Comunicació assertiva

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
Advertisements

SESSIÓ VI. PREVENCIÓ DE RECAIGUDES I SEGUIMENT.
Les amistats estan fetes de trossets....
Avui vull regalar-te ….
Les paraules del Senyor son autèntiques +++ Aquest salm mostra un conflicte entre dos grups: per una banda, els qui tenen llavis mentiders, doble.
Les paraules del Senyor son autèntiques +++ Aquest salm mostra un conflicte entre dos grups: per una banda, els qui tenen llavis mentiders, doble.
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
Salut mental i prevenció
EL SILENCI ET PORTA A L’AMOR Música: Les Silfides
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Les bones pràctiques per a la educació en família
CLAUDE MONET Obres clàssiques de pintura acompanyades
L’Expressió escrita.
Assenerar-se Dalai Lama 2018 .
Resta prohibit.
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
LES CATEGORIES GRAMATICALS
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
▬ El salmista, un ministre de la casa de Déu, assisteix a la intriga d’un rival sense escrúpols, que vol suplantar-lo en les seves funcions dins el.
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
Estils de comunicació i relacions interpersonals: l’Assertivitat
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
Aquí tens alguns consells que Bill Gates recentment va fer durant una conferència en un IES sobre les 11 coses que els estudiants no aprenen a l’escola.
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
UNS QUANTS CONSELLS QUE ET FARAN LA VIDA MÉS BELLA!
Un test per pensar... Materials de
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
L’ABRAÇADA ÈS SALVADORA DE VIDES
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Què existeix i què no existeix.
Carta d’un infant als seus pares.
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
Objectiu Educatiu Trienni
+ Aquest salm és la súplica d'un home perseguit i acusat injustament. + Convençut de la seva innocència (v. 5), el salmista demana que els seus enemics.
I vosaltres, qui dieu que sóc jo?
Estils de comunicació i relacions interpersonals: l’Assertivitat
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Alumnes de 4T de primària - s.j.o. Barcelona
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Poema de Victor Hugo (s. XIX)
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
HABILITATS COMUNICATIVES
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Els “trapicheos” d’uns quants socialistes al nostre poble Palau-solità i Plegamans $
Esplanada de les mesquites (Temple)
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Als de la Bisbal tan els fots quedar bé com mal.
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU!"
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
“La mare de Jesús” de T. Ll. de Victòria, evoca l’acollida
COM FER UNA EXPOSICIÓ ORAL
Som humans. Per això a vegades….
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Transició de diapositives manual
Transcripción de la presentación:

Comunicació assertiva Material de suport del programa pase.bcn

X Estils de comunicació Formes de reaccionar davant diferents situacions. Formen part d’un ‘continuum’: Estil agressiu Estil assertiu Estil passiu X

Comunicació agressiva Exemples La baralla L’acusació L’insult L’atac verbal L’amenaça Generalitzar errors Riure-se’n Fer burla Retreure Avantatges La gent no intenta atacar una persona agressiva Inconvenients La gent no vol una persona agressiva al seu costat Normalment la consideren una persona mal educada Provoca conflictes interpersonals i rebuig social

Comunicació passiva Exemples No s’atreveix a defensar els seus drets No defensa els seus propis interessos Fa el que diuen sense protestar No té en compte els seus propis sentiments Avantatges Rarament es rep un rebuig directe dels altres S’eviten conflictes Inconvenients La gent s’aprofita de les persones passives Només ell/ella s’assabenta del que li sembla malament o de les coses amb les que no està d’acord Sentiment de frustració i inferioritat

Comunicació assertiva Exemples Es defensen els propis interessos S’expressen les pròpies opinions lliurement No es permet que les altres persones s’aprofitin d’una Es defensen els propis drets sense violar les altres persones Es pot parlar d’una mateixa sense sentir-se cohibit Es pot discrepar amb la gent de forma oberta Es pot dir no Avantatges Es pot obtenir més fàcilment el que es vol sense ocasionar trastorns a les altres persones S’actua a favor dels propis interessos sense sentir-se culpable o equivocat Millora l’autoestima i el propi reconeixement Inconvenients L’entorn necessita un temps per acostumar-se a un estil assertiu L’estil assertiu, així com el seu llenguatge s’ha d’entrenar per a que no resulti estrany i surti de manera espontània

Estratègies de comunicació assertiva

Què dir Utilitza preferentment frases en primera persona, les frases que comencen per ‘Tu’ poden ser sentides com crítiques. Exemples: ‘Vull...’, ‘No m’agrada...’, ‘Em sento...’. Digues el que penses o sents de forma clara i directa, no donis voltes. Si vols explicar la teva postura, dóna raons, però no busquis excuses. Reconèixer la postura de l’altre pot ser molt útil perquè la situació sigui menys tensa

Com dir-ho Parla amb veu ferma i confiada, transmetent seguretat en allò que dius. No utilitzis un to suplicant o de petició. No tartamudegis ni vacil·lis (exemples: em, ah, mm.) No cridis ni utilitzis un to hostil o sarcàstic. Si estàs enfadat/da, digues-ho directament. Has de donar aparença de tranquil·litat utilitzant un to de veu intermedi (ni molt baix ni molt alt) i parla pausadament encara que la persona amb qui estiguis parlant ‘s’acceleri’ i pugi la veu. Has de mantenir un to constant. Si baixes el to a les frases amb les que estàs demanant alguna cosa o t’estàs negant a fer alguna cosa, semblarà que et sents insegur/a.

Comunicació assertiva no verbal Té cura dels teus gestos, que siguin congruents amb la situació. Per exemple, evita somriure quan algú intenta vulnerar els teus drets Has de mantenir el cos relaxat evitant mostrar-te amb rígididesa o tensió.. No et moguis excessivament, ni les mans ni els peus. Si t’enfades expressa-ho verbalment, i no tanquis els punys i donis cops a les coses. Has de mantenir el contacte visual amb l’altra mentre parles amb ella, no desviïs la mirada cap el terra. Contacte visual Postura corporal Gestos Moviment

Obstacles a la comunicació per part de la persona interlocutora i com superar-los I OBSTACLES COM SUPERAR-LOS Riure-se’n Respon a la teva reivindicació amb un acudit, una broma o rient. “Fer-hi broma ens allunya del tema”, “Et pot semblar graciós, però... “ Culpar Et culpa a tu del problema o de la situació. Claudicació simulada: “Tens raó, però... “, “Pot ser que t’ho sembli, però... “ Mostrar-hi desacord: Explicar la teva posició. Atacar Respon a la teva afirmació amb un atac personal. lronia assertiva: “Gràcies...” Ignorar l’atac: Continuar parlant com si no haguessis sentit res.

Utilitzar l’autocompassió Obstacles a la comunicació per part de la persona interlocutora i com superar-los II OBSTACLES COM SUPERAR-LOS Interrogar Bloqueja cadascuna de les teves afirmacions amb una sèrie continuada de preguntes. Processar canvi: “Això no és el problema; la qüestió és...”, “Ens estem allunyant del tema, la qüestió és que...” Utilitzar l’autocompassió La teva reivindicació és rebuda amb plors, lIàgrimes o amb una acusació d’atacar els seus sentiments. Acord assertiu: “Sé que et resulta dolorós, però he de solucionar el problema.” Buscar subtileses Discuteix sobre la magnitud del problema o la situació plantejada, intenta treure’n importància Processar canvi: “Ens estem allunyant del tema; la qüestió és que per a mi és important que...”

Obstacles a la comunicació per part de la persona interlocutora i com superar-los III OBSTACLES COM SUPERAR-LOS Negar Intenta fer-te creure que t’equivoques, nega la seva conducta. Refermar la pròpia posició: “Pot semblar-te que estic equivocat, però he observat que...” Amenaçar Intenta amenaçar-te. Pregunta assertiva: “Per què et molesta... ?”. Ignorar l’amenaça: Continuar parlant com si no haguessis sentit res. Retardar Vol retardar parlar del tema. Fixar data: “Ho entenc; què et sembla si quedem demà a primera hora per parlar-ne?”

Altres estratègies de comunicació assertiva I Compromís viable: Es tracta de provar d’aconseguir que les dues persones obtinguin almenys una part del que volen, sempre que la situació no impliqui posar-se en contra dels propis valors.   Autorevelació: Proporcionar informació sobre el que un sent i pensa. Aquesta tècnica facilita el diàleg a l’altra persona. ‘Quan es dóna aquesta situació em sento molt preocupat...’ Asserció negativa: S’utilitza quan s’ha comès un error. Es tracta de deixar de dir ‘ho sento’ o ‘perdona’ i utilitzar per expressions del tipus: ‘Ha estat una estupidesa per la meva part...’, ‘Em sap greu haver dit...’, ‘No hauria d’haver fet...’

Altres estratègies de comunicació assertiva II Interrogació negativa: Per fer front als judicis que altres persones emeten sobre nosaltres. Davant una afirmació de l’altra persona respondrem amb una interrogació negativa: ‘Què té de dolent...’, ‘Què té de rar...’, ‘Què té d’estúpid...’   Disc rallat: Es tracta de repetir un cop i altre el que volem dir, fins que el manipulador es convenci que, amb tu, la manipulació no porta enlloc. Banc de boira: Donar en part la raó a l’altra per explicar a continuació la nostra pròpia opinió. Missatges jo: Expressar com ens sentim davant de la situació plantejada. Aquests missatges expressen els sentiments sense avaluar ni retreure la conducta dels altres. ‘Em sento ferit’, ‘Em poso de mal humor quan...’

Referències Goldstein, A.P., Sprafkin, R.P.Gershaw, N.J., y Klein P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia: Un programa de enseñanza. Barcelona: Ed. MartínezRoca. Luengo MA, Gómez-Fraguela JA, Garra A, Romero E, Otero-López JM. Construyendo Salud. Promoción del desarrollo personal y social. Ministerio de Educación y Cultura. Ministerio de Sanidad y Consumo. Ministerio del Interior. Universidad de Santiago. Morganett, R.S. (1995). Técnicas de intervención psicológica para adolescentes. Barcelona: De. Martínez-Roca. Programa ‘Pressec’. Juárez O, Díez E. Centre d’Estudis per a la Prevenció i la Salut i Institut Municipal de la Salut. Ajuntament de Barcelona. 1995