AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

Jornadas Vedruna para los equipos de dirección y gestión Vic (Barcelona) 10 a 13 de julio de 2012.
Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
ITINERARIS A 4t d’ESO. CURRÍCULUM ESO LOE PREVIST PER AL CURS Segona llengua estrangera: s’oferirà en franja de matèries optatives un mínim.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
ETC1 1er parcial Resultats enquestes Anàlisi de resultats Accions a prendre.
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Ria Slides Automàtic o al vostre gust amb el  Amb so  Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
ANIMACIÓ D'OBJETES EN UNA PRESENTACIÓ DE DIAPOSITIVES.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
COM ENS COMUNIQUEM A TRAVÉS D’INTERNET Elements clau del llenguatge que caracteritza el nou paradigma comunicatiu 15 d’octubre del 2009.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
L’illa dels 5 Fars.
Trastorn Generalitzat del desenvolupament
El pensament d’Immanuel Kant.
A completar ejemplos... Textiles avanzados: (1) Técnicos (2) Inteligentes.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
TUTORIAL PREZI Com funciona un prezi..
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL / AVÍS LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase.
GESTIÓ D’EMOCIONS I SENTIMENTS
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
ANIMALS en perill d’extinció
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL / AVÍS LEGAL
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
BAUHAUS, una escola d’art
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Salut mental i prevenció
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
UN VIATGE A LA PREHISTORIA
LLENGUATGE I SIMBOLISME
Potències de nombres racionals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Les competències i la coeducació
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
LA VIDA DE LES PERSONES.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
Coneixements i idees previs
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
CULTURA I SOCIETAT.
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Introducció Al posicionament Web.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Intel·ligència Artificial
Propostes de millora en el GIR
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
Som humans. Per això a vegades….
ITINERARIS 4t d’ESO.
Què és l’home? D’on venim?
Transcripción de la presentación:

AVÍS LEGAL / LEGAL NOTICE / AVISO LEGAL Dado el carácter y la finalidad exclusivamente docente y eminentemente ilustrativa de las explicaciones en clase de esta presentación, el autor se acoge al artículo 32 de la Ley de Propiedad Intelectual vigente respecto del uso parcial de obras ajenas como las imágenes, gráficos u otros materiales contenidos en las diferentes diapositivas. Given the exclusive teaching nature and eminently illustrative purposes of the explanations at this kind of presentation, the author points to Article 32 of the Copyright Act current regulations regarding the partial use of third persons’ work including images, graphics and any other material contained in different slides. Atès el caràcter i la finalitat exclusivament docents i eminentment il·lustratives de les explicacions a classe d'aquesta presentació, l'autor s'acull a l‘Article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual vigent respecte de l'ús parcial d'obres alienes com les imatges, gràfics o altres materials continguts en les diferents diapositives.

Un cervell xerraire: la qüestió del llenguatge i els llenguatges David Bueno i Torrens Departament de Genètica, Facultat de Biologia, UB Opinion Group for Integrated Neurosciences on Psychopathology and Human Conflicts (OGIN) 18 de novembre de 2014

El cervell falsifica la realitat perquè sigui coherent Amb el llenguatge alterem la realitat per fer visible als altres la nostra “coherència”

LLENGUATGE «Una cadena de pensament llarga i complexa no pot ser duta a terme sense l’ajut de les paraules, ja siguin parlades o silencioses.» Charles Darwin a L’origen de l’home (The Descent of Man; 1871) - La comunicació, un fenòmen universal · Quorum sensing en bacteris · Comunicació entre cèl·lules en organismes pluricel·lulars · Xerrameca de balenes, dofins i primats antropomorfs

La finestra (principal) s’obre cap els 2 mesos fins els 3 anys Estem preprogramats per desenvolupar un llenguatge

DIVERSITAT I SELECCIÓ NATURAL

L’evolució cultural (l’aprenentatge), funciona de manera relativament similar? - Donar eines (conceptuals i procedimentals) abans de què siguin necessàries (i sense que ho sàpiguen)... - Sabent que no “quallaran” fins que no les fem necessàries (selecció) Però llavors ja les tindran, i podran progressar sense “extingir-se” (sense caure, per exemple, en apagades Emocionals, desinterès, desmotivació, estrès,...)

Neotènia

Coopció FOXP2

Selecció sexual Llenguatge

DERIVA GÈNICA I COLLS D’AMPOLLA

CREATIVITAT habilitat per qüestionar assumpcions, trencar límits intel·lectuals, reconèixer patrons amagats, observar l’entorn de manera crítica i analítica i establir relacions noves entre elements no vinculats. CRUCIAL PER A LA SUPERVIVÈNCIA DE LA NOSTRA ESPÈCIE BASE BIOLÒGICA (GENÈTICA I NEURAL) Xarxes neurals Gens concrets · DRD2 – creativitat verbal · TPH1 – creativitat numèrica i figurativa · AVPR1 – creativitat musical · neuroregulina-1 i transportador de serotonina – creativitat global

LLENGUATGE - Base neural Pol temporal Producció i comprensió del llenguatge Gestos associats a la parla Emocions Estímuls sensorials Llenguatge Processament lèxic Metàfores (llenguatge no literal) Comprensió llenguatge escrit (i traducció a un monòleg intern) Escorça auditiva Escorça prefrontal Codificació de significats

Regions i rutes neurals implicades en el llenguatge comprensió fonemes (amb implicació de la zona motora) accés al significat interpretació en funció del context COM A RECEPTORS

Regions i rutes neurals implicades en el llenguatge identificació del context cerca dels fonemes en funció del significat zona motora COM A EMISORS

LLENGUATGE - Base genètica FOXP2 ASPM Microcephalin Mo Yan (premi Nobel de literatura 2012) Cerimònia ioruba “Mutants” per FOXP2 Experiments en ratolins i ocells

FOXP2 també està implicat en la manipulació manual fina Tecnologia d’olduvai (2,5 m.a.). S’activa: - l’escorça promotora ventral esquerra implicada també en el processament dels sons Tecnologia atxelense (1,6 m.a.); també s’activa: - el gir frontal, associat a l’abstracció i a l’organització jeràrquica, uns recursos mentals clau per al desenvolupament d’un llenguatge elaborat.

Les arts plàstiques: - Milloren les habilitats socials - Potencien el llenguatge - Potencien l’abstracció mental - Milloren el control emocional i la presa de decisions L’art abstracte, a més a més: - té la capacitat d’alliberar el cervell de la dominància de la realitat, i això li permet generar noves associacions emocionals i cognitives, que són la base ´ de la creativitat. Llenguatge i arts plàstiques Potencien zones comunes del cervell

Llenguatge, fonació i capacitat d’abstracció: un cas de coevolució - 78 gens implicats en el desenvolupament del crani i el cervell presenten diferències significatrives entre neandertals i nosaltres

LLENGUATGE - Selecció sexual - Vida social (selecció natural) Intencionalitat: - Organismes amb cervell: 1r grau - «Sap que ell té gana» - Ximpanzés i dofins: 2n grau - «En Ximp pensa que en Xamp vol la fulla» - Humans: fins a 6è grau - «En Gerard creu [1] que l’Arnau pensa [2] que la Maria vol [3] que en David suposi [4] que la Rosa pretén [5] que en Jordi cregui [6] que ja no queda gelat» “Empolainamenta social”: En els primats actuals, la mida del grup social es correlaciona amb l’estona diària que dediquen a empolainar-se i amb la mida delo cervell - Ximpanzés: % del temps - Homo erectus: es calcula un 30% - Homo sapiens: més del 50 % (insostenible sense el llenguatge)

LLENGUATGE CREATIVITAT AUTOCONSCIÈNCIA - Comunicació conceptual - Comunicació social - Abstracció mental (i altres processos mentals complexos)

Llenguatge i emocions

La Teoria de la Ment fa referència a la capacitat que tenim d’inferir l’estat mentals dels altres a partir d’unes poques dades significatives, de “llegir” més enllà dels signes evidents, de les paraules pronunciades. Els contes i la Teoria de la ment Intencionalitat: Fins a 6è grau En Gerard creu [1] que l’Arnau pensa [2] que la Maria vol [3] que en David suposi [4] que la Rosa pretén [5] que en Jordi cregui [6] que ja no queda gelat»

EVOLUCIÓ, SUPERVIVÈNCIA I PLAER Menjar i reproduir-se (plaer físic)

EVOLUCIÓ, SUPERVIVÈNCIA I PLAER Vida social (plaer emocional)

EVOLUCIÓ, SUPERVIVÈNCIA I PLAER Crear (plaer intel·lectual)

reforça les neurones i les seves connexions potencia les àrees atencionals pot afavorir també altres processos relacionats amb la resolució de conflictes cognitius deixa una empremta física en determinades regions del cervell, que tenen més matèria grisa (on hi ha les connexions neuronals) les persones bilingües triguen una fracció de segon més en contestar, però discriminen millor entre conceptes i processos diferents, i quan han de prendre decisions (cervell executiu) utilitzen pares del llenguatge, la qual cosa implica un millor control executiu BILINGÜISME

Llenguatge i decisions morals

L’IDIOMA CONDICIONA LES XARXES NEURALS Plasticitat neural

DISLEXIA - Transtors de lecto-escriptura - Alteracions del desenvolupament neural Alguns dislèxics mostren una menor activació d’algunes zones del cervell implicades en el llenguatge i l’escriptura (lòbul parietal, gir frontal,..) - Gens DCDC2 (regula la tubulina, que està implicada en l’estructura cel·lular; intervé en el processament de la parla quan s’escriu) KIAA0319 (proteïna de membrana; implicat en la migració neuronal) - Epigenoma ??????? - Heretabilitat superior al 50% Implica l’existència de factors ambientals, entyre els quals els que provoquen alteracions del desenvolupament neural (a través de la seva plasticitat)

RACIONAL EMOTIU Raonament i emoció