Envelliment, dependència i previsió de la despesa individual

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
La qualitat, garantia de millora.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
COHABITATGE ‘COHOUSING’*
EL SISTEMA CATALÀ DE SERVEIS SOCIALS (SCSS)
Impress 3... Posa-hi un fons!
En aquest tema veurem els apartats següents:
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Programa REMI RESIDÈNCIA TORIBI DURAN Castelló D’Empúries (GIRONA)
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
Campus Virtual.
En la societat actual, i en un futur, tant les persones amb dèficit d’autonomia personal com la gent gran presenten necessitats diferents a l’hora d’optar.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Xarxa Productes de la terra
ACCÉS A L’EDUCACIÓ: TAXES I BEQUES.
Atenció a la dependència al Medi Rural
Història del Món Contemporani 1r de Batxillerat
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
Ester Busquets i Alibés
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Anàlisi econòmica i financera
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
TIPUS D’ALUMNAT.
En aquest tema veurem els apartats següents:
COMENTARI DE GRÀFICS.
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
Jornada Cloenda Esports
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
LA PREHISTÒRIA MARCELA USUAGA.
Infermer Oscar Rochera
Necessita Catalunya un nou finançament?
SALUT MENTAL.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Perfil dels enquestats
El dia del cribratge d’alcohol a Catalunya, una estratègia de sensibilització en el marc del programa Beveu Menys Autors: Díaz Álvarez, Estela; Segura.
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Pressupost municipal 2017 Liquidació Figueres, març de 2018.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
SALUT MENTAL.
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
CLASSIFICACIÓ D'EMERGÈNCIES:
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Serveis de Consultoria
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
EL SISTEMA ECONÒMIC.
Jornada sobre el Projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya Finançament de la Generalitat i aportació catalana a les finances de l’Estat.
la cohesió social va per barris
El patrimoni empresarial.
La vulneració dels drets socials
PRESSUPOSTS 2014.
La Gestió dels Camps de Futbol
DA46: PROCÉS D’ADAPTACIÓ FINAL 01/01/2013 Subdirecció Màrqueting MUTUALISTES EN OPCIÓ ALTERNATIVA AL RETA.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
Transport Porta a Porta
Transcripción de la presentación:

Envelliment, dependència i previsió de la despesa individual Montserrat Guillén i Estany Universitat de Barcelona

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Cada individu té una trajectòria vital diferent, suposarem que inicialment es troba en un estat de salut òptim A partir dels 65 anys podem segmentar l’esperança de vida que resta en anys que discorren sense dependència i en estat de dependència, incloent els tres graus de severitat

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Atenció a les persones grans i atenció a la dependència L’Index de Valoració de la Dependència (IVD) es va aprovar a l’any 2007 i determina les situacions de dependència moderada, dependència greu i de gran dependència que es recullen a la Llei, però empra un criteri nou, malgrat que inspirat al Llibre Blanc. L’IVD es basa en el Barem de Puntuació.

Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Segons el barem de l’IVD, la classificació es divideix en Grau I. Dependència moderada: quan la persona necessita ajut per realitzar algunes activitats bàsiques de la vida diària, almenys una vegada al dia o té necessitats de suport intermitent o limitat per a la seva autonomia personal. Es correspon a una puntuació final del BVD de 25 a 49 punts. Grau II. Dependència severa: quan la persona necessita ajut per realitzar diverses activitats bàsiques de la vida diària dos o tres vegades al dia, però no requereix el suport permanent d'un assistent o té necessitats de suport extens per a la seva autonomia personal. Es correspon a una puntuació final del BVD de 50 a 74 punts i Grau III. Gran dependència: quan la persona necessita ajut per realitzar diverses activitats bàsiques de la vida diària diverses vegades al dia i, per la seva pèrdua total d'autonomia física, mental, intel•lectual o sensorial, necessita el suport indispensable i continu d'una altra persona o té necessitats de suport generalitzat per a la seva autonomia personal. Es correspon a una puntuació final del BVD de 75 a 100 punts. Els punts s’obtenen pel Barem i amb menys de 40 punts obté el nivell 1 del Grau I, entre 40 i fins a 49 punts el nivell 2 el Grau I, entre 50 i 64 punts el nivell 1 del Grau II, entre 65 i 74 punts el nivell 2 del Grau II, entre 75 i 89 punts el nivell 1 del Grau III i més de 90 punts el màxim nivell (nivell 2 del Grau III).

Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Components necessaris per a efectuar una previsió de la despesa en atenció de llarga durada Activitats de la vida diària que es veuen alterades a les persones grans Cost unitari de suport Projeccions demogràfiques Projeccions d’evolució de l’economia Percentatges de cobertura de costos de dependència per part del sistema públic Components necessaris per a efectuar una previsió de la despesa en atenció a la dependència: Definició de dependència en graus i nivells Cost unitari d’atenció Percentatges de cobertura de costos

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Cost previst segons de les diferents modalitats d’atenció a la gent gran

Cost previst segons de les diferents modalitats d’atenció a la gent gran Per a un individu entre 65 i 85 anys, si la Llei atengués exclusivament la dependència de Grau III i un percentatge parcial dels costos de la dependència de Grau II, s'estaria cobrint aproximadament només un 15-17% del cost projectats esperats de CLD i un 50-60% del cost del SAAD vinculat a la dependència. Diferents estudis apunten que les aportacions pressupostàries previstes a la Llei cobriran escassament el 30% del cost estimat i que seran els governs de cada comunitat autònoma i els organismes locals els que hauran de garantir la prestació de serveis i complementar el finançament, a l’hora que compartir la responsabilitat de la gestió del SAAD.

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Cofinançament El sistema públic només es podrà concentrar en els casos de més gravetat de la dependència L’atenció de llarga durada (CLD) en la situació de dependència moderada o severa s’hauran d’afrontar des de l’esfera individual i cal una adequada planificació al llarg de la vida. És imprescindible estar informat sobre el cost d’atenció que no pot cobrir el sistema públic per a dissenyar instruments financers privats adequats.

Cofinançament Si es calcula la prima pura mensual d’una cobertura que garanteixi, en el cas que una persona es trobi en dependència severa o greu, una renda vitalícia de 1600 euros, les primes mensuals se situen al voltant dels 300 euros per a una edat de subscripció de 55 anys.

Longevitat i qualitat en l’esperança de vida Atenció a les persones grans i atenció a la dependència Cost de les diferents modalitats d’atenció a la dependència Previsió de la despesa individual Cofinançament Consideracions finals

Conclusions El desenvolupament de la Llei de Dependència, i les dificultats reals i financeres de posar-lo a la pràctica, indiquen que les persones amb menor nivell de dependència són especialment vulnerables, ja que no tenen prioritat suficient per a accedir al suport del sistema públic del SAAD i en general hauran de trobar l’ajut econòmic al seu entorn.

Conclusions 2. Actualment poc més del 10% dels recursos pressupostaris dedicats a les persones grans es destina a l'ajut a domicili, mentre que els recursos institucionalitzats (residències i centres de dia) suposen més del 80%. S'hauria de donar major protagonisme al paper de l'atenció domiciliària, no solament per tenir en compte les preferències de les persones amb dependència, sinó també per mantenir el màxim grau d'autonomia dels afectats.

Conclusions 3. Els ajuts de la llei de Dependència només cobreixen aproximadament la meitat del cost estimat i deixen la resta per a la previsió individual o el cofinançament. Quan els costos d’atenció a la dependència són els associats a una combinació de serveis (atenció a domicili, centres de dia i cures en residències) s'obté un cost individual notablement inferior a l’opció basada exclusivament en serveis d'atenció a domicili.

Conclusions 4. La generació que s’incorpora al col•lectiu de gent gran actualment està minvada pels efectes de la Guerra Civil i pot donar la impressió d’un alentiment en la dinàmica de la prestació de serveis especialitzats en gent gran. La presència de més dependents s’accelerarà ràpidament en la propera dècada. 5. Analitzant els diferents resultats, concloem que en les edats més avançades és quan hi ha situacions de gran fragilitat, perquè hi ha més probabilitat de viure en solitud s’uneix a una menor renda de l'individu i a què aquest pot ser més vulnerable.

Conclusions 6. El sistema públic de SAAD pot concentrar-se en els dependents més greus i desfavorits.

Conclusions 6. El sistema públic de SAAD pot concentrar-se en els dependents més greus i desfavorits. Per a les persones sense dependència, però que requereixen una atenció personal moderada, s’haurien d’idear instruments adequats: Incrementar la vida saludable i l'autonomia de la persona per a continuar desenvolupant una vida activa i ser susceptible d'alleugerir el pes sobre la comunitat

Conclusions Sobretot, estimular l’estalvi i la previsió al llarg de tota la vida Sabent que en les projeccions de cost: - falten dades demogràfiques que incorporin la dependència com a element de projecció, existeix gran incertesa sobre l’evolució econòmica (evolució de costos i actualització de les rendes vitalícies). el mercat d’assegurances privades és encara molt immadur.

Envelliment, dependència i previsió de la despesa individual Montserrat Guillén i Estany Universitat de Barcelona