Plató 1r Grup: David Martos Itziar Picaza Laia Piera Marta Piñero

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

PLATÓN Sara Rodríguez Bulnes.
Eidos (Eidos) Conocimiento y ser De las Ideas
LA JUSTICIA EN LA POLIS COMO OBJETIVO DE LA FILOSOFÍA DE PLATÓN
Kevin Emmanuel Luna Fernandez
El Pensament de Plató..
Un treball de: Conxa Llinàs Carmona Anna Masó Monclús Mª. José Sánchez Quindós.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
P L A T Ó.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
ÍNDEX 1. La Teoria Política i Social de Plató. 2. Antecedents biogràfics del pensament polític de Plató: La carta VII. 3. El model de societat que.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Pensem en un mite.... El mite d'Aracne. EL MITE D'ARACNE · Quins personatges hi ha? -Aracne -Atenea/ Velleta.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
LA CASTANYERA.
Història de la Filosofia
Plató. Qui era? Va néixer el 7 de maig del aC. Amb el nom d’Aristocles, més conegut com a Plató. Fill de família aristocràtica. La vida de Plató.
El pensament d’Immanuel Kant.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
PERÍODOS DEL PENSAMIENTO Y DE LOS ESCRITOS PLATÓNICOS
Els orígens de la filosofia grega
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
3. Plató 3.1 Les claus per entendre la filosofia de Plató (I)
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Agustín Tonda María Va Sonia Arruñada Carla Martín
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
CLAUDE MONET.
Recordem què vol dir ser adolescent
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
ELS SOFISTES MARIA DE SANDE MARINA AUCEJO PAULA CUBEL LARA MARTINEZ
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
3.4 El problema del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
BERNAT METGE.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
LA VIDA DE LES PERSONES.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
3.4 El problema del coneixement
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

Plató 1r Grup: David Martos Itziar Picaza Laia Piera Marta Piñero David Serra

1. Biografia de PLATÓ PLATÓ 428 o 427 a.C. ARISTOCLES ( significa: amplada de les seves espatlles) Família aristocràcia Atenes : Democàtic Context històric  GUERRES DEL PELOPONÈS Vs Esparta: Olegàrquic 404 aC guanyen els Espartans = Govern AUTORITARI Trenta Tirans 407 aC coneix a SÒCRATES = Estret contacte (Mor el 399) Plató marxa d’Atenes  EUCLIDES (mestre en el Sud d’Itàlia) Conegué l’escola Pitagòrica i a ARQUITES Marxa també a Sicília ( Dionisi I i Dionisi II) posa en pràctica les seves IDEES POLÍTIQUES ( sense èxit)

L’any 388 a C torna a ATENES on funda “l ACADÈMIA” Vigent fins el 529 a C

Influència de Sòcrates sobre Plató Plató, a l'edat de vint anys, coneix a Sòcrates i queda admirat per la personalitat i el seu discurs; aquesta admiració l’acompanyarà tota la vida i marcarà l'esdevenir filosòfic de Plató. Fou deixeble de Sòcrates, va acceptar la seva filosofia i la seva forma dialèctica de debat: l'obtenció de la veritat mitjançant preguntes, respostes i més preguntes Els diàlegs platònics representen l'intent de Plató de comunicar la filosofia i l'estil dialèctic de Sòcrates. Alguns d'aquests diàlegs tenen el mateix argument.

Influència de Sòcrates sobre Plató Diàlegs de transició, maduresa i vellesa. Els diàlegs dels períodes intermedi i últim de la vida de Plató reflecteixen la seva pròpia evolució filosòfica. Les idees d'aquestes obres s'atribueixen al propi Plató, encara que Sòcrates segueix sent el personatge principal en moltes d’elles. Una conseqüència d'aquest plantejament va ser el seu rebuig de l'empirisme, l'afirmació que tot coneixement es deriva de l'experiència. Pensava que les proposicions derivades de l'experiència tenien, a tot estirar, un grau de probabilitat. No són certes.

3. Obra de Plató DIÀLEGS ( 35 diàlegs) Obres escrites en forma de CARTES Variació al llarg del temps de les seves IDEES 4 pensaments 1) EPOCA DE JUVENTUD ( 399- 389 aC)  Diàlegs breus i bells literàriament  Es reprodueixen les idees de SÒCRATES  Cada un d’ells tracta d’una virtut  "Apologia de Sòcrates", "Io", "Laques", "Critó", "Hípies menor", "Hípies major", "Lisis", "Càrmides", "Eutifró", "Protàgores" i el primer llibre de "La República"

 Aparèixen idees pròpiament platòniques 2) EPOCA DE TRANSICIÓ ( 388-385 aC)  Diàlegs més llargs  Aparèixen idees pròpiament platòniques  "Gòrgies", "Menó", "Menèxen", "Eutidem" i "Cràtil". 3) EPOCA DE MADURESA ( 384- 370 aC)  Millora en la literatura  Tenen forma EXPOSITIVA = explicació de les seves teories principals  Són els més importants  "Fedó", "El convit", "La República" i "Fedre". 4) EPOCA DE VELLESA ( 369- 347 aC)  Claredat expositiva ( anul·la el caire literari)  Revisió i autocrítica d’algunes de les seves teories  "Teetet", "Parmènides", "El sofista", "El polític", "Timeu", "Filebus", "Críties", "Les Lleis" i “l’Epínomis".

4. Diàlegs de Plató Plató utilitza els diàlegs com a mitjà per expressar els seus pensaments. La seva obra, es pot dividir en diferents èpoques, determinades per les etapes de la vida i la temàtica dels seus diàlegs.

Diàlegs de joventut Són diàlegs que tenen molta influència socràtica. Apologia de Sòcrates (on fa una caracterització socràtica d’ell mateix) Critó (Sòcrates està a la presó i parla sobre problemes cívics) Laques (parla del valor) Lisis (parla de l’amistat) Càrmides ( parla de la templança) Eufirón (parla de la pietat)

Diàlegs de transició (38 - 41) - Ió ( parla del caràcter diví de la poesia) - Protàgores (parla sobre la virtut, i sobre si aquesta s’ha d’ensenyar amb valors) Diàlegs de transició (38 - 41) - Són diàlegs que inclouen algunes opinions que no són estrictament socràtiques. - Són: - Gorgies (parla de la retòrica i la política) - Cràtil (parla del contingut de les paraules)

- Hipies el gran i el petit ( parla sobre la bellesa del primer, i la veritat del segon) Eutidem ( parla sobre sofística) Medó (parla sobre la virtut) Meneceno (és una parodia a les oracions fúnebres, dels morts)

Època de maduresa (386-370) (dels 41 als 56 anys) Són: - Banquet (parla de l’amor; idea de l’amor platònic). - Fedó (arguments de la immortalitat de l’ànima; últim dia de Sòcrates a la presó: últimes hores de vida). - República (parla sobre la filosofia política. Es qüestiona el significat de la justícia i la naturalesa de la societat justa: teoria del coneixement, il·lustrada amb el Mite de la Caverna). - Fedre (sobre l’amor, la bellesa i el destí final de l’ànima). Gairebé no s’hi veu reflectida la influència de Sòcrates, és a dir, aquests diàlegs són el mirall del pensament de Plató. Tenen origen sobretot a l’Acadèmia d’Atenes. Apareix plenament desenvolupada la teoria de les idees.

Mite de la Caverna Hi ha 2 nivells de la realitat: El món de les coses, aparences, ombres (sentits). Món de la matèria: objectes imperfectes i en continu canvi. El món de les idees, la llum, immaterial. S’hi arriba amb el coneixement. Món de formes ideals, perfectes i universals.

Època de vellesa (370-347) (dels 56 als 78 anys) Diàlegs crítics o de la vellesa: 1. Primera etapa (dels 56 als 63 anys): crítica pròpia de la teoria de les Idees, així com les conseqüències. Etapa durant la qual viatjà per segona i tercera vegada a la cort de Dionís II, qui més tard rebutjà la seva educació. Són: - Parmènides (és una crítica sobre la teoria de les Idees; un dels diàlegs més desafiants). - Teetet (parla sobre el coneixement; visió negativa). - Sofista (sobre llenguatge, retòrica i coneixements). Sofista: “Mero creador de simulacros e ignorante que se las da de listo” - Polític (sobre política i filosofia).

Són: - Fileb (parla sobre el plaer i el bé). 2. Segona etapa (dels 64 als 78 anys): mostra de pessimisme de Plató. Són: - Fileb (parla sobre el plaer i el bé). - Timeu (aprofunditza en tres problemes: cosmològic o origen de l’Univers; físic, sobre l’estructura de la matèria i escatològic, sobre la naturalesa humana). - Critias (narra la guerra entre Atenes hel·lènica i l’Atlàntida, hipotètica illa mitològica que fou tragada per el mar). - Lleis (sobre la ciutat ideal; visió pessimista de la República) - Carta VII (autobiografia)

Crítica als sofistes SOFISTES: 1) Escèptics 2) Agnòstics Per començar repassarem les idees dels sofistes i les de Plató, per tal de contrarrestar-les : SOFISTES: 1) Escèptics 2) Agnòstics 3) Es dediquen a la millora social, moral i cultural d’Atenes. 4) Antimetafisicisme 5) Defensen les lleis “de la naturalesa” enfront de les normes socials 6) Relativisme

- Plató : 1) Dogmàtic 2) Les seves idees tenen molta repercussió social. 3) Teories sobre la forma de govern 4) En aquestes teories acostuma a introduir-hi l’aristocràcia, la monarquia i la democràcia 5) Gran seguidor de Sòcrates 6) Creuen que no s’ensenya sinó que s’ajuda a aprendre

Crítiques: Sobretot segons Sòcrates i Plató, els sofistes destruïen els valors tradicionals. Plató deia que la justícia i l’ordre social no poden ser relatius, com defensaven els sofistes, ni un simple pacte o contracte social. Plató afirma que els sofistes erraven al pensar que no és possible un coneixement vertader i per tant, s’equivoquen al negar el concepte moral i de veritat. Plató no aprovava l’ús de la retòrica i la doble moral dels sofistes. Els sofistes discernien en la seva visió sobre l’ensenyament : els primers creaven escoles de les quals en cobraven grans quantitats als seus aprenents, mentre que Plató seguia la teoria de Sòcrates, que defensava que ningú no pot ensenyar, sinó que un ha d’aprendre per si sol.