Diana Cayuela, José Juan de Felipe, Bàrbara Sureda

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LES DISSOLUCIONS Definició: una dissolució és una mescla homogènia formada per un component majoritari, que s'anomena dissolvent, i una o diverses substàncies.
Advertisements

Interpretació estadística dels indicadors de centre
TFG – Àrea Enginyeria del programari
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
UNIÓN EUROPEA Los países de la unión europea son: Portugal, España, Francia, Italia, Reino Unido, Países Bajos, Alemania, Luxemburgo, Finlandia,
Energia pel. futur. Jordi Dolader, setembre 2016
LA INDÚSTRIA Geografia 3r ESO.
El canvi climàtic i la humanitat al segle XXI
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
En aquest tema veurem els apartats següents:
Eines col·laboratives que conté Google Site
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Tema 6: L’ENERGIA.
LGAI TECHNOLOGICAL CENTER S.A.
1. La Segona Revolució Industrial
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
PETITS REPORTERS Títol.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
LA SOSTENIBILITAT I L’ENSENYAMENT DELS ACCIONAMENTS ELÈCTRICS
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
La mesura i modelització de la sostenibilitat
En aquest tema veurem els apartats següents:
COMENTARI DE GRÀFICS.
NOUS ESTATS INDEPENDENTS D’EUROPA: SEGLES XX i XXI
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
El model EDC: De la inserció laboral a la gestió corporativa de la diversitat De les dificultats a les oportunitats empresarials.
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Una història de la tecnologia
EL RATPENAT Fet per: Mario Pinto, Raúl García, Kevin Lopez, Coral Moya i Rebeca Lopez.
El Parlamento Europeo: la voz del pueblo
Matèries de modalitat i optatives de 2n de batxillerat
Mohs i l’escala de duresa dels minerals
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Estat de benestar i drets socials
DINÀMICA GENERAL DE LA POBLACIÓ
El sector terciari. Concepte de sector terciari
LES CIMERES MEDIAMBIENTALS
Tutora: Eloisa Lorente
Ciència, tècnica i societat
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Programa Centres Ecoambientals
LA VIDA DE LES PERSONES.
“Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
Sistemes Analògics i Digitals
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Les taules de multiplicar
Projecte d’Itineraris Formatius
La millora de l’eficiència energètica als edificis de la UPC.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
ACTUACIONS SOBRE LA GESTIÓ I ÙS EFICIENT DE L’EDIFICI DE L’ESCOLA TÉCNICA SUPERIOR D’ARQUITECTURA DEL VALLES.
Serveis de Consultoria
Organització i creixement
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Informe Observatori Barcelona 2016
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
III Jornada de casos clínics en Vacunes per a l’Atenció Primària
ESPAI PER A CADA AJUNT.: visio i accions clau
Transcripción de la presentación:

Diana Cayuela, José Juan de Felipe, Bàrbara Sureda EL GLOBESIGHT I ELS ESCENARIS DE FUTUR, EINES DE PREVISIÓ EN ELS ESTUDIS D’ENGINYERIA Diana Cayuela, José Juan de Felipe, Bàrbara Sureda

Com a eina per a preparar als futurs enginyers pel repte que suposa el desenvolupament sostenible, en algunes de les assignatures de "Desenvolupament Sostenible" i "Globalització i Sostenibilitat” s’utilitza com ajuda pràctica un software anomenat GLOBESIGHT. Aquest és un sistema de suport a la presa de decisions, el qual permet tenir una visió del problemes globals del desenvolupament sostenible. GLOBESIGHT permet l’estudi de problemàtiques globals (població, recursos, residus, canvi climàtic,...) identificant els factors motrius de les que depenen. Aquestes problemàtiques s’analitzen mitjançant el desenvolupament d’escenaris de futur, amb els quals és possible preveure l’evolució d’aquestes problemàtiques.

Aquest suport pràctic permet als alumnes percebre clarament la importància dels problemes mediambientals i socials, i les seves repercussions tant en l’actualitat com en el futur. Al mateix temps els permet prendre consciència de l'impacte de les seves pròpies decisions tant tècniques com polítiques en el futur immediat.

Cas pràctic: emissions de gasos d’efecte hivernacle per causes antropogèniques, aplicat a una regió d’estudi. Desenvolupament: elaboració d’un escenari de futur de referència, confeccionat a partir de les tendències històriques d’unes determinades variables representatives de les diferents dimensions (econòmica, tecnològica i social) en una regió concreta, elaboració d’una sèrie d’escenaris alternatius de futur des del punt de vista del desenvolupament sostenible. Sota aquest punt de vista, els alumnes s’adonen de la insostenibilitat de les polítiques dutes a terme fins el moment present, tant a nivell econòmic com a nivell tecnològic, malgrat l’enorme conscienciació internacional en aquesta problemàtica.

Els canvis climàtics induïts per l’activitat humana son el primer exemple de la interdependència global, de la globalització dels problemes ambientals. El canvi en el clima a qualsevol part del món dependrà de les accions o inaccions que realitzin els humans a la resta del món. El principal i inqüestionable factor a tenir en compte al parlar de canvi climàtic és l’augment de la temperatura mitjana de la Terra degut a les emissions de gasos d’efecte hivernacle causades per les diverses activitats antropogèniques. Mitjançant aquest cas pràctic avaluem l’impacte de les emissions de gasos d’efecte hivernacle per part d’una regió determinada, així com les principals variables implicades en el problema ambiental que suposen les emissions. El model d’emissions utilitzat és un model molt simple en el qual es contemplen les principals variables que intervenen en les emissions: activitat econòmica, tecnologies utilitzades i vector energètic; així com les diferents polítiques que es poden portar a terme en els tres àmbits contemplats.

La identitat de càlcul de les emissions de CO2 que utilitzem és la següent: Essencialment apliquem el concepte d’identitat de Kaya.

A partir de la identitat de Kaya desenvolupem un escenari de futur de referència i diferents escenaris de futur alternatius per valorar l’impacte en les emissions tant d’un model més eficient, com d’un canvi de model energètic. Aquest sistema de suport a la decisió mostra una enorme acceptació entre els estudiants d’enginyeria, donat que els permet prendre consciència de la necessitat del desensenvolupament sostenible en la societat actual i captar els problemes mediambientales-socials globals degut a les acciones antropogèniques en tota la seva magnitud. Així mateix els permet veure l’impacte que tenen les seves decisions actuals en el futur immediat, lo qual converteix al Globesight, juntament amb els escenaris de futur en una potent eina de suport a la decisió. De fet, amb aquest exercici i els comentaris posteriors que es realitzen a classe sobre els resultats, els estudiants internalitzen el fet de què les seves accions futures a la seva vida professional com a enginyers poden ser unes petites però molt important aportacions per assolir la sostenibilitat.

Exemple: càlcul d’emissions a la Unió Europea, considerant dues regions: Paisos ‘vells’ (OC, Old Countries): Austria, Belgica, Dinamarca, Finlandia, França, Alemanya, Grecia, Irland Italia, Luxemburg, Holanda, Portugal, Espanya, Suècia i Regne Unit. Paisos ‘nous’ (NC, New Countries): República Xeca. Xipre, Estonia, Hungria, Letònia, Lituània, Malta, Polònia, Eslovàquia i Eslovènia.

Intensitat energètica 1. Els estudiants obtenen les dades del PIB, dels consums de les diferents energies (petroli, gas, carbó, nuclear, hidroelèctrica i renovables entre 1980 i 2001 (www.eia.doe.gov/emeu/iea/contents.html). Fan els càlculs necessaris. Regió PIB Intensitat energètica 1990 (billions $ USA) Rate (%) (TEP/ $ USA) OC 7782,1 2,32 1,75 -1,38 NC 271,58 2,52 9,01 -3,84 Regió Petroli Carbó Gas Nuclear Hidroelèc-trica Renova-bles 1990 (%) Rate OC 43,6 -0,9 21,7 -2,5 16,9 2,2 12,6 0,0 4,8 0,2 0,4 7,7 NC 21,2 2,3 57,0 -2,9 15,0 3,6 5,5 1,2 6,5 0,03 22,6

2. Construeixen el model amb el programa GLOBESIGHT per obtenir l’escenari BaU (Business as Usual).

Fem dues consideracions per tal de conèixer quina és la influència de l’adopció de diferents polítiques tecnològiques en les emissions de CO2: Al 2025 tots els paisos tindràn la mateixa eficiència energètica que el pais amb la màcima eficiència energètica al 2001 (Dinamarca). Al 2025 tots els paisos tindràn el mateix porcentatge d’energia renovable respecte del total que el país que té el millor porcentatge de renovables (Finlandia).

CONCLUSIONS Aquesta eina té una recepció molt positiva per part dels estudiants d’enginyeria ja que els permet adonar-se de la necessitat d’un desenvolupament sostenible a la societat actual i també els permet adonar-se dels problemes globals socio-ambientals causats per les activitats antropogèniques e tota la seva magnitud. També els permet observar l’impacte que les seves decissions actuals tindràn en el futur immediat. Més concretament, amb l’exercici exposat, l’estudi de diferents escenaris de futur ajuda als estudiants a entendre l’evolució de les emissions i el resultat de l’aplicació de diferents polítiques energètiques. Aquest exercici permet sensitivitzar als estudiants sobre l’aplicació de noves tecnologies. 8