CRONOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT DEL VINCLE NOUNAT 1er MES DE VIDA PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL Girament del cap Succió Flexoextensió palmar Plor (gana – enuig – dolor) Resposta amb orientació a la cara, ulls o veu de la mare Respostes d’apropament anticipatori al menjar Somriure incipient preferent a la mare Efecte tranquil·litzador de la suor o de la olor de la llet materna

ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE CRONOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT DEL VINCLE 1er MES 3er MES Reciprocitat de la mirada Balbuceig preferent a la mare Somriure social Efecte tranquil·litzador del contacte pell a pell amb la mare PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL 4t MES 6è MES Recerca espontània i voluntària de la mare Demanda postural anticipatòria per ser agafat en braços Incipient comprensió de la mare Efecte tranquil·litzador de la veu de la mare

ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE CRONOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT DEL VINCLE 7è MES 9è MES Vincle plenament diferenciat Malestar per la separació de la mare Plor davant de desconeguts PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL 10è MES 15è MES Clar diàleg no verbal amb la mare Imitació de la mare Rebuda alegre de la mare davant el seu entorn (paradoxa del desinterès actiu)

ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE L’absència d’un satisfactori vincle PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL Baixa autoestima Problemes de relació social Vulnerabilitat emocional

ETAPA NATAL I POSTNATAL: EL VINCLE EL NEN NECESSITA LA SEVA MARE Per la seva seguretat Pel seu afecte PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL LA MARE NO HA DE TENIR LES MATEIXES NECESSITATS PEL SEU FILL Ha de saber descodificar els seus missatges d’interrelació afectiva Ha de desitjar la felicitat del fill Mai utilitzant el fill Sempre alegrant-se de sentir-se utilitzada

Despertars nocturns (5-7) TRASTORNS DE LA SON LA SON NORMAL PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL > 3r MES DE VIDA: Ha de dormir 5 hores seguides > 9è MES DE VIDA: Ha de dormir 10 hores seguides > 12è MES DE VIDA: Ha de dormir un total de 12 hores diàries Ha de conciliar la son espontàniament sol i dins el seu llit Despertars nocturns (5-7)

TRASTORNS DE LA SON INSOMNI INFANTIL PER HÀBITS EDUCATIUS INCORRECTES Son retardada Son avançada Son singular CREAR UN NOU RITME PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL INSOMNI INFANTIL PER HÀBITS ALIMENTICIS INCORRECTES Condicionament dels despertars nocturns per gana

TRASTORNS DE LA SON INSOMNI INFANTIL PER CAUSES PSICOLÒGIQUES MODEL DE RESPOSTA MATERN A LES NECESSITATS BIOLÒGIQUES I EMOCIONALS DEL LACTANT MODEL GENÈTIC DE MADURACIÓ NEUROFISIOLÒGICA DEL LACTANT PSICOSOMÀTICA I INTERACCIÓ MARE-FILL Interrelació PATRÓ VIGÍLIA-SON L. Kreisler