Epistemologia i ontologia medievals

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Desempeño: Comprende la importancia del encuentro entre la filosofía grecolatina y la doctrina cristiana; y las reflexiones generadas entorno a la validez.
Advertisements

La Filosofía Medieval 9/8/2018.
Els orígens de la filosofia grega
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA ANTIGUES
Ciència, tècnica i societat
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
El pensament d’Aristòtil.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
PER QUÈ LA FILOSOFIA VA AL CINEMA?
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Característiques i classificació.
La il·lustració i la filosofia política de Locke
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
UNITAT 5 EL PENSAMENT MEDIEVAL: FILOSOFIA I TEOLOGIA.
1. Els orígens de la filosofia cristiana i la filosofia d’Agustí d’Hipona 1.1 Les claus per entendre el pensament cristià Pàgina 124 Temes centrals del.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
Autor: Samuel Lozano Alcodori
En aquest tema veurem els apartats següents:
I ARA, QUÈ PUC FER?.
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
Experimentam amb la ciència
Introducció a la filosofia moderna
Unitat 8 L’escolàstica José Vidal González Barredo.
UNITAT 14 SEGLE XX: FILOSOFIA DE L’ÉSSER I DE L’EXISTÈNCIA.
Éssers vius i éssers inerts
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
Què hi ha a l'Univers?.
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
La il·lustració i la filosofia de Kant
2. Els inicis del pensament cristià
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
Història i Cultura de les Religions
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Gèneres Musicals.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Unitat 4: L’època de l' imperialisme
XI MOSTRA DE RECERCA JOVE DE BARCELONA
EN DEFENSA DE L’ ESCOLA LAICA
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Forma substancial (essència)
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

Epistemologia i ontologia medievals Trets específics més característics Desplegament de les grans religions de salvació (cristianisme i islam), estranyes a la cultura i a la filosofia grega. Conflicte ideològic inevitable entre tradicions tan diferents. Problemes objecte de reflexió en aquest període: La relació entre veritats de Raó i veritats de Fe. La disputa entorn de la naturalesa dels universals. Pensadors més destacats AGUSTÍ D’HIPONA (IV-V) ANSELM DE CANTERBURY (XI) AVICENA (XI) AVERROÏS (XII) TOMÀS D’AQUINO (XIII) GUILLEM D’OCCAM (XIV) 30/11/2018 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MEDIEVALS

Veritats de Raó i veritats de Fe (I) En la tradició filosòfica grega la Veritat del coneixement reclama el suport De la lògica De l’experiència L’aparició de les religions de salvació implica que la veritat deriva De la revelació divina 30/11/2018 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MEDIEVALS

Veritats de Raó i veritats de Fe (II) Actitud racionalista: Totes les veritats revelades poden ser compreses per la raó (intent de fer del cristianisme una filosofia, competint amb les altres escoles filosòfiques). Actitud irracionalista: Les veritats revelades són incomprensibles per a l’enteniment humà i, per tant, absurdes (religió i filosofia són radicalment incompatibles) Actitud conciliadora: Entre les veritats revelades, moltes són a l’abast de la raó, però n’hi ha d’altres a les que la raó, per si sola, no pot accedir-hi (filosofia i religió no són incompatibles: la raó pot ajudar a interpretar els textos sagrats). Davant d’aquest conflicte, entre els primers pensadors cristians es desenvolupen tres actituds diferents: 30/11/2018 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MEDIEVALS

Veritats de Raó i veritats de Fe (III) Hi ha veritats de Raó (és l’àmbit –reduït- de la recerca experimental i de la lògica), Veritats de Fe (és l’àmbit del dogma) i veritats a les que es pot arribar a través de la raó i de la fe (com a mostra, les demostracions de l’existència de Déu) Tres fonts de veritat enlloc de dues: Revelació (fe), Lògica i Experiència. En cas de conflicte entre Raó i Fe, la primera queda subordinada a la segona: La filosofia és al servei de la teologia Sacralització de les filosofies platònica i, sobretot, aristotèlica. La reflexió queda, massa sovint, obviada i substituïda pel recurs a l’autoritat. Tant en la tradició cristiana com en la islàmica, acabarà predominant l’actitud conciliadora. Agustí d’Hipona: “Crec per tal d’entendre, entenc per tal de creure” 30/11/2018 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MEDIEVALS

La disputa entorn dels universals (I) Filosofies d’enfoc platònic: Els conceptes són el coneixement de Realitats existents més enllà del món natural canviant (Idees – models): transcendents Filosofies d’enfoc aristotèlic: Els conceptes són el coneixement de l’essència o Forma comuna a tots els individus de la mateixa classe. Aquestes Formes són immanents. El problema: Les representacions mentals universals o conceptes, són coneixement de realitats universals (gèneres, espècies...) transcendents bé immanents? 30/11/2018 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MEDIEVALS

La disputa entorn dels universals (II) Guillem d’Occam (XIV) Nominalisme: Rebuig d’ambdues postures. No existeixen realitats universals. Els nostres conceptes (representacions mentals universals) són el significat del nom comú que donem a individus que s’assemblen. La postura nominalista és conseqüència del Principi d’economia metafísica (navalla d’Occam): No s’han de multiplicar les hipòtesis sense necessitat. Tant les “Idees” platòniques com les “essències” aristotèliques resulten perfectament prescindibles. 30/11/2018 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MEDIEVALS