PODER I CULTURA. ALGUNES PARADOXES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS Breu explicació del model d’Alcoi (País Valencià) Barcelona, 22 de juny de 2016.
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
En aquest tema veurem els apartats següents:
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Treball de MÚsica les castanyoles
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
SECTOR PÚBLIC: ELS BENS PÚBLICS
Alimenta el teu cos.
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Anàlisi econòmica i financera
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Ens visita el dentista a P3, P4 i P5!!!
CALES DE L’ESCALA.
TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Resolució de problemes algebraics
En aquest tema veurem els apartats següents:
Potències de nombres racionals
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
SETMANA DE LA PAU I LA SOLIDARITAT CLARET BARCELONA-2018
Federació Catalana d’ONGD
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Mohs i l’escala de duresa dels minerals
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Estat de benestar i drets socials
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Economia i Cultura. Una anàlisi en perspectiva
XARXES SOCIALS VIRTUALS
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Carta d’un infant als seus pares.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
La vida és un do de Déu i un servei als altres
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
valors humans i socials
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
Les taules de multiplicar
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
L’organització del temps
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Observa aquesta balança i mira quins canvis hi fem
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
EL SISTEMA ECONÒMIC.
En aquest tema veurem els apartats següents:
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Polítiques culturals valencianes:
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
WebQuest “ L’esport, ha de ser violent? ”.
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Per primera vegada, el diumenge 20 de febrer
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

PODER I CULTURA. ALGUNES PARADOXES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS PAU RAUSELL KÖSTER DEPARTAMENT D’ECONOMIA APLICADA 6 DE JUNY 2000. BANCAIXA

PODER I CULTURA. ALGUNES PARADOXES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS La legitimitat de l’anàlisi de l’economía de la cultura. Homo oeconomicus <> Artista Racional Espiritual Que respón a incentius monet. Preocupat per l’humanitat sencera Egoista Històricament la percepció de l’art i la cultura, sobretot en els aspectes relatius a la creació, distribució i consum, estan formats sobre un conjunt de premisses i teories angelicals que suposen que existeix un alè diví i moralment superior que “toca” a determinats individus incitant-los a promoure, crear, distribuir y consumir bens i serveis artístics i culturals (naturalment la resta de la societat ha de estar agraïda a eixos individus). Ens apareixen així homes i dones dissociats que sÍ poden ser estudiats per l’economia en altres aspectes de la vida quotidiana, però que es resisteixen a qualsevol anàlisis quan estos comportaments es relacionen amb el consum o la producció artística.

La oferta condiciona la necesidad Poder i cultura. Termes contraposats?. El poder de la cultura (Conjunt de individus amb capacitat per a “produir” bens i serveis culturals) Política cultural (sentit restrictiu) Forma d’exercici del poder polític en l’asignació de recursos per a la producció, provisió o distiribució de bens i serveis culturals. Jerarquía política Autoridades públicas Intermediario Población Consenso Represent. Expres. La necesidad condiciona la oferta Tiempo Jerarquía política Autoridades públicas Población Tiempo La oferta condiciona la necesidad

? ESTAT 1. És bó produir cultura. 2. És bó consumir cultura 3. És bó conservar la cultura ? ESTAT

A) És molt bó per als individus que ho fan. 1. És bó produir cultura?. Es a dir; per a una Societat és millor tindre més individus creatius (artistes) que menys? ESTAT A) És molt bó per als individus que ho fan. Dret de propietat intelectual Genera satisfacció? Formació B) És bó pels efectes “spill over”sobre altres activitats econòmiques. C) És bó pels efectes arrosegament sobre altres sectors econòmics. Incentius a la producció

No hi ha cap prova que demostre amb contundència l’afirmació anterior. 2. És bó consumir cultura?. Es a dir; una Societat és millor si té més individus que consumeixen cultura? ESTAT A) És bó per al conjunt de la Societat Incentius a la distribució, al consum No hi ha cap prova que demostre amb contundència l’afirmació anterior. El Consum cultural no és cap vacuna contra la possibilitat de caure en la barbàrie social.

1. El problema del caràcter regressiu de les polítiques culturals 2. És bó consumir cultura?. 1. El problema del caràcter regressiu de les polítiques culturals Un dels arguments més emprats per a justificar la intervenció pública en cultura és la democratització de l’accés però... Asistents al Liceu de Barcelona * 3,1% de la població de l’àrea metropolitana de BNA 2,5% Clase alta 0,4% Clase Mitja 0,2% Clase Baixa * Saladrigues, R.,1997.Revista Econòmica de Catalunya.nº 31

A) És bó per als individus 2. És bó consumir cultura?. Es a dir; una Societat és millor si té més individus que consumeixen cultura? ESTAT A) És bó per als individus Incentius a la producció, distribució, consum

IMPLICACIONS SOBRE LES POLÍTIQUES CULTURALS 2. És bó consumir cultura?. 2. El problema de les preferències reputacionals i les preferències inconfessables Una part important dels bens culturals són preferències reputacionals: “free riders” a l’inversa: disponibilitat a pagar per bens i serveis que un no va a consumir IMPLICACIONS SOBRE LES POLÍTIQUES CULTURALS

2. És bó consumir cultura?.

B) Limita el debat social. 2. És bó consumir cultura?. 3. El problema del consens il·lustrat al voltant de la cultura C) Atorga als experts i als “artistes” excessiu protagonisme, limitant molt la participació social. A) La indefinició dels objectius dificulta l’avaluació de les polítiques culturals B) Limita el debat social. (**) (**) Meny, I., Thoeneing, J.C(1992):Las políticas públicas. Ariel Madrid

3. És bó conservar la cultura?. Una societat ha de decidir que conservar (i a quins recursos dedicar-li) i quins recursos dedicar a creació de nous bens. Es evident que no se pot “museitzar” tot temps i tot objecte passat com no se pot filmar en vídeo tota la vida perquè no tindríem temps per a veure-la. I això és un tradicional problema econòmic que implica decisions d’assignació, de eficiència i producció i, molt més importants de distribució i redistribució. Es tracta de decidir en un marc de recursos escassos quina quantitat dedicar a la preservació i quina dedicar a la creació de nous bens. Aquest dilema social ha de resoldre de la manera que es resolen les decisions en les democràcies representatives. Són els polítics, després del debat social corresponent, els que deuen determinar les prioritats en funció de les veus dels seus representats. El que sempre hi ha que tindre en compte que la preservació té un “cost d’oportunitat” que hi ha que considerar en una visió estàtica del concepte de preservació; una preservació en sentit pur, de manera que conservem els bens, sense fer us d’ells, per a les generacions futures (Rausell, P. 1999)

A mena de conclusions Hi ha una política cultural de dretes i un altra d’esquerres, en funció de quíns són els objectius que es persegueixen i quíns són els mitjans que s’utilitzen. Per a incremetar la participació social, hi ha que avaluar les polítiques culturals. Necessitem desenvolupar mètodes d’avaluació. Estadístiques culturals i investigació

A mena de conclusions (***) Los agentes culturales son poderosos individuos que cuentan sin duda con especiales habilidades para proporcionarnos placer y que son capaces de asumir el papel de pensar sobre el futuro de humanidad y vislumbrar las infinitas posibilidades de nuestro devenir como colectivo humano. Son por tanto un patrimonio más de la humanidad y como tal “protegible”. Sin embargo no les deleguemos nuestra obligación de elegir entre los futuros posibles ni mitifiquemos su naturaleza más allá de lo razonable. Como detentadores de poder, hay que reconocer sin circunloquios que, tratarán de ejercerlo en su provecho, tal como razonablemente haría cualquier otro colectivo en su misma situación. Su condición de creadores no les convierte en seres angelicales dispuestos a sacrificar sus intereses (unas veces legítimos y otras no tanto) en aras del progresos artístico y cultural de la Humanidad entera. (***) Rausell, P.(1999): Políticas y sectores culturales en la CV. Edit Tirant lo Blanch. València