2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
No te la juguis: posa’t el cinturó !
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
Característiques i classificació.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
1 u n i t a t La comunicació.
Recordem què vol dir ser adolescent
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
Introducció a la filosofia moderna
La filosofia alemanya del segle XIX
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
Epistemologia i ontologia medievals
3.4 El problema del coneixement
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El naixement de la filosofia occidental
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
Síntesi (ordenació i unificació)
Què existeix i què no existeix.
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
3.4 El problema del coneixement
REAXYS.
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Pàgina La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó Quina és la millor.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.3. El problema de la realitat i la possibilitat d’un coneixement metafísic L’ús pur o real (il·legítim) de la raó En què consisteix? En considerar-los com objectes reals i fer afirmacions sobre aquests (quan només són idees o conceptes purs). És el que Kant anomena la il·lusió transcendental. Per què és una il·lusió? Sorgeix d’un error, d’una aplicació il·legítima de les categories: no a intuïcions empíriques sinó a idees o conceptes purs (que no són objectes d’experiència possible). Conseqüències La il·lusió transcendental dona lloc a errors específics en cadascuna de les tres disciplines de la metafísica tradicional. Resultat Per tant, la metafísica no pot ser una ciència. La metafísica com a crítica de la raó pura La única funció possible de la metafísica és el constituir-se en una crítica de la raó pura: en mostrar els seus límits i impedir aquesta tendència natural i inevitable que ens arrossega cap a la il·lusió transcendental. Pàgina 293

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.3. El problema de la realitat i la possibilitat d’un coneixement metafísic Conclusions Preteníem saber Què puc conèixer?, amb un doble sentit: Transcendental: Com és possible el coneixement? Els principis a partir dels quals és possible venen determinats per la síntesi per dos elements: Les impressions sensibles procedents de l’exterior (objecte). Les estructures a priori que el subjecte els imposa: en el coneixement sensible les intuïcions pures (espai i temps), i en el coneixement intel·lectual el conceptes purs (categories). Crític: Fins on és possible el coneixement d’objectes? Determinar els límits del coneixement humà: El coneixement objectiu només té lloc en l’aplicació de les categories als fenòmens (intuïcions empíriques). Les doctrines metafísiques en aplicar-les més enllà dels fenòmens (de l'experiència) no ens proporcionen un coneixement objectiu. Pàgina 294 José Vidal González Barredo

Pàgina 293 Psicologia racional Paralogismes Cosmologia racional La il·lusió transcendental dona lloc a errors específics en cadascuna de les tres disciplines de la metafísica tradicional Pàgina 293 Psicologia racional Afirma l’existència d’una substància individual (l’ànima) i intenta estudiar-ne la naturalesa, les propietats i les relacions amb el cos origen Paralogismes Falsos sil·logismes que porten a afirmar l’existència d’un ésser pensant com a substància (l’ànima) i fer afirmacions sobre la seva llibertat, immortalitat o simplicitat Cosmologia racional Teoria general del cosmos o sobre la totalitat del món. Pretén estudiar la seva naturalesa i les seves lleis Antinòmies Judicis* dogmàtics que s’oposen i s’afirmen a la vegada, l’un com a tesi i l’altre com antítesi, quan ambdós es poden acceptar Teologia racional Teoria sobre un ésser suprem (Déu) del que es pot demostrar la seva existència i conèixer l’essència mitjançant arguments racionals Ideal de la raó pura Demostracions de l’existència de Déu fetes pels anteriors filòsofs que Kant analitza i mostra com inconsistents *Les antinòmies: El món és: Etern o va tenir un inici Va ser creat o no Fruït de l’atzar o de la necessitat Simple o compost