Unitats didàctiques Aprenentatge i ensenyament de la biologia i la geologia Rosa Marín Osma Anna Montagut Hernández Neus Montaña Martínez Tatiana Pla Doz.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

L´energia.
GUIA D’ÚS DE LES PLATAFORMES DEL CENTRE
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
MARIA VIU AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
La Terra.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
LES PLANTES I LES SEVES PARTS
QUINS MATERIALS SÓN MILLORS CONDUCTORS ELÈCTRICS?
AVALUACIÓ DE L’ASSIGNATURA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, 1
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
3a PART Els nens i nenes de P- 4
NIVELLS D’0RGANITZACIÓ
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
● Un home perseguit implacablement (v ● Un home perseguit implacablement (v. 9) apel·la al poder de Déu perquè el deslliuri dels seus adversaris.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
DE LA GARROTXA A L’EMPORDÀ, VIU EL FLUVIÀ
Biologia i Geologia. 4t d’ESO
La funció de relació en els vegetals
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Experimentam amb la ciència
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
Éssers vius i éssers inerts
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
Tema 5. L’atmosfera. Pàg 66 La Terra està envoltada per una barreja de gasos que anomenem atmosfera. Aquesta barreja de gasos és l’aire que respirem,
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Què hi ha a l'Univers?.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Un far a l’entrada anuncia la Setmana UNESCO
UD1- L’activitat científica
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Matemàtiques 3er E.S.O..
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
LA LLUNA RUTH MORETA, HELENA CUNILL, HAIRAT ABUBAKAR, NOUH DAHOU, ROGER FONT I MIQUEL DELS SANTS.
Marina Rubio Cèlia Villalbí Albert Marlès
CAP DE CREUS.
I tu, qui dius que sóc? Maria Carol Romera 6è. – Grup 0
Els corriols Piu i Piua.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Informàtica Batxillerat HCS
EL GAT LLAMPEC VISITA ALS ALUMNES DE CICLE MITJÀ
TECNOLOGIA.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
BIODIVERSITAT A L’HORT
TEST DE L´EMPRENEDOR/A
CONCURS INVENTEM-REPTE REAL
HABILITATS COMUNICATIVES
Cant espiritual Joan Maragall.
TREBALL D’INVESTIGACIÓ sobre la teoria de l’evolució actualment
LA TERRA SÒL, AIGUA i L’AIRE FORMEN LA TERRA ON VIUEN ELS ÉSSERS VIUS.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Organització i creixement
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
El Montgrí per camins de calç.
Som humans. Per això a vegades….
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
L’AIGUA ÉS VIDA.
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
EL TACTE.
Transcripción de la presentación:

Unitats didàctiques Aprenentatge i ensenyament de la biologia i la geologia Rosa Marín Osma Anna Montagut Hernández Neus Montaña Martínez Tatiana Pla Doz

Les nostres unitats didàctiques Biologia La relació i la coordinació en les plantes. 2n ESO Geologia L'activitat geològica externa del planeta. 3r ESO

Biologia Curs: 2n d’ESO Matèria: Ciències de la Naturalesa Unitat didàctica: La relació i la coordinació en les plantes. Activitat central: pràctica dels tropismes.

Sessió 1 Realització d’una KPSI per tal de saber els coneixements previs dels alumnes. Repàs de les funcions de relació i coordinació dels animals. Activitat inicial que servirà per introduir el tema.

Sessió 1 KPSI No tinc idea formada. Tinc resposta però no estic segur/a que sigui la correcta. Ho sé, però potser no ho explicaria bé. Ho sé i sé explicar-ho als altres. 1 2 3 4 Conec les funcions vitals Conec la funció de relació Conec els elements implicats en la relació Conec els diferents tipus de receptors

Sessió 1 Activitat inicial Sabem que els éssers vius, entre d’altres funcions vitals, responen davant els canvis ambientals. Imagineu-vos que uns companys vostres diuen: Quan s’acosta l’hivern, els óssos responen al canvi d’estació hivernant. I les orenetes migren! Quan arriba el fred, marxen a zones més càlides, i quan arriba el bon temps, tornen. Les abelles fugen del fum. Ho he vist quan el meu tiet va a recollir la mel! La Rita, que no està atenta a classe, també diu la seva: És clar! I les plantes, com que no tenen òrgans dels sentits ni es poden desplaçar, no responen als canvis ambientals!

Sessió 1 ? Activitat inicial (pluja d’idees) És cert el que diu la Rita? Com li ho explicaríeu? Podeu utilitzar exemples. ?

Sessió 2 Resum de la sessió anterior. Els tropismes. Les nàsties. Les hormones vegetals.

Sessió 2 Geotropisme i fototropisme: http://www.youtube.com/watch?v=Pl8qV-nuh9U PowerPoint en vídeo: http://www.youtube.com/watch?v=XpHDgYJZarE Planta carnívora: http://www.youtube.com/watch?v=Vcbj2EOY958 Blog de ciències de 2n d'ESO: http://naturaleseso2.blogspot.com.es/2010/11/la-relacion-en-los-vegetales.html

Sessió 3 Repàs de la unitat. Inici de la pràctica: Els tropismes. Aquesta activitat s’avaluarà mitjançant una rúbrica.

Els tropismes L’Aniol visita a la seva tieta que és professora a l’institut de la ciutat. Quan surt al jardí veuen un munt de pots de vidre amb petits brots a l’interior. L’Aniol, que és molt curiós, s’ho mira amb atenció. Veu que semblen llenties, però els surt una arrel i una tija. Per comprovar que està en el cert, va a parlar amb la seva tieta. Tieta! Això que hi ha en aquests pots són llenties? Sí. Però els surt una tija cap a dalt i les arrels per avall! Molt observador... Però per què ho has fet, això? Veuràs, als meus alumnes de 2n d’ESO els estic explicant la relació de les plantes i he pensat que ho entendrien millor si ho veuen en aquests pots.

Els tropismes Com li explicaríeu a l’Aniol el que vol demostrar la professora als seus alumnes?

Els tropismes Ara, vosaltres us posareu en la pell de la professora. Per poder-ho fer, us dividiré en 4 grups i cadascun s’encarregarà d’estudiar un tropisme diferent: fototropisme, geotropisme, tigmotropisme i hidrotropisme.

Fototropisme Vosaltres sereu els encarregats d’explicar el fototropisme. Quina hipòtesi creieu que heu de comprovar? (debat) Hipòtesi: la tija té un fototropisme positiu.

Fototropisme Per poder-ho fer, necessitareu: 3 llenties. Un pot de vidre. Cotó fluix. Aigua. Els passos que heu de seguir són els següents: Poseu les llenties dins del pot de vidre sobre el cotó fluix humit. Poseu-lo a un racó on hi arribi suficient llum. Vigileu que no molesti perquè no el podreu moure durant l’experiment. Les llenties triguen uns dies en créixer, heu de ser pacients. Convé que aneu comprovant que el cotó no s’assequi, ha d’estar sempre humit. Al cap d’una setmana, haureu de portar el pot a classe i explicar-ho als companys. En cas que no surti res, raoneu el per què. Sort!

Geotropisme Vosaltres sereu els encarregats d’explicar el geotropisme. Quina hipòtesi creieu que heu de comprovar? (debat) Hipòtesi: l’arrel té un geotropisme positiu.

Geotropisme Per poder-ho fer, necessitareu: 6 llenties. 2 pots de vidre. Cotó fluix. Aigua. Els passos que heu de seguir són els següents: Poseu les llenties dins del pot de vidre sobre el cotó fluix humit. Poseu-lo a un lloc on hi arribi suficient llum. Un pot l’heu de posar dret i l’altre, en horitzontal. Les llenties triguen uns dies en créixer, heu de ser pacients. Convé que aneu comprovant que el cotó no s’assequi, ha d’estar sempre humit. Al cap d’una setmana, haureu de portar el pot a classe i explicar les diferències del que ha passat als pots als companys. En cas que no surti res, raoneu el per què. Sort!

Tigmotropisme Vosaltres sereu els encarregats d’explicar el tigmotropisme. Quina hipòtesi creieu que heu de comprovar? (debat) Hipòtesi: el pèsol té tigmotropisme positiu.

Tigmotropisme Per poder-ho fer, necessitareu: 1 planter de pèsol. Una canyeta. Aigua. Els passos que heu de seguir són els següents: Regueu el planter i poseu-lo a un lloc amb suficient llum (a poder ser a la finestra o al balcó). Claveu la canyeta al test, vigilant de no trencar el planter. Aneu regant la planta perquè l’haureu de portar a classe i explicar què heu observat. En cas que no surti res, raoneu el per què. Sort!

Hidrotropisme Vosaltres sereu els encarregats d’explicar l’hidrotropisme. Quina hipòtesi creieu que heu de comprovar? (debat) Hipòtesi: l’arrel té hidrotropisme positiu.

Hidrotropisme Per poder-ho fer, necessitareu: 3 llenties. 3 taps de suro. 3 agulles de cap Cotó fluix. Aigua. Els passos que heu de seguir són els següents: Heu de fer una mena de “pintxo” amb el cotó, la llentia i el tap. El tap farà de base, la llentia quedarà al mig i al damunt hi tindrà el cotó que haureu de mantenir humit. Les llenties triguen uns dies en créixer, heu de ser pacients. Al cap d’una setmana haureu de portar-ho a classe i explicar què ha passat a la resta de companys. Sort!

Resultats Fototropisme Geotropisme Tigmotropisme Hidrotropisme

Rúbrica

Geologia Curs: 3r d’ESO Matèria: Biologia i geologia Unitat didàctica: Els processos geològics externs i mesures per la seva predicció. Activitat central: presentació d’un vídeo fent una predicció del temps.

(quadre)

Sessió 1

Sessió 1 KPSI No tinc idea formada. Tinc resposta però no estic segur/a que sigui la correcta. Ho sé, però potser no ho explicaria bé. Ho sé i sé explicar-ho als altres. 1 2 3 4 Conec les capes de la Terra Conec com es formen els fenòmens meteorològics Conec els processos geològics externs Conec les zones climàtiques de la Terra Conec els instruments meteorològics

Sessió 2

Sessió 3 Previsió meteorològica: http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=27591&p_ex=mapes%20del%20temps Anticiclons i depressions: http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=30188

Webquest

Simulació previsió

Avaluació

Rúbrica