ORIGEN DEL PENSAMENT: Pas del Mite al Logos

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La filosofía de Descartes
Advertisements

La importància de fer-se preguntes ? MARTÍ PINEDA [ CAP DE DEPARTAMENT ] MARGARIDA HOSPITAL.
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
La filosofía. Su sentido, su necesidad y su historia 1.El origen de la filosofíaEl origen de la filosofía 2.La filosofía y los mitosLa filosofía y los.
Filosofía Presocrática
La filosofía griega clásica aristóteles I
1 El origen de la filosofía
LINEA DEL TIEMPO Karen Viviana Ruiz Julio Fisioterapia 2 Semestre.
PLATÓN 428 a. C. – 347 a. C..
LOS FILÓSOFOS PRESOCRÁTICOS
Elena Iguaz Carolina Talavera
DE LA CREENCIA A LA CERTEZA
La vida es filosofía Jorge Cerezo Martínez.
POSEE UNA INTENCIÓN LA TEORÍA DE LAS IDEAS SIRVE DE FUNDAMENTO
FINALIDAD PEDAGÓGICA Y POLÍTICA
Els orígens de la filosofia grega
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
FILOSOFIA ANTIGA PLATÓ 21/09/2018 Plató.
Història de la Filosofia
DIMENSIÓN EPISTEMOLÓGICA
1.1. Del Mito al Logos ¿Cuándo? FILOSOFÍA abandona MITO S. VI a.C.
El dualismo de la filosofía platónica
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament d’Aristòtil.
L’ESCOLA JÒNICA Autors presocràtics.
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Os periodos da filosofía
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
Característiques i classificació.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La realitat en Plató (I)
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
EN LA DOCTRINA PLATÓNICA
regit per llei: el logos
DE LA CREENCIA A LA CERTEZA
El pensament de Nietzsche.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
Els filòsofs presocràtics
Per tant, hi ha d’existir
La teoria de les Idees de Plató
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El pensament de Hume..
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
POSEE UNA INTENCIÓN LA TEORÍA DE LAS IDEAS SIRVE DE FUNDAMENTO
PROBLEMAS FUNDAMENTALES Y DISCIPLINAS FILOSÓFICAS
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Salir de Grecia (El agujero negro).
Transcripción de la presentación:

ORIGEN DEL PENSAMENT: Pas del Mite al Logos Búsqueda d`una explicació racional de les coses FILOSOFÍA TEÓRICA: ONTOLOGIA (Concepció del Ser I de la realitat) PRÁCTIC: ÉTICA I POLÍTICA (Concepció de l`acció humana) PRESOCRÁTICS : Búsqueda del “Arjé”: 1º principi racional i explicatiu de l`origen del univers I de la Physis (naturalesa) Importancia de L`Esser Humà I de l`educació: ètica i política SOFISTES: Escéptics i relativistes Educadors Importància de la retórica i dialèctica Gorgias Protágoras Calicles Trásímaco Critias SÓCRATES: Educador Diàleg Veritat universal Intelectualism moral PLURALISTES Empédocles : (aigua,aire, terra I foc) Anaxágoras Atomistes: Demócrito Leucipo (Els àtoms) MONISTES Escola Jónica: Tales (L`aigua) Anaximandro(L`Àpeiron) Anaxímenes (L`aire) Heráclito( El foc) Escola Itálica: Pitagorics (Els nombres) Parménides (El Ser)

PRECEDENTS I CAUSES DEL PENSAMENT PLATÓNIC PRESOCRÁTICS SÓCRATES EPISTEMOLOGIA: Descobriment de la veritat universal  ÈTICA: •L`Intel-lectualisme ètic •Denuncia de la corrupció politica •Búsqueda de la justicia   MÉTOD: Dialég: pregunta-resposta - Ironía : sol se que no se res - Maièutica: la veritat per nosaltres mateixos PARMÉNIDES: -Via de la veritat :L`inmovilisme del Ser -Via de l`opinió: El canvi dels sentits   HERÀCLIT: -Tot canvia I esdevindre res no roman -Lluita de contraris  PITAGÓRICS: -La realitat: Els nombres -Ánima apresonada al cos - El coneixement: raonament matemàtic Rebuig SOFISTES EPISTEMOLOGIA: Relativisme L`escepticisme Convencionalisme L`empirisme polític   ÈTICA: El poder del més fort

GOBERNANT JUST= PROCÉS D´EDUCACIÓ PLATÓ - S V ac PLANTEJAMENT DUALISTA HEREU DE SÒCRATES, EL SEU MESTRE: - EL CONEIXEMENT ÉS D'ALLÒ UNIVERSAL - INTELECTUALISME ÈTIC: SOL EL QUE SAP ACTÙA BE, EL MAL ÉS IGNORÀNCIA - MÉTOD SOCRÁTIC: EL DIÀLEG (LA MAYÉUTICA) PREGUNTA- RESPOSTA   DUALISME ANTROPOLÓGIC -COS: PRESONS DE l'ÀNIMA (MATÈRIA MORTAL) - ÀNIMA : ETERNA E IMMORTAL QUE VIU AL MON INTEL·LIGIBLE MITE DEL CARRO ALAT: CONCEPCIÓ TRIPARTITA DE l'ÀNIMA:   RACIONAL IRASCIBLE CONCUPISCIBLE ÈTICA I POLÍTICA   VIRTUDS: PRUDÈNCIA VALOR TEMPRANÇA CLASSES SOCIALS: GOBERNANTS GUERRERS ARTESANS UN GOBERN JUST AMB HOMES JUSTOS DUALISME ONTOLÓGIC: MITE DE LA CAVERNA MON VISIBLE- SENSIBLE: COSES PARTICULARS (COPIES) MON INTEL·LIGIBLE: IDEES O ESENCIES (ORIGINALS) DUALISME EPISTEMOLÓGIC: MITE DE LA CAVERNA 1- NIVELS DE CONEIXEMENT - OPINIÓ : MON VISIBLE , DEL CANVI (HERÁCLIT) - CIÈNCIA: MON INTEL·LIGIBLE, IMMUTABLE (PARMÉNIDES) 2-TEORÍES DEL CONEIXEMENT: REMINISCÈNCIA (RECORD) DIALÈCTICA (ASCENS COGNOSCITIU) 3. EDUCACIÓ : PAS DE LA IGNORÀNCIA A LA SAVIESA GOBERNANT JUST= PROCÉS D´EDUCACIÓ

Vocabulari filosòfic de Plató     Idees, Idea del Bé Participació Pensament discursiu Dialèctica   Dualisme antropològic Ànima, ànima racional, irascible i concupiscible Mite del carro alat Virtut Purificación Política (formes polítiques) Comunisme platònic Governant -Filósof Diàleg   Acadèmia Món Intel·ligible i Món Sensible Teoria de les Idees (Universals) Matemàtiques Mite o al·legoria de la caverna Dualisme epistemològic i ontológic Analogia de la línia Ciència (o epistéme) Opinió Teoria de la reminiscència Graus de coneixement  

DESCARTES RACIONALISME= RAÓ (IDEES INNATES)‏ FUNDAMENTACIÓ METAFISICA DEL CONEIXEMENT (ARREL DE L‘ÁRBRE DE LA CIÈNCIA)‏ DUBTE METÓDIC: DUBTE DELS SENTITS HIPÓTESIS DEL SÒN HIPÓTESIS DEL GENI MALIGNE LA REALITAT EXISTEIX I JO PUC CONEIXER-LA AMB CERTEZA: -SUBSTÀNCIA INFINITA -SUBSTÀNCIES FINITES: “RES COGITANS” “RES EXTENSA” MÉTODE : EVIDENCIA ANÁLISIS SÍNTESIS COMPROBACIÓ COGITO ERGO SUM: PENSE, TINC IDEES: IDEES ADVENTICIES IDEES FACTICIES IDEES INNATES (IDEA DE PERFECCIÓ =IDEA DE DEU)‏ DEMOSTRACIÓ DE L’EXISTENCIA DE DEU: ARGUMENT ONTOLÓGIC -PRINCIPI DE CAUSALITAT EFICIENT DEU COM A GARANTÍA DEL CONEIXEMENT

- DAVID HUME – (EMPIRISME S.XVIII ) EPISTEMOLOGÍA Tª CONEIXEMENT ÈTICA, POLÍTICA I RELIGIO Elements del coneixement: Relacions de Idees: Matemàtiques Demostratiu Analític Necesari Relacions de Fet: Física i Biología Contingent Sintétic 1- Crítca al principi de Causalitat: Causa – Efecte No necesaria- Contingent Pot no succeir Inductiu 2- Problema de la Inducció: Uniformitat de la Naturalessa - Conjunció constant:: cap base racional - Creençia, costum i hàbit ÈTICA: Emotivista Utilitarista RELIGIÓ: Asociació de Idees POLÍTICA: Utilitarista .Bueno-Malo .Agradable-Desagradable 1- Son Percepcions: Impresions Idees - Principi de la copia - Fenomenisme i Escepticisme 2- Crítica als concepts metafísics Deu Món Sustancia (Jo)

DIALECTICA TRASCENDENTAL: SUBJECTE (ESTRUCTURES SUBJETIVES) + KANT- S.XVIII DIALECTICA TRASCENDENTAL: SUBJECTE (ESTRUCTURES SUBJETIVES) + EXPERIENCIA (DADES SENSIBLES) “CRÍTICA DE LA RAÓ PURA” LA METAFÍSICA ¿ES UNA CIENCIA? (RAÓ TEÓRICA) ESTÉTICA TRASCENDENTAL: CONDICIONS PURES DE LA SENSIBILITAT (ESPAI-TEMPS) MATEMÁTIQUES DIALÉCTICA TRASCENDENTAL: IDEES DE LA RAÓ PURA (ANTINOMIES: DEU-ÀNIMA-MON) IL-LUSIÓ TRASCENDENTAL (US REGULATIU) METAFÍSICA ANALÍTICA TRASCENDENTAL: CONDICIONS PURES DEL ENTENDIMENT (CATEGORÍES) FÍSICA EL LLOC DE LA METAFÍSICA ES L`ÉTICA (RAÓ PRÁCTICA)

LA VIDA COM A VALOR MÁXIM NIETZSCHE S. XIX VITALISME : LA VIDA COM A VALOR MÁXIM ACTITUD CRÍTICA: UN MÉTODE: Genealogía d ls valors UN DIAGNÓSTIC: Nihilisme UN ENEMIC: el Cristianisme ACTITUD CONSTRUCTIVA: PROPOSTA FILOSOFICA NOVA ONTOLOGÍA:: - VOLUNTAT DE PODER - ETERN RETORN NOVA EPISTEMOLOGÍA: - LLENGUATGE METAFÓRIC NOVA ANTROPOLOGÍA: - SUPERHOME NOVA MORAL: - “MORAL DE SENYORS” ÁMBIT FILOSOFIC ÁMBIT CULTURAL NIHILISME I LA MORT DE DEU CRÍTICA A LA TRADICIÓ PLATÓNICO-CRISTIANA ONTOLOGÍA MORAL EPISTEMOLOGÍA PLATONICA CRISTIANA PLATÓNICA