Respostes saludables: la no medicalització

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

Servei d’Urgències de l’Hospital de Sabadell i Centre Sociosanitari Albada Unitat de psicogeriatria Novembre 2013.
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
MARIA VIU AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
III. Jesús ve a salvar-nos
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
El Pare Claret és un regal per a tots
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Les bones pràctiques per a la educació en família
3a PART Els nens i nenes de P- 4
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
LA MENTIDA DESCOBERTA.
PETITS REPORTERS Títol.
El perdó de Déu.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
SETMANA DE LA PAU I LA SOLIDARITAT CLARET BARCELONA-2018
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
Evolució dels perfils professionals a logística
L’Advent és el temps litúrgic de preparació del Nadal. Són 4 setmanes.
Per què es veu la lluna de dia?
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
DIADA DE La pau i la no violència.
Tothom pot aconseguir el que es proposa !!!
Un test per pensar... Materials de
Reunió Plenària 13 de novembre de 2015
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
Objectiu Educatiu Trienni
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
CONCURS.
“El perfil de mestre i professor”
Com preparar una unitat per a l’avaluació
TECNOLOGIA.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
XIII a Setmana de la solidaritat
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
PTT VilaBicis Solidàries
Treball efectuat per GUILLEM BIRBA i MARIA JORDANA
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Anàlisi crítica de la transversalitat
Meditem escoltant “He menjat el Teu Cos” (7’) de la Passió de Bach
Música: Pasqua, del Petit llibre d’orgue de Bach
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
Coral de les 10 verges que esperen el retorn de Jesús. Bach
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
II JORNADA de SALUT MENTAL
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Transcripción de la presentación:

Respostes saludables: la no medicalització Francesca Zapater, metge de capçalera. EAP Montornès-Montmeló Bon dia, En primer lloc donar-vos les gràcies per incloure ena quest congrés algun punt de vista des de la'tenció primària. L'enfoc que heu donat al congrés és interdisciplinar i també inlcore la visió des de fora dels estaments professionals, incloent diferents realitats socials i per tant mirades ds de diferents angles que ens ajudina entendre la complexe realitat social i

A NOUS VALORS... NOVES EXPECTATIVES I DEMANDES Què creu la societat que necessita

A N0VES DEMANDES... NOVES OFERTES I RESPOSTES Què fem des del sistema sanitari?

Medicalització Expansió de la medicina a fets que fins ara no havien estat considerats de l'àmbit sanitari i per als que no disposem de solucions efectives El paper central del fàrmac en l'acte mèdic

Iatrogènesi, Ivan Illich 1978 Mèdica: dany fet als pacients per tractaments no efectius, tòxics o insegurs Social: temps i despesa en serveis sanitaris per a no-malalties Cultural: destrucció del sentit tradicional de la mort, el patiment i la malaltia

LES RESPOSTES INTEL.LIGENTS PER CREAR SALUT Què podem fer nosaltres? LES RESPOSTES INTEL.LIGENTS PER CREAR SALUT

ÀMBIT RESPOSTA SALUDABLE Clínic Aplicació rigorosa dels principis d'efectivitat i seguretat Social Retornar els problemes al seu punt d'origen i tractar-los segons la seva naturalesa: laboral, familiar, econòmica Cultural Renunciar al discurs totpoderós de la medicina i recuperar l'acceptació de la malaltia i la mort

Una senyora de 70 anys ve a la consulta amb la filla Una senyora de 70 anys ve a la consulta amb la filla. Aquesta explica que la mare està molt deprimida des de que va morir el pare, fa 1 mes i mig, no para de plorar i no té ganes de sortir de casa. Demana que li donem “alguna cosa”

POSSIBLES RESPOSTES 1. Ha de sortir de casa cada dia per distreure's 2. És normal que plori i l'anirem veient per seguir la seva evolució 3. Donar-li un antidepressiu i que torni en 2 setmanes 4. Donar-li només una benzodiazepina per asserenar- la i citar-la de nou la propera setmana.

Actuacions no medicalitzadores Escolta Concentració i empatia Entendre i clarificar la demanda Detectar exigències de l'entorn

Actuacions no medicalitzadores Reconèixer la normalitat “Això és normal” Contenir ansietats No sempre hem d'intervenir

Mare que demana un justificant per l'escola del seu fill perquè ahir estava encostipat i no va anar a l'escola.

POSSIBLES RESPOSTES 1.Dir-li que primer l'hem de visitar 2.Explicar-li que la responsable del fill és ella, no nosaltres, i que per aquest motiu no li fem el justificant 3.Fer-li el justificant

Actuacions no medicalitzadores Redirigir la demanda Verbalitzar la nostra valoració Decisions compartides Fugir del “ha de fer”

Treballar les creences i les expectatives Actuacions no medicalitzadores Treballar les creences i les expectatives “Vostè què pensa?” “Qui li ha dit?” Saber dir no

Requisits Independència de la indústria farmacèutica Disposar i basar-nos en estudis de qualitat Límits basats en criteris ètics i científics Implicar la societat Frenar les malalties inventades

ACTITUDS I HABILITATS Construir una relació basada en la confiança. Capacitat d'adaptació positiva Donar respostes vàlides Compartir responsabilitat

Reflexions al voltant de les noves demandes Aquest treball està basat en el document del Grup de Qualitat de la CAMFIC: Malalts de Salut? Reflexions al voltant de les noves demandes i les respostes del sistema sanitari