15.215 km o el drama del Corredor Mediterrani
La Comunitat Valenciana en xifres Infrafinançament reconegut dels valencians: -1654 milions euros/any Deute FLA (fins desembre 2015): 27.112 milions Deute total: 40.262 milions euros Població sobre mitjana espanyola: 11 % PIB sobre mitjana espanyola: 10 % Inversió regionalitzada 2012-15: 6,89 % Licitació estat 2012-2015: 4,57 %
La realitat demogràfica europea
La realitat demogràfica espanyola
La realitat econòmica espanyola
PGE 2016. Ministeri Fomento: * 67 % AVE * 5 % Rodalies * 8 % Convencional * 4 % Varis * 5 % Material mòbil * 11 % Manteniment
1963 sobre autopista Mediterrània
Model obsolet d’infraestructures 15.215 km de vies fèrries a l’estat espanyol, que és la distància entre Austràlia i Madrid i 45.000 milions d’euros invertits en trens des del Madrid-Sevilla, però no tenim Corredor Mediterrani. Segons l’Informe de la Comisión Nacional de la Competencia 2013: “el ferrocarril no alcanza el 10 % del total de tráficos en ningún puerto español de más de 10 millones de toneladas/año de mercancías”.
Model obsolet d’infraestructures Mercaderies Descens del 54% de l’ús del ferrocarril en els últims 20 anys. Mentre creix a la U.E.
Model obsolet d’infraestructures Passatgers València-Barcelona: 1997-2004, 2ª d’Espanya. 2ª i 3ª ciutat d’Espanya. Més de 5 milions de persones. Més de 2.500 quilòmetres d’AVE a tota Espanya i el tram amb més passatgers continua sense ser AVE. Més de 3 hores de trajecte. El mateix que en 1997. Afecta a totes les connexions amb Murcia, Alacant, Castelló, Tarragona i França
Què és un corredor continental? The Corridor Chronicles- Patrick A.Witte
Dades macro del Corredor Mediterrani (UE) 90 milions habs (18 % pob. UE28; 17 % PIB). Mercat de 150 milions de tones (2010), que podria arribar a 267 milions (2030) Mercat de 128 milions de passatgers (2010) que podria arribar a 177 milions (2030) Trànsit mitjà del 14,6 % en ffcc (amb CM 27 %) De no fer-se, de 129,6 milions per carretera a 228,6 milions
Cost de la no implementació dels Corredors Per cada euro invertit, 6 euros de PIB addicional en 2030 De no fer-se, el PIB de la UE seria un 1,8 % més baix, amb una reducció de 294.000 milions d’euros i uns 9 milions menys d’ocupacions.
º
Dilemes espanyols al camp de les infraestructures Eficiència vs. Equitat Intensitat vs. Extensió DEBATS PER AL FUTUR
Post-programme Surveillance Report, Spain (Tardor 2015) When selecting transport projects, Spain seems to have given higher priority to increasing geographical cohesion tan improving efficiency, and investment plans still include high-speed railway lines and motorways in areas with little traffic. [Les polítiques a Espanya] have favoured an extended network for passenger transport to the detriment of better connectivity of production poles with consumption/export sites and interconnectivity with bordering markets. nevertheless, railway connections to ports have not been sufficiently developed HSL (High Speed Lines): There is a significant risk that some of the new lines will not generate sufficient revenues to cover their operation costs.
REFORMA ESTRUCTURAL MODEL INVERSIÓ DE L’ESTAT I D’INFRAESTRUCTURES Sí als corredors basats en la dinàmica demogràfica i en nodes d’activitat (metròpolis i ports en context macrorregional dinàmic) Sí a un canvi model radial d’infraestructures en la qual prevalguen les mercaderies i la intermodalitat portuària Sí a una anticipació a les grans tendències globals al transport i l’articulació de cadenes de valor REFORMA ESTRUCTURAL MODEL INVERSIÓ DE L’ESTAT I D’INFRAESTRUCTURES