Antígona: Els fills d'Èdip havien de regnar Tebes alternativament, però Etèocles, quan li arriba el torn de deixar el govern al seu germà Polinices,

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El teatre a Grècia Comèdia i Tragèdia.
Advertisements

TEATRE GREC Tragèdia i Comèdia.
Sara Ramírez Karola Salat
Hades El déu de l’inframón.
CORAL DEL PARE CLARET.
NOSALTRES, AVUI, COM CLARET
TESEU Y EL MINOTAURE Pablo José Blasco Mendoza 4ºB.
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
Aquest bonic poema sapiencial és una invitació a la confiança en la Providència divina. El salmista vol inculcar que només Déu pot assegurar la prosperitat.
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
L’ANTIGUITAT.
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
JESÚS DE NATZARET.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
TEATRE GREC Tragèdia i Comèdia.
CLAUDE MONET.
HISTÒRIA DE LA LITERATURA
El Cant Gregorià.
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
INDEX .Classes socials .Família .Educació jocs i joguines
Resta prohibit.
10 de l’any Regina Escoltant el “Pie Jesu “ de Marcel Olm, sentim-nos mares i germans de Jesús.
TEO A 2 C.R. P quest curs utilitza paper, vídeo i i ordi- nador.
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
BERNAT METGE.
EL POBLE DE LA FANTASIA.
ULLASTRET.
SORTIM A EXPLICAR MITES
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
DRAMES RURALS DALTABAIX
La Bíblia, font de valors humans i socials
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
DRAMES RURALS EN MET DE LES CONQUES.
La vida és un do de Déu i un servei als altres
Enkyklema: era una espècia de plataforma que, amb un moviment circular, feia visible al public allò que passava en un lloc interior (sobre tot els.
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
valors humans i socials
La història de Sísif Mitologia Grega.
Comèdia: Plaute i Terenci
XIII a Setmana de la solidaritat
TESEU I EL MINOTAURE ELOI PAEZ
PARÀBOLA DEL PARE QUE PERDONA
LA PANDILLA.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
Comèdia romana Plaute i Terenci.
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
Aquest salm celebra les perfeccions divines que es revelen en les seves obres meravelloses: èxode, mannà, aliança, terra promesa, festes. Servir un.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
UNITAT 8. APORTACIONS DE VICENT ANDRÉS ESTELLÉS AL GÈNERE POÈTIC
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Marc-Antoine Charpentier “Medea”
Els origens de roma.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
FESTA DEL PARE CLARET 2018.
Transcripción de la presentación:

Antígona: Els fills d'Èdip havien de regnar Tebes alternativament, però Etèocles, quan li arriba el torn de deixar el govern al seu germà Polinices, no l'hi cedeix. Polinices llavors ataca Tebes i els dos germans es maten l'un a l'altre en el combat. El seu oncle, Creont, es converteix en el nou governant, i la primera disposició que pren és deixar insepultes les despulles de Polinices, perquè ha atacat la ciutat. Tanmateix la seva germana, Antígona, l'enterra. El càstig de Creont és sepultar-la viva. Però la mort d'Antígona provoca la ruïna del mateix Creont.

Filoctetes, Tema: Ulisses i Neoptòlem han de convèncer Filoctetes perquè els acompanyi a Troia, malgrat que l’havien abandonat a l’illa de Lemnos

Electra igual que les Coèfores d'Èsquil, centrada en la venjança d'Orestes i Electra contra la seva mare, però aquí la figura forta és Electra

Característiques generals: Sòfocles introdueix grans innovacions en el teatre atenès: abandona la unitat temàtica de la trilogia, augmenta el nombre d'actors de dos a tres, amb la qual cosa dóna més importància al diàleg L’home ha d’acceptar la justícia implacable dels déus Sòfocles defensa una democràcia basada en el respecte de la religió i els déus tradicionals, enfront dels corrents filosòfics racionalistes que desvinculaven l'Estat de la religió. En el teatre sofocli hi ha una contraposició entre les accions humanes i les decisions dels déus. Ironia sofòclia: l’heroi parla sense ser conscient de la realitat que hi ha darrera de les seves paraules (Èdip és l’exemple més evident).

EURÍPIDES D'Eurípides (Atenes, c. 485-406 a. C.) es conserven 19 obres de les 92 que va escriure. Mentre va viure, no va gaudir de l'acceptació del públic ni va guanyar gaires concursos tràgics, sinó que el seu teatre va aconseguir l'èxit després de mort, superant en representacions Èsquil i Sòfocles. Preocupació per les innovacions culturals i ideològiques: sofística, retòrica; biblioteca pròpia Fama de misògin Allunyament de la vida pública Atenció especial a les dones com a protagonistes de els seves tragèdies

Alcestis: Alcestis fou una heroïna, filla de Pèlias i d'Anaxíbia. Es casà amb Admet, al qual Apol·lo volgué concedir la immortalitat; però les Moires només ho acceptaren si algú altre s'oferia a morir en lloc seu. Alcestis s'hi va oferir per amor al seu marit, i així baixà a l'Hades quan li hauria pertocat a Admet, però Hèracles, aleshores hoste del seu palau, va anar-la a cercar als inferns per retornar-la a Admet.

Medea: Quan els Argonautes arriben a la Còlquide, Medea s'enamora de Jàson i els ajuda amb els seus poders màgics a recuperar el velló d'or, traint el seu pare, el rei, i el seu poble i matant el seu propi germà. Després fuig amb els grecs i es casa amb Jàson. L'obra comença quan, vivint tots dos a Corint amb els seus fills, Jàson vol separar-se'n per casar- se amb la filla del rei. Però Medea es venja de Jàson matant amb màgia la seva promesa i els seus propis fills.

Presentació powerpoint sobre Medea Tot seguit fuig de Corint i desapareix en un carro arrastrat per dracs alats, que li havia regalat el seu avi Hèlios Presentació powerpoint sobre Medea

Hipòlit: Fedra, casada amb Teseu, rei d'Atenes, s'enamora del seu fillastre Hipòlit. Sense cap altra esperança que la mort, explica el seu secret a la dida. Quan la dida insinua a Hipòlit l'amor de Fedra, el noi el refusa indignat. Llavors Fedra, espantada perquè Hipòlit la delati a Teseu i despitada pel seu rebuig, es penja després d'escriure una nota on acusa Hipòlit de voler-la seduir.

Teseu desterra el fill, el qual mor en un accident en sortir d'Atenes.

Les altres obres conservades són: Cicle d’Hèracles: Els fills d'Hèracles Hèracles foll Cicle tebà: Fenícies, Suplicants Cicle troià: Hècuba, Andròmaca, Hèlena, Troianes Casal d’Argos: Ifigenia a Àulida, Ifigenia a Tàurida, Orestes, Electra Ió Bacants El Ciclop (drama satíric): escenifica un l’episodi de l’Odissea Resos: episodi del cant X de la Ilíada

Tècnica d’Eurípides Tècnicament Eurípides. dóna menys importància al paper del cor. usa sovint el procediment del deus ex machina. El teatre d'Eurípides es caracteritza pel seu realisme i per la seva comprensió de les passions humanes com l'amor i la gelosia, motors del comportament de l'home. Home que posa en dubte els valors tradicionals. Les protagonistes femenines reflexionen i són més íntegres que els homes. Aprofita els mites per a posar en relleu les misèries i defectes dels humans.

LA COMÈDIA A la comèdia àtica hi ha dos grans períodes: Comèdia Antiga: al s. V a. C. i principis del IV a. C. Comèdia Mitja: s’ha perdut totalment, entre el 400 i el 323 aC Comèdia Nova: 323 fins 263 aC.

COMÈDIA ANTIGA Comèdia i tragèdia: semblances i diferències Lligam amb el culte a Dionís Representacions en el mateix context religiós i cívic Part d’una competició Combinació lírica coral i recitat actors Acció mítica amb presència de déus i herois Tema “comú”: l’heroi s’enfronta amb una situació angoixant A la tragèdia hi ha dolor i mort Llenguatge solemne i religiós L’heroi és un personatge mític La comèdia es situa al present, amb persones reals Broma, ironia, burla, escatologia, vulgar....

Orígens comèdia Segons Aristòtil neix del mateix culte a Dionís En les festes al camp els vinyataires reorren els camps en escamots festius entonant cants fàl·lics i lloances a Dionís amb tota mena d’improvisacions burlesques El conjunt de divertiments s’anomenava “komos” Sabem que aquestes farses grolleres es feien al Peloponnès des de molt antic, i que foren introduïdes al s VI a l’Àtica. A partir del 486 aC a Atenes, es representaven en concursos oficials

Comèdia Antiga Aristòfanes és el representant principal Barreja de farsa i sàtira La representació de la comèdia la duien a terme tres actors i 24 coreutes. Portaven vestits grotescos, amb panxes i culs encoixinats, fal·lus de pell i màscares caricaturesques.

Esquema argumental L'argument se centra normalment en una idea fantàstica que se li acut al protagonista i que realitza al llarg de l'obra, malgrat els obstacles que troba i que va superant Temes: Crítica del poder Atac als vicis del present i idealització del passat Burla de tot allò que es nou, innovador, immoral... Contraposició entre un món real i un món fantàstic, irreal: utopia, escapisme

Personatges Personatges: Objectiu principal: fer riure, divertir Vells glotons i lúbrics dones obsessionades per la beguda i el sexe polítics corruptes poetes i filòsofs depravats joves decadents Objectiu principal: fer riure, divertir

Estructura formal de la comèdia Pròleg: presenta l’heroi , la seva situació angoixant, i el pla que té per afrontar-la Pàrodos: el cor entra i es declara a favor o en contra de l’heroi Episodis: diàlegs dels personatges i escenes que fan avançar l’acció Agón, debat entre l’heroi i algú que s’oposa al seu pla Paràbasis: el corifeu s’avança i en nom del poeta es dirigeix als espectadors Èxode i Comos, apoteosi de la victòria de l’heroi amb gran alegria general, que acaba amb boda, banquet o festa

Aristòfanes (448-385 aC)‏ De les més de 40 comèdies que escriví, tenim onze Lisístrata Les granotes Els núvols La pau Els cavallers Les vespes Els ocells Els acarnesos Les assembleistes Les tesmofòries Pluto.

Altres característiques de la comèdia aristofànica Té grans dosis de fantasia; busca fer riure la gent del poble: el seu públic són camperols i ciutadans pobres, que se senten identificats amb el protagonista, l'acció, al contrari que la tragèdia, se situa al món contemporani, i es fan constants referències a fets i personatges de la vida real; tothom està exposat a la burla i a l'insult: déus, herois i éssers mítics, polítics, literats i intel·lectuals com Eurípides i Sòcrates, militars, un homosexual famós; Aristòfanes hi expressa les seves idees polítiques: defensa la democràcia conservadora i la pau amb Esparta; una de les principals fonts de comicitat és l'obscenitat, amb abundants metàfores sexuals; Aristòfanes mostra un domini absolut de la llengua. Sol fer servir un llenguatge col·loquial o vulgar, però en les seves paròdies recorre a l'argot del dret, dels metges, dels filòsofs o dels retòrics. És força habitual la paròdia de la tragèdia, amb paraules grandiloqüents.

COMÈDIA NOVA s. IV a. C.: la comèdia pateix una transformació decisiva, tant tècnica com de contingut, lligada als canvis de la societat i la mentalitat dels grecs. Desapareix la polis i la democràcia, i, en conseqüència, la comèdia perd la seva càrrega política. El cor no té paper dins l'obra, de manera que els entreactes s'omplen amb cançons i danses independents del text. Es converteix en una comèdia de costums, de caire més o menys moralista. El llenguatge és col·loquial, sense canvi de registres, i es redueix al mínim l'obscenitat verbal i de vestuari. S'aprofundeix en la psicologia dels personatges, tot i que es basen en arquetips: el vell de mal geni, el seu astut esclau que sempre l'enganya i li pren diners, el noi i la noia, el militar fatxenda, etc. La comicitat se cerca sobretot amb situacions plenes d'equívocs i amb un argument ple d'embolics i confusions. Sempre acaba amb un final feliç, sovint amb la trobada d'un pare amb un fill seu o una filla que havia perdut quan era petit, reconeixent-los per un marca o un objecte. També acostuma a haver-hi un conflicte amorós: una parella d'enamorats als quals el seu pare no els deixa casar-se.

Menandre Solament en queda una peça completa: el Díscol, de l'atenès Menandre, però, tanmateix, la Comèdia Nova ha exercit molta més influència en el teatre posterior que no l'Antiga a través del teatre llatí (Plaute i Terenci), que va inspirar-se sempre en obres gregues d'aquest període i d'on van pouar autors com Shakespeare o Molière.

Enllaços d’interés Vegeu el teatre d'Epidaure i altres teatres del món grec. Col·lecció d'imatges del teatre grec i romà (edificis, escultura...) (SG) El teatre grec d'època hel·lenística va servir de model per al teatre romà. Webs d'interès: Reconstructing the Theater of Dionysus in Athens (en anglès): article de Sallie Goetsch i Stefan Didak, CSA Newletter, X, No. 2 (1997) sobre la reconstrucció del teatre de Dionís amb algunes imatges infogràfiques. The Theatre of Dionysus, secció de Theatron (en anglès) dedicada a la reconstrucció virtual del teatre de Dionís en diverses èpoques i de l'Odèon de Pèricles. The theatre at Asclepieion at Epidauros (en grec i en anglès): web del teatre d'Epidaure que proporciona informació sobre el teatre, la ciutat i el santuari, imatges fotogràfiques i de reconstrucció virtual. E-spaces (en anglès): empresa que dóna al seu web una reconstrucció virtual del teatre d'Epidaure. Didaskalia (en anglès): web sobre la representació actual del drama, la dansa i la música grecs i romans. Teatros romanos en Hispania (en castellà), web de Francisco Lorente sobre l'arquitectura del teatre antic a Hispània i a la resta del món grecoromà. The greek theater (en anglès): Visita al teatre de Dionís sota la guia de l'actor Tespis i de Melinna per mitjà d'un divertit còmic en Flash. Secció del web educatiu de la BBC pensada per a educació primària. Èsquil: http://ca.wikipedia.org/wiki/%C3%88squil