Teatre del segle XIX. Dates històriques 1833: règim liberal, exclaustracions, desamortitzacions, 1868: sexenni liberal. La 1a República. 1874: Restauració.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LOS LÍMITES DE LA EDUCACIÓN Alba Sánchez Canal Capítol 4: La paternidad responsable.
Advertisements

FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
El Romanticisme i la Renaixença
Ria Slides Automàtic o al vostre gust amb el  Amb so  Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne.
S4 League S4: Stylish, eSper, Shooting, Sports.. Dades tècniques Desenvolupada:Pentavision Distribuïdora:Neowiz Games Data de llançament:2008 Gènere:Joc.
Laura Torres Iván de la Cruz Lorena Expósito. Al principi del segle funcionava un sol teatre estable, el de la Santa Creu, més tard conegut com Principal.
Santa JOANA D’ARC JOANA CRUAÑES. És la famosa donzella d’Orleans, salvadora del regne de França contra la invasió anglesa. Santa i verge, el cicle de.
Els surfistes van utilitzar la cooperació per fer públic el seu desacord amb el projecte d’espigons. En primer lloc van utilitzar les seves planxes per.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Els colors de l’ Advent.
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
María Carmona Iván Zamora Sergio Gerra. S’anomena tren a una sèrie de vagons agafats units, generalment van sobre carrils especialitzats al cap dels anys.
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
El pes de la responsabilitat. Guillermo Mordillo és un dibuixant argentí que utilitza molt sovint el món de l’esport en les seves creacions gràfiques.Aquí.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
LA PRODUCCIÓ LITERÀRIA DE MERCÈ RODOREDA INCIDEIX SOBRE LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES. ESTÀS D’ACORD AMB AQUESTA ASSEVERACIÓ. EXPLICA PER QUÈ.
RESUM.
Diferència de tamany: Tamany petit = Més lluny. Més a prop = Més gran. COMPOSAR AMB PROFUNDITAT significa jugar amb el les diferencies de tamany i la perspectiva.
Segueix-nos! La Caseta - Serveis Educatius. Servei Municipal d’Educació Itineraris: L’arquitectura de Rafael Masó a Girona.
LA CASTANYERA.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Antologia de Poesia Catalana.
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
La crisi del El desastre del 98. El incident del Maine: - voladura del vaixell “Maine”, atribuïda als espanyols. - solucions: intent de compra,
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
PER PASSAR DIAPOSITIVA FER CLIC AMB EL RATOLÍ. PETITA HISTÒRIA DE CASTELLDEFELS.
ANIMALS en perill d’extinció
EVOLUCIÓ DE LA SENSIBILITAT AL PREU DELS TURISTES ESPANYOLS
El Realisme. Narcís Oller i Àngel Guimerà
El comentari de text.
BARCELONA -55 LES JOIES DE LA CIUTAT - LAS JOYAS DE LA CIUDAD - 1
Joan Puig i Ferreter.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
1. La Segona Revolució Industrial
ELS TEATRES D’ESPARREGUERA ABANS I ARA
Novel·la Cavalleresca Catalana
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
EL MODERNISME (1892-// ) OBJECTIU: equiperar la cultura catalana amb qualsevol altra cultura europea. Volen que la literatura sigui nacional.
Les Avantguardes.
Imatges en moviment. El llenguatge cinematogràfic
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
Vora el barranc dels algarins
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
BERNAT METGE.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Plaça del rei (Barcelona)
Enkyklema: era una espècia de plataforma que, amb un moviment circular, feia visible al public allò que passava en un lloc interior (sobre tot els.
VALLÉS ORIENTAL.
Llorenç Villalonga.
PALAU DE LA GENERALITAT, EL PATI DELS TARONGERS
Llengua i identitat a Catalunya 2008
La narrativa de postguerra
DALI ESPAI FEM CULTURA.
La narrativa de la postguerra
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
ROMANTICISME Finals del s.XVIII Canvis socials i econòmics
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
Llengua catalana i literatura
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Transcripción de la presentación:

Teatre del segle XIX

Dates històriques 1833: règim liberal, exclaustracions, desamortitzacions, 1868: sexenni liberal. La 1a República. 1874: Restauració borbònica

Fets històrics Cap a 1840, la línia que separa la menestralia de la pagesia es fa més flexible, la qual cosa provoca l’aparició d’una classe social nova: l’obrera, el proletariat. Com a conseqüència de l’expansió topogràfica: Teatres d’estiu, en envelats, places, jardins, construccions de fusta,... Com a conseqüència de l’expansió demogràfica: Tallers (entitats populars)

La vida teatral ( ) Teatre popular Teatre de “sala i alcova”, en pisos Teatre públic (reglamentat per la Monarquia)  Teatre de la Santa Creu (monopoli fins 1833)  teatre en vers, en castellà o en italià  en català, només sainets Teatre particular (societats en clubs privats)  el Liceu (1847)

L’evolució dels gèneres dramàtics Sainet: peça breu de caràcter còmic que caricatura situacions quotidianes desmesurades o idealitzant-les. En heptasíl·labs assonantats. Fixa l’atenció, en funció dels propòsits de l’autor, a una de les capes socials de l’època. Aquest gènere teatral experimenta un gran creixement entre 1864 (L’esquella) i 1879 (primera obra de Guimerà).

Els gèneres dramàtics II Comèdia burgesa de costums: representa l’evolució del sainet, quan eixampla les seves dimensions i en apropar-se més als personatges. També retrata la quotidianitat i, com a conseqüència, el català és considerat l’idioma més idoni. També experimenta un gran creixement entre 1864 i1879.

Els gèneres dramàtics III Drama romàntic històric o lacrimogen: encara que s’hi parli d’una temàtica que evoca fets i personatges de la història nacional catalana, hom no hi discuteix el castellà com a “idioma d’escenari”.  canvia la perspectiva històrica: TIÓ (1840)  canvi lingüístic: ANGELON (1856)

FREDERIC SOLER

1a època: Serafí PITARRA Sobresurt en algun d’aquests tallers per la seva facilitat per crear i caricaturar personatges. Estrena algunes peces còmiques amb el pseudònim de Serafí Pitarra, la paternitat de les quals, però, rebutjarà. Escriu sainets i paròdies dels drames romàntics seriosos Caricatura la història de Catalunya, cosa que, per tant, l’allunya, volgudament, de la Renaixença. Participa en l’agrupació “La Gata”.

“La rosa i la murtra” Si la rosa és la columna vertebral, la murtra és l’entorn, és allò adjacent. Per exemple, a París, a les primeres dècades del s. XVIII, el teatre de les fires comença a fer competència als oficials. L’anomalia del teatre català és que l’aparició de la murtra és anterior a la de les roses. I, per desgràcia, quan Soler fa el canvi, la murtra va desaparèixer. I, mentre que al París del XVIII l’objecte de burla preferent era la tragèdia neoclàssica, a Barcelona era el drama romàntic, sobretot el de caire històric i medievalitzant.

La paròdia: tres mètodes Translativa: empra un gènere literari diferent del parodiat (òperes representades al Liceu les converteix en poemes que descriuen l’acció, ridiculitzant-la l’escena). Genèrica: agafa la tragèdia neoclàssica o el drama cavalleresc medieval i reconstrueix els trets que els caracteritzen, convertint en ridícula la matèria heroica medieval). En sentit estricte: executa la contrafigura d’algun drama, variant la condició social dels protagonistes i aplicant-los un comportament més groller.

2a època: Frederic SOLER Èxit de Vidal i Valenciano amb Tal faràs, tal trobaràs (1865): fita que indica el CANVI. Pressions d’amics perquè apliqui el seu talent a obres més ambicioses. Intent d’integrar-se als quadres rectors de la Renaixença. Funda l’empresa “El Teatre Català”. Amb Les joies de la Roser, el teatre català incorpora amb naturalitat la preceptiva del DRAMA ROMÀNTIC. Ho fa anacrònicament, i no s’actualitza amb Europa fins l’arribada del Modernisme).  Pitarra es dilueix en Frederic Soler, l’home que el va crear i que després el va absorbir. O ho intentà (perquè sempre arrossega aquest caràcter faceciós).

Les joies de la Roser El teatre català incorpora els preceptes del ROMANTICISME en teatre. Consciència i voluntat de fer el canvi: la qualifica de “drama de costums veritablement catalans” (tradició que persistirà durant anys en el teatre català).

2a època II: Frederic SOLER Drama de costums veritablement catalans:  Determinisme providencial, executat per un dels personatges. Els antagonistes, retratats negativament. Sempre triomfa la bondat sobre la maldat.  Temps de l’acció: una Edat Mitjana reinventada i duta als límits de la contemporanetat  Acció i temps: ocorre en petites viles de l’interior i, sovint, més precisament, en una masia. Per presentar a l’espectador urbà el model de les arrels silvestres de la catalanitat (encara que aquesta, en Soler, sigui més sentimental que política).

Drama de costums veritablement catalans: Retrata les diverses estratificacions de la societat catalana. Participa de la proposta conservadora expressada per Vidal i per altres sainetistes coetanis. Sovint, l’autor aconsella a cada u d’ocupar el lloc que li pertoca d’acord amb l’edat, els sentiments i la formació cultural. Advertint doncs, del perill del desclassament; i defensant el dret successori (transmissió de béns i la plenitud moral a la generació següent, enfortiment del clan,...).

Muntanya, platja i ciutat Drama urbà Drama rural Comèdies de pescadors i mariners

Obres teatrals de Frederic Soler TALLERS-SAINETS (Serafí PITARRA) Don Jaume el Conquistador L’engendrament de don Jaume La botifarra de la llibertat (1860) PARÒDIES (Serafí Pitarra) L’esquella de la torratxa (1864) Estricta El castell dels tres dragons (1865) Genèrica Els herois i les grandeses (1866) Genèrica DRAMES ROMÀNTICS (ja seriós i renaixentista) Les joies de la Roser (1866) Drama rural COMÈDIES DE COSTUMS Si us plau per força (1866) COMÈDIA URBANA COMÈDIA RURAL

Altres autors importants Manuel Angelon (primer en català) Josep Robrenyo (temes políticosocials) Eduard Vidal i Valenciano Conrad Roure Josep Maria Arnau Josep Bernat i Baldoví Eduard Escalante Bartomeu Ferrà

Més informació Unitat 5: el teatre del segle XX “jugantamblallengua.blogspot.com” Si podeu, també és interessant, divertida i fàcil de llegir l’obra d’Eduard ESCALANTE, El trobador en un porxe.

Àngel Carrera i Rocadembosch Història de la literatura catalana RIQUER, COMAS, MOLAS Ariel (Vol. 7)