CCD. Universitat Politècnica de Catalunya

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La qualitat, garantia de millora.
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
Programa de Transició Escola Treball
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
El pilars del govern obert a Catalunya: Transparència
CONVOCATÒRIES ACCD 2011.
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
TNR. Presentació de Tesis Doctorals
Proposta EC: definició, objectius i pressupost
1 era JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA Sant Celoni 31 març 2011
Quin futur volem per al Baridà?
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Decret d’autonomia dels centres educatius
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Realitzat per l’Associació Progressista de Catalunya
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
PROFESSIONALS EDUCATS PER UN DESENVOLUPAMENT HUMÀ I SOSTENIBLE
Programa BIBE: perspectives de futur
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
20 anys de Ciències Ambientals a la UAB
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Decret d’autonomia dels centres educatius
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Tesis Doctorals en Xarxa
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Xarxa de Custòdia del Territori
Gestió participativa dels projectes de centre
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
El Pla de formació del centre
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Procés participatiu per l’elaboració del Reglament de Participació Ciutadana de la Roca del Vallès _Gener de 2011_.
Residencia estudiants
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Transcripción de la presentación:

CCD. Universitat Politècnica de Catalunya Seminari “Cap a on va la cooperació universitària per al desenvolupament? Respostes de les universitats al canvi de paradigma de la cooperació internacional Josep Casanovas CCD. Universitat Politècnica de Catalunya Dilluns, 9 de desembre de 2013 Casa Convalescència

1 - Consell de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya Composició: Inclou 2 representants de l’àmbit universitari, nomenats pel Consell Interuniversitari de Catalunya. Profs. Irene Maestro i Josep Casanovas Nova estructura de treball del Consell: Plenari 3 grups de treball Comissió de seguiment de polítiques públiques Comissió d’iniciatives de suport al sector Comissió d’agenda internacional, concertació i qualitat

1 - Consell de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya Situació: La situació econòmica (dràstica reducció de recursos, deute pendent amb entitats del tercer sector, ACCD molt afeblida) i l’escenari polític (Llei d’Acció Exterior de Catalunya, iniciativa per impulsar un procés participatiu per un Pacte Nacional d’Acció Exterior) marquen l’agenda i centralitzen bona part dels debats. Paper de les universitats: Pes específic encara massa limitat.

2 - La CUD a les universitats catalanes En els darrers anys, notable consolidació a nivell institucional: Ha passat a ser assumida com a activitat pròpia de les universitats (inclusió en els estatuts, plans estratègics, programes de govern) Integració/connexió amb la política d’internacionalització de les universitats Part fonamental de la RSU Transversalitat

2 - La CUD a les universitats catalanes De simple activitat d’extensió universitària a activitat acadèmica Suport de la comunitat universitària (complicitat de molts, implicació activa de pocs) Creixement i progressiva especialització, amb la creació d’associacions, grups de recerca, càtedres Unesco.... Presència i capacitat d’incidència [limitada] en els òrgans consultius i espais de concertació de polítiques.

2 - La CUD a les universitats catalanes Fort impacte a causa de la situació de crisi: Pràctica desaparició del finançament públic i dels programes específicament orientats a impulsar la implicació de les universitats en cooperació al desenvolupament. Disminució de les partides aportades per les pròpies universitats. I el més greu és que el tema pràcticament desapareix de les agendes i, de fet, es posa en qüestió la conveniència de seguir apostant per la cooperació en un context de crisi.

3 - La situació a la UPC La disminució del pressupost ha tingut conseqüències immediates: Forta reducció del volum d’activitats a terreny. El suport s’ha hagut de concentrar a assegurar la continuïtat dels programes amb millors perspectives d’èxit i més impacte immediat, obviant assumir compromisos a mig termini. La recerca esdevé la gran perjudicada. També ho és la participació dels estudiants, que difícilment poden trobar finançament complementari. 

3 - La situació a la UPC Necessitat d’obrir nous camins. El mapa de la pobresa ha canviat i això obliga a orientar una part de l’activitat a combatre l’exclusió social en el nostre entorn més proper. En el cas de la UPC, el Programa REUTILITZA n’és un clar referent.

3 - La situació a la UPC Tornar a posar l’accent en el treball orientat a l’interior de la universitat: Reforçar el treball de base (suport a associacions i grups de cooperació, facilitar la participació dels estudiants) Educació pel Desenvolupament: millorar la incidència en els plans d’estudis Incidir en el reconeixement acadèmic d’aquest treball 

3 - La situació a la UPC En paral·lel, obliga a deixar de banda línies de treball que havíem definit quan la situació i les possibilitats eren ben diferents. Per exemple, accions orientades a facilitar la participació del PAS en activitats de cooperació internacional.   Cal actuar cercant la qualitat, no la quantitat.

3 - La situació a la UPC aliances público-privades Més obertura: cercar oportunitats fora, en particular explorant altres canals de finançament: projectes europeus aliances público-privades fórmules de crowdfunding alumni ...

4 - Perspectives de futur  En el període que travessem... la principal amenaça no és la manca de finançament sinó la possible pèrdua de suport social començant pel de les nostres respectives comunitats universitàries. Si aquest suport es manté viu, els recursos acabaran tornant.

4 - Perspectives de futur Cal més concertació i coordinació d’esforços... dins de les universitats entre les universitats i amb altres actors per aconseguir més visibilitat i més impacte.

4 - Perspectives de futur Tard o d’hora, la situació de crisi es superarà... Les millors universitats a nivell mundial no han deixat mai de donar valor estratègic a aquesta activitat ...i no només per criteris ètics (funció social de les universitats, RSU...) sinó també per millorar el seu posicionament (en un món en què el creixement actual i futur en bona mesura ha passat a concentrar-se en el països de renda baixa, ara receptors d’AOD). Les universitats tornaran a reforçar el compromís amb la seva missió.

CCD. Universitat Politècnica de Catalunya Seminari “Cap a on va la cooperació universitària per al desenvolupament? Respostes de les universitats al canvi de paradigma de la cooperació internacional Josep Casanovas, Xavi Ortega, Eva Vidal CCD. Universitat Politècnica de Catalunya josep.casanovas@upc.edu