És dilluns, 12 / novembre / 2018 - 23:48 h Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Viatge al món medieval. Segles XI-XV EL MERAVELLÓS MÓN DELS CAVALLERS Viatge al món medieval. Segles XI-XV
El meravellós món de les «domnes», «midons» i princeses!
Voldríem que ens ajudessis a descobrir un món totalment diferent al nostre. Un món que, segurament, et meravellava quan eres més petit/a, amb els seus dracs, princeses, castells, cavallers, bruixots... Ara ja no et criden tant l’atenció, però, potser, encara «t’empasses», alguna tarda avorrida, una de les pel·lícules, d’aquest tema, que fan per la «caixa tonta». Avui, et convidem a buscar i a descobrir un temps diferent al nostre, ben segur. T’ANIMES?
Ets en temps de cavallers, nobles, reis, reines, senyors feudals, guerres... INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
vicus (petites poblacions), ciutats emmurallades... Castells, vicus (petites poblacions), ciutats emmurallades... INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Quan no hi ha guerra, la classe noble necessitarà distreure’s: farà justes... I llegirà o escoltarà algú que sap llegir... INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Sabia llegir molta gent, en aquesta època? Però, què llegien? Què es feien llegir? Sabia llegir molta gent, en aquesta època? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Què era el que més els interessava? Quines històries els agradava sentir? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Ah! Quin paper tenien en les festes els trobadors? O potser millor parlar de joglars? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
ACTIVITAT 1 1Æ 2Æ 3Æ Ara caldria que et dediquessis a conèixer una mica com vivia en aquella època. Agafeu la vostra NIMBUS 2007 o una màquina del temps i... Si hi poguessis arribar, quina societat trobaries, com estaria estructurada? Ja pots començar a investigar i a respondre les preguntes. Pagesos, burgesos, menestrals, clergat, noblesa, rei? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Societat i economia feudal GIFS medievals La societat feudal Ara toca treballar! L’Europa feudal Societat i economia feudal GIFS medievals La societat feudal Una pàgina interessant (vigila quan tradueixis) Podeu utilitzar la Hiperenciclopèdia. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
1 Æ 2 Æ 3 Æ 4 Æ Si no s’obren, copia l’adreça al teu navegador! Història medieval http://www.euroaventura.net/catala/homecast/lasal/libracarol/#3 Gerbert d'Orlach. L'any 1000 http://www.xtec.es/recursos/socials/gerbert/any1000.htm El Ripollès dels trobadors http://www.uoc.edu/lletra/tematica/trobairitz/ Composicions trobadoresques http://www.xtec.es/%7Emalons22/trobadors/trobadorsinici.htm 1 Æ 2 Æ 3 Æ 4 Æ INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Una pàgina interessant (vigila quan tradueixis) Lo país dels trobadors http://pedagogie.ac-toulouse.fr/occitan/trobadors/trobintrod.html Trobadors http://orbita.starmedia.com/%7Elollengua/catala/trobadors/ Melodies medievals http://www.uoc.edu/lletra/tematica/trobadors/ http://www.xtec.cat/~malons22/trobadors/index.htm Una pàgina interessant (vigila quan tradueixis) http://www.librosvivos.net/smtc/PagPorFormulario.asp?idIdioma=ES&TemaClave=1213&est=4 Hipèrenciclopèdia http://www.grec.net/home/jsp/home.jsp?ID=20070929113226 1 Æ 2 Æ 3 Æ 4 Æ 5 Æ 6 Æ INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
TREBALL DE L’ACTIVITAT 1 1 En un document WORD, processa tota la informació que has obtingut. Aquest text no pot ser més extens de dues pàgines (ARIAL - 11 punts - doble espai). Fes una còpia, incorporant imatges i fotografies (per a la exposició i pel mural). 2 Pots fer una presentació en format PPS i presentar-la en suport digital. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Com estava estructurada la societat d’aquell temps? Com era el món feudal? Com estava estructurada la societat d’aquell temps? Què són els menestrals? Com imagines que es divertien culturalment? Molta gent d’aquesta època, sabia llegir? On hi havia llibres? A les cases dels pagesos? Has descobert la diferència entre trobador i joglar? Quina? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Ai, l’amor! Els descobridors de l’amor Qui va inventar això de l'amor? ACTIVITAT 2 Ai, l’amor! Els descobridors de l’amor Qui va inventar això de l'amor? Potser aquesta WebQuest ens donarà algunes pistes sobre aquest fet. Observarem el camp literari, allò que es diu als textos que coneixem d’aquesta època. De fet, la literatura és un dels camins que hem de seguir si volem reconstruir el passat, si volem saber el què, el com i el perquè de la vida dels nostres avantpassats més llunyans. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
ACTIVITAT 2 La primera aproximació que has de fer és de caire geogràfic. Has d’anar a a l'Europa medieval. Recordeu que l'edat mitjana abraça un llarg període, que se sol dividir en dues grans etapes: L'alta edat mitjana (s. V - s. XIII) i la baixa edat mitjana (s. XIV - s. XV). Com que volem investigar «sobre l’amor», caldrà que estudiem les primeres manifestacions amoroses que ens arriba en forma de poesia. Poesia de caràcter líric dels segles XII i XIII. Els seus autors es concentren en tres territoris que utilitzaven per fer poesia una llengua comuna, un estil i una temàtica iguals. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
OBSERVA ELS CANVIS
Situa la zona bressol de la literatura trobadoresca
Et por servir llegir el següent text... A Et por servir llegir el següent text... INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
1 Del verb néixer: nascut. La lírica a què donem nom de provençal, en sentit ampli, i que alguns denominen occitana, és constituïda per un conjunt de més de dues mil cinc-centes poesies escrites durant els segles XII i XIII per poetes nats1 a Gascunya, Llenguadoc, la Provença pròpiament dita, Auvèrnia i Llemosí, moviment al qual ben aviat s’incorporaren poetes nascuts a zones veïnes i de llengua diferent, principalment el nord d’Itàlia i Catalunya. Tots plegats escriuen en una llengua uniformada i amb pocs trets dialectals, que és natural i espontània per als nats en el nucli situat al migjorn2 de les Gàl·lies, però que han d’aprendre els nascuts a Itàlia i a Catalunya. 1 Del verb néixer: nascut. 2 Sud de l’actual França. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
El poeta, anomenat trobador, compon la lletra i la música de les seves peces, que després seran divulgades mitjançant el cant per uns recitadors anomenats joglars. És, doncs, un art que no es rep mitjançant la lectura sinó per mitjà del cant. Hi ha trobadors de condició molt diversa: des dels autèntics professionals, que componien per guanyar-se la vida, fins als grans senyors per als quals el fet de trobar3 era un ornament de llur personalitat o un vehicle de llur ideologia. 3 Compondre poemes. 4 Criteri. Regla o llei general, principi que governa el tractament o l’aplicació d’alguna cosa INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
MARTÍ DE RIQUER. Literatura catalana medieval. Perquè, si d’una banda aquesta poesia és de caràcter amorós, representat principalment pel gènere cançó, en què hom lloa i idealitza la dama, dins dels estrets cànons4 del que s’ha anomenat «amor cortès», d’altra banda el gènere conegut per sirventès és una poesia moralitzadora o d’atac personal o de propaganda d’idees que avui anomenaríem polítiques. D’altres gèneres provençals són el plany, la pastorel·la, la dansa i la balada; aquestes dues darreres cançons per a cor i solista adquiririen gran difusió. 4 Criteri. Regla o llei general, principi que governa el tractament o l’aplicació d’alguna cosa. MARTÍ DE RIQUER. Literatura catalana medieval. Delegació de Serveis de Cultura. Ajuntament de Barcelona, n. 4 INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
TREBALL DE L’ACTIVITAT 2 1 En un document WORD, processa tota la informació que has obtingut. Aquest text no pot ser més extens de una pàgines (ARIAL - 11 punts - doble espai). Fes una còpia, incorporant imatges i fotografies (per a la exposició i pel mural). 2 Pots fer una presentació en format PPS i presentar-la en suport digital. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Quins canvis geogràfics van succeir, sobretot al nostre país ? Quina era la llengua poètica de la major part d’Europa? La divina comèdia (1307). Dante Alighieri (el Dant, en català), amb quina llengua la volia escriure? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
ACTIVITAT 3 Hi ha una relació entre la societat medieval i la poesia d’aquesta època? Observa aquestes dues imatges i intenta arribar a una conclusió. Una de les imatges fa referència a l’organització de la societat. Descriu el que hi veus. L’altra ens apropa a una imatge amorosa «l'amor cortès». Descriu-la. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Ai, l’amor! La poesia amorosa ACTIVITAT 3 Ai, l’amor! La poesia amorosa OCCITÀ Ja no m'aya cor felo ni sauvage m'contra me mauvatz coselh no creya, qu'en sui sos om lige, on que me esteye si que de sus del cap li veu mo gatge; mas jonchas li venh a so plazer, e ja nom volh mais d'a sos pes mover tro per merce·m meta lai os despolh. CATALÀ Ja no em mostrarà el cor dur ni arisc i no creurà mals consells contra mi, perquè jo sóc el seu vassall exclusiu, allà on estigui, allò que tinc damunt del cap li atorgo com penyora; amb les mans juntes acudeixo al seu costat, i ja no vull moure'm més dels seus peus fins que per pietat em posi allà on es despulli. Guillem de Berguedà INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
ACTIVITAT 3 ELS AUTORS Els autors d'aquestes composicions són els anomenats... (?) És el mateix trobador que joglar? Podries definir cadascun d'aquests conceptes? Aquestes composicions anaven acompanyades d'una notació musical. Què et sembla eren poesies per ser llegides? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
ELS AUTORS: ALGUNS NOMS ACTIVITAT 3 ELS AUTORS: ALGUNS NOMS Guillem de Berguedà Guillem de Cabestany Cerverí de Girona Guerau de Cabrera Ramon Vidal de Besalú Alfons el Cast Huguet de Mataplana Jofre de Foixà Berenguer de Palou INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
ACTIVITAT 3 ELS GÈNERES Els principals gèneres de la poesia trobadoresca eren els següents: CANÇÓ, SIRVENTÈS, PLANY (o PLANH), ALBA, PASTOREL·LA i DANSA. La cançó recull el tema amorós. El sirventès servia per atacar els enemics. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Sirventès de Guillem de Berguedà contra Pere de Berga: Gentilment li vaig posar les banyes al caperó, que tothom pot dir-ho mentre es juga; i en separar-nos tingué tal cornella esquerra que tornaré sa i estalvi i joiós a la millor i que es més valuosa: i pel meu amor li prego que no es desficiï, que jo vaig a veure el rei navarrès enllà de Lerga. Al Meu Sogre trametré ma cançó, que sembla jueu que isca de sinagoga; i porta-me-la, si ningú no et tanca o et barra el pas, tu, Montaner. I no siguis lent, perquè en riuran el cavaller i el servent: mil d'ells diran que Jesús el submergí; i cadascú dirà que jo millor m'eleví. A vós m'atorgo, bona dama de Berga: vós sou or fi, i vostre marit merga. Gen li pausiei los corns el capiron que tota ren pot hom dir mentre·is joga; et al partir ac tal corneill'esquerra que tornarai sans e sals e gauzens a la meillor e que es plus valens; e per m'amor prec li que non s'esperga, qu'eu vauc vezer lo rei navar part Lerga. A Mon Sogre trametrai ma chansson, que par judieu q'iesca de sinagoga; e porta la·m, qui no·t clau o no·t serra, tu, Montanier, e non estias lens, qe riran en cavalliers e sirvens: tal mil diran que Ihesus lo somerga; c'usqex dira q'ieu meillur et enderga. A vos m'autrei, bona dompna de Berga: os etz fins aurs, e vostres maritz merga. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
TREBALL DE L’ACTIVITAT 3 1 En un document WORD, processa tota la informació que has obtingut. Recorda (ARIAL - 11 punts - doble espai). Pots fer una presentació en format PPS i presentar-la en suport digital. A.- Com anomenem els autors de les «poesies» sobre l’amor i altres temes del segle XII? B.- És el mateix trobador que joglar? Podries definir cadascun d'aquests conceptes? C.- Com que les composicions que ens arriben van acompanyades d'una notació musical., pensem que... D.- Has trobat algun autor més dels que t’hem dit? E.- Has trobat alguna dada sobre si hi havia dones en aquest art de «trobar»? F.- «Fin amors», «amor cortès»... Per què? INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
Qui són ara els trobadors? Han mort els trobadors? Qui són ara els trobadors? Trobadors, trobairitz... Trobador? Potser ets tu!
METODOLOGIA AVALUACIÓ El treball amb l'activitat de la web intenta il·lusionar l'alumne/a a iniciar un treball de recerca per tal de descobrir la literatura catalana. El treball s'intentarà fer en grup, quan això sigui possible. Almenys és un desig a realitzar: l'aula virtual és encara a l'horitzó. Si tot va bé, algunes de les activitats del curs tindran el seu origen en el treball previ dels alumnes. Combinarem el treball que farem a l'aula amb la pàgina web (aula virtualitzada). Treballarem i estudiarem els apunts de classe, que podran modificar amb noves aportacions. Treballarem amb una WebQuest. Controls de seguiment.. AVALUACIÓ S’avaluaran els conceptes (35%), els procediments (35%) i l’actitud (30%), seguint una avaluació contínua. Per poder superar satisfactòriament el crèdit cal entregar: les activitats proposades per a cada tema. Caldrà que lliurin al professor un treball on es donin les resposta a les diferents activitats. Aquesta feina comptarà un 20%. L'exposició oral comptarà un 30%, el mural o PPS que es presenti un 50%. INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
El meravellós món dels cavallers Antoni Ballús i Gimeno Àrea: Llengua i literatura catalana Nivell: 3r ESO He d’agrair el mestratge de moltes persones: el creador de les WQ, el dels que per mitjà de les seves WQ m'han ajudat a construir-la, i els que m’ajudaran a corregir-la. A tots el meu agraïment. He extret material i idees de http://www.xtec.es/~agimeno5/webquest/trobadors.htm i de les pàgines incloses a «recursos». He pidolat fotografies de la xarxa (si alguna tingués ©, i se m'avisa, la treure tot seguit). M'han servit els apunts que he anat construint aquests darrers anys per a la classe de Literatura Catalana de 3r ESO. Els gifs són de la xarxa. Espero els vostres suggeriments per anar completant aquesta experiència. Gràcies! Creació d'aquesta WQ: setembre del 2007 INTRODUCCIÓ – PREGUNTES 1 2 3 - ACTIVITATS 1 2 3 – RECURSOS 1 2 - AVALUACIÓ - CRÈDITS
¯ Per seguir escoltant: quiets! 8 Per tornar a començar ¯ Per seguir escoltant: quiets! ESC Per acabar