L'evolució del turisme a Espanya. L'exemple de Benidorm (Alacant)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Advertisements

Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
LA INDÚSTRIA Geografia 3r ESO.
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
EVOLUCIÓ DE LA SENSIBILITAT AL PREU DELS TURISTES ESPANYOLS
CONSOLIDACIÓ DELS REGNES EUROPEUS
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Treball de MÚsica les castanyoles
Introducció a la Geografia del Turisme
Xarxa Productes de la terra
ESTRATÈGIES DELS HOTELS URBANS ESPANYOLS I EUROPEUS DAVANT EL LOW COST Evolució Autors: Dra. Mar Vila, professora del Departament de Control.
Galetes Birba Josep Nadal Agell Ricard Pons de la Cruz
Història del Món Contemporani 1r de Batxillerat
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
Nom: … Curs: 6è-B Professora: Marta Llobet Assignatura: Matemàtiques
La Dictadura de Franco: Espanya de 1939 a 1975
1. La Segona Revolució Industrial
EVOLUCIÓ DE LA SENSIBILITAT AL PREU DELS TURISTES ESPANYOLS
ALT URGELL.
L’Espanya contemporània: el trànsit del segle XIX al XX
9 Els problemes econòmics d’entreguerres ESQUEMA RECURSOS INTERNET.
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
IMPERIALISME I PRIMERA GUERRA MUNDIAL
EXCURSIÓ A L’HORTA D’ALBORAIA I MELIANA
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Promoció de la cooperació cultural mitjançant els EEA Grants ( )
L’Edat Contemporànea.
Coneixement del Medi Social i Cultural
COMENTARI DE GRÀFICS.
ESTRATÈGIES HOTELERES URBANES ESPANYOLES I EUROPEES DAVANT DEL LOW COST Autors: Dr. Josep-Francesc Valls, catedràtic d’ESADE, director del Simposi Internacional.
Castell de Castelldefels
La Conca de Barberà.
Jornada Cloenda Esports
20 anys de Ciències Ambientals a la UAB
SOCIETAT ESPANYOLA Segle XIX.
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
Internet HISTORIA INTERNET I SOCIETAT. INTERNET I LA SEVA EVOLUCIÓ.
Capitalisme i liberalisme
LA SOSTENIBILITAT DEL MODEL DE CREIXEMENT DE BALEARS: NOVES APORTACIONS PER AL DEBAT JORNADES DE REFLEXIÓ ESTRATÈGICA DINS EL MARC DE LA “RECERCA I INNOVACIÓ.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
LA CRISI DELS REFUGIATS SIRIANS
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Informe trimestral de conjuntura. Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. 1TRIMESTRE 2014.
LA CRISI DE LA RESTAURACIÓ ( ) El marc econòmic.
Història i Cultura de les Religions
ELS MERCATS ESTRATÈGICS DE LES ARTS ESCÈNIQUES I LA MÚSICA A CATALUNYA
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
LES CIMERES MEDIAMBIENTALS
LA INICIATIVA LEADER +: UNA ESTRATÈGIA DE DESENVOLUPAMENT RURAL
TURISME ESTRANGER 2006 Catalunya, primera destinació del turisme estranger Canàries 16,4% Catalunya 25,7% Illes Balears 17,3% Resta de CCAA 9,9% C. Valenciana.
Creixement Econòmic: Fets importants
La formació professional, una opció de futur i amb futur
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
1a JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA
Recordem la paraula de Déu
Santa Maria del Pi.
Per establir la cultura, a més a més, d’una visió compartida, els seus membres han d'aprovar, adoptar i compartir certes premisses: Supòsits.
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
La indústria tèxtil a Catalunya al segle XIX i avui en dia
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
Geografia.
Baròmetre dels instruments de finances ètiques a l'Estat espanyol
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
Dr. Pere Mir Dr. Eduard Cristóbal Desembre de 2004
Informe Observatori Barcelona 2016
EL BARCELONÈS.
Evolució del comerç als barris de Barcelona
Jornada Cloenda Esports
LA DICTADURA FRANQUISTA II: els anys 60 i 70
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

L'evolució del turisme a Espanya. L'exemple de Benidorm (Alacant) Ana Espinosa Seguí Ana.espinosa@ua.es Departmento de Geografia Humana

L'evolució del turisme a Espanya. L'exemple de Benidorm (Alacant) OBJECTIVOS DE LA PRESENTACIÓ: Analitzar l'evolució de les activitats turístiques a Benidorm Utilitzar aquesta ciutat costanera espanyola com un exemple de l'evolució del turisme de sol i platja a Espanya Realitzar un recorregut evolutiu d'aquesta ciutat i la importància que ha tingut en l'economia regional Analitzar el passat, present i futur de Benidorm com la capital turística de la Costa Blanca

Situació Benidorm

Situació

Benidorm... és una de les destinacions turístiques de sol i platja més tradicionals de la costa mediterrània d'Espanya és un bon exemple per a estudiar el fenomen turístic espanyol és una ciutat amb quasi 80.000 habitants amb 1.748.564 visitants i 10.495.788 pernoctaciones (dades de l'any 2012) és el lloc amb major densitat de gratacel per habitant del món i el segon, després de Nova York, en densitat per metre quadrat. posseeix l'hotel més alt d'Europa (Hotel Bali ****)

Com es va convertir Benidorm en una destinació turística? Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

1. Benidorm té un clima suau durant tot l'any Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

2. Hi ha una base local d'empresaris molt potent Font: Elaboració pròpia amb dades de Vera, Rodríguez and Capdepón, 2010.

3. Relacions empresarials duradores i estables entre els hotels de Benidorm i els principals països emissors de turistes: Regne Unit, Holanda, Noruega, … “Benidorm” sèrie de la BBC

Parcs temàtics 4. Oferta complementària abundant i ben dissenyada Fotografies cedides per l'Ajuntament de Benidorm.

Potent indústria de restauració 4. Oferta complementària abundant i ben dissenyada Camps de golf Potent indústria de restauració Cafeterias Restaurants Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm. Font: Benidorm en xifres, 2012. Font: www.realbenidorm.net

Espectacles de música i dansa 4. Oferta complementària abundant i ben dissenyada Benidorm palace. Obert en 1977 Font: blog.ilovecostablanca.com Font: www.rh-hotels.co.uk  Espectacles de música i dansa

4. Oferta complementària abundant i ben dissenyada Font: Benidorm en xifres, 2012.

el Castell de Guadalest 5. Destinacions complementàries als voltants el Castell de Guadalest Font: www.guadalest.es/ Les fonts de l'Algar Font: http://www.lasfuentesdelalgar.com Font: http://www.noticiasdot.com

Evolució de Benidorm

Dades cedides per l'Ajuntament de Benidorm

Benidorm en el seu començament... Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Abans de la dècada de 1950 Benidorm era un petit poble de pescadors. Espanya Espanya i Europa Abans de la dècada de 1950 Benidorm era un petit poble de pescadors. 1950: Comença el turisme nacional de masses en el municipi 1952: Tanca una de les almadraves de tonyina més grans del poble Crisi del turisme de balnearis de l'alta societat europea Després de la Segona Guerra Mundial: les economies dels països d'Europa occidental es recuperen progressivament, la qual cosa suposa un gran increment de viatges turístics internacionals 1939: Fi de la Guerra Civil espanyola 1939-1975: Dictadura de Franco 1953: Acords entre els Estats Units i Espanya

La cadena hotelera Hilton entra en el mercat espanyol Benidorm Espanya Espanya i Europa 1959: Acords entre l'Oficina per a les Relacions amb els Estats Units d'Espanya i l'administració internacional de cooperació d'Estats Units En 3 anys, els Estats Units fan un préstec de més d'1,9 milions d'euros per al desenvolupament del turisme a Espanya La cadena hotelera Hilton entra en el mercat espanyol Increment del turisme de masses de sol i platja en les costes franceses, italianes i espanyoles 1964: Espanya es converteix en el primer país receptor de turisme del món 1957: 30.000 turistes volen des del Regne Unit a València amb la companyia British European Airways amb destinació final a Benidorm 1956: Primer Pla General de Benidorm Fins al 1959: 4 nous hotels obrin a Benidorm 1959: s'inaugura el Festival de la Cançó de Benidorm 1959: L'alcalde de Benidorm permet l'ús del bikini en les platges del municipi

Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Tipologia constructiva proposada en el primer Pla General de Benidorm de l'any 1956 Fotografies cedides per l'Ajuntament de Benidorm.

Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Font: elaboració pròpia amb dades de Vera, Rodríguez and Capdepón, 2010.

La consolidació de Benidorm... Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

1962: Construcció de la plaça de bous de Benidorm. Espanya Espanya i Europa 1962: Construcció de la plaça de bous de Benidorm. 1963: Segon pla general de Benidorm que augmenta l'altura dels gratacels i una densitat d'hàbitat menor 1959: Pla d'estabilització Més flexibilitat econòmica El mecanisme de canvi de divisa es torna més real El turisme nacional es més escàs per la baixa capacitat de despesa del espanyols Els turistes estrangers arriben amd els seus cotxes a Espanya Per al seua localització geogràfica, Catalunya és la primera regió a rebre més turistes

1970: s'obri l'aeroport d'Alacant Benidorm Espanya Espanya i Europa 1964: Espanya supera a Itàlia i es converteix en el país més turístic del món Espanya se centra a atraure turisme de masses procedent d'Europa i del mateix país Des dels anys seixanta: la imatge del turisme a Espanya es basa en estereotips culturals i religiosos Espanya ofereix als turistes europeus una millor relació qualitat-preu més econòmica els seus veïns italians i francesos (per al turisme massiu) Augmenta la inversió d'empresaris i turistes europeus en la compra de cases i terra barates en les àrees turístiques 1970: s'obri l'aeroport d'Alacant 1975: es construeix l'autopista que comunica Alacant i Benidorm 1985: s'obri el parc temàtic d'Aqualandia

Ús d'estereotips per a la consolidació de la imatge turística d'Espanya

La demanda la conformen jubilats espanyols i europeus Benidorm Espanya Espanya i Europa Des dels anys vuitanta, prop del 80% de l'oferta hotelera segueix oberta a l'hivern promovent només la part del SOL del producte “sol i platja”. La demanda la conformen jubilats espanyols i europeus 1975: començament de la democràcia 1986: Entrada d'Espanya en la UE En les últimes dècades, el turisme ha estat trasferit als goberns regionals: l’objectiu es millorar la qualitat de la oferta Les companyies turístiques internacionals acaparen el mercat espanyol Els tour operadors controlen una gran part de l'oferta hotelera i de diversos productes i serveis turístics

“El sol passa l'hivern a Benidorm i la brisa hi passa l'estiu” Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Benidorm en l'actualitat... Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Habitants censats en el període 1997-2011 Total Espanyols Estrangers Font: Benidorm en xifres 2012

Evolució de turistes en el període 1997-2011 Total Turistes nacionals Turistes estrangers Font: Benidorm en xifres 2012

- 2000: Obertura del parc temàtic Terra Mítica - 2000: Obertura dels parcs temàtics Aqua Natura i Terra Natura - Des de l'any 2005, Benidorm ha cobert el nínxol de mercat dels hotels de luxe amb 1.024 habitacions en hotels de cinc estreles - Part de l'oferta hotelera ha sigut renovada i molts hotels han augmentat la seua categoria. Els turistes britànics són el principal mercat de Benidorm, seguit del mercat holandès i danès. En els últims anys ha augmentat significativament el turisme polonès i rus. - Molts exturistes d'Europa occidental s'han convertit en residents als voltants de Benidorm

Suburbanisation around Benidorm... Font: https://maps.google.es

NOVES TENDÈNCIES A BENIDORM: En l'última decada, internet ha obert noves possibilitats en la venda directa de productes turístics: - no tanta dependència dels operadors turístics - Molts turistes britànics reserven les vacances directament per internet NOVES TENDÈNCIES A BENIDORM: Reconversió de l'excés d'oferta hotelera en apartaments o oficines Augment de l'accessibilitat i seguretat dels edificis més antics

Categoria hotelera en el període 1997-2011 Font: Benidorm en xifres 2012 Categoria hotelera en el període 1997-2011 1* 5***** 2** 4**** 3***

Desestacionalització

Font: Benidorm en xifres 2012

Font: Benidorm en xifres, 2012

Font: www.ine.es

Font: Benidorm en xifres, 2012.

Font: www.ine.es

Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Conclusions Benidorm està incrementant la venda directa a través d‘Internet i altres mitjans amb la finalitat d'evitar la dependència amb operadors turístics internacionals. Benidorm ha mantingut un hàbitat d'alta densitat mentre que els municipis limítrofs i propers han desenvolupat una forta suburbanització amb finalitats turístiques i/o de residents europeus (“residencialistes”) Fotografia cedida per l'Ajuntament de Benidorm.

Bibliografia - Canal Historia: http://www.youtube.com/watch?v=scxqybx8lxi - Benidorm en xifres (2012). Pellejero Martínez, C. (2002): La política turística en l'Espanya del segle XX: una visió general, Història contemporània, nº 25, 233-265 pàg. Sánchez Sánchez, I. (2001): L'auge del turisme europeu en l'Espanya dels anys seixanta, Arbor CLXX, 669, 201-224 pàg. - Vera Rebollo, JF; Capdepón, M. (2010): Reestructuració i competitivitat en destinacions madures de sol i platja: la renovació de la planta hotelera de Benidorm. Disponible en línia: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/14180

L'evolució del turisme a Espanya. L'exemple de Benidorm (Alacant) Ana Espinosa Seguí Ana.espinos@ua.es Departmento de Geografia Humana