FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

FILOSOFIA ANTIGA PLATÓ 21/09/2018 Plató.
3. Plató 3.1 Les claus per entendre la filosofia de Plató (I)
La il.lustració grega i la filosofia de Plató
Història de la Filosofia
Karen Jimenez Marta Morón Nerea Brull Victor Valero
Comparació entre Nietzsche i Stuart Mill
Ciència, tècnica i societat
El pensament d’Aristòtil.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Agustín Tonda María Va Sonia Arruñada Carla Martín
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Característiques i classificació.
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
L’Expressió escrita.
DE L´ESCOLA TRADICIONAL A L´ESCOLA NOVA
Recordem què vol dir ser adolescent
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
ELS SOFISTES MARIA DE SANDE MARINA AUCEJO PAULA CUBEL LARA MARTINEZ
Els sofistes i Sòcrates
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
Epistemologia i ontologia medievals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
▬ El salmista, un ministre de la casa de Déu, assisteix a la intriga d’un rival sense escrúpols, que vol suplantar-lo en les seves funcions dins el.
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
2. El naixement de la filosofia occidental
5. El problema de la moral: eudemonisme
La teoria de les Idees de Plató
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
El vitalisme de Nietzsche
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
ORIGEN DEL PENSAMENT: Pas del Mite al Logos
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
HERÀCLIT D’EFES aC.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Palataforma web per a músics amateurs i semi-professionals
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Salir de Grecia (El agujero negro).
Transcripción de la presentación:

FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES

la sofística i Sòcrates Sophistés (σοφιστής): habilidós, savi. Atenes, segona meitat del segle V aC. Protàgores, Gòrgies, Hippies, Antifont, Críties... Filosofia d’enfoc antropològic (rebuig de les preocupacions cosmològiques). Temes: llenguatge, moral, política, oratòria, coneixement... Aire general d’escepticisme i relativisme. 21/09/2018 la sofística i Sòcrates

la sofística i Sòcrates Per què al segle V a Atenes? moment de màxim esplendor de la ciutat. Sistema democràtic de govern. Democràcia directa, no representativa. L’assemblea dels ciutadans, base del poder. El Poder no ve de la noblesa ni de la riquesa, sinó de l’habilitat per convèncer la majoria a través de la paraula. Per això Els joves de classe alta necessiten aprendre a construir discursos persuasius (i poden pagar!) Savis de tota Grècia instal·len a Atenes les seves escoles d’oratòria: són els sofistes. El seu objectiu, l’educació (παιδεία) 21/09/2018 la sofística i Sòcrates

la sofística i Sòcrates Idees generals comunes: Tot el coneixement humà prové, directament o indirecta, de l’experiència sensible (empirisme) Persones diferents tenen experiències diferents: la veritat (α̉λήθεια) és el que a cadascú sembla, és l’opinió (δόξα) més convincent (relativisme epistemològic) Savi és qui té l’habilitat de convèncer No podem construir coneixements segurs d’una realitat canviant (com la natura) (escepticisme) Distinció entre llei natural (φύσις) i lleis convencionals (νόμος). Convencionalisme (la voluntat humana, únic fonament de les lleis de la ciutat) El que és just, bo o bell en un lloc i en un moment, no ho és en un altre. No hi ha valors universals (relativisme ètic) 21/09/2018 la sofística i Sòcrates

la sofística i Sòcrates Contemporani dels sofistes (V aC.), rebutja el seu escepticisme i el seu relativisme No va escriure res. El que en sabem prové, bàsicament: Del seu deixeble Plató (és present a tots els seus diàlegs) De l’historiador Xenofont Del comediògraf Aristòfanes Morí condemnat a mort per l’assemblea atenesa (impietat i corrupció dels joves) 21/09/2018 la sofística i Sòcrates

la sofística i Sòcrates Mètode El diàleg (ja no el discurs), únic mètode vàlid per a la filosofia. Ironia (qui sap que no sap pregunta a qui no sap que no sap). La Maièutica –art de donar a llum-, base de l’educació. Epistemologia Desvalorització de l’experiència sensible enfront de la reflexió racional (contra l’empirisme) La veritat cal cercar-la dins d’un mateix. Recerca de definicions universals a través de la inducció, (contra el relativisme i l’escepticisme). Ètica Intel·lectualisme moral: identificació de virtut (α̉ρετή) i saviesa (σοφία). El bé i el mal morals, fruit del saber i de la ignorància. Jacques Louis David 1786 21/09/2018 la sofística i Sòcrates

ELS SOFISTES SÒCRATES 21/09/2018 la sofística i Sòcrates enfront de com constitueixen una la seva FILOSOFIA NOVA FILOSOFIA MORT TRÀGICA PROTÀGORES és una resposta al en la construcció de és símbol de la relació entre centrada en L’ HOME INDIVIDU GÒRGIES LLEIS RELATIVISME LA POLIS que exigeix amb un SOCIETAT HIPIES FORMACIÓ CÍVICA MÈTODE que busca que suposa una és una reflexió sobre PRÓDIC L’ UNIVERSAL EDUCACIÓ com a recerca de CONCEPTES FONAMENTALS ANTIFÓ a través del en la virtut de REALITAT INDEPENDENT NATURALESA amb un nou DIÀLEG LA JUSTICIA com CRÍTIES entesa com a amb basada en JUSTÍCIA LLEI CONVENCIONAL CALICLES PREGUNTES LA RACIONALITAT METODE que porta al reconeixent PRODUCCIÓ CREATIVA com a TRASÍMAC TÈCNICA LA IGNORANCIA basat en CONEIXEMENT DEL BÉ EMPRESA COL·LECTIVA com a CIUTAT per a arribar a la gènesi del com a principi de fonament de RELATIVISME I ESCEPTICISME CONCEPTE L’ÈTICA que exigeix DEMOCRÀCIA LOGOS seguida per FORMACIÓ DE LA PERSONALITAT SISTEMA ENCICLOPÉDIC LES ESCOLES SOCRÀTIQUES VALORS TRADICIONALS contra EDUCACIÓ CONEIXEMENT PROCESSUAL CIRENAICS CÍNICS en EL LLENGUATGE VERITAT com a MEGÀRICS 21/09/2018 la sofística i Sòcrates DEMOSTRACIÓ