XIV Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
Advertisements

II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
El Pare Claret és un regal per a tots
Les bones pràctiques per a la educació en família
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
IMPORTÀNCIA DE LA RELACIÓ AMB LES FAMÍLIES Dra. Carme Timoneda Gallart Girona, febrer 2007.
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Recordem què vol dir ser adolescent
EL VALOR DE LA FELICITAT
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
La característica d’aquest salm és un sentiment de confiança pregona en Déu –expressat amb un llenguatge d’incomparable bellesa poètica. En la primera.
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
- l’arbre ple de vitalitat simbolitza la felicitat dels justos; El Salteri comença amb aquesta “Benaurança”, que ve a ser un pròleg de tot el llibre.
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
- l’arbre ple de vitalitat simbolitza la felicitat dels justos; El Salteri comença amb aquesta “Benaurança”, que ve a ser un pròleg de tot el llibre.
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
La família de les tortugues
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
DIADA DE La pau i la no violència.
UNS QUANTS CONSELLS QUE ET FARAN LA VIDA MÉS BELLA!
La Bíblia, font de valors humans i socials
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
+ L'amor del Senyor envers el seu poble i la victòria que li té assegurada (v. 4) són el motiu proposat a la comunitat cultual per a convidar-la a.
JOCS VS PANTALLES.
LA PREGÀRIA AMB INFANTS (en 4 estacions)
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
La vida és un do de Déu i un servei als altres
DIADA DE LA PAU A SJO.
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Temps de... ADSL.
Objectiu Educatiu Trienni
valors humans i socials
El Pare Claret és un regal per a tots
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
LA VIDA DE LES PERSONES.
SOBREEXCITABILITAT EN NENS AMB ALTES CAPACITATS
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
EL PRIMER MANAMENT MT, 22,
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
ABBÀ, PARE ! PENTECOSTA 2007.
Poema de Victor Hugo (s. XIX)
Saber Viure és no estar sol.   .
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
HABILITATS COMUNICATIVES
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
Coral de les 10 verges que esperen el retorn de Jesús. Bach
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU!"
“No tinguis por Maria, que jo sóc amb tu”.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
Transcripción de la presentación:

El creixement dels nois i noies de 10 a 14 anys i l’evolució de la seva religiositat XIV Jornades Interdiocesanes de Responsables de Catequesi Seminari Conciliar de Barcelona 1 i 2 de juliol de 2015 Jaume Martorell

Per començar… “L’atenció necessària a les diverses i variades situacions de les persones impulsa la catequesi a recórrer molts camins per sortir a llur encontre i adaptar el missatge cristià i la pedagogia de la fe a les diverses necessitats” D.G.C nº165

D.Humà i Religiós Entorn Biologia Experiències

Pre-adolescència 10 a 12 anys Adolescència 13 a 14 anys

Els nois i noies de 10 a 12 anys Desenvolupament físic

Els nois i noies de 10 a 12 anys Desenvolupament cognitiu Etapa “operacions concretes” (Piaget) Reflexió i Concentració (lògica) Assimilació i Acomodació (criteri) + Racional i Objectiu Inici capacitat simbòlica

Els nois i noies de 10 a 12 anys Desenvolupament social Independència i autonomia Importància dels amics Descentració (empatia) Treball en equip Necessitat d’aprovació Elaboració autoconcepte

Els nois i noies de 10 a 12 anys Desenvolupament moral Cal ser “bon al.lot” Les normes s’han de complir Avui per tú, demà per mi Ja sé el que està bé o malament! Saps el què li va passar?... M’agradaría ser com…

Els nois i noies de 10 a 12 anys Desenvolupament religiós Interiorització Ampliació i articulació dels coneixements religiosos de forma coherent “Vull ser investigadora de Déu” “Perquè existim?”…”Qui va crear a Déu?” Déu és com el meu pare… però “és més” que el meu pare.

Els nois i noies de 10 a 12 anys Desenvolupament religiós Pregam per tota la família, pels amics, pel món…i pel peix. Si Déu no és important per a tú, tampoc no ho és per a mi. Ai!...és que no sé com explicar-ho!.. Si els Reis no existeixen i el ratolinet Pérez tampoc…què passa amb Déu?...

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament físic Canvis profunds i accelerats propis de la pubertat Dificultats per reconèixer el propi cos Ritmes distints entre nois i noies (comparacions) Descobriment de la sexualitat Interès i curiositat per l’altre sexe

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament cognitiu Pensament lògic-formal Marcada racionalitat Major capacitat reflexiva Qüestionaments existencials Desenvolupament de l’esperit crític

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament afectiu/emocional “Em passa que no sé què em passa” JO, JO, JO, JO i després JO… Sentir amb la força de mil cors La vida és fantàstica…la vida és una m…! Sóc lletj/a…

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament afectiu/emocional “Però si no he fet res!”… Què pensaràn de mi?... No em basta el món… Tinc por… Vull ser lliure!...

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament social Procés de creació de la identitat Necessitat d’emancipació del pares Tensió entre autonomia i dependència Necessitat de valoració, acceptació, afirmació, afiliació Valor màxim: amistat i grup amics Necessitat de sortir de casa

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament moral Accentuació de l’esperit crític Reactivitat contra les normes Qüestionament de les “veritats” transmeses durant la infantesa Alta sensibilitat davant les incoherències dels adults

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament moral Aspiren a grans ideals però sovint es veuen superats per la seva fragilitat (fragmentació) Molt exigents amb els altres però tolerants amb ells mateixos Valors molt condicionats per l’entorn Valoren especialment el sentit de l’honor, la sinceritat, la valentia, la coherencia i la lleialtat.

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament religiós Etapa de grans qüestionaments i dubtes Gran influència de l’entorn Allunyament o rebuig Imatge de Déu negativa Dificultats per la relació personal amb Déu (pregària,celebració…) Interés variable per Jesús

Els nois i noies de 13 a 14 anys Desenvolupament religiós Purificació de la imatge de Déu Major comprensió i assimilació de nocions religioses Desig de relació amb Déu-depuració de la pregària Jesús com a model i fonament de la identitat Necessitat de sentir que es forma part de quelcom més gran

Per acabar… “Que ningú no t’hagi de menysprear perquè ets jove; al contrari, sigues per als fidels un model en el parlar, en la conducta, en l’amor, en la fe, en la integritat.” 1Tm 4, 12 “No és suficient estimar als joves, cal també, fer-los-ho saber.” St. Joan Bosco “Els joves no poden entendre com sentim i vivim els adults, però els adults cometem un greu error si oblidem el que significa ser jove.” Albus Dumbledore

GRÀCIES!