EL TREBALL DE RECERCA METODOLOGIA Albert Piñero Subirana 1916-17.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PERQUÈ ELS RIUS HAN D’ARRIBAR AL MAR?
Advertisements

AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Ciència, tècnica i societat
Com fer un treball de recerca
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
IMPLANTACIÓ DE LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A LA CIUTAT DE LLEIDA Anàlisi estadística - desembre 2000 IMPLANTACIÓ DE LES TIC A LA CIUTAT.
Metodologia de treball:
Característiques i classificació.
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
Estudi per a la identificació de
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
PREINSCRIPCIÓ DE QUART.
L’Expressió escrita.
Elisabet - Abril – Rubén 6èB
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
L’informe de laboratori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Experimentam amb la ciència
Disseny i implementació d’una base de dades relacional
Projecte d’Itineraris Formatius
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Inventari Ecològic i Forestal de Catalunya
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Presentació llibre: Com fer recerca
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
L´assaig de postguerra
UD1- L’activitat científica
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
Matemàtiques 3er E.S.O..
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
LES ONG: CAMINANT PEL MÓN
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
2. El materialisme històric de Marx
Com fer una presentació? Comunicació oral
Pràctica 2.2: Cerca en bases de dades bibliogràfiques per a la investigació en treball social Objectius: Donar a conèixer els recursos bibliogràfics que.
Treball de Recerca de Batxillerat
TECNOLOGIA.
Thinkató Instruccions
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
REAXYS.
TEST DE L´EMPRENEDOR/A
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
L’AIGUA UN RECURS POC VALORAT?
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Organització i creixement
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
El Treball de Recerca.
Coneixement del medi natural
ECOSISTEMES FORESTALS A LES SALINES
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

EL TREBALL DE RECERCA METODOLOGIA Albert Piñero Subirana 1916-17

QUÈ FA QUE UN SIGUI UN TREBALL DE RECERCA? Investigació sobre un tema de recerca ben acotat: problema (expressat en forma de pregunta/es) més objectius Ús de fonts d’informació primàries: documents, estadístiques, fonts orals, enquestes, entrevistes, experiments, textos literaris, filosòfics, històrics, obres d’art, documents audiovisuals, premsa, etc.

LES PARTS DE LA MEMÒRIA ESCRITA El treball escrit o memòria ha de tenir ,per normativa, quatre apartats: 1. Introducció: què vull investigar i com? (Problema, objectius i metodologia) 2. Cos del treball: marc teòric i treball de camp amb fonts primàries 3. Conclusions: què he fet? Quins resultats he obtingut? Per què són rellevants? 4. Bibliografia: quines fonts he consultat?

COM ACOTAR EL TEMA DE RECERCA? a. Problema Què vull investigar? (expressat en forma de pregunta/es) b. Objectius Quins objectius concrets em proposo? Tres o quatre aspectes concrets que puc tractar d’aquest problema (enunciats amb verb en infinitiu)

Ha de tenir interès científic o cultural, no només personal a. Una bona pregunta:  Ha de tenir interès científic o cultural, no només personal Ha d’admetre respostes precises,concretes i objectives Ha de ser assequible per a l’alumne/a INCORRECTA Quins canvis es produiran en el món educatiu en els propers vint anys? CORRECTA ¿Quins són els factors que determinen l’èxit o el fracàs dels estudiants a l’escola primària del meu poble?

b. Objectius Exemple: Com i per què s’ha transformat el comerç del centre comercial de Figueres en els últims vint anys? Objectius: -Classificar els tipus de comerç dels cinc carrers més importants segons antiguitat, producte i propietat. -Fer el mapa de comerços de la dècada dels anys 90 i d’ara. -Conèixer de primera mà les opinions dels principals actors (propietaris,assalariats de franquícies, cambra de comerç, gestors municipals, etc. -Explicar les causes del tancament i reconversió de molts comerços -Entendre les conseqüències i riscos de l’entrada massiva de les empreses multinacional en una capital de comarca com Figueres.

ESTRATÈGIA METODOLÒGICA: COM HO FARÉ PER ASSOLIR ELS OBJECTIUS I RESPONDRE LA PREGUNTA?   Marc teòric: Quines lectures prèvies (llibres, articles de revistes especialitzades, ...) he de fer per situar-me en el tema? Quins conceptes, hipòtesis i teories o coneixements científics previs he de dominar per poder emprendre la recerca? Treball de camp: Fonts d’informació primàries: Tractament de la informació: Què faré amb la informació obtinguda? PROCEDIMENTS Amb quin material treballaré? Obres artístiques: Tractament estadístic i gràfics Documents (d’arxius, hemeroteques, ...) Classificació, tipologia, ruta Premsa diària Comparació Internet Comprovació d’hipòtesis Entrevistes Reconstrucció biogràfica o d’un fet històric Enquestes Estudi de cas Obsevació Altres Experiment Textos (literaris, històrics, periodístics, etc.)

TIPUS DE TREBALLS estudis de cas documentals, descriptius i de catalogació comparatius explicatius, interpretatius i experimentals de creació artística de disseny i producció

1. Estudis de cas: estudi d’un cas particularment ric i significatiu ja sigui una biografia, una empresa exitosa, un producte, una campanya publicitària, etc., involucra tècniques qualitatives que incorporen la perspectiva subjectiva de l’informador (fonts orals, entrevistes en profunditat, histories de vida, etc.) Exemples: Confecció de l’arbre genealògic familiar Història de vida d’un personatge destacat de la família/poble Les dones i la guerra civil, dues històries de vida oposades Reconstrucció d’un fet històric local a partir de diferents històries de vida L’experiència de la solitut a la vellesa Estudi d’una empresa exitosa Estudi d’un edifici emblemàtic

2.Treballs documentals, descriptius i de catalogació: pregunten pel què i el com més que no pel perquè. Recollida, anàlisi, interpretació d’una quantitat rellevant de dades empíriques o documentals per tal d'establir generalitzacions estadístiques, fer-ne un inventari, classificació, confeccionar una tipologia, ruta, etc. Pot involucrar enquestes, si volem generar informació nova i tractament estadístic de les dades. Exemples: Confecció d’un herbari d’una zona determinada. Estudi dels partes I expedients de vigilància de frontera durant la immediata postguerra. Rutes megalítiques a l’Alt empordà. Recull i tipologia de l’ús d’anglicismes en la llengua parlada dels joves. Inventari de les eines del camp. Estudi dels núvols: identificfació i relacions amb el clima. Els models de dona en els espots televisius. Estudi del daltonisme en la població de l'institut. Estudi de la violència a través de la premsa comarcal. Els hàbits de consum de les noves tecnologies de la informació en els estudiants de l’institut.

3.Treballs comparatius: comparació el màxim d’exhaustiva entre dos o més termes que poden ser de molt diversa índole: obres artístiques o literàries, productes o marques comercials, teories, autors, etc. Caldrà trobar els criteris pertinents que permetin dur a terme la comparació. Exemples: Comparació de la funció bacteriana dels gels de bany Comparació d’una novel·la amb la seva adaptació cinematogràfica Comparació de diversos productes artesanals de la zona: procés d'elaboració i qualitats finals del producte Visions de La guerra del Vietnam a través del cinema Estudi comparatiu d’arquetips mitològics en el cinema Freud i Dalí Comparació entre una masia catalana i una vil.la romana Dues visions de la guerra civil Què han dit els filòsofs sobre les dones? El tractament dels personatges masculins i femenins a La plaça del diamant de Mercè Rodoreda

4.Treballs explicatius, interpretatius i experimentals: van destinats al plantejament d’hipòtesis explicatives o interpretatives. Poden involucrar el disseny i realització d’experiments o altres tipus d’evidència que permeti posar a prova i contrastar una o diverses hipòtesis. Exemples: Estudi de la incidència dels substrats geològics en la composició química (carbonats, clorurs, nitrats, etc.) de les aïgues d'un riu. Estudi de la incidència de la tramuntana a la plana de l'Empordà a partir dels seus efectes en la inclinació dels arbres. La importància de la música en el cinema Per què estudien carreres diferents els nois i les noies? Mercè Rodoreda es pot considerar una escriptora feminista? Per què falla tant la nostra memòria? Estudi experimental de la memòria

5. Treball de creació artística: tenen com a objectiu la realització d’una obra artística (novel.la, composició musical, etc.). Parteixen igualment d’un problema o pregunta a respondre però el resultat final és una creació pròpia. En la memòria escrita cal documentar, analitzar, reflexionar i justificar el propi procés de creació que s’ha seguit. Exemples: -Redacció d’una novel.la a partir de la documentació al voltant d’un tema, gènere o estil (per exemple: Com es crea una novel.la policíaca?) -Disseny d’una peça de roba -Anàlisi d’un gènere o estil musical i creació d’una composició

6.Treballs de disseny i producció: van encaminats a resoldre problemes pràctics o dissenyar solucions tecnològiques. Poden involucrar la fabricació d’enginys tecnològics. El resultat final és un producte o artefacte, però, en qualsevol cas, el treball ha d’anar acompanyat de la part teòrica corresponent on s’expliciten les bases teòriques i científiques ,es documenta el procés que s’ha seguit per tal d’anar resolent els problemes que han anat sorgint. Exemples: -Disseny i construcció d’una estació metereològica automàtica -Disseny d’un projecte de cooperació amb una ONG per tal de construir un pou en un poblat on hi manca aigua -Disseny d’una casa domòtica

https://sites.google.com/a/xtec.cat/treball-de-recerca-de-batxillerat/