El valor afegit de les TIC a lEducació Infantil? Pere Marquès (2011). UAB - grupo DIM Para ampliar la información :

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
T4. MOTIVACIÓ i SATISFACCIÓ LABORAL
Advertisements

ESCOLA DE PARES I MARES “El «oficio» de ser padre no se aprende en ningún sitio y es al mismo tiempo una de las tareas más delicadas que emprendemos los.
Pere Marquès (2009). UAB - grupo DIM
Noves tècniques per a reduïr el fracàs escolar Pere Marquès (2010/11). UAB - grup DIM Versió catalana: Gemma Carreras.
Cómo mejorar enseñanza y aprendizajes en las aulas con TIC
Las TIC al servicio de la Orientación Escolar
mass/self media TV globalización- flexibilidad mercado único pensamento único ecología ONG redes NUEVOS VALORES TELEtrabajo, TELEcompra, TELEmedicina...
Los trabajos en grupo y el aprendizaje colaborativo
Claves del cambio educativo: Tecnología y Metodología Currículum y Evaluación Formación del profesorado ¿Por qué la Tecnología en Educación hoy? ¿Qué.
Pere Marquès (2010). UAB - grupo DIM Para ampliar la información : HACIA.
¿POR QUÉ las TIC en EDUCACIÓN?
HACIA UN MANUAL DE BUENAS PRÁCTICAS PARA “APRENDER HACIENDO “
Pedagogía en el centro de la transformación
10 recomendaciones para trabajar con las TIC en ESO
Docente 2.0 =.
WEBS PER TREBALLAR A LAULA ELS DRETS HUMANS I DELS INFANTS.
IES JOAN RAMON BENAPRÈS 2n. Batxilletat B 11/12 JOSE LUIS AGUILAR SOTO
EDUCAR PER A SER Educació socio-emocional a lescola Anna Sapena Psicóloga SPE A-11.
LIDERATGE Objectius: 1.- Diferenciar DIRECCIÓ i LIDERATGE
Tema 3 CULTURA i CLIMA LABORAL. T3. CULTURA I CLIMA LABORAL Objectius : Diferenciar entre clima i cultura Conèixer causes o factors que impulsen el clima.
LES TIC EN EL PERIODISME. 1- La immediatesa que sobté la informació en temps real. 2- La gran quantitat dinformació de tot tipus que li brinda Internet.
La magia de la pizarra digital… la pones tú
¿Por qué TIC en Educación?
La magia de la pizarra digital… la pones tú Pere Marquès (2008). UAB - grupo DIM Incluye comentarios sobre competencias.
¿POR QUÉ las TIC en EDUCACIÓN? ¿Qué son las TIC? ¿Qué aportan a la sociedad? Su impacto en Educación. Enseñar y aprender con TIC. ¿Por qué las utilizamos?
Claves del éxito para aprovechar el valor añadido de las aulas 2.0
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
¿POR QUÉ las TIC en EDUCACIÓN? Pere Marquès (2010). UAB - grupo DIM Para ampliar la información :
Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar.
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
POLIMÈDIA I ALTRES RECURSOS PER A L’ELABORACIÓ DE MATERIALS EN LÍNIA
El per què de la Tecnologia a l’Educació avui
TALLER TÈCNIC DE PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA
Com aprofitar el valor afegit de la tecnologia a l’educació: pissarres digitals, aules 1x1, recursos multimèdia, web 2.0 Jornades: Les TIC i el canvi.
Eines col·laboratives que conté Google Site
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
Recerca “LA PISSARRA DIGITAL A L’AULA DE CLASSE”
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Educació i TIC I ara... cap a on anem?
Societat Catalana de Pedagogia
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
Les destreses TIC que necessita un professor multilingüe... Ara i sempre! Pere Marquès (2012). Grup DIM-UAB Per a ampliar.
INSTITUT GUILLEM DE BERGUEDÀ
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Un test per pensar... Materials de
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
MODELS DIDÀCTICS d’aplicació de les TIC a l’aula
d'ensenyança-aprenentatge
La comptabilitat en l'empresa
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Coneixements i idees previs
Les taules de multiplicar
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
Màster d’Aplicacions Multimèdia
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
LES MÀQUINES.
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Transcripción de la presentación:

El valor afegit de les TIC a lEducació Infantil? Pere Marquès (2011). UAB - grupo DIM Para ampliar la información : Les TIC a la societat. Què ens aporten? Impacte a lEducació Les TIC com a suport als educadors Les TIC com a suport en el treball amb els nens i nenes Les TIC i el centre

SO - IMATGE INFORMÀTICA mass media multimèdiatelemàtica TELEACTIVITATS REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS RTV TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT ROBÒTICA BASES DE DADES EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL TELECOMUNICACIONS VÍDEO Pere Marquès (2010) INTERNET QUÈ SÓN LES TIC? TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ WEB 2.0, XARXES

PROCÉS DE DADES local / on-line FONT DINFORMACIÓ CANAL DE COMUNICACIÓ presencial /on-line RECURSOS INFINITS al núvol Informació, noticies…a Internet NOUS LLENGUATGES: hipermèdia, SMS… COMUNICAR/FORMAR: Mòbil, , xat, videoconferència, foros, xarxes socials, EVA PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube, 2.0 GESTIONS, TREBALL, OCI Pere Marquès (2011) PRODUCTIVITAT: ràpid, fiable AUTOMATITZAR TREBALLS, interactivitat ENMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) CIBERESPAI valor afegit APORTACIONS DE LES TIC A LA SOCIETAT

QUINES RAONS TENIM PER A usar TIC A LEDUCACIÓ? COMPETÈNCIES DIGITALS de lalumnat PRODUCTIVITAT personal / grupal INNOVACIÓ METODOLÒGICA Hi ha 30% fracàs escolar actuar al ciberespai buscar informació comunicar-nos fer coses millorar ensenyança i aprenentatge tractar la diversitat Pere Marquès (2011) la societat exigeix… usar TIC… quan donin VALOR AFEGIT ACTUALITZACIÓ CURRICULAR TIC a les asignatures aprenentatge continu amb TIC ús intel·ligent, amb criteri CURRICULUM BIMODAL

NOUSOBJECTIUS continguts, competències, TIC NOVES EINES TIC pissarra digital, aules 2.0, Internet, EVA NOVAAVALUACIÓ memòria, fer CANVIS ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVAMETODOLOGIA activitats, rols… la família escola, casa, entorn Pere Marquès (2010) AMB INFORMACIÓ aprenentatge permanent autònom

FINALITATS DE LEDUCACIÓ CONTEXT físic emotiu - volitiu intel·ligència Pere Marquès (2011) JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic amb informació vocabulari comprendre conviure resoldre problemes crític, creatiu alegre, optimista, perseverant moral - espiritual

ELS NOSTRES INSTRUMENTS SEMPRE ACCESIBLES MEMÒRIA CEREBRAL MEMÒRIA AUXILIAR INTERNET: INFORMACIÓ INTERNET: COMUNICACIÓ

Font dinformació (i de formació) pels educadors. Creació de materials didàctics. Realització dactivitats amb els infants. Suport a les tasques dadministració i direcció. Comunicació amb les famílies. Projecció social. INFANTIL-TIC Pere Marquès (2008) APORTACIONS DE LES TIC A LEDUCACIÓ INFANTIL

Pere Marquès (2010) QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? l aprenentatge depèn de les activitats que es fan (saprèn fent) i de lesforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què susin: metodologia i adequació les TIC enriqueixen lensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… professor mediador, acció centrada en lestudiant i les competències alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, sautoavalua aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística Aspectes a considerar avui i també fa 100 anys (Escola Nova)

PROCÉS DE DADES local / on-line FONT DINFORMACIÓ CANAL DE COMUNICACIÓ presencial /on-line RECURSOS INFINITS al núvol Informació, noticies…a Internet Activitats interactives, jocs… Pissarra digital, lector de documents NOUS LLENGUATGES: hipermèdia, SMS… COMUNICAR/FORMAR: Mòbil, , xat, videoconferència, foros, xarxes socials, EVA PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube, 2.0 Blog de centre, xarxa social de famílies GESTIONS, TREBALL, OCI Pere Marquès (2011) INSTRUMENTS DIDÀCTICS i desbarjo PRODUCTIVITAT: ràpid, fiable Elaborar recursos didàctics AUTOMATITZAR TREBALLS, interactivitat ENMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) CIBERESPAI valor afegit APORTACIONS DE LES TIC ALS EDUCADORS

LES TIC COM A SUPORT AL TREBALL AMB ELS NENS I NENES Pissarra interactiva i lector de documents: treball en grup i tota la classe. Racó de lordinador (i aula dordinadors): treball individual / parelles Jocs / activitats educatives multimèdia, videojocs... Vídeos y programes de TV. Cercar recursos a Internet: fotos, contes... Fer contes entre tots a partir de fotos, dibuixos... Blog de laula: exposició de treballs, fotos... Pere Marquès (2010) En el desenvolupament de les activitats densenyament i aprenentatge dels tres gran àmbits deducació Infantil (llenguatges de comunicació, coneixement dun mateix i autonomia, coneixement del medi), utilitzarem: El seu ús ens pot aportar diverses avantatges didàctiques: Més interès, atenció, motivació de lalumnat Millor comprensió (imatges, vídeos...) Noves formes dinteracció, noves activitats daprenentatge Infinits recursos didàctics

PISSARRA DIGITAL + lector documents ORDINADORS software + CONTINGUTS Pere Marquès (2010) INTRANET + Internet EVA col.laboratiu no hi ha parets pissarra copiadora llapis i teclat remot mirall màgic recursos multimèdia, llibres digitals, jocs, activitats interactives… accés des de CASA LES TIC A LES AULES família compartir experimentar, elaborar

Què és una pissarra digital, PD? Sistema tecnològic integrat per videoprojector ( XVGA, lum.) i ordinador (connectat a Internet). Projecta continguts multimèdia en una pissarra blanca, pantalla o paret. I disposa daltaveus. Sinteractua sobre les imatges projectades utilizant ratolí i teclat (convé que siguin Bluetooth). I què és una PDIp ? És una PD amb una tauleta gràfica sense fils i el software de les PDI. Permet interactuar des de qualsevol lloc de la classe i aprofitar les funcionalitats del software de les PDI: tinta digital, editor de presentacions, recursos... PD Pere Marquès (2008)

Què és una pissarra digital, interactiva, PDI? Sistema tecnològic integrat per videoprojector, ordinador (connectat a Internet) i un dispositiu control de punter. Projecta continguts multimèdia en una superfície interactiva o pissarra que conté el dispositiu de control ( * ) Sinteractua directament sobre la superfície de projecció. (*) Si el dispositiu de control és una caixeta externa adherible a qualsevol pissarra, la PDI sanomenarà: PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA PORTABLE PD Pere Marquès (2008)

Aleshores… Quina és la diferència entre una PDI i una PD? Com que el software danotacions (tinta digital) i altres funcionalitats de les PDI (cortines i enfocaments, captura dimatges...) resulten de lliure ús (en alguns casos), i es poden usar també amb les PD… La diferència està en la interacció: una PDI és una PD amb la que es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció. La PDI aporta la interactivitat i la disponibilitat dinfinits recursos de les TIC amb els avantatges de la pissarra tradicional (anotacions directes i immediates). - Manipular elements gràfics i multimèdia (moure, amagar, modificar), facilita lexplicació de conceptes i la realització dexercicis. - Les classes resulten més dinàmiques i motivadores al sortir professor i alumnes a interactuar directament amb el punter: immediatesa, més autonomia i creativitat... que al treballar des de lordinador amb ratolí PD Pere Marquès (2008)

Imatges: Victoria López

Un bon complement per a les pissarres digitals: el lector de documents És una càmera de vídeo amb zoom integrada en un peu ajustable que permet moure laltura i langle de la càmera. Multiplica les possibilitat didàctiques de les PD ja que permet projectar i digitalitzar qualsevol objecte tridimensional o document de paper. PD Pere Marquès (2008)

El racó de lordinador facilita... Desenvolupament psicomotriu fi, espai 2D i 3D... Desenvolupar hàbits de treball amb normes. Actuar amb iniciativa i autonomia. Experimentar i aprendre dels errors. Estimular la creativitat,la imaginació… Fer tasques individuals i en grup. Fomentar valors: respecte, compartir, ajut als altres Jugar/treballar respectant ritmes individuals. 2-3 ANYS: usar ratolí, reconèixer sons, colors, objectes 3-4 ANYS : vocals, formes, memoritzar,puzzles… 4-5 ANYS: objectes i paraules, classificar… INFANTIL-TIC Pere Marquès (2008)

Imatges: Mª Jesús Rodríguez, Esther García i Oscar Barquín a CHISPAS i AULATIC del grup DIM

LES TIC I EL CENTRE Gestió administrativa: programes ofimàtics, comptabilitat, bases de dades (infants, famílies, treballadors...), inventaris, automatitzar feines... Gestió tutorial. Projecció social: blog del centre. Coordinació interna: plataforma educativa o xarxa social del centre. Contacte amb la família: a través del blog del centre, plataforma educativa del centre o xarxa social familiar... A més a més de l . Pere Marquès (2010) A més a més de la seva funció didàctica a laula, les TIC també seran molt útils per a diverses tasques del centre: Recursos necessaris: Bona connexió a Internet. Ordinador a secretaria / direcció. Pissarra digital interactiva a les aules amb lector de documents. Racó de lordinador. Ordinador a la sala deducadors. Programes de gestió i recursos educatius digitals

. COORDINACIÓ i MANTENIMENT INFRAESTRUCTURES FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunita t Pere Marquès (2010) CLAUS DE LÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC amb valor afegit MATERIALS DIDÀCTICS fàcil útil i eficient RECURSOS: ACTITUD del PROFESSORAT

- L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de lalumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008) LA CLAU DE LÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...

PD Pere Marquès (2008) Gràcies per la seva atenció