Espai per escriure títol

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pla de Recursos Humans per al mandat
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Treball als barris Collblanc - La Torrassa
PLA DE LLUITA CONTRA L’EXPLOTACIÓ LABORAL
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
II Congrés de TREBALLADORS/ES FAMILIARS de Catalunya
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
i el que no es pot avaluar
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
1 u n i t a t Relació laboral i contracte de treball.
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El mercat de treball a la ciutat de Girona
Projecte de Diversificació Curricular
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Plantilles complexes i la gestió del temps de les persones.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
va aprovar la Llei de Millora de barris.
PROMOCIÓ DE L’OCUPACIÓ I L’AUTOOCUPACIÓ
T'acompanyam perquè treballis en IGUALTAT.
Jornada de portes obertes
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Jornada Consell Comarcal del Maresme:
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
1 1.
Projecte d’Itineraris Formatius
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
La creació del Consorci de Biblioteques de Barcelona Per Marta Clari
FUNDACIÓ DOMICÍLIA Ii Congrés de Treballadores Familiars de Catalunya
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
Presentació de la Guia per a la identificació i
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Dispositiu Local d’Inserció
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
NOVETATS NOVA DIRECTIVA DE CONTRACTACIÓ I TRANSPOSICIÓ CATALANA
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
La formació professional, una opció de futur i amb futur
Participació electrònica a:
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
Serveis de Formació.
CNL de Terrassa i Rubí Balanç d’actuacions en el mandat
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Badalona, 1 de desembre de 2005
Projecte d’Itineraris Formatius
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Pràctica 2.2: Cerca en bases de dades bibliogràfiques per a la investigació en treball social Objectius: Donar a conèixer els recursos bibliogràfics que.
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
Jornada sobre el Projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya Finançament de la Generalitat i aportació catalana a les finances de l’Estat.
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
Dona Kolors, Innovació social en costura
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Xarxa de lluita contra el maltractament i la violència de gènere
SITUACIÓ ACTUAL L’evolució de les dades d’ocupació dels darrers trimestres és positiva, fins al punt que al maig hi ha registrats més ocupats que abans.
El departament de Recursos Humans
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Transcripción de la presentación:

Espai per escriure títol La Gestió dels fluxos migratoris i el mercat de treball Jornada sobre Immigració: gestió actual i perspectives de futur 26 de març de 2009

Jornada sobre Immigració: gestió actual i perspectives de futur ÍNDEX Dades generals de la població estrangera a Catalunya Competències en matèria d’estrangeria Objectius del SOC Instruments de gestió de fluxos migratoris: Catàleg ocupacions de difícil cobertura Xarxa EURES Serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) Campanyes agràries Mecanismes de cooperació Polítiques actives d’ocupació

1.- Distribució de la població estrangera empadronada a l’Estat Espanyol (5.268.762 persones) en 2008 CATALUNYA 1.103.790 (20.9%) Comunitat de Madrid 1.005.381 (19,1%) Comunitat Valenciana (16,2%) 847.339 (16,1%) Andalusia 623.279 (11,8%) Canàries 283.847 (5,4%) Regió de Múrcia 225.625 (4,3%) Illes Balears 223.808 (4,2%) Castella – la Manxa 206.008 (3,9%) Aragó 154.892 (2,9%) Castella i Lleó 154.802 (2,9%) País Basc 117.337 (2,2%) Galícia 95.568 (1,8%) C. Foral de Navarra 65.045 (1,2%) La Rioja 43.856 (0,8%) Principat d’Astúries 40.804 (0,8%) Extremadura 35.315 (0,7%) Cantàbria 33.242 (0,6%) Ceuta i Melilla 9.596 (0,2%) Font: INE. Xifres oficials de Padró a 1 de gener de 2008

1.- Evolució de la població espanyola i estrangera empadronada a Catalunya. Període 2000-2008 Nacionalitat estrangera Nacionalitat espanyola 15% 13,5% 11,4% 12,8% 8,1% 9,4% 5,9% 1.103.790 2,0% 2,3% 2,9% 4,0% 913.757 972.507 543.008 642.846 798.904 121.361 144.925 181.598 257.354 382.067 6.026.249 6.062.608 6.080.401 6.104.011 6.124.373 6.161.138 6.170.473 6.196.302 6.220.940 6.238.001 6.260.288 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Font: INE. Xifres oficials de Padró a 1 de gener de cada any

Les polítiques d’immigració del SOC 1.-Persones estrangeres empadronades a Catalunya el 2008 per nacionalitat. Principals països. Font: Pacte Nacional per la Immigració

1.- Evolució de l’atur registrat a Catalunya De cada 100 aturat/ades registrats a les oficines de Treball a finals de febrer de 2009, gairebé 21 tenen nacionalitat estrangera (100.297 dels 479.487 aturat/ades totals).

1.-Evolució de l’atur registrat a Catalunya

1.- Variació interanual de l’atur segons nacionalitat

1.- Persones estrangeres aturades segons nacionalitat

1.- Persones aturades estrangeres segons sexe i nacionalitat

1.- Persones estrangeres aturades segons nivells d’estudis i nacionalitat

1.- Atur registrat per sectors (febrer 2009)

1.- Contractes registrats per sectors activitat (febrer 2009)

2. - Competències de la Generalitat en matèria d’immigració (art 2.- Competències de la Generalitat en matèria d’immigració (art. 138 Estatut Autonomia de Catalunya) Competència exclusiva en matèria de primer acolliment d’immigrants i desenvolupament de polítiques d’integració social i econòmica Competència executiva en matèria d’autoritzacions de treball inicial per a treballar a Catalunya Participació en les decisions de l’Estat sobre immigració amb transcendència especial per a Catalunya

2.- Característiques del model de gestió de fluxos migratoris a Catalunya (I) Legalitat: prioritzar l’entrada regular de població estrangera vinculada a les necessitats reals del mercat de treball i a les previsions d’evolució de la població ocupada en el futur Permanència: voluntat de permanència dels estrangers envers el model de treballador convidat (temporal) Polítiques d’integració: mecanismes que facilitin la gestió laboral i la cohesió social dels estrangers i de la seva família (desenvolupament d’un projecte de vida) Font: Pacte Nacional per a la Immigració

2.- Característiques del model de gestió de fluxos migratoris a Catalunya (II) Immigració regular: lluita contra els factors que causen l’arribada de persones en situació administrativa irregular (integració i immigració regular són dues cares d’una mateixa realitat). Coordinació: gestió de fluxos responsable en coordinació amb el desenvolupament dels països d’origen (polítiques de retorn als països emissors) Igualtat de drets: garantir els mateixos drets i accés al mercat de treball de tota la població de Catalunya Font:Pacte Nacional per a la Immigració

3.- Objectius del SOC en matèria d’immigració Aconseguir la inserció laboral i social de les persones immigrants en igualtat de condicions. Incorporar nous programes ocupacionals destinats a col·lectius vulnerables. Contribuir a l’ordenació dels fluxos migratoris. Contribuir al codesenvolupament dels països d’origen. Desenvolupar les competències de l’Estatut d'Autonomia de Catalunya sobre autoritzacions de treball (article 138.2).

4.a- Catàleg ocupacions de difícil cobertura:Situació nacional d’ocupació La contractació de persones no comunitàries als seus països d’origen respon a les necessitats de les empreses i s’ha de justificar que la situació nacional d’ocupació permet aquesta contractació. La situació nacional d’ocupació es justifica: quan l’ocupació de l’oferta està inclosa al Catàleg d’ocupacions de difícil cobertura vigent en aquell moment (aprovació trimestral) quan el SOC certifica que la gestió de l’oferta ha estat negativa (manca de persones demandants d’ocupació adequades i disponibles per cobrir el lloc ofertat) quan l’ocupació està inclosa en la relació d’ocupacions que es recull al Contingent (aprovat anualment per Acord de Ministres)

4.a.- EVOLUCIÓ CATÀLEG OCUPACIONS

Permisos de Treball

4.b.- XARXA EURES XARXA EURES ANY 2006 ANY 2007 ANY 2008 OFERTA DE LLOCS TREBALL 505 336 173 LLOCS COBERTS A CATALUNYA 198 109 73 LLOCS COBERTS A L'ESTRANGER 118 271 308

4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) Les polítiques d’immigració del SOC Les polítiques d’immigració del SOC 4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) Són uns serveis a l’exterior que el SOC posa a disposició de les empreses catalanes per facilitar la contractació de persones treballadores estrangeres en origen i la seva inclusió de manera ordenada Faciliten l'acollida i adaptació de les persones al món laboral i social a Catalunya. L’activitat del SILO es porta a terme amb la col·laboració de l’Administració General de l’Estat i les autoritats dels països d’origen.

4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) Els serveis que s’ofereixen són els següents: Preselecció Selecció Tramitació de documentació (visats, certificats metges, etc.) Mòduls de primera acollida a l’exterior: sessions d’acollida per donar a conèixer Catalunya, les seves costums, llengües, sistema laboral, etc. Formació en origen.

4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) El SOC treballa a tres grans àrees: Amèrica Llatina: amb una oficina a Colòmbia (Bogotà) i col·laborant amb el SENA (servei d’ocupació i formació del país). Nord d'Àfrica: en col·laboració amb l’ANAPEC (servei d’ocupació i formació de Marroc). Europa de l’Est: abans de la integració de Polònia a la UE, amb una oficina a Varsòvia. S’ha gestionat un projecte de formació i contractació en origen relacionat amb el sector del metall a Ucraïna.

4.c.- Activitat del SILO al 2008 Les polítiques d’immigració del SOC 4.c.- Activitat del SILO al 2008 Persones colombianes i marroquines seleccionades pel règim del Contingent amb la col·laboració del SILO el 2008 per ocupacions

4.c.- Formació en origen: La formació en origen es realitza a través de convenis de col·laboració entre empreses i/o organitzacions empresarials de Catalunya i el SOC. Pot formar part del procés de selecció en origen. El SOC organitza i realitza el seguiment de les accions de formació als països d’origen pels treballadors i treballadores tant del règim general com del Contingent.

4.c.- Objectius de la Formació en origen: Millorar la formació teòrica, pràctica i la capacitació de les persones en origen. Ajustar els perfils professionals a la necessitat de les empreses catalanes. Avançar en la integració laboral i social de les persones que s’incorporaran a treballar a Catalunya. Promoure la igualtat entre dones i homes mitjançant l’aplicació de la perspectiva de gènere. Contribuir al codesenvolupament dels països on es fa la formació, ja que les persones formades milloren les seves capacitats.

4.c.- Dades de la Formació en Origen: 2008: Sector agrícola a Colòmbia. Sector agrícola a Senegal. Sector agrícola a Marroc. Sector metal·lúrgic a Ucraïna.

4.c.- Campanya Agrària Implicació del SOC en l’ordenació d’un sector de temporada amb fluxos migratoris intensos i condicions laborals socials difícils. A través de la concertació i acords amb els Agents Socials i Econòmics del sector i les administracions municipals (en 2008 per concurrència de subvencions) En col·laboració amb altres àmbits de l’Administració com la Inspecció de Treball, Seguretat Social, Secretaria per a la Immigració

4.c.- Objectius de la Campanya Millorar qualitativament la gestió de la contractació temporal de les persones treballadores autòctones, residents i/o nouvingudes que realitzin les empreses agràries. Millorar la intermediació laboral, la gestió dels fluxos migratoris i la presència ordenada al territori de les persones treballadores de temporada. Garantir la contractació regular i les condicions sociolaborals que marca la legislació. Potenciar la formació en riscos laborals i contribuir a la seva prevenció.

4.c.- Mitjans: El SOC, a més de les Oficines d’Ocupació, posa a disposició de la Campanya unes Oficines Mòbils que: Es desplacen per tot el territori i adapten les rutes depenent de les necessitats. Ofereixen els serveis de gestió de les demandes i ofertes de treball, per facilitar a les persones treballadores i empreses, amb el mínim desplaçament, la més ràpida i efectiva de les respostes.

4.c- Resultats de la Campanya 2008: Des del SOC: S’han atès 11.626 demandes S’han tramitat 2.871 ofertes, S’han gestionat 8.971 llocs de treball

4.e.- Cooperació: El SOC desenvolupa projectes de cooperació a través de convenis de col·laboració amb altres institucions i/o empreses. Aquets programes s’inclouen en el Pla anual de Cooperació de la Generalitat de Catalunya.

4.e.- Dades de convenis de cooperació: 2007: Sector de la construcció al Marroc. Facilitar la selecció, intermediació i formació a Colòmbia. 2008: - Desenvolupament de polítiques d’ocupació a Uruguai. - Millora dels processos de desenvolupament laboral les persones marroquines que immigren a Catalunya

4.- PARTICIPACIÓ PAO PERSONES ESTRANGERES - 08 Politiques Actives Total participants Persones estrangeres Orientació professional 11.852 6.059 Formació ocupacional 46.582 6.460 Escoles taller i cases d'ofici 2.487 1.417 Tallers d'ocupació 2.230 690 Plans d'ocupació 7.500 595 Formació contínua 130.000 18.521 TOTAL 200.651 33.742 EL 17,5 % DELS PARTICIPANTS EN PROGRAMES OCUPACIONALS HAN ESTAT PERSONES ESTRANGERES

Espai per escriure títol Moltes gràcies Jornada sobre Immigració: gestió actual i perspectives de futur 26 de març de 2009