Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
MIGRACIONS I CIUTADANIA
Experiència a l’IES Celestí Bellera de Granollers Margarida Illa Mas
2
D’ON PARTIM? D’un centre amb un interès especial d’obertura a l’entorn. D’un departament de C. Socials que vol continuar el treball amb fonts orals. D’unes possibilitats de formació i d’intercanvi gràcies a la participació en un projecte d’innovació. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
3
DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE
Estudi del fenòmen migratori fent entrevistes a persones que l’hagin viscut als anys 60 i més recentment. Curs 05-06 Curs 06-07 Curs 07-08 2n ESO 3r ESO 1 CV 3 CV V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
4
OBJECTIUS (conceptes)
Evolució de les migracions a Catalunya de la segona meitat del s. XX fins a l’actualitat. Principals causes i conseqüències de la immigració que ha rebut Catalunya. Semblances i diferències entre la immigració dels anys 60 i la més recent. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
5
OBJECTIUS (procediments)
Iniciar els alumnes en la metodologia de la història oral. Utilitzar noves tecnologies com gravadores, càmeres digitals, programes de tractament d’imatges digitals i de creació de pàgines web. Confegir una pàgina web a partir del treball fet i de la seva anàlisi. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
6
OBJECTIUS (actituds) Valorar el rigor en la creació d’un document històric. Afavorir l’empatia amb diferents situacions personals. Valorar la relació entre diverses generacions i entre persones autòctones i nouvingudes. Cooperar i entendre que cal l’aportació de tot el grup perquè el resultat sigui reeixit. Ser conscients que participen en un projecte col·lectiu de l’institut i de la vida de la ciutat. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
7
UNA AJUDA FONAMENTAL: el centre cívic del barri
Grup de dones: “Compartint paraules i cafè”. DVD “Yo te cuento, tú me cuentas”. Projecte compartit. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
8
METODOLOGIA Contacte amb el tema per mitjà d’un documental o de bibliografia. Elaborar els qüestionaris. Trobar informants i fixar un calendari d’entrevistes. Transcriure les entrevistes. Analitzar què ens han aportat les entrevistes per al coneixement del fenomen migratori. Conclusions. Confecció de la pàgina web. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
9
ALTRES ACTIVITATS (1) VISITES EN GRUP AL CENTRE CÍVIC
V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
10
ALTRES ACTIVITATS (2) VISITES de les dones a L’INSTITUT Festa final
juny 2006 Maig 2007 V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
11
ALTRES ACTIVITATS (3) TAULA RODONA A LA BIBLIOTECA Roca Umbert
V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
12
I l’educació per a la ciutadania?
Posa en contacte diferents generacions: avis, pares, joves. Evidencia situacions difícils i esforç de superació personal i social. Descobreix la pròpia història familiar o la de companys nouvinguts. Es coneix la funció d‘entitats o equipaments ciutadans. L’acostament vivencial al fenomen POT POSAR EN QÜESTIÓ ELS TÒPICS V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
13
VALORACIÓ (1) Prenen una actitud activa davant la feina.
Investiguen un fenomen que forma part de la seva realitat o del passat recent de la nostra societat. És especialment significatiu que lliguin l’experiència dels avis amb la dels immigrants més recents. “Jo no sabia que havia estat tan dur, tan difícil” V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
14
VALORACIÓ (2) El treball fora de l’institut els responsabilitza:
- del contacte amb les persones. - d’una certa formalitat en el tracte. - d’un material col·lectiu (gravadores digitals, càmeres fotogràfiques). La relació establerta amb el grup de dones del centre cívic es va mantenint i resulta gratificant per totes dues bandes. Aportació de material fotogràfic. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
15
VALORACIÓ ALUMNES Sobre el tema
“El tema de l'emigració està bé, moltes persones en parlen sense saber, nosaltres ara podem parlar sabent més. La majoria de gent no sabem el que estan passant els que arriben ara.” “Les experiències d'algunes persones han estat impactants: fets de la guerra, agressions, problemes econòmics i de vivenda. I encara ara passen aquests fets però no els sabem. Això ens fa valorar més el que nosaltres tenim”. “Hem sabut que molts espanyols van emigrar anteriorment a Sudamèrica i els van tractar bé, alguns es devien sentir com els que venen ara d'allà cap aquí.” “El que ens han explicat segurament és semblant al que van passar alguns dels nostres avis” V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
16
VALORACIÓ ALUMNES Sobre el mètode de treball
“No ens hem avorrit, les feines han estat molt variades i ens passava el temps volant.” “Hem conegut persones, el centre cívic alguns tampoc el coneixíem.” “La feina posada en una pàgina web llueix més i tothom la podrà veure.” “Utilitzar les gravadores digitals ha estat bé però també ens ha complicat a vegades la feina per problemes amb els ordinadors.” “El treball en parelles ha tingut moments de tot. Ens hem conegut entre nosaltres, alguns no ens havíem tractat gaire. Quan hem hagut de treballar tots junts hem fet pinya.” “Hem hagut de treballar molt fora de les hores de classe però no eren deures "normals".” “El més dur han estat les transcripcions de les entrevistes.” V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
17
I ARA QUÈ? Activitat TEATRE I DEBAT. Visita a l’ARXIU COMARCAL.
Contactes amb l’ARXIU MUNICIPAL. Cal acabar la feina. Trobada final de curs. Podem lligar aquesta activitat amb l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania? V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
18
Visiteu la nostra pàgina web!
US CONVIDEM A TOTS Visiteu la nostra pàgina web! V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.