Galetes Birba Josep Nadal Agell Ricard Pons de la Cruz Joan Tubau Corominas
Índex Primeres conclusions Estudi de l’empresa avui Història i Estructura organitzativa Sector i competència Proveïdors i Clients Vendes, Compte de resultats i Balanç de situació DAFO i Matriu del Boston Consulting Group L’empresa demà. Solucions per afrontar la crisi Fàbrica nova i Canvi d’imatge Nou organigrama Teoria de l’oferta i la demanda aplicada a l’empresa Nous productes, Publicitat i Mercat Espanyol Diversificar Primeres conclusions
Introducció Fase expansió Fàbrica nova Producte premium i tradicional Context crisi econòmica Acord Corte Inglés Canvi Imatge
Història Galetes Birba va ser fundada a Camprodon l’any 1910 Posteriorment l’empresa es constitueix com a societat anònima La família Nadal es fa amb el control de la companyia l’any 2005 La companyia desenvolupa la seva activitat principalment a Catalunya (95%), mitjançant tres canals de venda: Alimentació moderna (supermercats) Majorista / distribuidors (distribució a gran escala) Canal tradicional (comerç de tota la vida) Actualment l’empresa ocupa el número 20 per volum de facturació a nivell espanyol i és líder en el mercat d’assortits a Catalunya
Estructura organitzativa
Sector i Competència Repartiment del mercat espanyol per fabricants Distribució del mercat per categories
Proveïdors
Clients
Vendes
Compte de resultats Concepte 31/12/2008 % 31/12/2007 31/12/2006 Ingressos 4.642.024 100% 4.349.358 3.827.320 Creixement Consum 9% 1.3053627 28% 11% 1.172.424 0% 997.908 26% Marge brut 3.336.397 72% 3.076.934 2.829.412 74% Consum Personal Altres despeses explotació 1.535.883 1.557.661 33% 34% 1.371.403 1.370.527 32% 1.250810 1.246.972 EBITDA 242.853 5% 335.004 8% 331.630 Amortitzacions Provisions 108.125 - 2% 92.153 85.619 EBIT 134.728 3% 242.851 6% 246.011 Consum Financer Ingressos financers 328.822 10.653 7% 150.177 15.683 4% 119.423 8.906 Rtat. Financer (318.469) -7% (134.494) -3% (110.517) Rtat. Abans Impostos (183.413) -4% 112.692 135.489 IS 28.173 1% 41.412 RTAT. EXERCICI 84.519 94.077
Balanç de situació ACTIU Concepte 31/12/2008 31/12/2007 31/12/2006 ACTAS DESEMBOLSO - 1.971.215 TOTAL IMMOBILIT. 8.775.988 3.631.820 474.008 Gastos establiment Immobilitzat Immaterial Immobilitzat material Immobilitzat financer 26.283 265.861 8.464.229 19.615 150.732 3.460.878 20.210 14.917 452.313 6.778 GADVE 1.160 TOTAL CIRCULANT 2.815.473 2.281.865 2.176.656 Stocks Clients Inversions Tresoreria Ajustos per periodificació 299.646 2.439.628 78.562 7.637 197.358 1.804.851 272.009 248.614 1.062.235 750.000 115.807 TOTAL ACTIU 11.602.622 7.884.900 2.650.664 PASSIU TOTAL FFPP 4.500.175 4.683.590 1.970.784 Capital social Reservas PL 3.903.302 780.287 183.413 695.769 84.519 1.275.016 601.689 94.079 DEUTES L.P. 3.823.667 740.000 DEUTES C.P. 3.278.777 2.461.311 679.879 TOTAL PASSIU
DAFO Debilitats: Financerament l’empresa té limitada la capacitat per poder fer front a projectes d’expansió. Fortaleses: Producte “Premium” i per tant amb elevats marges. Producte que és rebut com a tradicional, de tota la vida. Està molt present a totes les zones de Catalunya. Amenaçes: Creixement de les vendes de les marques de distribució. Players nacionals i internacionals amb forta presencia a tota Espanya (cap segment premium). Oportunitats: Expansió nacional gràcies als nous acords amb clients nacionals, un exemple és el Corte Inglés. Únic fabricant del segment premium a nivell nacional.
Matriu BCG
BIRBA DEMÀ
Fàbrica Nova Fàbrica de 7.000 metres quadrats que permetrà triplicar la producció actual Actualment funcionant a 1, 5 torns (marge per augmentar la producció) Últims avenços tecnològics Línies més eficients en rendiment i qualitat Reducció de la contaminació
Canvi d’imatge
Teoria de l’oferta i la demanda aplicada a Birba Oferta: P = Q Demanda: P = 10 - Q
Teoria de l’oferta i la demanda aplicada a Birba Oferta: P = 0,75 Q – 1,5 Demanda: P = -1,5 Q + 15
Teoria de l’oferta i la demanda aplicada a Birba Birba com a bé normal Birba com a bé inferior
Evolució del PIB espanyol i beneficis de l’empresa
Teoria de l’oferta i la demanda aplicada a Birba Beneficis abans de la crisi: Beneficis després de la crisi: - Si és un bé normal - Si és un bé inferior
Augmentem la producció? Excés d'oferta (excedent) Baixem el preu?
Nous productes Galetes per turistes Galetes per règims Galetes per celíacs Cubanitos de xocolata blanca Cubanitos farcits de crema
Nou Organigrama
Publicitat
Matins 550 € Migdia 1.100 €
Mercat espanyol Primer distribuïdor de galetes premium a nivell estatal Perquè no ho ha intentat ningú abans? - Problema d’oferta, no existeixen empreses disposades a subministrar aquest article - Problema de demanda, els compradors no estan interessats en adquirir aquest producte
Diversificar Important per tal d’evitar un shock en la demanda Actualment el top 10 acapara el 65% de les vendes Per més seguretat hauria de ser ≤ 50 %, amb cap empresa amb una quota major al 10 % Exemple Caja Castilla la Mancha
Primeres conclusions Bé inferior Augment demanda Nous productes i Marques de distribució Expansió al mercat espanyol Ampliació estructura organitzativa Importància de diversificar Publicitat clau per l’expansió
Moltes gràcies per la vostra atenció