LA PISSARRA DIGITAL A L’AULA DE CLASSE
Ubicació de la pissarra digital Opció 1: L’aula multimèdia. Opció 2: L’aula ordinària. Opció 3: L’aula d’informàtica. Opció 4: Pissarra mòbil.
La pissarra digital a l’aula: FUNCIONALITATS(1) Obre una finestra al món permet compartir i comentar tot tipus de materials i treballs realitzats per professors i estudiants. Actua com a germen d'innovació: indueix a una renovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, incrementa la motivació dels estudiants, revitalitza l'autoestima professional del professorat.
La pissarra digital a l’aula: FUNCIONALITATS(2) Afavoreix aprenentatges més significatius i acords amb la societat actual. Permet cobrir les diferències individuals de l’alumnat (uns més visuals, d’altres més abstractes, amb diversos estils cognitius...)
Models d’utilització (1) Suport per al professorat Suport en els debats i síntesis conjuntes Repàs a l’actualitat: El diari i el temps Presentació pública de treballs i exposicions dels estudiants Videoconferències i comunicacions col·lectives Realització d’exercicis i altres treballs col·laboratius
Models d’utilització (2) Correcció col·lectiva d’exercicis a classe Preguntes no previstes Aprenentatges sobre l'ús de programes informàtics Multiculturalitat a l'aula La pissarra “recuperable” La webcam i l'escàner
Suport per al professorat Recolzar les explicacions del professor projectant pàgines web i altres materials *imatges, esquemes, simulacions, vídeos...
Suport en els debats i síntesis conjuntes L'ús de la pissarra digital facilitarà: Presentació i comentaris d’informació per dur a terme tasques col·lectives i col·laboratives La interacció professorat/estudiants i la discussió en grup a l'aula. * Les aportacions dels estudiants es poden anar recollint amb un editor de text, de manera que al projectar-les facili la negociació del redactat final entre tots.
Repàs a l’actualitat El diari i el temps Una bona manera de començar les classes pot ser: Comentant les notícies d’actualitat dels diaris electrònics. (Premsa estrangera....) La previsió del temps en les web’s del Servei Meteorològic.
Presentació pública de treballs i exposicions dels estudiants Exposició pública dels temes encarregats pel professorat. * El paper del professor serà de dinamitzador, corrector i col·laborador.
Videoconferències i comunicacions col·lectives en línia en classe Comunicació per correu electrònic, xat o videoconferència amb estudiants, professors o experts de qualsevol lloc del món. * Tota la classe podrà veure i sentir la comunicació utilitzant el programari adequat. (Skype, netmeeting)
Realització d'exercicis i altres treballs col·laboratius a classe Programes interactius: Programari: Clic, jclic Portals: EDU365 Pàgines web: (per exemple) http://www.genmagic.org/
Correcció col·lectiva d'exercicis a classe El professor o els mateixos estudiants poden comentar els exercicis. Tothom pot intervenir amb els seus dubtes, idees i objeccions.
Preguntes no previstes. Quan sorgeixen preguntes de qualsevol tipus que interessen a l’alumnat, es pot cercar informació a Internet i comentar-la conjuntament.
Aprenentatges sobre l'ús de programes informàtics Si es disposa d'una pissarra digital a l'aula d'informàtica, es faciliten molt els processos d'ensenyament i aprenentatge sobre l'ús dels programes informàtics.
Multiculturalitat a l'aula Es pot encarregar als estudiants estrangers que cerquin informació a Internet, especialment gràfica, sobre els seus països i preparin una presentació multimèdia. *La preparació de la presentació convé que la facin en grup. Cada alumne estranger pot tenir un "ajudant" local.
La pissarra “recuperable” El professor pot projectar a tota la classe qualsevol informació escrivint amb el teclat (definicions, esquemes, operacions...) tal com ho faria en una pissarra convencional: Té la possibilitat d'utilitzar més lletres i colors Retocar i moure texts... Desar-ho com arxiu de text o power point. Utilitzar-ho en altres sessions. Imprimir-ho al moment per repartir-ho... Enviar-ho per correu electrònic a l’alumnat absent.
La webcam i l'escàner Amb l'ajut d'una webcam o d'un escàner, qualsevol document pot presentar-se a través de la pissarra digital. *Això pot resultar especialment útil per a comentar conjuntament els treballs dels més petits (educació infantil), per a revisar els treballs realitzats en paper.
Recursos Curriculars Llistat de webs d'interès educatiu per a cada assignatura i curs http://intranet.sigmat.com/enlacesdim/ Enciclopèdies virtuals col.laboratives http://dewey.uab.es/pmarques/dim/evc.htm Recursos de l'EDU365 http://www.edu365.com Recursos de la XTEC http://www.xtec.es/ Webs docents de professors dewey.uab.es/pmarques/dim/comunita.htm
Recursos Curriculars Aportacions d'altres portals educatius dewey.uab.es/pmarques/websinteres.htm Recull de pàgines web amb cercador per nivells i per matèries http://www.xtec.es:8081/pls/soloas/pq_visualitzacio.p_seleccio Adreces correu: Professorat www.xtec.es Alumnat www.edu365.com
LA PISSARRA DIGITAL A L’AULA DE CLASSE