La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Projecte d’Acompanyament al Suport Escolar de les Famílies (ASEF)

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Projecte d’Acompanyament al Suport Escolar de les Famílies (ASEF)"— Transcripción de la presentación:

1 Projecte d’Acompanyament al Suport Escolar de les Famílies (ASEF)
Ajuntament de Badia del Vallès Jornada de bones pràctiques locals en educació Organitza: Àrea de Coneixement i Noves Tecnologies Diputació de Barcelona Granollers, 16 de març de 2012 Curs

2 Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar
Projecte ASEF Badia del Vallès

3 Fets 13.400 habitants 0’7 quilòmetres quadrats
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Fets habitants 0’7 quilòmetres quadrats 100% d’habitatge de protecció oficial de propietat (ADIGSA) Format poligonal tancat per autopistes i l’aeroport de Sabadell 23’5% d’atur En el darrer decenni no s’ha assolit mai un índex de renda bruta superior al 70% de la mitjana catalana 1/3 de la població és atesa per serveis socials. 6% d’immigració (la majoria magribina).

4 Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar
Projecte ASEF Fets Nivell socioeducatiu de la comunitat baix: Nivell d’estudis superiors 10 punts per sota la mitjana catalana. Nivell universitaris 9 punts per sota. La majoria de les famílies són no acadèmiques i tenen un capital cultural diferent al de l’escola. Mitjana d’acreditació de quart d'ESO en promoció inferior al 50% Molt poca disposició (o consideració que sigui possible) dels estudiants i famílies cap a trajectòries educatives de llarg recorregut.

5 Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar
Projecte ASEF Fets Nivell alt d’abandonament escolar prematur (abans d’haver acabat el segon cicle d’ensenyament secundari), molt superior als objectius de la Comissió Europea (10%). Dificultats en la transició primària-secundària i secundària obligatòria-post obligatòria. Xarxa educativa potent i consolidada a través d’un Pla d’Entorn amb 10 grups de treball estables i una dinàmica local de comissions socials de centre.

6 Discursos Dominants (escola, serveis educatius, AMPA)
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Discursos Dominants (escola, serveis educatius, AMPA) Predomini dels enfocaments que individualitzen (i despolititzen) les problemàtiques educatives. Responsabilització sobre les famílies dels mals resultats escolars. Es considera que hi ha poca valoració de l’educació per part de les famílies i poca cultura de l’esforç. No es creu especialment important treballar sobre les perspectives a llarg termini o el projecte de vida. Sovintegen actituds professionals de poca confiança en la capacitat de l’alumnat per tenir èxit.

7 Discursos Visió alternativa (ajuntament)
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Discursos Visió alternativa (ajuntament) El fracàs educatiu en aquests territoris es deu bàsicament a desigualtats socials estructurals que l’escola no està corregint o no pot corregir. L’escola no és neutra socialment. És central potenciar la confiança de l’alumnat (i les seves famílies i mestres) en les seves possibilitats d’èxit. Centralitat del treball amb per a les famílies ja des dels 0 anys i en especial en l’etapa 0-3. Importància de la participació i implicació de les famílies a l’escola (escola com tasca comuna). Potencialitat educadora de la comunitat.

8 Discursos: Visió alternativa (ajuntament)
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Discursos: Visió alternativa (ajuntament) Perspectiva contextual-dialèctica: cal implementar les accions en els diversos contextos dels nois i noies el propi alumnat (acompanyament a l’escolaritat: reforç escolar, activitats de suport dins els centres per als nois i noies amb més dificultats, prevenció de l’absentisme, orientació...) les famílies (apoderament, recursos, grups...) l’escola (suport, col·laboració, projectes conjunts...); iguals (convivència, competències personals...); comunitat (xarxes, recursos comunitaris, sensibilització, debat familiar, Badia Educa, taula local per l’èxit...) relacions entre aquests contextos: iguals-escola, escola-família, família-comunitat, comunitat-escola..

9 L’ASEF, un projecte sobre les relacions escola-família, alumne-família, alumne-escola.
L’ASEF permet una intervenció en tres mesosistemes: Escola-família Alumne-família Alumne-escola

10 Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar
Projecte ASEF A qui s’adreça? Famílies d’alumnes que tenen una actitud favorable envers l’estudi però, presenten baix rendiment general per problemes d’aprenentatge associats a una manca d’organització, d’hàbits de treball i d’estudi Alumnat de 5è i 6è de les escoles, i de 1r i 2n d’ESO dels instituts Famílies seleccionades pels centres escolars en base a un criteri d’aprofitabilitat (han de millorar la implicació i seguiment escolar, tenen dificultats per acompanyar en el treball escolar, i tenen disposició per fer-ho)

11 Objectius Incrementar l’èxit escolar
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Objectius Incrementar l’èxit escolar Disminuir al màxim els fenòmens de desencaix escolar que afecten part dels infants i adolescents del municipi Millorar i optimitzar els recursos d’acompanyament escolar Donar suport a les famílies en la seva responsabilitat com a primers educadors Oferir espais en els quals les famílies puguin compartir les seves dificultats i èxits en l’acompanyament del treball escolar als seus fills/es Millorar l’eficàcia de l’acompanyament a partir de l’experiència compartida Enfortir els vincles escola- família definint estratègies de cooperació i col·laboració, pactes i suport Reforçar l’acció tutorial del professorat

12 Organització i implementació
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Organització i implementació Els centres fan la selecció de les famílies participants (persona referent del projecte a cadascú dels centres) La tutora local coordina i gestiona el projecte i fa l’acompanyament a les famílies (15 hores setmanals de dedicació) Tutora local i referents dels centres fan la detecció de necessitats, la planificació i el seguiment del treball amb les famílies Diputació de Barcelona va oferir una formació a tots els professionals (elaboració del projecte local, i el model de treball experiencial amb famílies) Suport al projecte per part d’una assessora de la Diputació de Barcelona

13 Organització i implementació
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Organització i implementació Curs TEA i ASEF projectes completament vinculats (Si l’alumne participa als TEA, la família haurà de fer-ho a l’ASEF). Selecció per part dels centres Compromís signat (si no s’assisteix a les sessions ASEF, es facturarà a les famílies el cost real del TEA) Sessions de diàleg per nivell Curs : Selecció de les famílies ASEF per part dels centres Coordinació amb els TEA Sessions de diàleg per centres

14 ASEF i TEA Totalment vinculat als TEA (actuacions complementàries)
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF ASEF i TEA Totalment vinculat als TEA (actuacions complementàries) Els Tallers d’Estudi Assistit (TEA) ja havien iniciat activitats amb les famílies del seu alumnat, per tal de millorar la seva capacitació i autonomia en el suport a l’estudi dels seus fills i filles. El perfil de l’alumnat al que es dirigeix l’ASEF coincidia amb el perfil de l’alumnat dels TEA. Evidència que els dos projectes podien articular-se i complementar- se mútuament en un dels fronts més bàsics per a la millora de l’èxit escolar: l’apoderament de les famílies. Sistematitzava el treball fet amb les famílies del TEA, dotant-lo d’un mètode concret de treball i implicant-hi de manera directa els centres educatius.

15 Descripció de la intervenció
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Descripció de la intervenció Treball en dues línies: Treball grupal: sessions col·lectives de diàleg amb les famílies participants, en les que s’ofereixen orientacions i estratègies Aquestes sessions aprofundeixen en aspectes com: el paper de la família en el suport escolar delsfills/es, eines per a acompanyar en l’estudi, hàbits i condicions d’estudi, la importància del treball escolar i el procés d’aprenentatge, la percepció que tenen del fill/a com a estudiant, el projecte professional... Treball individualitzat: acompanyament a les famílies amb més dificultats a càrrec de la tutora local del projecte Estratègia que intenta capacitar i apoderar les famílies, confiant en elles com a actors de canvi i transformació S’intervé des d’una visió sistèmica del fet educatiu, perspectiva teòrica de referència del projecte

16 Punts forts Les famílies valoren:
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Punts forts Les famílies valoren: Disposar d’un espai de reflexió que els permet compartir experiències i preocupacions Descobrir pràctiques alternatives diferents a les pròpies, en relació al suport educatiu Trobar resposta als seus problemes, a partir de les aportacions del grup Comprovar que les dificultats amb què es troben són comunes a les altres famílies El suport que els ofereix el grup a l’hora d’afrontar els problemes en positiu, i amb l’energia i la motivació necessàries

17 Punts forts L’Ajuntament valora: Els centres valoren disposar:
Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar Projecte ASEF Punts forts L’Ajuntament valora: Conèixer amb més profunditat les necessitats de les famílies. Poder generar recursos i projectes adaptats a les necessitats de les famílies. Situar les famílies en un espai actiu i central pel que fa a l’acció educativa. Treballar amb les famílies com agents de canvi, amb capacitats i potencial. Millorar la relació amb l’escola i del treball en xarxa. Adequar i optimitzar els recursos existents al municipi, en funció de les demandes i necessitats de les famílies. Els centres valoren disposar: D’un recurs més d’acompanyament de l’escolaritat. D’un recurs que els ajudi a aprofundir en el coneixement de les necessitats de les famílies, i per tant, a millorar les estratègies d’atenció de l’alumnat D’un mediador extern que pugui afavorir i millorar les vies de treball conjunt amb les famílies, i la detecció de necessitats.

18 Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar
Projecte ASEF Punts febles L’ASEF funciona quan hi ha una implicació real dels centres (sobretot si és al nivell tutors/es) i en aquells on es dona una més gran confiança de l’escola vers la família És molt important la figura de la persona referent del centre. S’ha d’escollir per adequació i no per disponibilitat. S’han d’utilitzar els canals de comunicació més adients de convocatòria amb les famílies. Queda una assignatura pendent: com treballar amb les famílies que no presenten una actitud positiva envers un recurs d’aquesta mena. La resposta potser no és l’ASEF, però sí l’acompanyament.

19 Promoció i suport familiar: estratègia per millorar l’èxit escolar
Projecte ASEF Impacte de l’actuació Ens ha permès aprofundir en el treball que estem fent amb les famílies per tal de facilitar-les estris que els permetin realment acompanyar els seus fills i filles cap a projectes de vida reflexionats i oberts Ens ha permès conèixer amb més profunditat les necessitats de les famílies Ens ha ajudat a treballar amb el professorat estratègies per al treball amb famílies, i l’adequació de treballar des del reforç de l’estil educatiu de la família, i des del vincle Ha fet avançar en la corresponsabilitat educativa


Descargar ppt "Projecte d’Acompanyament al Suport Escolar de les Famílies (ASEF)"

Presentaciones similares


Anuncios Google