ELS PRINCIPALS SOFISTES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Karen Jimenez Marta Morón Nerea Brull Victor Valero
+ Aquesta breu pregària és una súplica per a demanar la protecció divina enmig de l'opressió (v. 5). + La petició va acompanyada d'una professió de.
La Guerra del Francès: resistint en nom de qui?
Ciència, tècnica i societat
L'EDAT MODERNA.
El pensament d’Aristòtil.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
L’Univers Com es defineix l’Univers?
L’ESCOLA JÒNICA Autors presocràtics.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Característiques i classificació.
I transforma un llibre en un nou lector
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Treball realitzat per:
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
ELS SOFISTES MARIA DE SANDE MARINA AUCEJO PAULA CUBEL LARA MARTINEZ
Els sofistes i Sòcrates
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
L’ESCOLA ELEÀTICA Antonio Soto Bernad Hernán Ortiz de Mendivil Llácer
Les classes socials a l’antiga Roma i la vida a les ciutats
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
5. El problema de la moral: eudemonisme
La teoria de les Idees de Plató
+ Aquesta breu pregària és una súplica per a demanar la protecció divina enmig de l'opressió (v. 5). + La petició va acompanyada d'una professió de.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Categories estètiques
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Consum per substàncies per any (últim mes)
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
RELAT CURT El drac de l’aigua
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Què puc conèixer (2na part)
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Forma substancial (essència)
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
PASSEIG DE GRÀCIA.
Transcripción de la presentación:

ELS PRINCIPALS SOFISTES

«La mort no afecta ni al viu ni al mort.» PRÒDIC DE CEOS L’ORIGEN DELS DÉUS: - Primer: forces de la naturalesa Segon: déus protectors de les tecnologies ----------- «La mort no afecta ni al viu ni al mort.»

HÍPIES D’ELIS Destacà com a polimathés: matemàtic, astrònom, músic, gramàtic, orador, historiador, mitògraf i atleta (?) ---------- Concep la llei com a contrària a la naturalesa (entesa com el regne dels instints i de l’espontane-ïtat) i la considera un mecanisme de subjecció i d’opressió dels homes. La contraposició entre llei (nomos) i naturalesa (physis) va constituir un dels tòpics del pensament de la sofística. Licofró: la llei és un contracte que permet garantir la llibertat de tothom. Tots els homes són iguals (l’aristocràcia és artificial i fútil). Antifont d’Atenes: tots els homes són iguals i les diferències que hom estableix entre plebeus i aristòcrates, o entre grecs i bàrbars, no tenen cap fonament. Alcidamant d’Elea: contrari a la institució de l’esclavatge. Càl·licles: el dret ha de subordinar-se a la força. Trasímac: la llei és una eina d’opressió dels més forts, que sempre són els millors.

PROTÀGORES D’ÀBDERA I Visqué a Atenes durant els anys de la Guerra del Peloponès. La seua reputació li valgué rebre, per part de Pèricles (el més important governant de l’Atenes d’aquells temps), l’encàrrec de redactar la constitució de la nova colònia atenesa de Túrios (ubicada a la Magna Grècia). Durant el govern dels Trenta Tirans hauria estat acusat d’impietat (asebeia), a conseqüència de la qual cosa va decidir exiliar-se a Sicília, morint en el naufragi del vaixell que el transportava, alhora que el text que hauria motivat l’acusació era cremat públicament a Atenes (altres testimonis, però, posarien en qüestió aquest episodi en assegurar que va morir cap a l’any 411 aC i, per tant, abans de l’arribada al poder dels Trenta Tirans).

PROTÀGORES D’ÀBDERA I Relativisme epistemològic («[L’home és] la mesura de totes les coses»), interpretable com a: - Particularisme individualista - Particularisme comunitari - Intersubjectivisme - Relativisme referit a les qualitats secundàries de les coses. En qualsevol cas: - Relativisme moral i polític (malgrat reconèixer coincidències essencials entre els concepcions morals i polítiques dels humans). Convencionalisme i conservadurisme. Polimathés: a banda de fer filosofia, va practicar l’oratòria i la retòrica i desenvolupà treballs de lingüística com ara una classificació dels enunciats. A Protàgores es deurien també els termes amb els quals designen els gèneres de la flexió nominal: masculí i femení.

GÒRGIES DE LEONTINI (483-375 Ac) Gòrgies va nàixer a la colònia siciliana de Leotini cap a l’any 483 aC. i moriria al voltant del 375 aC. Si bé se sol apuntar que Gòrgies era deixeble d’Empèdocles, aquest autor va destacar per donar continuïtat a la dialèctica de Zenó d’Elea (defensor de les tesis de Parmènides) amb una triple tesi recollida en el un text titulat Sobre el no-ésser o de la naturalesa: - Res no existeix. - Encara que existís alguna cosa, no la podríem conèixer - Encara que existís alguna cosa, i la poguéssim conèixer, no podríem comunicar aquest coneixement. *No queda clar si Gòrgies pretenia defensar de debò aquestes tesis o si, per contra, aquestes constituïen únicament una demostració d’habilitat dialèctica exposada amb al finalitat d’atreure possibles deixebles a les seus classes de retòrica. Cap la possibilitat que allò que en realitat pretengués Gòrgies amb aquestes tesis fos mostrar l’absurditat de les afirmacions i les argumentacions dels elèates i, especialment, de Zenó. Gòrgies descrivia la tragèdia com un “engany” que, per la seua bellesa i pel fet que serveix com a “purgant” (és a dir, com a transformador de l’espectador) és valuós i paga la pena. Anàlogament, entenia la retòrica i l’oratòria com l’art de la suggestió, els objectius del qual podien ser bons o dolents i que, en tot cas, es trobava al servei dels interessos de qui se’n servia.