Índex. 1. Introducció. 2. Context històric. 3. Biografia. 4. Obra.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA NOVEL·LA DE LA POSTGUERRA
Advertisements

LA PRODUCCIÓ LITERÀRIA DE MERCÈ RODOREDA INCIDEIX SOBRE LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES. ESTÀS D’ACORD AMB AQUESTA ASSEVERACIÓ. EXPLICA PER QUÈ.
Antologia de Poesia Catalana.
Mort de Carles II Felip V proclamat rei
Quan anàvem a l’estraperlo
segle d’or de la nostra literatura
Sara Ramírez Karola Salat
RAMON LLULL.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
QÜESTIÓ NÚM. 16 Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
Mireia Brocal Alcázar Raquel Higueras Castelló Yurema Cano Pino
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Joan Puig i Ferreter.
JESÚS DE NATZARET.
SANTA ANA ANA BOLUFER BISQUERT.
La crisi final de la Restauració: la Dictadura de Primo de Rivera
ESCOLA CÈLIA ARTIGA Donya Cèlia Artiga Novembre 2011.
Tema 2: El problema del Marroc
Un santuari d’art a Olost de Lluçanés (Barcelona)
LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES EN LA PRODUCCIÓ DE MERCÈ RODOREDA
Novel·la Cavalleresca Catalana
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
CLAUDE MONET.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
EL MODERNISME (1892-// ) OBJECTIU: equiperar la cultura catalana amb qualsevol altra cultura europea. Volen que la literatura sigui nacional.
NÔTRE DAME DE PARÍS Notre Dame de Paris és una catedral d’estil gòtic que es troba a Paris. És a la plaça del Parvis, a la petita Île de la Cité, al 4t.
Les Avantguardes.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
CENTRE D’ EDUCACIÓ PER PERSONES ADULTES
QÜESTIÓ NÚM. 14 Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
La família de les tortugues
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
SETMANA SANTA Catequesi infantil – Parròquia Catedral de Sant Llorenç 2016.
Monestir de Poblet.
BERNAT METGE.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
EL POBLE DE LA FANTASIA.
ULLASTRET.
NOVETATS ESPAI MARGALEF
L´assaig de postguerra
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
CRISTINA SANFRANCISCO
Entrevista a Enric Larreula
LES Etapes DE LA VIDA.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
Llorenç Villalonga.
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
La narrativa de postguerra
XIII a Setmana de la solidaritat
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
La narrativa de la postguerra
Aitana Viguer Duart 2 A Ina García
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
LA PANDILLA.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
UNITAT 8. APORTACIONS DE VICENT ANDRÉS ESTELLÉS AL GÈNERE POÈTIC
Mercè Rodoreda ( ).
LES MÀQUINES.
Vincent Van Gogh.
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Transcripción de la presentación:

Índex. 1. Introducció. 2. Context històric. 3. Biografia. 4. Obra.   3. Biografia. 4. Obra. 5. Psicologia dels personatges. 6. Bibliografia

1. INTRODUCCIÓ. La seua narrativa constitueix un dels llegats més importants de la literatura catalana del segle XX, és per això que Mercè Rodoreda pot ser considerada una de les escriptores més rellevants de la literatura moderna catalana, gràcies al fet que aquesta no es limità a cultivar únicament el gènere narratiu, si no que a pesar de què aquest fou el seu gènere literari per excel·lència, podríem dir que la seua capacitat creativa arribà a sobrepassar tot tipus de limitació i fins a arribar a cultivar pràcticament quasi tota mena d’art d’existent, en tant que també es dedicà a escriure poesia i teatre, sense oblidar-nos tampoc de la seua peculiar i poc coneguda vessant de pintora. Tota una influent personalitat que a poc a poc va anar configurant un estil propi marcat pel context històric en què va desenrotllar la seua obra, caracteritzat per ser molt simbolista i en el qual la dona, les flors i els àngels arriben a tindre una gran connotació i que va saber plasmar a la perfecció en totes les seues obres.

2. CONTEXT HISTÒRIC. CARACTERÍSTIQUES DE L’ESPANYA DEL SEGLE XX. Modernització indústria i augment demogràfic. Reivindicacions socials i polítiques. Importància del moviment obrer. Regnat d’Alfons XII: Restauració: Maura i Canalejas. Desastre del 98. Aprovació de la Mancomunitat de Catalunya. Els partits nacionalistes comencen a guanyar importància. Setmana tràgica de Barcelona: Fi de la restauració. Colp d’estat protagonitzat per Primo de Rivera (1023) Supressió de la Mancomunitat de Catalunya, prohibició dels partits nacionalistes i de la llengua catalana. Alfons XII retira el suport a Primo de Ribera, més tard abandona Espanya. II República Espanyola. Aprovació de l’Estatut d’Autonomia. Guerra civil arran del colp d’estat del general Francisco Franco (1936) Dictadura franquista. Transició cap a la democràcia.

3. BIOGRAFIA. Va nàixer a Barcelona el 1908. De formació quasi autodidacta, estigué en contacte amb la literatura des d’un primer moment i gràcies al seu avi desenvolupà el seu amor per les flors. Als vint anys es va casar amb un oncle seu, de l'Argentina i nou mesos després, tingué el seu únic fill, no obstant això, el seu matrimoni va fracassar. Més tard, entrà en contacte amb el grup d'intel·lectuals de Sabadell i començà a escriure d'articles, entrevistes i contes. Durant aquesta època, la relacionaren sentimentalment amb Andreu Nin i amb l'escriptor Francesc Trabal. L'any 1932 va publicar la primera novel·la Sóc una dona honrada? Seguida d’altres tres més. Aquestes, van ser rebutjades per l'autora, a causa del seu afany de perfeccionament. L'any 1937 guanya el premi Joan Crexells amb Aloma, la primera obra reconeguda per la nostra autora. L'any 1939 va sofrir l'exili forçós. Deixà al fill amb la seua mare i començà un llarg pelegrinatge per França. S'instal·là a prop de París, on tingué una relació amorosa amb Armand Obiols, qui esdevingué el seu primer lector i crític exigent. L'any 1954 junt a Obiols, s'estableix a Ginebra. Al poc, guanyà els Jocs Florals de Londres, París i Montevideo i l'any 1949 és proclamada Mestra en Gai Saber. A Ginebra comença els primers fruits narratius i l'any 1957 guanyà el Premi Víctor Català amb Vint-i-dos contes. L’any 1962 es publicà La plaça del Diamant i deu anys més tard, comença a passar llargues temporades a Catalunya. L'any 1974 es publicà Mirall trencat. Els darrers anys rep els grans reconeixements oficials. Finalment, Rodoreda mor l’abril de 1983 a Girona com a conseqüència d’un càncer de fetge.

4. OBRA. la seua obra reflecteix la seua evolució personal, no obstant en les seues primeres obres, quan encara no havia assolit el seu estil propi per complet, podem destacar nombrosos autors de renom internacional als quals ella prengué com a referent, entre altres destaquem: Marcel Proust, Virginia Woolf, Fiodor Dostoievski o Franz Kafka. És totalment remarcable el fet que Mercè Rodoreda es molt coneguda gràcies a la seua obra narrativa, no obstant, aquesta prestigiosa escriptora no es limità a un sol gènere si no que va tocar tot tipus d’art, i en dir art no fem referència assoles als diferents gèneres literaris de poesia i teatre, si no també a la pintura, una vessant molt poc coneguda de la nostra literata. POESIA. La seua producció es concentra entre els 50 i 60, passà quasi desapercebuda durant la seua vida, no obstant, a sigut pòstumament quan s’ha descobert la gran importància d’aquestos, els quals han sigut descrits per experts com a <Densos, hermètics, amb un alt sentit tràgic i molt bells> Amb la qual cosa podem, a més, caracteritzar la seua poesia de postsimbolista i neosimbolista i de temàtica inspirada en l’occident clàssic. Cal destacar, que en vida, Mercè Rodoreda només veié publicats un recull petit dels seus sonets a la revista literària Els Marges. Ja pòstumament, a l'any 2002, foren publicats amb Agonia de Llum.

PINTURA. Caracteritzada per la seua senzillesa, encara que eren obres carregades de caràcter paròdic, grotesc i cruel. Rodoreda emprà la pintura com a un recurs amb el qual expressar tot allò que no podia plasmar a les seues novel·les. TEATRE. La temàtica de les seves composicions teatrals està relacionada amb la seua obra narrativa, històries d'amor impossibles i sovint destinades al fracàs. Entre les obres teatrals remarcables, podem destacar ‘Un dia’ la qual més tard va servir com a base de la seua novel·la ‘Mirall trencat’. Tot i que l'única obra teatral publicada abans de la seua mort va ser ‘El parc de les magnòlies’ mentre que l’única que va veure representada sigué ‘L’hostal de les tres camèlies’.

NARRATIVA. Fou el camp literari pel qual la nostra autora és tan coneguda. Tota una sèrie de novel·les en què la nostra autora, atorga una gran importància a la figura de la dona, al monòleg interior carregat de simbolisme que junt amb la gran vocació d’escriptora que Mercè Rodoreda presentava, a pesar de les grans dificultats històriques que hagué de sobrepassar, li abocaren a les múltiples escriptures de la seua obra abans de sentir-se’n satisfeta per tal d’aconseguir confeccionar obres perfectes en les quals els personatges desprendran vida, fet que els farà totalment únics als personatges i que li convertirà a ella mateixa en una de les escriptores més importants de la narrativa catalana moderna. Classificacions de la seua obra: Llibres de Joventut: Es tracta de 4 novel·les rebutjades per l’autora, de les quals Rodoreda assoles reconeixerà una: Aloma. Llibres de Maduresa: Tota una sèrie d’obres que mostren un gran domini de les tècniques narratives i que reflecteixen la pèrdua de la joventut com La plaça del diamant o El carrer de les camèlies. Vellesa: En aquesta etapa, la nostra autora reflecteix la vellesa i el tema de la mort per mig del seus personatges. Destaquen Mirall trencat i Semblava de seda i altres contes, entre altres. A l’altra banda del mirall: Rodoreda porta a terme una desfeta del tems i l’espai que tanta importància havien adquirit a les èpoques posteriors al conjugar la realitat amb el mite o passar del misticisme i simbolisme a la fantasia i esoterisme. Podem citar, per exemple, Viatges i flors o La mort i la primavera.

Incidència sobre la psicologia dels personatges. REFLEXEN: -Esdeveniments històrics del segle XX. -La seua vida personal. 1r. OBJECTIU: -Evadir-se. RESULTAT: -Reflexió feminitat i amor. CARACTERÍSTIQUES DELS PERSONATGES: -Femenins: Rics i variats. -Personalitat pròpia: Món interior. -Desprenen sensació de vida. 2n. OBJECTIU: -Involucrar al lector: Confident dels seus sentiments. TÈCNIQUES: -Ús de símbols. -Monòleg interior. -Presència dels àngels i les flors.

LA PLAÇA DEL DIAMANT.

6. BIBLIOGRAFIA. Batec 1. Batxillerat Valencià Llengua i literatura. Editorial Bromera. Batec 2. Batxillerat Valencià Llengua i literatura. Editorial Bromera. Historia de España. Bachillerato. Editorial Vicens Vives. Història Comunitat Valenciana 4rt. ESO. Editorial Voramar Santillana.   http://ca.wikipedia.org/wiki/Mercè_Rodoreda_i_Gurguí http://www.escriptors.com/autors/rodoredam/pagina.php?id_sec=1797 http://www.lletra.cat/expo/mercerodoreda/ http://www.uoc.edu/portal/catala/index2.html

MªIsabel Martínez Terrón. Montserrat Parra López. Jemima García Garrido.