La música en la civilització grega Segles VII-III a. C.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Breve vistazo a este arte
Advertisements

Hades El déu de l’inframón.
MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
L’EDAT MITJANA: UN TRESOR DE MIL ANYS.
(Antigues civilitzacions)
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
Això vol ser un homenatge a la sardana
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
ELS INSTRUMENTS DE LA COBLA
Les nou Muses Les muses eren 9 divinitats, filles de Zeus i la titànide Mnemòsime (La Memòria), fruit de nou nits d’amor. Acompanyen el déu Apol·lo.
INSTRUMENTS DEL ROMANTICISME
Treball de MÚsica les castanyoles
Els instruments musicals
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
El llibre dels salms conclou amb aquesta invitació a entonar un "cant" solemne en honor del Creador, que habita en el seu santuari còsmic, sobre la.
L'EDAT MODERNA.
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
ELS PLANETES.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
MÚSICA TRADICIONAL VALENCIANA
L'ART GREC.
ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA DE PUIG-REIG
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
La primera estrofa d'aquest cant processional (vv La primera estrofa d'aquest cant processional (vv. 1-2) és una invitació a l'alegria i a l'acció.
L’art a la Grècia clàssica
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
NIVELLS D’0RGANITZACIÓ
El Cant Gregorià.
Religió i els déus romans
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ELS PLANETES.
La música en la pre-història
ART GREC.
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
La música en la pre-història
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La música en Mesopotàmia
2. El naixement de la filosofia occidental
LES CULTURES GREGA I ROMANA
DE LA DURADA AL RITME.
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Mite d’Orfeu Paula Ribes Ivars.
Dûna Petit i Júlia Cacho
L´assaig de postguerra
BATXILLERAT ARTS ESCÈNIQUES
La música en La civilització xinesa
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
MUSICA TRADICIONAL VALENCIANA MÚSICA TRADICIONAL VALENCIANA
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
Índex La composició de l’Univers L’origen de l’Univers Les galàxies
Gèneres Musicals.
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
LAS 9 MUSAS DEPARTAMENTO DE LATÍN IES RAFAEL ALBERTI DE CÁDIZ.
EQUINOCCI DE PRIMAVERA 2012 A la Rovira Nova !!.
Això vol ser un homenatge a la sardana
Consum per substàncies per any (últim mes)
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
DIES DE LA SETMANA Marta González 3r ESO.
FET PER : FRANCESC TUDELA DOMENECH
Les Avantguardes (principis segle XX)
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
Cristoph W.Gluck “Orfeu i Euridice”
L'art grec.
ELS PLANETES.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ART MODERN.
Transcripción de la presentación:

La música en la civilització grega Segles VII-III a. C. Unitat 1

Generalitats I La música en l'Antiga Grècia va ser una de les pedres angulars sobre les quals es recolzava l'art hel·lé. D'una importància social innnegable, la música va establir una relació molt íntima amb la dansa i, per descomptat, amb el teatre, un altre dels pilars fonamentals de la seua cultura. Però, a més, l'estructura arquitectònica de la música grega està íntimament lligada amb la posterior música occidental ja que esta, per descomptat amb prou modificacions, va utilitzar en part les escales que havien sigut desenrotllades pels músics hel·lens.

Generalitats II La música té un sentit més profund i formatiu que per a nosaltres, era sinònim d’harmonia, ritme i equilibri. L’harmonia de les esferes produia un equibri perfecte a l’Univers. Per a Platon, la música ho significava tot, té en sí mateix l’harmonia de la sensibilitat i facultat anímica. La música constitueix un art consustancial a l’educació integral de l’ésser humà. Es troba lligada íntimiament amb el teatre i ocupa un lloc important en la vida social grega. És obligació estudiar música en tota formació educativa.

Instruments LIRA: Creada por Terpandro (segle VII a. C.) amb la conxa d’una tortuga amb banyes de cabra amb 5 cordes (encara que es va anar ampliant fins a 11). AULOS: D’origen frigi, és una espècie d’oboè primitiu de dos tubs units per un tudel i una canya doble. TROMPA DE GUERRA: (Cornu, dels romans). ARPES

Curiositats mitològiques Apol·lo: Fill predilecte de Zeus, déu de la llum, de la veritat i de la interpretació dels somnis, de la música i poesia, tanyedor de las lira corifeu de les muses. Dionisio: Fill de Zeus, déu de les forces de la natura que embriaguen els sentits, déu del vi, la dansa i el teatre, en el seu sèquit trobem a Màrsias, entre altres, que tocava el aulos. Les 9 muses: primer ninfes i deesses del cant i del ritme. Filles de Zeus que representen diferents aspectes de la música, llengua, dansa i ciència. Clio (història i epopeia), Calíope (Poesia, cançó i narrativa), Melpómene (tragèdia), Talia (comèdia), Urania (Poesia didàctia i astronomia), Terpsícore (Poesia coral i dansa), Erato (Cançó amatòria), Euterpe (música i flauta), Polímnia (Cants, himnes).

Període estil geomètric (S. XI-VIII) Basat amb narracions de la “Iliada” i “Odissea” d’Homer. Cant amb acompanyament per instruments de corda (Kitharodia), executat per aedos. Cant amb acompanyament de l’aulos (aulodia). Aquest instrument intentava imitar la veua humana. També es practaicava el cant coral.

Període arcàic (S. VII-VI) La recitació finalitza amb un narrador: rapsoda. El proemio (himne als deus interpretat a l’inici després de la introducció de les narracions) es converteix en una peça musical autònoma. En aquesta època sorgeix la lírica (en Lesbos), és a dir cant acompanyat per la lira. El vers grec constitueix una unitat de música i llengua. La llengua es converteix en melodia, i el poeta és, alhora, cantat i músic.

Període clàssic (S. V-IV) La gran forma d’aquest període és la tragèdia. Els instrumentistes i el cor es situaven, de peu, en forma semicircular davan i baix de l’escenari, en l’orchestra. Els cantants dialogaven amb el cor (Kommos), pero també cantaven amb acompanyament de l’aulos (parakatabase). La música nova tendeix cap una expressió subjectiva. Autors: Eurípides, Sófocles i Esquilo.

Instruments de corda Phormix (lira) Kithara. Kithara de bressol Lira Barbiton Arpa Llaüt

Instruments de vent Aulos (o bombyx o kalamos) Syringx (flauta de pa, per homenatge a Pan, déu pastoril d’Arcàdia). Flauta travessera. Salpinx (trompeta…).

Instruments de percussió Krotala (castanyoles). Kymbala (plats). Tympanon (pandero). Krupeizon (sonall). Xylophon. Sambyke (arpa de mà). Kochle (trompa de caragol de mar).

Sistema Teleion diatònic