assignatura: AG037-Gestión de contenidos periodísticos para la Red Periodismo digital: recepció de la informació en l’era post-pc LA NOTICIA DIGITAL. Gèneres: la transformació i innovació http://www.uabacademy.eu MÁSTER EN NUEVAS TENDENCIAS Y PROCESOS DE INNOVACIÓN EN COMUNICACIÓN. UJI. CURSO 2012-13
copyright: manuel lópez(uab) PRIMERA PREGUNTA: ÉS IMPORTANT INTERNET? copyright: manuel lópez(uab)
L’any 2018, serà més important internet que ara? SEGONA PREGUNTA L’any 2018, serà més important internet que ara? copyright: manuel lópez(uab)
La comunicació... Fins ara E →R.......R →E.....E →R... I amb internet: E →R...R →R →R →R S’ha trencat el monopoli dels vells Emissors i tothom pot ser, ara, Emissor i Receptor copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) La web 2.0 ja és aquí La Web 2.0 es la transición que se ha dado de aplicaciones tradicionales hacia aplicaciones que funcionan a través del web enfocadas al usuario final. Web 1.0= dependencia de un “dueño” Web 2.0= el “dueño” eres tu Web 3.0= ¿pensará por nosotros? copyright: manuel lópez(uab)
En conclusió: canvi d’era Passem de l’era Guttenberg... A l’era digital Nous suports Nous llenguatges Nous gèneres Nous paradigmes (Paradigma es un concepto de opciones de ciencia, religiosa u otro contexto epistemológico) Nova manera de pensar i actuar Hem de pensar diferent pq l’era és diferent copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) Què em dona Internet? Relacions personals Serveis Informació Jocs Calaix ... ¿què em donen els altres MCM? copyright: manuel lópez(uab)
Una nova manera de rebre la informació? ¿quí guanyarà, el Telèfon o la tablet? copyright: manuel lópez(uab)
Preparem-nos per a futurs “artefactes” En un futur immediat (ja ha començat) abandonarem ordinadors PC per a treballar amb telefonia de nova generació i amb tablets més asequibles Els nous telèfons mòbils tindran projectors incorporats... La lectura serà col·lectiva i ara és individual copyright: manuel lópez(uab)
el número de usuarios de Internet se ha duplicado en 5 años (abril 2012) font Las tablet se venderán más que los PC en 2016 copyright: manuel lópez(uab)
Conclusió: ens hem de preparar Cal que el periodista/comunicador: Sigui un professional en sentit ampli Que treballi la notícia per a tots els suports Que redacti pensant en cada suport Que treballi en grup per a ser eficaç Que estigui mitjanament preparat Que sigui ràpid però concís copyright: manuel lópez(uab)
Noves generacions, menys paper? Com s’informa la gent ara? gent gran... gent jove... copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) El 50% dels diaris els compra gent de 45 a 65 anys El 20% gent de 35 a 44 anys El 19% gent de 25 a 34 anys El 9% gent de 18 a 24 anys Font copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) Pregunta: ¿en el futur qui comprarà diaris? El futur és dels “artefactes” mòbils: tablets i telèfons copyright: manuel lópez(uab)
Què ens dona ara el periodisme digital convencional? El País, El Mundo, El Periódico... Ens dona webs amb molt text, fotos i poc vídeo Els mitjans alternatius són els que més riquesa ens ofereixen: més notis directes, populars i més vídeos Youtube es converteix en el gran aparador dels vídeos populars Facebook és el gran aparador dels comentaris personals (i Twitter) copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) El País (2013) copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) El Mundo (2013) copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) El periodico (2013) copyright: manuel lópez(uab)
Els fotògrafs han de ser videògrafs... I els periodistes també copyright: manuel lópez(uab)
Un periodist@ al carrer ha de ser un informador “total” Si tens un comunicador en un incendi, pot escriure, fotografiar i gravar A la redacció ja editaran els videos i la resta de material... Però els moment en que hi ha l’incendi no es pot repetir copyright: manuel lópez(uab)
Fotos que poden tenir moviment copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) Eines del periodista Cam sony handicam:: 600 euros. FOTOS , VIDEO i VEU copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) TABLETS I TELEFONS IPOD (700 euros) LG (android 300 euros) copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) Inversió inicial El comunic@dor ha de convertir-se en un PRODUCTOR Inversió mínima: 2000 euros I amb això pot: Situar-se en un lloc d’interès periodístic Generar textos, fotos i videos Servir a diferents Mitjans Conservar arxius per vendre’ls copyright: manuel lópez(uab)
Incorporació del videoperiodisme copyright: manuel lópez(uab)
La nova manera d’explicar notícies: tv per IP http://www.graciamon.cat copyright: manuel lópez(uab)
Una TV ip en un petit poble: http://www.telepirineus.cat copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) Opinions per TVIP La revolució al Nord d’Àfrica al nostre telèfon i tablet: universcat La revolució democràtica segons Manuel Castells La revolució en periodisme segons David Segarra (flota de la llibertat a Gaza) copyright: manuel lópez(uab)
Els gèneres: renovació i innovació Els gèneres clàssics han evolucionat Ara la notícia a internet és multimèdia i en hipertext: no cal diferenciar gèneres, tot està dins de la notícia Els nous gèneres: xat, fòrums, twitter... copyright: manuel lópez(uab)
copyright: manuel lópez(uab) Pràctica de taller Fem una notícia senzilla (què vull dir?) Prenem la primera notícia de la web d’un diari de referència. La refem emprant les possibilitats digitals: hipermèdia i hipertext. posarem links de: context històric personatge documentació fonts geogràfic (amb google earth) video (amb youtube) veu (arxiu) analitzem la seva comprensió copyright: manuel lópez(uab)
I la servim a diferents suports i canals La notícia s¡ha de servir, per rapidesa, en aquest ordre Twitter Facebook SMS E-mail Diari electrònic ... ¿on més? copyright: manuel lópez(uab)