FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

PASTORAL EDUCATIVA CURS 2014/15 OBJECTIU 1: JOACCIONS EDUCATIVES “Créixer cap a una autèntica vida interior “ Per canviar el món, primer canvia’t a TU.
La importància de fer-se preguntes ? MARTÍ PINEDA [ CAP DE DEPARTAMENT ] MARGARIDA HOSPITAL.
Al vostre gust amb el  Amb so  Si me preguntan: -En qué creo? Si em preguntes: -En què creus?
Empirismo e Ilustración: Kant
“L'ART ÉS UN REFLEX DEL SEU TEMPS”. ESQUEMA DE LA COMUNICACIÓ Artista Obra Espectador.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
El pensament d’Immanuel Kant.
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Kant Filosofia moral.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
UNITAT 10 KANT I L’IDEALISME ALEMANY.
La il·lustració i la filosofia de Kant
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
@sebastiani64.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
Síntesi (ordenació i unificació)
Què existeix i què no existeix.
El pensament de Hume..
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1)
Resum del seu pensament
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
Transcripción de la presentación:

FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT

2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar la necessitat de cercar un model epistemològic alternatiu i de síntesi entre l’enfoc racionalista i l’empirista.  Exposa aquest model, entre d’altres obres, en les tres grans Crítiques:  Crítica de la raó pura  Crítica de la raó pràctica  Crítica del judici

3 KANT (2) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA -1 ELS INTERROGANTS  La primera crítica aborda el primer dels interrogants que, segons Kant, són l’objecte de la filosofia:  Què puc conèixer? (epistemologia)  Què he de fer?  Què tinc dret a esperar?  Tots tres interrogants són aspectes particulars de la problemàtica global dela filosofia: ¿Què és l’home?

4 KANT (3) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA -2 CLASSES DE JUDICIS  Judicis Analítics: el seu predicat no afegeix una informació nova a la ja continguda en el concepte del subjecte.  Judicis Sintètics: el seu predicat afegeix una informació nova, diferent de la continguda en el concepte del subjecte.  Judicis a Priori: La seva veritat o falsedat és independent de l’experiència.  Judicis a Posteriori: La seva veritat o falsedat depèn de l’experiència

5 KANT (4) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA -3 JUDICIS SINTÈTICS A PRIORI  Concepció clàssica racionalista que Kant rebutja:  Tots els judicis analítics són a priori  Tots els judicis sintètics són a posteriori  Si això fos així,  els judicis universal i necessàriament vertaders no ampliarien el nostre coneixement, i  els judicis que amplien el nostre coneixement no serien universal ni necessàriament vertaders.  La ciència és possible sobre la base d’un tercer tipus de judicis, que amplien el nostre coneixement i són universal i necessàriament vertaders:  Judicis sintètics a priori

6 KANT (5) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA - 4 COM ÉS POSSIBLE LA CIÈNCIA?  Parts de la crítica i temes abordats:  Estètica transcendental  Anàlisi de les formes a priori de la Sensibilitat  Com és possible la Matemàtica com a ciència?  Analítica transcendental  Anàlisi de les formes a priori de l’Enteniment.  Com és possible la Física com a ciència?  Dialèctica transcendental  Anàlisi de les Idees de la Raó  És possible la Metafísica com a ciència?

7 KANT (6) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA - 5 ESTÈTICA TRANSCENDENTAL  Espai i temps, formes a priori (intuïcions pures) a través de les quals la Sensibilitat del Subjecte ordena els continguts a posteriori (sensacions = intuïcions empíriques).  En conèixer, doncs, transformem (donem forma). El resultat, el fenomen, no és doncs coneixement de la realitat en si (noümen). matèria/forma en Aristòtil.  “encara que tot el nostre coneixement comença amb l’experiència, no per això es pot dir que tot ell prové de l’experiència”

8 KANT (7) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA - 6 ANALÍTICA TRANSCENDENTAL  L’enteniment és la facultat dels conceptes, que ens permeten comprendre (no tal sols sentir) la realitat fenomènica.  Com en la sensibilitat, també en l’enteniment distingeix formes (a priori) –els conceptes purs o categories- i continguts (a posteriori) – els conceptes experimentals.  Si Espai i temps són les nostres formes de sentir, les Categories són les nostres formes de pensar.

9 KANT (8) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA - 7 COM ÉS POSSIBLE LA CIÈNCIA?  La Matemàtica és possible com a ciència perquè es basa en Judicis Sintètics a priori a partir de l’anàlisi de les formes pures de la sensibilitat (espai i temps).  La Física és possible com a ciència perquè es basa en Judicis Sintètics a priori a partir de l’anàlisi de les formes pures de l’enteniment (categories), com ara Causa, Substància...

10 KANT (9) CRÍTICA DE LA RAÓ PURA - 8 DIALÈCTICA TRANSCENDENTAL  Les Idees de la Raó són grans principis unificadors de la nostra experiència: Jo, Déu, Món.  La Metafísica és la reflexió entorn d’aquestes Idees (les tres substàncies cartesianes). És resultat de l’aspiració humana de superar els condicionants del propi coneixement i assolir coneixements absoluts.  Es tracta d’una aspiració impossible de realitzar: No podem conèixer la realitat “en si”. Conèixer és, inevitablement, transformar.  No és possible la metafísica com a ciència, perquè no és possible conèixer al marge de les Formes de conèixer que inevitablement ens condicionen.

11 pretén respon a ELS INTERESSOS DE LA RAÓ ¿QUÈ PUC CONÈIXER? ¿QUÉ HE DE FER?¿QUÈ PUC ESPERAR? ¿QUÈ ÉS L’HOME? INTUICIONS A PRIORI ESPAI CATEGORÍES ACTUAR PER DEURE SER LLIURE I RACIONAL LA FELICITAT tan sols si s’expressa en el IMPERATIU CATEGÒRIC FI EN SI MATEIX se dona a si mateix la llei moral PERFECCIÓ de s’experimenta en la és la convergència de implica UN ESTAT DIGNITAT amb que garanteixi LA JUSTÍCIA les tres preguntes es resumeixen CIUTADÀ DE DOS MONS RACIONALISME EMPIRISME conflueixen en EMANCIPACIÓ DE L’INDIVIDU son possibiliten Elements que ho fan possible TEMPS són determinen la síntesi de SUBSTANCIA RELACIÓ CAUSA-EFECTE son CONEIXEMENT POSSIBLE I REAL determinen LA NATURALESA el seu àmbit i el seu límit és per MANDAT DE LA VOLUNTAD FORMAL INCONDICIONAT UNIVERSAL és com a Educar-se Autoconèixer-seLLEI MORAL LLEI DE LA NATURALESA BELLESA CULTURA AMISTAT les tres preguntes es resumeixen és LA FILOSOFIA DE KANT RESPECTE i per IMAGINACIÓ CONCEPTE