Abordatge terapèutic dels trastorns psicosomàtics

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Trastorn Generalitzat del desenvolupament
Advertisements

JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
Els trastorns psicosomàtics com a expressió de la interacció mare-fill durant les primeres etapes de la vida DR. JORDI SASOT LLEVADOT UNITAT DE PSIQUIATRIA.
Servei d’Urgències de l’Hospital de Sabadell i Centre Sociosanitari Albada Unitat de psicogeriatria Novembre 2013.
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Estrès laboral ii No estam indefensos davant l’estrès laboral, hi ha formes eficaces de combatre’l. Tant el treballador a escala individual com l’organització.
L’ENTRENAMENT ESPORTIU
EL TRIVIAL DE LES MTS 10 MINUTS….
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
L'acompanyament Un estil en la catequesi dels adolescents.
Desenvolupament afectiu
Ester Busquets i Alibés
Projecte d’intervenció psicològica
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
iPediatric El consultori pediàtric mòbil per a
Paper d’Infermeria en el pacient MPOC
ESTRÈS i ANSIETAT.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
@sebastiani64.
TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE
PROGRAMA PER L ‘ADOLESCENT DUME 12/24
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
PRESA DE DECISIONS Manuel Ortega(
Trastorns de l’alimentació
Estratègies educatives en la família
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
Programa BIBE: perspectives de futur
III Jornada de transport sanitari
El catecisme Testimonis del Senyor
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Benvinguts a: FARMACÉUTICO.
Principis de l’entrenament
Obesitat en edat pediàtrica
SALUT MENTAL.
INTERVENCIÓ EN TABAQUISME DINS LA CONSULTA PEDIÀTRICA
Epilèpsia i educació. Epilèpsia i educació Epilèpsia L’epilèpsia és un trastorn del cervell en el qual un grup de cèl·lules presenta un excés de.
Grups interactius a L’Esquitx
ELS LÍMITS EN ELS INFANTS, NECESSARIS?
Malaltia i mort: Canvis familiars
Mol·lusc contagiós 2010.
Marta Fernàndez Paula Belenguer 1er BATX-C
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Estratègies terapèutiques per a les diverses fases del
Intervenció multicentre davant un cas repte
PROGRAMA DEL CURS BÀSIC EN EL MANEIG DEL TABAQUISME (Tercera edició)
SALUT MENTAL.
El repte d’incloure Recursos i estratègies
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
Universitat Autònoma de Barcelona
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
Carta de Lincoln al mestre del seu fill (i II)
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Dr Jose Luis Tandaipan Eva Fontiverio
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
Cas Danone.
ESQUEMA DE LA UNITAT DIDÀCTICA 1
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
ESTUDIS ESPECIALS A BIOQUÍMICA CLÍNICA
Transcripción de la presentación:

Abordatge terapèutic dels trastorns psicosomàtics JORNADES DE PSIQUIATRIA DE LA INFÀNCIA I LA JOVENTUT 6è CURS DE FORMACIÓ CONTINUADA Abordatge terapèutic dels trastorns psicosomàtics

CONCEPTE DE TRASTORN PSICOSOMÀTIC “AQUELL DISTURBI SOMÀTIC, PASSATGER O PERMANENT, EN QUINA GÈNESI INTERVÉ UN TRASTORN PSICOLÒGIC, PRESENT O PASSAT, I QUE POSA EN EVIDÈNCIA ORGANITZACIONS PSICOBIOLÒGIQUES PRIMERENQUES” (Modificat d’ Ajuriaguerra J.) “AQUELL CONCEPTE DOCTRINAL I PATOGÈNIC QUE ACCEPTA I INCLOU ELS FACTORS PSÍQUICS EN EL DETERMINISME O EN EL DESENVOLUPAMENT DE LES MALALTIES FÍSIQUES” (Kreisler L.)

Resposta inadequada al medi ambient per procés d’adaptació excessiu MODEL PSICOFISIOLÒGIC DE LES MALALTIES Esdeveniments vitals estressants Estímuls ambientals ORGANISME pèrdua-separació interacció familiar Interacció escolar canvi de situació Resposta d’ adaptació fisiològica Factors de protecció Factors de vulnerabilitat Factors genetics Experiències primerenques Característiques de personalitat Medi familiar Resiliència Resposta inadequada al medi ambient per procés d’adaptació excessiu Resposta adequada al medi ambient Malaltia psicofisiològica o psicosomàtica Òrgans diana

MODEL PSICOFISIOLÒGIC DE LES MALALTIES UN NEN O UN ADOLESCENT POT PRESENTAR UN TRASTORN PSICOSOMÀTIC QUAN, ESTANT SOTMÈS A UNA SITUACIÓ ESTRESSANT, RESPON SIMULTÀNIAMENT A DOS NIVELLS LA SITUACIÓ PROVOCA UNA REACCIÓ EMOCIONAL (ANGOIXA, TRISTESA, CÒLERA,...). L’ESTRÉS ACTIVA EL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM PROVOCANT CANVIS (ESPASMES, HIPERSECRECIONS,...). SI L’ESTÍMUL ESTRESSANT PERSISTEIX POT OCASIONAR UN CANVI EN L’ESTRUCTURA DELS ÒRGANS (ULCUS, COLITIS,...) AMB LA QUAL COSA POT ORGANITZAR-SE UNA MALALTIA PSICOFISIOLÒGICA O PSICOSOMÀTICA. 1) NIVELL PSICOLÒGIC 2) NIVELL SOMÀTIC

SI NO DIAGNÒSTIC DIFERENCIAL DELS TRASTORNS SOMATOMORFES PREDOMINI CLÍNIC DE SÍMPTOMES SOMÀTICS QUE SUGGEREIXEN UNA ALTERACIÓ FÍSICA. DURANT UN MÍNIM DE SIS MESOS I EN ELS QUE EXISTEIX PRESUMPCIÓ DE QUE ES TROBEN LLIGATS A FACTORS O CONFLICTES PSICOLÒGICS O D’ANSIETAT IRRACIONAL RESPECTE A LES MALALTIES. TROBALLES ORGÀNIQUES DEMOSTRABLES O PATRÓ SINDRÒMIC TÍPIC D’UN TRASTORN SOMÀTIC SI NO FACTORS PSICOLÒGICS QUE AFECTEN A L’ESTAT FÍSIC (DSM-IV: F.54) MALALTIES PSICOSOMÀTIQUES O PSICOFISIOLÒGIQUES (RESPOSTES FISIOPATOLÒGIQUES RELACIONADES AMB L’ESTRÉS QUE AFECTEN A L’ESTAT DE SALUT)

FORMES CLÍNIQUES FONAMENTALS CLÍNICA PSICOSOMÀTICA FORMES CLÍNIQUES FONAMENTALS CLÍNICA SOMATOPSÍQUICA CONVERSIÓ SOMATITZACIÓ (FUNCIONAL) CLÍNICA PSICOSOMÀTICA VERITABLE (LESIONAL)

CARACTERÍSTIQUES DIFERENCIALS DE LA CLÍNICA PSICOSOMÀTICA

COMORBILITAT EN PSICOSOMÀTICA MOLT FREQÜENT VALORAR SEMPRE LA PRESÈNCIA DE COMORBILITAT AMB: TRASTORNS D’ANSIETAT TRASTORNS DEPRESSIUS

DESENVOLUPAMENT I PSICOSOMÀTICA ELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS NO ES MANIFESTEN DE LA MATEIXA MANERA EN EL LACTANT, EN LA PRIMERA INFÀNCIA, EN EL NEN O EN L’ADOLESCENT. EL LACTANT I EL NEN MENOR DE TRES ANYS SÓN ÉSSERS ESSENCIALMENT PSICOSOMÀTICS PERQUÈ ES PRODUEIX UN PAS RÀPID I SENSE INTERMEDIACIÓ DEL PSÍQUIC AL FÍSIC, DEGUT A QUE LES CAPACITATS DE MENTALITZACIÓ ESTAN POC DESENVOLUPADES I ELS MECANISMES DE DEFENSA MENYS ELABORATS.

PRINCIPALS QUADRES DE CLÍNICA PSICOSOMÀTICA LACTÀNCIA

PRINCIPALS QUADRES DE CLÍNICA PSICOSOMÀTICA NEN - ADOLESCENT

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS INTERVENCIÓ PEDIÀTRICA ESTUDI CLÍNIC CURÓS TEMPS EMPATIA CAPACITAT DE PLANTEJAR SEMPRE LA RECERCA DEL DIAGNÒSTIC ABANS D’UN ACTE TERAPÈUTIC. EVITAR MEDICALITZACIONS INNECESSÀRIES I FACILITAR L’ACCEPTACIÓ PER PART DELS PARES DELS ASPECTES EMOCIONALS DE LA PATOLOGIA DEL SEU FILL. VALORAR LA PRESÈNCIA DE FACTORS ESTRESSANTS O ESDEVENIMENTS VITALS. ESCOLTA OBSERVACIÓ

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS ESPASME DEL PLOR DESCARTAR CAUSES ORGÀNIQUES (EPILÈPSIA) INFORMAR ELS PARES DE QUE ES TRACTA D’UN TRASTORN BENIGNE QUE DESAPAREIX ESPONTÀNIAMENT SENSE DEIXAR SEQÜELES. SI ELS PARES ES MOSTREN MENYS INQUIETS I IGNOREN LES CRISIS, AQUESTES ARRIBEN A DESAPARÈIXER. SUGGERIR SOLUCIONS ÚTILS PER RESOLDRE LES CRISIS, PER EXEMPLE BUFANT A LA CARA DEL NEN.

SÍNDROME D’HIPERVENTILACIÓ TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS SÍNDROME D’HIPERVENTILACIÓ ENSENYAR AL PACIENT QUE CONTINGUI MOMENTÀNIAMENT LA RESPIRACIÓ O QUE RESPIRI EN UNA BOSSA DE PAPER QUE CONTINGUI EL DIÒXID DE CARBONI ESPIRAT. A L’INSPIRAR EL CO2 ES CORREGEIX L’ALCALOSI RESPIRATÒRIA I S’ESTABILITZA EL RITME RESPIRATORI. EN OCASIONS POT ESTAR INDICAT LA UTILITZACIÓ D’ANSIOLÍTICS.

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS ASMA AVALUAR I TRACTAR: ELS FACTORS BIOLÒGICS ELS FACTORS PSICOLÒGICS ANSIETAT CONFLICTIVA FAMILIAR EQUIP INTERDISCIPLINARI INFORMACIÓ RELACIÓ SERVEI

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS CRITERIS DE DERIVACIÓ DEL PEDIATRE AL CSMIJ 1) COMORBILITAT AMB PROCESSOS PSICOPATOLÒGICS 2) GRAVETAT DEL PROCÉS 3) DETERIORAMENT DE LES RELACIONS FAMILIARS 4) DETERIORAMENT DE LES RELACIONS FAMÍLIA-PEDIATRE 5) DIFICULTAT DE CONTROL DEL TRASTORN PSICOSOMÀTIC

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS INTERVENCIÓ PAIDOPSIQUIÀTRICA I PSICOLÒGICA PRACTICAR UNA VALORACIÓ DIAGNÒSTICA DINS D’UN ACTE TERAPÈUTIC DE “PER-SE”. PLANTEJAR LA NOSTRA TASCA ESPECIALITZADA EN CONTINUÏTAT DE LA JA INICIADA PEL PEDIATRE OFERIR UNA RESPOSTA TERAPÈUTICA: - PSICOTERÀPIA - PSICOFARMACOLOGIA TEMPS EMPATIA CAPACITAT DE ESCOLTA OBSERVACIÓ

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS PSICOTERÀPIES ELS PACIENTS AMB TRASTORNS PSICOSOMÀTICS ES BENEFICIEN FONAMENTALMENT D’UNA PSICOTERÀPIA TENDENT A REDUIR L’ANSIETAT. - TERÀPIES DE RECOLZAMENT PSICOLÒGIC - PSICOTERÀPIES PSICOANALÍTIQUES - PSICOTERÀPIES COGNITIVES-CONDUCTUALS - TÈCNIQUES DE RELAXACIÓ

TERÀPIA DE RECOLZAMENT TRACTAMENT DELS TRASTORS PSICOSOMÀTICS TERÀPIA DE RECOLZAMENT ESCOLTAR AMB INTERÈS, EXPLICAR I TRANQUIL·LITZAR NO ES PRETÉN CANVIAR UNA ESTRUCTURA PSICOLÓGICA SINO: - ATENUAR LA SIMPTOMATOLOGIA - REFORÇAR ELS SISTEMES DEFENSIUS L’ACTITUD TERAPÈUTICA HA DE SER DIRECTIVA, MAI AUTORITÀRIA NI INVASIVA - EXPLICAR - CUIDAR LA RELACIÓ PROFESSIONAL / PACIENT - PACTAR AMB FREQÜÈNCIA S’UTILITZA LA TERÀPIA DE RECOLZAMENT ASSOCIADA A FARMACOTERÀPIA ÉS ACONSELLABLE QUE SIGUI LA PRIMERA TÈCNICA A UTILITZAR

PSICOTERÀPIES PSICOANALÍTIQUES TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS PSICOTERÀPIES PSICOANALÍTIQUES PRETENEN: NO NOMÉS REDUIR ELS SÍMPTOMES SINÓ PRODUIR CANVIS EN LES DEFENSES I TRETS DE PERSONALITAT DELS PACIENTS PER MITJÀ DE LA INTERPRETACIÓ DEL SÍMPTOMA COM SIGNIFICAT SIMBÒLIC EN RELACIÓ AMB UN CONFLICTE INTERN REQUEREIXEN: GRAN EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL TEMPS MOTIVACIÓ PACIENT CAPACITAT D’INTROSPECCIÓ TÈCNIQUES GRUPALS TÈCNIQUES INDIVIDUALS BREUS TERÀPIES FAMILIARS

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS PSICOTERÀPIES COGNITIVES-CONDUCTUALS DADA A FAVOR: ÀMPLIAMENT ESTUDIADES EN ELS ÚLTIMS 30 ANYS EL CONTROL DE L’ANSIETAT MITJANÇANT TÈCNIQUES COGNITIVES-CONDUCTUALS QUE ACTUEN DIRECTAMENT SOBRE L’ORGANISME ÉS UN DELS GRANS OBJECTIUS EN EL TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS. BIOFEEDBACK ENTRENAMENT AUTOGEN INOCULACIÓ DE L’ESTRÉS DESENSIBILITZACIÓ SISTEMÀTICA ENTRENAMENT ASSERTIU

TÈCNIQUES DE RELAXACIÓ RELAXACIÓ PROGRESSIVA TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS TÈCNIQUES DE RELAXACIÓ ENTRENAMENT AUTOGEN RELAXACIÓ PROGRESSIVA RELAXACIÓ PASSIVA

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS PSICOFARMACOLOGIA NO ÉS EL MÈTODE TERAPÈUTIC D’ELECCIÓ D’ENTRADA, MALGRAT SI EXISTEIX COMORBILITAT ASSOCIADA. LA PSICOFARMACOLOGIA FACILITA LA CAPACITAT ADAPTATIVA DEL PACIENT I CONTRIBUEIX A AUGMENTAR LA PERMEABILITAT DE LES INDICACIONS PSICOTERAPÈUTIQUES.

TRACTAMENT DELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS PSICOFARMACOLOGIA LA INDICACIÓ DE PSICOFÀRMACS EN ELS TRASTORNS PSICOSOMÀTICS ESTÀ CONDICIONADA PER LA SEGÜENT COMORBILITAT. PRESÈNCIA DE SÍMPTOMES DEPRESSIUS SIGNIFICATIUS TRICÍCLICS ANTIDEPRESSIUS ISRS PRESÈNCIA D’ANSIETAT MARCADA BENZODIAZEPINES ANSIOLÍTICS ANTIHISTAMÍNICS BUSPIRONA