La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Models de gestió aeroportuària:

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Models de gestió aeroportuària:"— Transcripción de la presentación:

1 Models de gestió aeroportuària:
Espanya en perspectiva europea i internacional Germà Bel Universitat de Barcelona Palma de Mallorca, 24 de Gener de 2008 2008

2 Qüestions centrals 1) El model de gestió dels aeroports a Espanya en el context internacional 2) Alguns efectes econòmics: Inversió en els aeroports espanyols 3) El futur del modelo de gestió dels aeroports a Espanya: La necessitat de la reforma

3 1) Model de finançament i gestió d’aeroports a Espanya
Gestió totalment pública i centralitzada* (Aeropuertos Españoles i Navegación Aérea, AENA) Decisions centralitzades sobre: Inversions; Gestió de recursos econòmics del sistema -‘caixa única’- Política comercial. _____________________________________________________________

4 1) Model de finançament i gestió d’aeroports a Espanya
Els ingressos d’AENA s’obtenen de: +++ Taxes pagades pels usuaris (control tràfic + instal·lacions) +++ Ingressos per activitats comercials (habitualment concessions privades) Alguns aeroports tenen beneficis i altres tenen pèrdues. El sistema en conjunt te superàvit corrent, que finança el deute assumit per AENA.

5 Com es compara amb la resta de mercats aeris desenvolupats?

6 Propietat empreses gestores
País Trànsit 000 Aeroports top 50 gestió Propietat empreses gestores Regne Unit 10 Individual Diversos models: privat, gov. Local Alemànya 8 Diversos models: co-titularitat privada, gov. central, regional i local Espanya Integrada gov. Central França 6 Privada/gov. Central (Paris), cambra comercio (resta) Itàlia 87.906 4 Diversos models: privat, gov. regional i local Holanda 46.433 1 Co-titularitat gov. central, regional i local Grècia 30.799 privat/gov. Central (Atenes), gov. Central (resta) Irlanda 24.254 Suècia 22.899 Parcial Integrada gov. Central, Municipals, privats Dinamarca 22.173 privat (Copenhague), gov regional i local (resta) Portugal 20.272 Aústria 19.685 privat (Viena), gov. regional i local (resta) Bèlgica 17.814 privat (Brusel·les), gov. regional i local (resta) Finlàndia 12.348 gov. Central (3 altres) Rep. Txeca 11.266 gov. central (Praga), gov. regional i local (resta) Hongria 8.049 Privat Polònia 7.080 Gov. central (Varsòvia), co-titularitat gov. central, regional i local, Privat Xipre 6.782 Bulgària 5.023 Romania 3.494 Malta 2.757 Letònia 1.872 Eslovàquia 1.583 Luxemburg 1.538 Lituània 1.434 Estònia 1.393 Eslovènia 1.217 privat (Ljubliana), co-titularitat privat i gov. central (resta)

7 La gestió dels aeroports en països europeus (UE-27 + Turquia) i països anglosaxons no europeus amb més de 20 milions d’habitants País Número aeroports en top 50 UE. 2005 Gestió aeroports Propietat empresa gestora aeroports Espanya 8 Integrada govern central Turquia 1 Individual Privat, govern central Polònia Parc. integrada (en canvi) gov. central (Varsòvia), gov. central i regional, privat Romania Regne Unit 10 individual Diversos models: privat, gov. Regional Alemànya Co-titularitat: privat, gov. regional i gov. Central França 6 privat/gov. central (París), cambra comerç (resta) Itàlia 4 Estats Units Molts govern regional Canadà Austràlia privat, gov. regional

8 És equiparable amb la resta del països desenvolupats?
Països de la UE-27 i altres desenvolupats que han reformat la gestió dels aeroports en les dues darreres dècades Reforma des d’un model centralitzat a un model individual En curs de canvi des d’un model centralitzat a un model individual Reforma des d’un model individual a un model centralitzat Austràlia Canadà Eslovènia Grècia Hongria Irlanda Rep. Txeca Bulgària Turquia Polònia (Parc. Integrat) Romania Suècia (parc. Integrat) Ǿ

9 2) Alguns efectes econòmics del model espanyol
+ La retòrica Els aeroports nacionals constitueixen una xarxa [sic]. Hi ha que gestionar-los en conjunt, i no és bo que hi hagi competència. És necessari que hi hagi un sistema de caixa única per finançar mitjançant subsidis creuats els aeroports no rendibles

10 Alguns efectes econòmics del model espanyol
+ La pràctica? No es disposa de dades individualitzades per aeroports des de 1998 (“apagada” informativa). Es disposa de dades sobre inversió territorialitzada (Les Corts aproven inversions, tot i que no apliquen recursos pressupostaris) Es disposa de dades individualitzades de trànsit (AENA)

11

12

13

14

15 Com s’explica aquesta distribució d’inversions?
Anàlisi amb dades de panell per explicar: a) Percentatge de la inversió; b) Inversió per càpita Resultats més significatius: Factors que influeixen en la distribució de la inversió: PIB per càpita (+); Demanda (% Total Sistema) (+); Trànsit Domèstic (% Total aeroport) (+); Força electoral partit govern (+); Correlació govern central/govern regional (+)

16 3) El futur del model de gestió dels aeroports a Espanya:
La necessitat de la reforma A) El model espanyol és anormal en el context de països de la UE i de la OCDE B) Els avantatges de la gestió individual són importants: 1) Promou la competència entre aeroports per captar les companyies aèries que es considerin més adients, tant per l’aeroport com pel territori on s’ubica.

17 3) El futur del model de gestió dels aeroports a Espanya:
La necessitat de la reforma A) El model espanyol és anormal en el context de països de la UE i de la OCDE B) Els avantatges de la gestió individual són importants: 2) Afavoreix la transparència en el finançament de les activitats corrents i les inversions de capital: es reduiria la magnitud i l’ opacitat del sistema actual de subsidis creuats.

18 3) El futur del model de gestió dels aeroports a Espanya:
La necessitat de la reforma A) El model espanyol és anormal en el context de països de la UE i de la OCDE B) Els avantatges de la gestió individual són importants: 3) Facilita l’establiment de mecanismes de col·laboració entre el sector públic i el sector privat: la gestió per entitats de menor escala tendeix a ser més flexible i menys burocratitzada.


Descargar ppt "Models de gestió aeroportuària:"

Presentaciones similares


Anuncios Google