COMISSIÓ TÈCNICA DE SALUT A TOTES LES POLÍTIQUES (PINSAP)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
MINORS Estudis de grau Àrea d’Afers Acadèmics
Advertisements

Competències ètiques en la formación universitària
La qualitat, garantia de millora.
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Programa de Transició Escola Treball
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
OPCIÓNS FORMACIÓ PROFESSIONAL
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Decret d’autonomia dels centres educatius
Programa HCCC i Recepta electrònica: Impacte i lideratge
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Arnau Gifreu Castells / 2011
La igualtat dona/home a la universitat
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS INQUIETUDS NECESSITATS DEMANDES ROL DEL COL·LEGI ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS.
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Decret d’autonomia dels centres educatius
La Direcció queda habilitada per:
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Arnau Gifreu Castells / 2011
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
RYT a matrícula (MAT) reunió de centres 21/05/2015.
I V GORA DE SALUT COMUNITÀRIA Lleida, 27 de maig de 2016 PRESENTACIÓ
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
ELS MERCATS ESTRATÈGICS DE LES ARTS ESCÈNIQUES I LA MÚSICA A CATALUNYA
Tesis Doctorals en Xarxa
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
Treball i aprenentatge en xarxa
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Gestió participativa dels projectes de centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
CICLES FORMATIUS.
Residencia estudiants
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

COMISSIÓ TÈCNICA DE SALUT A TOTES LES POLÍTIQUES (PINSAP) A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT Barcelona, 1 de març de 2018

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT PINSAP 2017-2020 A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT El Pla Interdepartamental i Intersectorial de Salut Pública 2017-2020 manté, d’una banda, els objectius fundacionals d'incorporar el punt de vista de la salut com un dels eixos de totes les polítiques governamentals, des de la política d'Estat a la política municipal. I, de l'altra, es proposa que aquestes accions serveixin per incrementar els anys en bona salut de la població de Catalunya. Les àrees prioritàries de la programació, amb la vista posada al 2020, defineixen noves àrees d'actuació, identificades per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), com a reptes del segle XXI. El focus es posa així mateix en problemes complexos que requereixen l'abordatge intersectorial. El Pla 2017-2020 es fixa com a objectiu portar les estratègies de SaTP (Salut a totes les polítiques) a tot el territori, i per això utilitza la figura del consell territorial, com a l'òrgan base per implantar aquestes polítiques. Els Consells Territorials vehiculen les iniciatives destinades a cada racó del país, gràcies a la col·laboració estreta entre els departaments implicats del Govern, el món local, els proveïdors de salut, el món acadèmic, els col·legis professionals, el teixit associatiu i el tercer sector.

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT En aquest marc, es crea, entre d’altres, la Comissió tècnica transversal per integrar la salut en els plans i currículums escolars i professionals Dins d’aquesta Comissió, es constitueix la Subcomissió tècnica per a la integració de la salut als currículums universitaris: Andreu Benet Busquets, Xarxa Catalana d’Universitats Saludables (UAB) Arturo Campo Alcolea, Departament de Salut Maria Estrada Ocon, Departament de Salut Victòria Morín Fraile, Escola d’Infermeria. Facultat de Medicina i Ciències de la Salut (UB) Roser Pérez-Giménez, Escola Universitària d’Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa (UAB) Esteve Saltó Cerezuela, Departament de Salut Elisabet Silvestre Fortea, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya Montserrat Solé i San Millán, Secretaria d’Universitats i Recerca

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT Curs 2016-2017 260.865 matriculats

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS NO CURRICULARS: Adreçades a Estudiantat, Professorat i PAS ACCIONS CURRICULARS: Adreçades a Estudiantat, en un doble vessant

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS NO CURRICULARS, EN DIVERSOS ÀMBITS D’ACTUACIÓ Xarxa Catalana d’Universitats Saludables US.cat http://www2.udg.edu/tabid/16455/language/ca-ES/Default.aspx Conveni marc de col·laboració Departament d’Empresa i Coneixement/Agència de Salut Pública de Catalunya/Consell Interuniversitari de Catalunya/Xarxa Catalana d’Universitats Saludables Projecte Plenes Facultats www.enplenesfacultats.org/ Projecte Sert https://www.vilaweb.cat/noticia/4238581/20150403/projecte-vic-ciutat-sert-vol-situar-ciutat-nivell-internacional.html

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS, EN UN DOBLE VESSANT Promoure la salut pròpia de l’estudiantat Formar l’estudiantat perquè pugui actuar com a agent dinamitzador en el seu àmbit professional

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS Primera fase de diagnosi: Anàlisi dels continguts curriculars de salut en els plans docents de 319 titulacions de grau, de 6 universitats FONT: Blocs temàtics de les guies docents de les assignatures).

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS MAPEIG CURRICULAR: PUNT DE PARTIDA CRITERIS DE SELECCIÓ DE LES ASSIGNATURES Que continguin temàtica sobre: Salut pública des de la perspectiva salutogènica Determinants externs al sistema sanitari Promoció d’hàbits saludables

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT GRAUS AMB O SENSE ASSIGNATURES DE SALUT UN 20% (64 GRAUS) TENEN ALGUNA ASSIGNATURA DE SALUT I UN 80% (255 GRAUS), NO Nombre Graus amb assignat. Salut 64 Nombre Graus sense assignat. Salut 255

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT NOMBRE DE CRÈDITS AMB CONTINGUTS DE SALUT 558,5 CRÈDITS. UN 1% DEL TOTAL DE CRÈDITS DELS 319 GRAUS Crèdits de Salut 558,5 Total crèdits 76.560

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT AQUESTS 558,5 CRÈDITS CONFORMEN 103 ASSIGNATURES: 67 obligatòries (un 34%) i 36 optatives (un 66%) Assignatures de salut obligatòries 67% optatives 36%

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS Elaboració de diferents propostes per desenvolupar l’objectiu d’incloure continguts de salut als currículums acadèmics de grau Implicació de les àrees acadèmiques de les universitats en l’anàlisi de les propostes i la previsió del calendari d’actuacions

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS: PROPOSTES DE LA SUBCOMISSIÓ Definició i inclusió d’una competència transversal de l´àmbit de la salut, dins el conjunt de competències transversals de les universitats, per incorporar-la als diferents graus. Convocatòria d’una Jornada amb persones expertes per analitzar la competència transversal definida, el seu desenvolupament i els possibles criteris d’avaluació. Proposar que les persones responsables acadèmiques prevegin la incorporació i el desenvolupament d’aquesta competència transversal als treballs finals de grau (TFG). Promoure que dins el TFG que hom realitzi es reflexioni sobre la salut, en sentit ampli, i s’inclogui la perspectiva sobre aquesta temàtica en els diferents àmbits de coneixement. En aquest context, afavorir la creació d’un premi interuniversitari per als TFG que incloguin aquesta òptica.

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS: PROPOSTES DE LA SUBCOMISSIÓ Elaboració de les bases d’un mòdul formatiu amb continguts de salut, que pugui ser desenvolupat en col·laboració amb les universitats. Promoure que alguna universitat actuï com a líder del projecte formatiu pilot, que incorpori aquesta competència i que actuï com a vector de transformació en innovació docent. Valorar el reconeixement acadèmic de les activitats no curriculars de Campus que promoguin els hàbits saludables (crèdits saludables)

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT ACCIONS CURRICULARS: PROPOSTES DE LA SUBCOMISSIÓ PROPOSTA DE COMPETÈNCIA TRANSVERSAL La Subcomissió tècnica per a la integració de la salut als currículums universitaris presenta la proposta de descripció de la competència transversal: Capacitat d‘identificar els determinants de la salut, de valorar els propis comportaments i de contribuir a un medi ambient sostenible, per tal de tenir cura de la pròpia salut i de contribuir a crear un entorn saludable, actuant com a agents de salut en el desenvolupament de l'activitat professional.

A LA UNIVERSITAT, FEM NOSTRA LA SALUT En aquesta marc de treball, presentem algunes activitats desenvolupades, amb la finalitat d’incloure els continguts de salut en la formació en: l’àmbit universitari l’àmbit professional

MOLTES GRÀCIES