Informació per a professors i monitors

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

Diabetes Mellitus (DM)
CUIDADOS DE ENFERMERIA A LA PERSONA CON DIABETES
DIABETES MELLITUS Causas
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
SEGON CURS DE PRIMÀRIA ELS ANIMALS ESTER CONDE VILLAR.
Presentació de la Jornada La Cambra de Terrassa organitza aquesta jornada amb la finalitat de facilitar a les empreses del comerç diferents eines de gestió.
E.D. Idalia Carola Guzmán Venegas
SAPS TOT ALLÒ QUE ET POT INTERESSAR DE LES DROGUES PER PODER PRENDRE LES DECISIONS QUE MÉS ET CONVINGIN?
“El temps és el recurs més important; Qui no el sap administrar, no sap administrar res” Peter Drucker.
Memòria científica 2000 – 2002 Corporació Sanitària Parc Taulí.
LES DISSOLUCIONS Definició: una dissolució és una mescla homogènia formada per un component majoritari, que s'anomena dissolvent, i una o diverses substàncies.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Cetoacidosis diabética
Marlen Coimbra Aramayo
Por: Alejandro Manuel García-Moya García B1ºA
QUE ES ? Caracterizada por niveles aumentados de glucosa en sangre. VALORES NORMALES: mg/dl La glucosa proviene de los alimentos que consume.
ELS DINOSAURES Projecte realitzat pels alumnes de P.4. Els esquirols i els conills el curs
Diabetis La diabetes es una enfermedad en la que los niveles de glucosa (azúcar) de la sangre están muy altos. La glucosa proviene de los alimentos que.
Teratologia i embriologia humanes
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
La salut a Barcelona Els determinants de la salut i les desigualtats en salut a les àrees urbanes Continguts: La situació sociodemogràfica L’entorn.
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
METABOLISMO DE LOS CARBOHIDRATOS
Educació Farmacèutica en la Interpretació de Prospectes Cascales Martínez, Mª del Mar Godó Claramunt, Jenny Ramírez Rosales, Alba.
PROJECTE RUBÍ BRILLA Tallers pràctics d’ús del portal Transparència pública Reutilització de les dades Generació de coneixement.
APARELL LOCOMOTOR I SISTEMA ENDOCRÍ
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
SINECOLOGIA La sinecologia estudia les relacions tròfiques (alimentació) dins els ecosistemes. Els cicles de matèria i energia en els ecosistemes.
Maneig del Risc Cardiovascular Global
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
PASAPALABRA DIABETIS A Z B Y C X D W E V F U G T H S I R J Q P K L O Ñ
DIABETIS TIPUS 2, DIETA I EXERCICI
Tema 10: Dinàmica.
La nutrició i l’alimentació
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
EL TRIVIAL DE LES MTS 10 MINUTS….
BIOTECNOLOGIA BACTERIANA
El paper del farmacèutic davant l’automedicació
APLICACIÓ DE SAPONINES PER AL CONTROL
Anatomia, fisiologia i malalties del sistema endocrí
Disponibilitat Espirometria + PBD *** ***
Un animal en perill d’extinció
Trastorns de l’alimentació
SESSIÓ V PES i EXERCICI FÍSIC.
Energia i velocitat de les reaccions químiques
Què és la jornada contínua escolar
EDEMA TUMEFACCIÓ PALPABLE DEGUDA A UN AUGMENT DE VOLUM A L’ESPAI INTERSTICIAL (RETENCIÓ DE LIQUID) MOLTES VEGADES L’EDEMA S’ACOMPANYA D’AUGMENT DE PES.
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Obesitat en edat pediàtrica
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
Epilèpsia i educació. Epilèpsia i educació Epilèpsia L’epilèpsia és un trastorn del cervell en el qual un grup de cèl·lules presenta un excés de.
Ajuntament de Vic. Regidoria de joventut: Judit Ramos.
APLICACIÓ DE SAPONINES PER AL CONTROL
La dieta dels futbolistes
Coneixement del Medi Social i Cultural
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
EDUCACIÓ INFANTIL CURS
15 de novembre Dia sense alcohol
El seu maneig des d’Atenció Primària
Obligacions fiscals de l'empresa: declaració censal, IAE i IVA
Remeis UAB. Vall d’Hebron.
PRIMERS AUXILIS OBJECTIU PRINCIPIS D’ACTUACIÓ EN PRIMERS AUXILIS (PAS)
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
Causes,Símptomes,Tractament
PRIMERS AUXILIS DINS D’UNA ESCOLA DE SECUNDÀRIA
BENVINGUTS !!!!.
ESTUDIS ESPECIALS A BIOQUÍMICA CLÍNICA
Transcripción de la presentación:

Informació per a professors i monitors La diabetis a l’escola Informació per a professors i monitors Natàlia Claver Belver Patricia Fuentes Diez Amanda Läufer Nicolás

¿Què és la Diabetis Mellitus Tipus 1 (DM1)? Malaltia d’origen autoimmune que provoca un trastorn metabòlic degut a la destrucció de les cèl·lules β-pancreàtiques (secretores d’insulina). Cèl·lula HIPERGLUCÈMIA Epidemiologia: Vilassar de Mar 19.840 habitants Prevalença: 0,2% de la població. 40 diabètics tipus 1. Incidència: 13,1 casos/100.000 hab. 2,5 casos nous a l’any.

Manifestacions Polidípsia Poliúria + Polifàgia + pèrdua de pes Set intensa Poliúria Més freqüència i quantitat d’orina + Polifàgia Augment de la gana + Però amb pèrdua de pes Altres símptomes: Cansament. Nàusees i vòmits. Cetosis i cetonúria. Glucosúria. Coma diabètic.

Tractament Mesures dietètiques + Tractament substitutiu amb insulina. Descoberta al 1921; inicialment era d’origen animal. Actualment són de síntesi. Les presentacions comercials són totes en forma de solució d’insulina de 100 UI/ml. Conservació: A nevera (2-8ºC), mai congelar. Un cop encetat es poden mantenir a temperatura ambient. Rebutjar passats 28 dies de la data d’obertura.

Tipus d’insulina A) Segons potència i perfil d’acció: Hores Nivells plasmàtics d’insulina Ultraràpida: inici molt ràpid, acció curta en pic. Administració abans dels àpats Ràpida: inici ràpid, acció curta en pic. Intermèdia: inici més lent, acció llarga. Llarga: inici lent, acció molt llarga. B) Segons composició: Monocomponents: un sol tipus d’insulina. Bicomponents: combinació d’insulina ràpida o ultra-ràpida amb una forma protamina d’acció intermèdia.

Dispositius d’administració Monodosi: vials Multidosi: plomes precarregades Bombes d’insulina: infusor amb un catèter subcutani

Forma d’administració Via d’administració: subcutània (àmbit hospitalari: intravenós). Zones d’administració: !! És important alternar el lloc d’injecció. 7

Posologia variable.  Tractament individualitzat que depèn de la glucèmia. La glucèmia es mesura amb un glucòmetre. Glucòmetre Dispositiu de punció Tires reactives Llancetes Instruccions d’ús: 1. Rentar-se les mans. 2. Posar una tira reactiva al glucòmetre. 3. Fer una punxada amb la llanceta en un dit. 4. Posar una gota de sang a la tira reactiva.

Precaucions Hi ha factors que alteren la velocitat d’absorció: Medicament segur, però pot donar reaccions adverses: lipodistròfia hipoglucèmia Contraindicació: intolerància a algun component o en cas d'hipoglucèmia. Pot interaccionar amb altres medicaments. Augmenta Disminueix Calor Massatge Exercici físic Injecció molt profunda - Fred - Injecció superficial - Tabac

Alimentació Dieta equilibrada controlant la ingesta d’hidrats de carboni. Fer 6 àpats diaris amb horaris regulars evitant dejú de més de 4 hores. Índex glucèmic: capacitat d’un aliment d’augmentar la glucèmia. Podem diferenciar dos tipus d’hidrats de carboni: a) Simples: absorció ràpida  glucosa, fructosa, lactosa i sacarosa. b) Complexes: absorció lenta  midó i glucògen. Ració: quantitat d’aliment que equival a 10g d’hidrats de carboni

Exercici físic No s’han d’excloure de les activitats físiques. L’exercici augmenta el risc d’hipoglucèmia. Per evitar-ho s’han de prendre una sèrie de mesures: 1. Abans de l’exercici: Glucèmia Mesura obtinguda 100 - 200 mg/dl Realitzar l’exercici amb normalitat. 70 - 100 mg/dl Prendre aliments glucídics abans de començar. < 70 mg/dl No iniciar l’exercici. > 250 mg/dl No fer exercici fins normalització dels valors. 2. Durant l’exercici: accés fàcil a hidrats de carboni. 3. Després de l’exercici: control de la glucèmia.

Situacions especials Hi ha situacions que poden variar els requeriments d’insulina: Celebracions. Activitats extraescolars. Degut a l’alteració dels horaris habituals dels àpats i un augment de l’activitat física cal avisar als pares amb antelació perquè prenguin les mesures necessàries.

Cal portar:  Glucòmetre, tires reactives i dispositiu de punció.  Insulina.  Hidrats de carboni d’absorció ràpida i lenta.  Glucagó.  Pla de tractament. Ajuntar?

Complicacions: Hipoglucèmia Disminució de la glucosa per sota de 70 mg/dl. És una emergència: cal tractar-la al moment ingerint sucre o en casos greus administrant glucagó. Per prevenir una hipoglucèmia: Regularitat en els horaris. Modificar les racions d’hidrats de carboni i la insulina segons l’exercici. Mantenir una tècnica i dosis correcta d’insulina. Portar sempre glucosa o sucre. Realitzar freqüentment autoanàlisis.

!! Hipoglucèmia Glucèmia < 70mg/dl Sensació de gana o mareig Mal de cap, dolor abdominal Visió borrosa Convulsions i coma Hipoglucèmia Tractament Sense alteració de la consciència Amb alteració de la consciència 1. Ingesta de 10-15g de HC d’absorció ràpida 2 terrosos de sucre o 200cc de suc o 200cc de llet desnatada Administrar una dosis de glucagó 2. Passats 10-15 min. mesurar la glucèmia Acudir al centre mèdic més proper Normal Hipoglucèmia 3. Ingerir 10g de HC d’absorció lenta. Si es pròxim a un àpat, en comptes de donar-ho avançar l’àpat. 20 grams de pa o 3 galetes Maria o 200cc llet sencera o 2 iogurts naturals o Una peça de fruita Sempre avisar a la família !!

Complicacions: Hiperglucèmia Augment de la glucosa per sobre de 250mg/dl. Dosi insuficient d’insulina. Alteracions de la dieta. Infeccions, traumatismes i estrès. Estats de deshidratació. Causes: Mal de cap. Somnolència. Molta set i necessitat d’orinar amb major freqüència. Símptomes: Beure líquids sense hidrats de carboni (aigua). Facilitar l’accés a líquids i al bany. Pot necessitar-se una dosis extra d’insulina. Comunicar-ho als pares. Actuació:

Bibliografia Llibres: Lo que debes saber sobre la diabetes en la edad pediátrica. 3ª ed. Madrid: Gobierno de España, Ministerio de Sanidad y Consumo; 2008. Barrio R, Méndez Castedo P, Rodergas J. ABC de la diabetes. Madrid: Fundación para la diabetes. 2004. Castell Abat, C. Com conviure amb la diabetes tipus 1: Saber-ne més per viure millor. Barcelona: Generalitat de Catalunya; 2004. Webs: La diabetes en niños y adolescentes. Fundación para la Diabetes. Associació de Diabètics de Catalunya. Federación de Diabéticos Españoles. Internacional Society of Pediatric and Adolescent Diabetes. Living with diabetes. American Diabetes Association.

Moltes gràcies per la seva atenció!!! Agraïments: Serveis de Farmàcia dels Hospitals de Sant Jaume de Calella, Mataró, i Germans Tries i Pujol. Servei de Pediatria i educadors de l’Hospital Germans Tries i Pujol.