L' ASSAIG DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ –Tema III 1 1 C/ San Rafael, 25 46701-Gandia Tfno. 962 965 096 info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es COLEGIO ESCOLAPIAS GANDIA L' ASSAIG 1 1
DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es ASSAIG: DEFINICIÓ Escrit en prosa no narratiu, que, d’una manera lliure i sense pretensions d’exhaustivitat, exposa la interpretació d’un individu sobre qualsevol tema o problema de caire filosòfic, històric, polític,social, literari, científic, etc. Literatura d’idees Voluntat estètica Finalitat: comunicar idees 2 2
L’ ASSAIG: CARACTERÍSTIQUES DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Mètode: expositiuargumentatiu Presenta una idea, la desenvolupa i conclou Formes: diàleg, article d’opinió, dissertació... Longitud: entre el llibre i l’article Estructura: exposició argumentació To de reflexió personal, analitza críticament els temes. To irònic i escèptic Textos breus, o si són extensos, fragmentats Voluntat de creació literària Prosa d’idees, no narrativa, molt argumentativa ASSAIG 3 3
CLASSIFICACIÓ TEMÀTICA DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es ASSAIG LITERARIS CIENTÍFICS DIVULGATIUS Temes diversos d’actualitat Llenguatge planer POLÍTICS Llenguatge literari Divulgació científica Diferent nivell d’aprofundiment segons a qui van adreçats Idearis polítics i fan crítica a altres idearis 4 4
ESTRUCTURA SEQÜÈNCIES TEXTUALS DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es ESTRUCTURA SEQÜÈNCIES TEXTUALS ARGUMENTACIÓ EXPOSICIÓ COMBINACIÓ DE LES DUES DESCRIPCIÓ NARRACIÓ Es tracta d’un discurs eminentment valoratiu, no de simple descripció, ni narració Quan s’utilitza la narració d’un exemple il·lustratiu o la descripció detallista d’una situació es fa amb un propòsit argumentatiu. 5 5
______ ___________ DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 6 6
_______ ___________ _ ___________ __ _ ______ DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Dialogisme i presència del receptor al text Polifonia i intertextualitat Recursos expressius Subjectivitat i presència de l’emissor al text 7 7
_______ ___________ _ ___________ __ _ ______ DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Recursos Expressius Paradoxa, ironia, humor Polifonia i intertextualitat: Aparició de diferents veus enunciatives o el text inclou referècies a uns altres textos. Introduint citacions en estil directe o indirecte, parafrasejant una expressió coneguda, reproduint un rerfany o una frase famosa... Dialogisme i presència del receptor al text: Es busca un lector imaginat que és convidat a reflexionar, per això té un to marcadament oral, de conversa. S’ interroga el lector, se l’increpa amb interjeccions o amb imperatius Subjectivitat i presència de l’emissor al text: 1a persona gramatical i mecanismes de modalització (canvi de registre, varietat o llengua), ús de les cometes, la cursiva, els incisos, les matisacions o els interrogants 8 8
Activitats DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 9 9
Valora el caràcter irònic dels següents textos i la intertextualitat: Activitats DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Valora el caràcter irònic dels següents textos i la intertextualitat: Un model de raonament explicitat No, la nostra llengua no és el català. Tenim llengua pròpia, nosaltres: el valencià. Sí, té elements catalans, però hi ha un component precatalà. I una elaboració postcatalana. Com que tenim llengua pròpia podem fer-ne allò que vulguem. Per exemple, no utilitzar-la. Que no és nostra? J.V. MARQUÉS, País perplex 10 10
Conte infantil: Caperucita i el Llop Activitats DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es Conte infantil: Caperucita i el Llop Caminava Caperucita pel bosc, que era un bosc ple de pins; i duia a la seua àvia una cistella amb coques diverses. L’àvia estiuejava al Perellonet i Caperucita, per això, havia de travessar el bosc del Saler. Doncs, bé, va sortir el llop i Caperucita el saludà amablement. “Hola, llop –li digué-; com és que et passeges per ací?”. “Busque oportunitats d’inversió, alhora que de promoció de desenvolupament que tant ens interessa als valencians”, li va dir el llop. Caperucita continuà marxant cap al Perellonet i quan tornà, es va trobar que el llop s’havia menjat el bosc, i no l’àvia; perquè, és clar, l’àvia no era urbanitzable. J.V. MARQUÉS, País perplex 11 11
DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ – VALENCIÀ II Copyright Colegio Escolapias Gandia info@escolapiasgandia.es www.escolapiasgandia.es 12 12