FIGURA AJAGUDA Henry Moore Escultura segle XX.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ESCULTURA Segle XX. Obres Modernisme i simbolisme: Desconsol de Llimona Modernisme i simbolisme: Desconsol de Llimona Cubisme i expressionisme: El profeta.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
ELS LLENGUATGES VISUALS
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Composició IV Wasily Kandinsky
Façana de la Passió. Sagrada Família. BCN.
BAUHAUS, una escola d’art
Salut mental i prevenció
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
EL SISTEMA SOLAR.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
Tableau II Piet Mondrian
Tema 2. DIVISIBILITAT.
L'ART GREC.
Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne
LES MESURES.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
El Cant Gregorià.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
PETITS REPORTERS Títol.
LLUM I OMBRES.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
DONA II Williem de Kooning
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Figura ajaguda. H. Moore 1938.
ESCULTURA PALEOLÍTICA
Taller de flotació 1.
Éssers vius i éssers inerts
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
DRAMES RURALS DALTABAIX
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
valors humans i socials
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
BIODIVERSITAT A L’HORT
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
Proposta 2.
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
LES MÀQUINES.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
El realisme americà Edward Hopper N.Y
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

FIGURA AJAGUDA Henry Moore Escultura segle XX

1.- Classificació Autor: Henry Moore Cronologia: 1938 País: Anglaterra Títol: Figura ajaguda Autor: Henry Moore Cronologia: 1938 País: Anglaterra Estil: Biomorfisme

2.- Tema Dona de pits prominents i de formes corbes que es recolza sobre el seu costat dret. El cap és molt petit en comparació amb el cos. El colze, el maluc i la part baixa de les cames toquen a terra mentre que la resta de les cames, amb els genolls flexionats, s’alcen enlaire. El tors i el ventre han estat substituïts per un espai buit que ocupa el lloc on trobaríem l’úter de la dona. És una representació de la mare protectora.

3.- Descripció de l’obra Material: Pedra tallada. a.- Elements tècnics Tècnica: Talla. Consisteix en treballar un bloc compacte: l'escultura ja hi és, i tot el que cal fer és treure'n el material que hi sobra. Quan l'escultor va rebaixant la pedra o la fusta, genera volums negatius, i la part que queda sense tocar és el resultat final, o sigui, que en aquest cas l'artista ha de pensar de negatiu a positiu. Amb aquest sistema es corre el gran risc de no poder afegir res en cas d'error, i per això se solen fer alguns estudis previs molt minuciosos. Cromatisme: Monocroma.

b.- Elements formals Visió: Plurifacial Ritmes: La utilització de pedra amb vetes ajuda a reforçar l’horitzontalitat de la figura. Per crear les formes, l’autor utilitza el buit, és a dir, l’absència de material. Les formes sinuoses ajuden a conferir la sensació biomòrfica i orgànica a la figura de la dona amb les formes sintetitzades. Tipus de representació: Escultura exempta (o de volum rodó). Jacent.

Composició: La figura, malgrat conservar una certa figuració, és tactada de manera molt esquemàtica. Es tracta d’una composició tancada amb diagonals i formes ondulants Hi ha un predomini de la línia corba que, tant en el ple com en el buit, transmet una sensació de tranquil·litat i repòs. Gran importància de l’espai buit. Podem dir que Moore defineix la forma a través del buit. En aquesta obra, la pedra envolta l’espai que ocuparia el ventre i l’úter de la dona, tot definint-ne la forma. El poliment molt acurat I fa que la llum llisqui per damunt la pedra. Les formes arrodonides fan que la llum marqui interessants clarobscurs. L’autor potencia al màxim el cos femení en detriment del cap. Amb això vol aconseguir tota la càrrega simbòlica que el tema, la maternitat, requreix.

4.- Dependències i influències posteriors Les figures de Moore apareixen reclinades a la manera de l’escultura clàssica, combinant el caràcter reposat amb elements d’energia i majestat. El joc de volums que crea es relaciona amb l’arquitectura orgànica, pel desenvolupament dels perfils corbats i ondulats que defineixen un estudi molt acurat de la natura. Moore s’inspira, a més de les formes de la natura, en l’art primitiu, sobretot en figures egípcies, maies i africanes. L’atreu aquest art perquè no diferencia entre les formes humanes i les forces naturals o còsmiques.

Chac-Mool Venus

Influències posteriors: L’obra de Moore és d’una gran transcendència per a l’escultura contemporània: va ser capaç de crear un estil propi que, més endavant, va tenir força seguidors tant pel que fa als conceptes com a les formes. Les generacions que el succeïren van considerar Moore un mestre de l’escultura que va saber tractar les formes, els volums i els espais, i que assolí una abstracció figurativa que obria noves vies d’expressió plàstica.

5.- Relacions amb obres similars de l’autor Les obres de Moore estan basades en la figura humana, sintetitzada en línies corbes molt lliures en les que juga sobre tot amb el buit. Segons les seves pròpies paraules “la figura humana és la que m’interessa d’una manera més especial, però trobant els principis de la forma i el ritme en l’estudi dels objectes de la natura, com les pedres, els ossos, els arbres i les plantes”. L’humanisme de l’obra de Moore es concreta en una sèrie de temes que repeteix: grups familiars, maternitats, guerrers ferits, persones jacents .... La figura femenina va ser un dels seus temes més tractats, en particular les jacents. És un tema que va iniciar el 1929, inspirat en l’escultura maia de Chac-Mool (el déu de la pluja), que en l’obra de Moore es converteix en la imatge de la mare, una imatge en la que es personifica, a la vegada, la terra fecunda i la dona com a font de vida.

La família (1948-49)

6.- Diferències amb altres solucions coetànies L’escultura del segle XX pren camins molt diferents segons els diversos artistes, encara que tinguin molts punts en comú. Podem comparar l’obra de Henry Moore amb la de Pau Gargallo, un escultor que barreja cubisme i expressionisme. La seva obra més coneguda és el Profeta (de 1933, només 5 anys anterior a la Figura ajaguda) i en ella hi podem veure unes solucions escultòriques una mica diferents a les de Moore. Comparteixen: Utilització del buit per accentuar l’expressivitat Acurat estudi de la llum -Figures amb múltiples punts de vista, qualitat que els hi confereix un aspecte sempre canviant. Difereixen: -Equilibri entre la verticalitat i les corbes del Profeta que contrasta amb l’horitzontalitat i la sinuositat de la Figura ajaguda.

7.- Relació amb l’entorn arquitectònic i urbanístic

8.- Significat i funció de l’obra en relació amb la clientela A la Figura ajaguda, Moore usà un dels seus temes predilectes: la representació del concepte de “mare” com a refugi de les misèries d’aquest món i com a lloc on trobar la pau. Les formes rodones evoquen forces vitals, fructificadores, que simbolitzen la capacitat de la dona de desenvolupar dins seu una nova vida. L’espai buit sota els pits de la dona es converteix en la cavitat acollidora que convida al refugi. És una reflexió sobre la fertilitat.

Funció: És una obra pensada per a l’interior d’un espai, agradable visualment i d’unes dimensions petites, si la comparem amb les escultures de gran monumentalitat que Moore projectava per anar a l’exterior.

8.- Context històric i artístic