professional inicial a Catalunya

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ IES CARCER Curs Curs PROGRAMA D’ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL PROFESSIONAL 4t ESO.
Advertisements

XERRADA Orientació acadèmica i professional
Presentació nova organització 4t ESO 12/2/2016
La Formació Professional
TAULA MIXTA TERRITORIAL DE FORMACIÓ PROFESSIONAL
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
ORIENTACIÓ 16/17 Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament
Programa de Transició Escola Treball
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
1 u n i t a t L’educador infantil.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Mònica Añón Roig
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Projecte de Diversificació Curricular
Estudi per a la identificació de
OPCIÓNS FORMACIÓ PROFESSIONAL
Cicle administració IES LLOIXA.
Pqpi programes de qualificació professional inicial.
INSTITUT SUPERIOR D’ENSENYAMENT PROFESSIONAL
Camins i famílies professionals fins a la titulació superior
Decret d’autonomia dels centres educatius
Pqpi programes de qualificació professional inicial.
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Obtenció d’un indicador per mesurar l’abandonament en els estudis
Durada dels estudis = 2000 hores
va aprovar la Llei de Millora de barris.
T'acompanyam perquè treballis en IGUALTAT.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS INQUIETUDS NECESSITATS DEMANDES ROL DEL COL·LEGI ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS.
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
Dispositiu Local d’Inserció
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Validació de l’experiència laboral
ITINERARIS EDUCATIUS Marc Escalé, Bruna Riera i Marta Arumí.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
UNIVERSITAT E. Secundària (ESO) Educació Primària Educació Infantil
Elaboració de Plans Individualitzats
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
REUNIÓ AMB FAMÍLIES ORIENTACIÓ 4T D’ESO Generalitat de Catalunya
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
RODA DE PREMSA – Vic, 12 de setembre de 2011
Reunió amb mares i pares d’alumnes de 4t d’ESO Institut Joanot Martorell 10/maig/2011.
BATXILLERAT Promoció
Convivència i Mediació Escolar
Els Programes de qualificació professional inicial
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
PROGRAMES DE FORMACIÓ I INSERCIÓ pfi
CICLES FORMATIUS.
MEDIACIÓ COMUNITÀRIA ICQP.
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

professional inicial a Catalunya pqpi programes de qualificació professional inicial a Catalunya Jornada Programa de Qualificació Professional Inicial (PQPI-CAPI) Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera Octubre 2009

PQPI: Plantejament Recurs específic i possibilitador d’èxit, des de nous marcs d’aprenentatge, per a: transició al món laboral. continuïtat formativa, prioritàriament als CFGM. opcionalment, obtenció del GESO 2

PQPI: Aspectes que els caracteritzen Ensenyaments post-obligatoris Inici d’un itinerari formatiu i professional Integrats en el sistema de FP (primer nivell) Currículums establerts amb marge de flexibilitat Formació acreditada, amb efectes acadèmics i reconeixement professional Possibilitat també d’obtenir el GESO 3

E. secundària obligatòria PQPI: Ensenyaments post-obligatoris (I) E. secundària obligatòria E. postobligatòria 1r. cicle 2n. cicle PQPI 3r. Diversificacions curriculars 4t. Objectius Assoliment de competències establertes en el currículum ESO Proporcionar competències professionals per accedir al mon laboral Consolidar i ampliar competències bàsiques Facilitar continuïtat formativa [PACFGM] reconeixement de la formació CFGM opcionalment GESO Certificació acadèmica 4

PQPI: Ensenyaments post-obligatoris (II) Adreçats a: Majors de 16 anys, preferentment menors de 21 anys (Excepcionalment 15, pendent regular) No titulats en ESO Amb interessos diversos: accedir d’immediat al món laboral. cursar un CFGM de formació professional. compaginar treball i formació. a més, acreditar l’ESO Accés voluntari i compromís de participació. 5

PQPI: Inici d’un itinerari formatiu i professional UNIVERSITAT M Ó N L A B O R C R CFGS Certificació acadèmica i professional Prova d’accés Títol PPAS PPAM Preparació proves accés GM CFGM BATX PPAS Preparació proves accés GS C POT Prova obtenció del títol PPAM R Reconeixement de crèdits ESO PQPI (C) (A B) C Convalidacions 6

PQPI: Primer nivell de Formació Professional MÒDULS OBLIGATORIS 1 curs escolar (800 - 1.100 hores) MÒDULS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL MÒDULS DE FORMACIÓ GENERAL Competències professionals referides a qualificacions de nivell 1 per a: inserció laboral i formació professional Competències bàsiques per a: desenvolupar FP transició al món laboral continuïtat educativa MÒDULS A (dedicació 50-70%) MÒDULS B (dedicació 30-50%) 7

PQPI: Currículum Objectius Proporcionar formació professional elemental, que faciliti la incorporació en un sector professional. Desenvolupar actituds i competències que contribueixin al creixement personal i facilitin una inserció social i laboral satisfactòria. Ampliar competències bàsiques per afavorir la continuïtat educativa i la formació al llarg de la vida. 8

Criteris metodològics i plantejament curricular: PQPI: Currículum Criteris metodològics i plantejament curricular: a) Acció tutorial i atenció personalitzada. b) Tractament globalitzat dels continguts. c) Propostes didàctiques aplicades a la realitat del jovent. Organització modular i flexible. Formació en centres de treball. Treball en equip del professorat. 9

Mòduls específics (mòduls A) PQPI: Currículum Mòduls específics (mòduls A) Referent: Unitats de Competència de nivell 1 del Catàleg de Qualificacions Professionals Diferents perfils professionals : repertori de PQPI (provisionals) Inclouen: Formació professional teòrica i pràctica Pràctiques en empresa (FCT): 150-250 h. Projecte Integrat en relació al perfil professional i a l’entorn laboral corresponent: 30-60 h. Dedicació: 50-70% de les hores dels mòduls obligatoris (entre 400 i 770 hores). 10

PQPI: Currículum mòduls A Qualificacions professionals nivell 1 SNQP Competències agrupades en UC Mòduls formatius A PQPI Ex perfil: Auxiliar de cuina i serveis de restauració Qualificació completa A Ex. Operacions bàsiques de cuina M. Formatiu 1 Unitat de competència A-1 Unitat de competència A-3 Unitat de competència A-2 Formació professional associada a les UC i Formació professional complementària M. Formatiu 2 M. Formatiu 3 Qualificació parcial B Ex. Operacions bàsiques de restaurant i bar Unitat de competència B-1 M. Formatiu 4 Unitat de competència B-2 M. Formatiu 5 ……………….. M. Formatiu 6 ……………….. Projecte integrat Formació en tots els perfils Formació en centres de treball 11

Mòduls de formació general (mòduls B) PQPI: Currículum Mòduls de formació general (mòduls B) Referent: competències bàsiques necessàries per a la vida quotidiana i per al món laboral Currículum establert, organitzat en mòduls i crèdits Flexibilitat d’aplicació a cada centre: definició d’unitats formatives Tutoria de grup, obligatòria Dedicació: 30-50 % de les hores dels mòduls obligatoris (entre 240 i 550 hores) 12

PQPI: Currículum mòduls B CRÈDITS EXEMPLE D’UNITATS FORMATIVES Desenvolupament personal (A definir i concretar per programa) DESENVOLUPAMENT I RECURSOS PERSONALS De caràcter obligatori Desenvolupament en el lloc de treball Tutoria grupal Projecte formatiu i professional Exemples: Habilitats socials CONEIXEMENT DE L’ENTORN SOCIAL I PROFESSIONAL Entorn social i cultural Busquem feina Entorn socio-econòmic Visitem les empreses Entorn laboral i professional El nostre entorn Tècniques comunicatives bàsiques APRENENTATGES INSTRUMENTALS BÀSICS Comunicació en l’entorn professional Estratègies i eines matemàtiques bàsiques Tecnologies de la informació i de la comunicació Utilitzem les matemàtiques Immersió sociolingüística Opcionals d’adaptació i reforç (MÁX: 10% dels mòduls B) Reforç/ampliació de la formació instrumental 13

PQPI: Formació acreditada Avaluació PQPI: Qualificació global (QG) de l’1 al 10 Superació PQPI (QG igual o superior a 5): CERTIFICACIÓ ACADÈMICA 1. Reconeixement acadèmic per a l’accés a cicles formatius de grau mitjà: Exempció part cientificotecnològica de la prova d’accés i Afegeix coeficient 0,25 de la qualificació global PQPI a la nota de la prova, si aquesta és superior a 4. Exempció total de la prova si QG PQPI igual o superior a 8 2. Reconeixement acadèmic per a l’obtenció del GESO: Opció de cursar mòduls voluntaris C Si QG del PQPI superior a 6,5 no cal cursar un dels mòduls dels C 3. Reconeixement professional: Acreditació de competències professionals Certificat profesionalitat, si escau. 14

PQPI: Possibilitat d’obtenir el GESO Mòduls voluntaris (mòduls C) Realitzats en els centres de formació de persones adultes (CFA), amb caràcter general Orientació des del PQPI Cursats en paral·lel o, preferentment, en haver finalitzat els mòduls obligatoris Recomanable només entre 2 i 4 mòduls, cas de cursar mòduls C el mateix any que els mòduls obligatoris Per cursar-los: certificat d’inscripció o superació PQPI. 15

PQPI: Desenvolupament curricular Es corresponen a mòduls del currículum per a l’obtenció del GESO en els centres de formació de persones adultes: Pla formatiu personalitzat per a cada jove: Calendari de realització Mòduls previs de reforç si són necessaris Reconeixement de la formació prèvia (1 mòdul) i de la formació PQPI (mòdul opcional) Requisit de superar els mòduls obligatoris A i B per obtenir el GESO superant els mòduls C. Mòduls voluntaris (mòduls C) 16

PQPI: Oferta de programes Definida pel Departament d’Educació en funció de necessitats de l’alumnat i del territori. Integrada per programes diversos: a) Segons perfils professionals desenvolupats (repertori en 14 famílies) b) Segons entitats i models d’organització de la formació c) Segons col·lectiu d’alumnes atès 17

PQPI: Oferta segons famílies i perfils professionals Administració i gestió - Auxiliar en activitats d'oficina i en serveis administratius generals Agrària - Auxiliar en activitats agropecuàries - Auxiliar en vivers i jardins Arts gràfiques - Auxiliar d'arts gràfiques i serigrafia Comerç - Auxiliar en comerç i atenció al públic - Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic Edificació i obra civil - Auxiliar de paleta i construcció - Auxiliar de pintura Electricitat i electrònica - Auxiliar en muntatges d'instal·lacions electrotècniques en edificis Fabricació mecànica - Auxiliar de fabricació mecànica i d'ajust i soldadura - Auxiliar de fusteria metàl·lica i PVC - Auxiliar de mecànica i electricitat - Auxiliar de serralleria i construccions metàl·liques Fusta, moble i suro - Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles Hoteleria i turisme - Auxiliar de cuina - Auxiliar d'hoteleria: cuina i serveis de restauració - Auxiliar d’establiments hotelers Imatge personal - Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica - Auxiliar de perruqueria Indústries alimentàries - Auxiliar de la indústria càrnica - Auxiliar de pastisseria i fleca Informàtica i comunicacions - Auxiliar de muntatge i manteniment d'equips informàtics Instal·lació i manteniment - Auxiliar en fontaneria i calefacció i climatització - Auxiliar de manteniment i muntatges d'instal·lacions elèctriques i d'aigua i gas - Auxiliar en muntatges d'instal·lacions elèctriques i d'aigua i gas Transport i manteniment de vehicles - Auxiliar de reparació i manteniment de vehicles lleugers - Auxiliar de manteniment de carrosseria de vehicles 18

PQPI: Distribució alumnes 2008/09 per famílies professionals (per sexes) 19

PQPI: Oferta segons entitats i models d’organització de la formació 1- Organitzats pel Departament d’Educació: PQPI-Pla de Transició al Treball (PTT) en col·laboració amb administracions locals amb la participació d’empreses en els IES i/o en instal·lacions municipals i d’empreses PQPI-Formació i aprenentatge professional (FIAP) en col·laboració amb el Servei d’Ocupació de Catalunya i FSE en els IES 2- Organitzats per entitats o institucions autoritzades pel Departament d’Educació: PAQPI PAQPI - administracions locals PAQPI - centres docents PAQPI - establiments de formació 20

PQPI: Distribució alumnes 2008/09 segons programes 21

PQPI: Distribució alumnes 2008/09 segons programes 32 % noies 81% entre 16 i 17 anys 45% han abandonat a 3r d’ESO Últim curs aprovat: 3r ESO: 23% 1r cicle ESO: 53% Primària o sense equiparació: 24% Nacionalitat: 32% estrangers 17% Amèrica central i del Sud 10% del Magrib 22

PQPI: Resultats 2008-09 (I) Alumnat atès: 5521 (increment 6% PGS) Formació de formadors: 39 cursos (avaluació i projecte integrat) Difusió i reconeixement dels programes: Integració en la Nova FP Participació d’empreses en la formació (25 convenis) i FCT Per consolidar: Criteris sobre l’alumnat a atendre Realització dels mòduls voluntaris FCT: disponibilitat llocs i motivació alumnat Atur i dificultats d’inserció laboral 23

PQPI: Resultats 2008-09 (II) Avaluació alumnat Proves d'accés Mòduls voluntaris C Només el 6% d’alumnat els cursa el mateix any 24

Consolidació del programes dintre FP PQPI: Objectius 2009/10 Consolidació del programes dintre FP Adaptació de perfils i currículum dels mòduls A a les noves qualificacions i als títols FP Intercanvi i formació de formadors Anàlisi de resultats Ampliar la col·laboració empresarial 25

Marc normatiu BOE: Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació (LOE): article 30 Llei d’Educació de Catalunya DOGC: Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundaria obligatòria: preàmbul i article 25. DECRET 140/2009, de 8 de setembre, pel qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial Instruccions d’inici de curs 2009-2010 26

Pàgina web del Departament d’Educació: www.gencat.cat/educació Informació Pàgina web del Departament d’Educació: www.gencat.cat/educació Estudis / Programes de Qualificació Professional Inicial 27