Gabinet d’Estudis i Planificació

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pla de Recursos Humans per al mandat
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
EL SISTEMA CATALÀ DE SERVEIS SOCIALS (SCSS)
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
DEFINICIÓ I OBJECTIU DEL SERVEI COMUNITARI
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Programa de Transició Escola Treball
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
1 u n i t a t L’educador infantil.
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
OPCIÓNS FORMACIÓ PROFESSIONAL
Departament de Justícia
Joan Barrios Gutiérrez ProdeP Generalitat de Catalunya
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Decret d’autonomia dels centres educatius
I ARA, QUÈ PUC FER?.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
va aprovar la Llei de Millora de barris.
T'acompanyam perquè treballis en IGUALTAT.
Jornada de portes obertes
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
Validació de l’experiència professional
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Model d’Acreditació i Qualitat en l’atenció
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
La Direcció queda habilitada per:
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
La formació professional, una opció de futur i amb futur
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
“Benchmarking en Innovació”
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
IV JORNADES DOCTORIALS
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Línies mestres de la futura Llei del Sistema de Formació Professional
UNIVERSITAT E. Secundària (ESO) Educació Primària Educació Infantil
Taula sectorial de Salut Mental i Addiccions Avaluació i línies de treball Secretaria del CMSS Setembre 2014.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
Projecte d’Itineraris Formatius
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
Convivència i Mediació Escolar
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Serveis Socials Generals
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
CICLES FORMATIUS.
MEDIACIÓ COMUNITÀRIA ICQP.
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Gabinet d’Estudis i Planificació II CONGRÉS DE TREBALLADORS/ES FAMILIARS DE CATALUNYA 3 de desembre 2006 Casa del Mar - Barcelona FORMACIÓ EN EL MARC DE LA CONVERGÈNCIA EUROPEA Generalitat de Catalunya Departament d’Acció Social i Ciutadania Gabinet d’Estudis i Planificació

Previsió de creixement de professionals del Sistema Català de Serveis Socials: Punts clau a tenir en compte arrel de l’aprovació de la nova llei de serveis socials de Catalunya i de la implantació del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència. Estimació de la generació d’ocupació derivada de la implantació del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència: perspectiva 2010 (Llibre Blanc de la Dependència) Estimació de la generació d’ocupació derivada de la posada en marxa de la nova Llei de Serveis Socials de Catalunya: perspectiva 2015 El Comitè d'Experts en Formació de Recursos Humans en l'àmbit dels serveis socials Reconeixement i acreditació de la competència professional dels treballadors/es familiars. disseny de l’itinerari formatiu que ha de garantir la prestació d’uns serveis de qualitat i el reconeixement professional

1. PREVISIÓ DE CREIXEMENT DE PROFESSIONALS DEL SISTEMA CATALÀ DE SERVEIS SOCIALS Punts clau a tenir en compte arrel de l’aprovació de la nova Llei de Serveis Socials de Catalunya i de la implantació del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència Estimació del potencial de generació d’ocupació derivada de la implantació del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència : 2010 (Llibre Blanc de la Dependència) Estimació de la generació d’ocupació derivada de la posada en marxa de la nova Llei de Serveis Socials de Catalunya: perspectiva 2015

a) PUNTS CLAU A TENIR EN COMPTE ARREL DE L’APROVACIÓ DE LA NOVA LLEI DE SERVEIS SOCIALS DE CATALUNYA I DE LA IMPLANTACIÓ DEL SISTEMA PER A L’AUTONOMIA I L’ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA LA MILLORA DE LA QUALITAT PER LA QUE S’APOSTA REQUERIRÀ: Incrementar la intensitat i la freqüència de l’atenció a les persones Assignar de forma idònia els recursos derivant a cada persona al servei més adequat en funció de les seves necessitats d’atenció i les seves circumstàncies sociofamiliars (això implica desenvolupar equilibradament els programes d’atenció i evitar la derivació a altres serveis per manca d’oferta del servei idoni per a aquella persona) Millorar la qualificació i la qualitat de l’ocupació dels professionals mitjançant unes polítiques de RRHH que: redimensionin adequadament les plantilles de cada tipus de centre i servei, defineixin amb precisió les tasques i funcions que ha de dur a terme cada professional, estableixin els nivells de coneixement tècnics requerits, la capacitació professional necessària i el perfil professional més adequat per a cada lloc de treball. Cal també posar a punt mètodes idonis per a la selecció de personal, dedicar recursos suficients a la formació inicial i continuada i fixar unes condicions de treball adequades (jornada, horaris, retribucions, estabilitat, etc.). La qualitat d’atenció requereix, en definitiva, quantitat i qualitat d’ocupació. ES GENERARAN NOUS LLOCS DE TREBALL en els àmbits públics i privats pel desenvolupament dels diferents programes d’atenció. ES PREVEU UN AFLORAMENT D’OCUPACIÓ ACTUALMENT SUBMERGIDA

GENERACIÓ NETA D’OCUPACIÓ: PERSPECTIVA 2010 b) ESTIMACIÓ DEL POTENCIAL DE GENERACIÓ D’OCUPACIÓ DERIVADA DE LA IMPLANTACIÓ DEL SISTEMA PER A L’AUTONOMIA I L’ATENCIÓ A LA DEPENDÈNCIA : 2010 (LLIBRE BLANC DE LA DEPENDÈNCIA) GENERACIÓ NETA D’OCUPACIÓ: PERSPECTIVA 2010 PERFIL DE LES OCUPACIONS QUE ES GENERARAN

Generació neta d’ocupació: perspectiva 2010 (Font: LLibre Blanc de la Dependència)

Generació neta d’ocupació: perspectiva 2010 (Font: elaboració pròpia a partir del LLibre Blanc de la Dependència)

Perfil de les ocupacions que es generaran (Font: LLibre Blanc de la Dependència) El major nombre d’ocupacions que es generaran estaran relacionades amb els serveis d’atenció residencial i serveis d’atenció domiciliària, seguits a considerable distància per l’atenció en centres de dia, el servei d’assistent personal per a l’autonomia i la teleassistència. Els perfils d’especialització requerits seran: Un important volum de personal dedicat a la cura i atenció personal més directa a les persones, en especial cuidadors amb coneixements sobre geriatria o discapacitat i auxiliars d’infermeria. En menor mesura, perfils vinculats a tasques d’hostaleria (cambrers-netejadors, personal de cuina i bugaderia). Perfils relacionats amb tasques de manteniment tècnic de centres i serveis, personal de transport, vigilants, ordenances, etc. Personal de major especialització: metges, psicòlegs, treballadors socials, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals, personal d’infermeria, etc. Finalment: personal dedicat a tasques de gestió i administració dels centres i programes. Altres efectes sobre l’ocupació: Generació d’ocupació induïda en activitats relacionades amb el desenvolupament i l’adaptació de la xarxa de recursos (inversions o adaptacions) -sector de la construcció i indústries relacionades amb l’equipament-. Generació d’ocupació indirecta: empreses proveïdores de productes alimenticis, material fungible per a l’activitat hostelera, ajuts tècnics, etc. Aflorament de l’ocupació submergida.

c) ESTIMACIÓ DE LA GENERACIÓ D’OCUPACIÓ DERIVADA DE LA POSADA EN MARXA DE LA NOVA LLEI DE SERVEIS SOCIALS DE CATALUNYA: PERSPECTIVA 2015. En la totalitat dels serveis creats a partir de la nova Llei de Serveis Socials i fins el 2015 es preveu la contractació directa per part de les Administracions Públiques i de les entitats d’iniciativa social i d’iniciativa mercantil acreditades per la Generalitat de Catalunya d’un total de 52.903 treballadors/es: 2.769 (5,2%) tècnics superiors (psicòlegs, pedagogs, metges, sociòlegs, advocats, economistes, informàtics), 9.173 (17,3%) tècnics mitjos (treballadors socials, educadors socials, diplomats en infermeria, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals, informàtics) 40.961 (77,5%) auxiliars tècnics i personal d’oficis (treballadors familiars, assistents personals, auxiliars gerontològics i d’altres). D’aquests, 30.000 correspondrien a l’àmbit d’atenció a la gent gran.

2. EL COMITÈ D’EXPERTS EN FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS (CEF) Òrgan col·legiat adscrit a la Secretaria General del Departament d’Acció Social i Ciutadania, amb tasques assessores en la definició de programes de formació dels professionals en l'àmbit dels serveis socials. http://www.gencat.net/benestar/comiteexperts/

Funcions més rellevants 2. EL COMITÈ D’EXPERTS EN FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS (CEF) Funcions més rellevants Elaborar perfils professionals de l'àmbit dels serveis socials. Elevar propostes als ens responsables de la formació del personal dedicat als serveis socials sobre els criteris i les prioritats en aquesta matèria. Formular propostes de coordinació entre les diferents institucions i entitats dedicades a la formació del personal de l'àmbit dels serveis socials. Realitzar propostes de modificació i adaptació de programes docents corresponents a les diferents professions dedicades als serveis socials, per tal d'adequar els seus continguts als objectius i les prioritats establertes a la planificació dels serveis socials.

2. EL COMITÈ D’EXPERTS EN FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS (CEF) Composició • President: el secretari general del Departament d’Acció Social i Ciutadania. • Secretari: un tècnic del Gabinet d'Estudis i Planificació del Departament d’Acció Social i Ciutadania. • Vocals: 7 vocals de l'Administració de la Generalitat  2 representant del Departament d'Educació. 1 representant del Departament de Treball. 1 representant de l'Institut d'Estudis de la Salut. 3 representants del Departament d’Acció Social i Ciutadania.  7 vocals de les universitats catalanes,   4 vocals de lliure designació entre tècnics de reconeguda competència en l'àmbit de la formació en el camp dels serveis socials.  3 vocals proposats pel Departament d’Acció Social i Ciutadania representants d'escoles universitàries.

2. EL COMITÈ D’EXPERTS EN FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS (CEF) PERFILS PROFESSIONALS DELS SERVEIS QUE CONFIGUREN LA XARXA BÀSICA DE RESPONSABILITAT PÚBLICA DEL SISTEMA CATALÀ DE SERVEIS SOCIALS L'objectiu d'aquestes propostes sobre qualificació i perfils professionals és millorar la qualitat de l'atenció en els serveis socials i la garantia dels drets dels ciutadans. Cadascuna de les capacitacions professionals que s’elaboren proposa: La definició del perfil professional i aptitudinal a partir de les funcions que ha d'exercir el professional. La titulació mínima d'accés i la formació teòrico-pràctica específica necessària per a desenvolupar aquesta tasca professional. Les propostes que s’elaboren defineixen un marc general per a la formació de cada perfil professional, establint un primer nivell de concreció. Amb aquest enfocament queda garantida, per tant, una formació polivalent i generalista i uns continguts mínims quant als coneixements, tècniques i destreses. S'assegura el respecte a les competències de cada escola, institució o centre pel que fa a la flexibilitat a l'hora de configurar les assignatures concretes del programa, i es deixa l'espai oportú per a la intervenció dels professors en l'elaboració dels programes.

2. EL COMITÈ D’EXPERTS EN FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS (CEF) PERFILS PROFESSIONALS DELS SERVEIS QUE CONFIGUREN LA XARXA BÀSICA DE RESPONSABILITAT PÚBLICA DEL SISTEMA CATALÀ DE SERVEIS SOCIALS Com s'elaboren els perfils professionals: - a partir de seminaris de treball formats per professionals en actiu que exerceixen les funcions del perfil que es defineix i que tenen experiència reconeguda - amb la màxima representativitat del sector (diferents tipologies de servei, diferents dimensions, diferents zones geogràfiques, diferents titularitats, etc) - supervisats per les organitzacions professionals i altres institucions competents en formació Els perfils professionals abasten les següents àrees d'atenció: gent gran, persones amb discapacitat, infants i adolescents en risc, persones drogodependents, persones víctimes de la violència de gènere i persones amb requeriments sociosanitaris Perfils professionals elaborats: 29 perfils aprovats -11 de l’àmbit d’atenció a la gent gran- 5 perfils pendents d’aprovació

2. EL COMITÈ D’EXPERTS EN FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS EN L’ÀMBIT DELS SERVEIS SOCIALS (CEF)

SITUACIÓ ACTUAL PEL QUE FA A LA FORMACIÓ RECOMANADA PER LA GENERALITAT 3. RECONEIXEMENT I ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL DELS TREBALLADORS/ES FAMILIARS SITUACIÓ ACTUAL PEL QUE FA A LA FORMACIÓ RECOMANADA PER LA GENERALITAT Perfil aprovat pel CEF en relació al treballador/a Familiar (1993) Formació proposada: formació no reglada de 700 hores (350 en el centre de formació i 350 en centres de pràctiques). Els continguts formatius establerts pel CEF en aquest perfil professional han configurat els continguts dels cursos de Formació Ocupacional subvencionats anualment pel Departament de Treball (també han estat el referent per centres privats no subvencionats). En la major part de plecs de clàusules de contractació de serveis d’atenció domiciliària per part d’ajuntaments es fa constar aquest requisit de formació.

FORMACIÓ PROFESSIONAL Departament d’Educació 3. RECONEIXEMENT I ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL DELS TREBALLADORS/ES FAMILIARS AVANÇANT EN LA IMPLEMENTACIÓ D’ITINERARIS PROFESSIONALITZADORS FORMACIÓ PROFESSIONAL Departament d’Educació Cicles Formatius actuals dins la Família Professional Serveis Socioculturals i a la Comunitat: Atenció Sociosanitària (Grau Mig): 2.000 hores lectives (2 cursos acadèmics). Títol creat el 2003. Actualment impartit per 27 instituts d’educació secundària. Integració Social (Grau Superior): 1.700 hores lectives (2 cursos acadèmics)

3. RECONEIXEMENT I ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL DELS TREBALLADORS/ES FAMILIARS AVANÇANT EN LA IMPLEMENTACIÓ D’ITINERARIS PROFESSIONALITZADORS QUALIFICACIONS PROFESSIONALS I ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA Institut Català de les Qualificacions Professionals LES QUALIFICACIONS Les qualificacions professionals es fonamenten en unitats de competència que serveixen de referent per: El disseny de la formació professional inicial, ocupacional i contínua, en el marc d’un sistema integrat. El reconeixement i l’acreditació de les capacitats adquirides per les persones a través de l’experiència laboral. QUALIFICACIONS PROFESSIONALS DE LA FAMÍLIA DE SERVEIS SOCIOCULTURALS I A LA COMUNITAT: Atenció sociosanitària a persones en el domicili (basada en les competències del títol de FP de grau mig d’atenció sociosanitària) Educació d’habilitats d’autonomia personal i social (basada en les competències del títol de FP de grau superior d’integració social) Atenció sociosanitària en institucions socials (pendent d’aprovació per part del Ministeri d’Educació i Ciència) b) L’ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA El sistema d’acreditació de la competència, en relació al Catàleg de Qualificacions, és el procés per al reconeixement i la certificació de l’experiència laboral de les persones.

3. RECONEIXEMENT I ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL DELS TREBALLADORS/ES FAMILIARS QUINS PROCESSOS D’ACREDITACIÓ DE COMPETÈNCIES PROFESSIONALS ESTAN EN MARXA A DESEMBRE DE 2006 Actuació-pilot mitjançant un conveni de col.laboració entre l’Ajuntament de Barcelona, l’ICQP i el Departament d’Acció Social i Ciutadania per a l’orientació, l’acreditació i la formació de competències de 150 professionals dels serveis d’atenció a domicili (finalització prevista desembre 2006). Convocatòria oberta per la qual es convoquen les proves per obtenir els títols de tècnic de determinats cicles formatius, entre ells el de tècnic en atenció sociosanitària, i per acreditar les unitats de competència d’aquests títols per al curs acadèmic 2006-2007(Departament d’Educació).

3. RECONEIXEMENT I ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL DELS TREBALLADORS/ES FAMILIARS IMPLEMENTACIÓ PROGRESSIVA DELS PROCESSOS D’ACREDITACIÓ DE LA COMPETÈNCIA PROFESSIONAL